Alternativ.nu
Mat & tillvaratagande => Övrigt om mat och recept => Ämnet startat av: Silverscream skrivet 27 nov-07 kl 11:04
-
Skulle vilja ha er hjälp nu. :)
Jag ska gifta mig, och har nu upptäckt att det vore trevligt om vi kunde få ner kostnaderna lite... :)
Det första som slog mig var maten (eller, maten slog mig inte, men tanken.. ;D )
Vi ska ha förrätt och sedan buffé. :)
Men hur fixar man till det så billigt och bra som möjligt?
Vi hade tänkt prata med de som går hotell- och resturangprogrammet på gymnasiet, och höra om de vill hjälpa oss. Det är väl kanske ingen dum idé?
Hur billigt kan det tänkas bli?
Eller blir det bästa om man gör så mycket som möjligt själv (ex. kalla maträtter) och låter hotell- och resturang bara ordna med personal och varma rätter.. eller ska man inte blanda in dem alls utan försöka få tag på någon som kan fixa all mat?
Vi kommer gifta oss i februari 2009, så det vore ju trevligt med varm mat eftersom det nog kommer vara kallt ute...
Så mycket tankar som snurrar just nu...
Det kommer bli ca 70 personer inbjudna, varav ca 13 barn...
-
Vi löste det enkelt för oss.. Men det förutsätter ngt alternativ släkt o vänner..
Vi bad att får slippa onödiga presenter. I dagsläget har man ju prylar så räcker o blir över när man gifter sig. Istället önskade vi hjälp med bröllopet.
Fick en hejdundrande kalasbuffe a´la släkten.
Alla bidrog med vad dom ville, hade en matsamordnare som såg till att det blev lämpliga rätter som passade ihop sedan var det bara att anmäla sitt intresse vad var och en ville ha med sig.
Och alla tyckte det var lyckat och en god ide som kommer att genomföras fler gånger.
Av morsan fick vi varsin (dubbelbröllop alltså) fantastisk brudklänning som inte gick av för hackor, hon är sömmerska och syr sånt för folk...
Mina väninnor ordnade och serverade välkomstdriken. En kusin skötte musikbiten med allt vad det innebär.
En granne gkorde blommorna, hon har lite floristådra.
En god vän till mig hade frisörsalong, hon jobbade från 5 på morgonen till 2 på eftremiddagen med frisyrerna på brudarna och alla tärnorna!
En moster har gått kurs i smink...hon skötte den biten..
Brudgummens vän agerade hästtransportör.
En av mina bästa vänner skötte hästen och såg till att han fanns på rätt plats i rätt tid i toppskick.
Några släktingar såg till att handla alkohol haltigadrycker utomlands..
Min platsfar betalade fotografen.. det hade vi ingen egen.. och en annan pröjsade hotellrummet.
Till ringarna fick vi avlagda smycken från släkten..beställde egen design av dom.
Och sedan fanns det gott om uppgifter för resten också i form av disk och städning mm. Inte att förglömma mina vänner som dagen efter pallrade sig upp i ottan för att sköta stallet åt oss med runt 30 hästar!!!
Enda vi betalde ur egen ficka var nog hyran för byggdegården! Allt annat fick vi i presenter! och vi behövde inte avstå någonting. Fick den sagobröllop med hästar och sångerskor och hela baletten som ala småflickor drömmer om.. :D
(Och visst, vi fick lite skålar o skit också... )
-
När vi gifte oss - på 1800-talet - var det smörgåstårta i brudens föräldrars trädgård, tre dagars bröllopsresa till Uppsala och sedan ner i gruvan. Det här var i juni. I februari kan det bli kyligt utomhus. Då tillkommer hyra av lokal.
-
vad underbart det lät. ;D
Synd bara att vi inte har några frisörer, sömmerskor eller sådant i släkten.. :(
Men allt går ju att ordna om man bara vill. ;D
Fast om det inte går att ordna på annat vis får det nog bli hotell- och resturang-linjen vi hör oss för med i alla fall..
Tror det är ett rätt billigt alternativ det också... hoppas jag... :)
-
ulric - ner i gruvan? ;D
-
ulric - ner i gruvan? ;D
Möjligen var det Volkswagens reservdelslager i Södertälje.
-
Alt. 2 Specifiera kostnaderna på en lista och skicka med inbjudningskorten..tacka artigt nej till presenter av andra slag (om ni nu inte speciellt är sugna på just presenterna)
Jag skulle inte ta illa upp av ett sånt erbjudande som gäst. Det är alltid svårt att komma på några bra presenter...
Och då måste ni själklart ha en person som prickar av listan som folk kan ringa till och skänka sin present, i förväg så klart!
Sen är det bara att slå klackarna i taket!
-
När vi gifta oss hade vi catering (och var i deras lokaler).
Vi hade ca 80-90 gäster, varav ca 10barn.
Detta gick på ca 17000 skr.
Förrätt, varmrätt, dricka, (vatten, öl, vin)
Mästerverket (tårtan) stod svärmor för.
På kvällen var baren öppen, där gästerna fick betala själva.
17000 delat med 80 borde bli ca 212-213kr nånting.
I detta ingick även
Lokal, stor lokal!
Personal för hela kvällen.
Bara fördelar, enligt mig/oss.
-
Ska tilläggas att detta är någolunda färska siffror. (Inget 1800'tal, med andra ord ;) ;D)
Gifte oss den 19/5 iår.
-
Grattis i efterskott då, Neiklot!
-
.. tack.
:-[
-
Jag lagade all maten själv... Vi gifte oss i somras och vi var ca 25 pers. Fast vi hade iofs kallskuret eftersom det var sommar. Det var olika sorters vilt-kött (maken är jägare) kyckling, potatissallader, pastasallader och pajer. Sedan tårta på det. Vi bjöd på vin och öl till maten och så hade jag köpt hem Amé från jobbet (jobbade på ett grossistlager för ekologiska matvaror då) som alternativ till alkohol (lyxigare än cola) Priset per person hamnade på ca 75-100 kr inkl. dryck och tårta.