Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: louise skrivet 11 nov-07 kl 12:35
-
Det var ju fan. Först skulle jag kapa ved eftersom vedkapen var trasig igår. Förra gången räckte det med att förlängningssladden fick blir varm/fuktfri, men icke nu. Säkringen går omedelbart när jag försöker starta. Nåååån rimlig gissning på vad som kan vara fel och vad jag kan göra? Det enda jag kom på var att rensa motorn från sågdamm.. kan det vara för kallt?
Traktorn likadant. Verkar som om batteriet inte är lika "laddat" som vanligt. Den lilla mätaren för batteri står några "siffror" lägre än vanligt. Ska testa med startkablar, men först ska jag ha matpaus.
-
Kolla i batteriet om det finns vatten över blyelementen.
Dom ska vara täckta av en 3-4 mm destillerat vatten.
Passar man inte nivån så laddas batteriet ur och blir förstört.
Beträffande elektriska prylar ska man veta vad man gör innan man börjar mixtra.
Det kan bli fatala följder annars.
Prova med att byta förlängningskabel.
-
Vad är blyelement? Hur kollar jag att det är vatten över dem? Batteriet är ju bara en stor plastlpåda utan insyn...
-
Ok, då är det kanske ett underhållsfritt batteri.
Du kan ladda upp det med batteriladdare, troligen börjar batteriet bli trött, eller kanske kör du så lite att det inte hinner bli uppladdat.
-
äsch, jag har glmt hur man använder startkablar. hur ska minus och p,us hänga ihop och ska bil/traktor vara igång eller inte när jag sätter fast kablarna?
-
Hej!
Vedkap. Om det är så att det finns en startknapp eller startratt på vedkapen (mellan motor och förlängningskabel) så tror jag det är något av:
Om säkringen går när du sticker kabeln i väggen, kan det vara förlängningskabel det är fel på.
Går säkringen när kabeln är ansluten, och du försöker starta motorn, så är det fel i själva vedkapen. Då kan det vara fel i startknappen, eller att motorn är bränd (kass).
Båda felen innebär att någon som vet hur det fungerar med det elektriska ska åtgärda.
Traktor. Batterier kan vara som små lådor med 6 korkar uppepå. Då kan man se hur mycket vatten som finns ovanpå blyelementen. Ditt batteri verkar vara "underhållsfritt" och då kommer man inte åt det. Om man startar traktorn och bara kör kort tid så laddar man ur batteriet undan för undan, och då hjälper en batteriladdare. Försök som du sa med startkablar. När det är kallt, så blir batteriet kallt och dess kapacitet minskar.
Edgar
-
äsch, jag har glmt hur man använder startkablar. hur ska minus och p,us hänga ihop och ska bil/traktor vara igång eller inte när jag sätter fast kablarna?
Det ska vara plus till plus, minus till minus.
Bilen ska vara igång och traktorn är ju tänkt att starta med hjälp av kablarna.
Kolla att det inte är sexvoltsbatteri på traktorn för du har tolv volt i bilen.
Minns inte riktigt hur ett underhållsfritt batteri ser ut men ett sexvoltsbatteri har tre celler och ett tolvvoltsbatteri har sex celler.
Det bör gå att läsa nånstans vilket volttal batteriet har.
Jag vet inte vad som händer om man kopplar ett 12 V till ett 6 V men det är inte bra den saken är klar.
-
ag listade ut det och nu är traktorn på väg, men inte riktigt. Batterimätarn visar som vanligt och när jag startar traktorn ¨låter den lite mer som vanligt. Men det räcker inte. hur är det om man gasar i bilen och samtidigt startar traktorn? har för mig det brukar göra skillnad. isåfall måste jag hämta nån granne för jag kan inte både gasa bilen och sitta i traktorn..
-
Jag tror inte det gör nån slillnad om du gasar bilen.
Startgas i luftintaget kan hjälpa om det är en bensinmotor.
Är batteriet gammalt så kan det vara läge att byta det.
Det kan också vara bra att ta in dåliga batterier i värmen under kallaste vintern, då ger dom mer ström vid start.
-
Verkar som att du har överslag från fukt eller kortis i elkabeln till vedkapen.
Är den sprucken på något eller flera ställen?, så är mitt råd att byta ut den illa kvickt.
Tyvärr så är dagens "gummikabel" (se plast), inte specellt resistent mot UV ljus, så det är viktigt att förvara skarvsladdar och annat "mörkt" när de inte används.
-
Är batteriet gammalt så kan det vara läge att byta det.
Det kan också vara bra att ta in dåliga batterier i värmen under kallaste vintern, då ger dom mer ström vid start.
Eller skaffa en batteriladdare för UH laddning om traktorn bara körs korta perioder höst/vinter med mycket belysning/värme, etc. som slukar power.
-
Nej, att bara sticka förlängningssladden i väggen utan koppling till nån maskin gör inte att proppen går. Proppen går när jag startar kapen.
Förlängningskabeln är inte sprucken vad jag kan se. Kabeln på kapen har jag inte kollat.
Vad innebär att en motor är bränd?
Om det är startdosan som någon gissade, vad gör jag? Är det inte rätt lätt att byta utan att hämta experter? Var köper man en sån?
Traktorn:
vad menas med startgas i luftintaget? På traktorn eller bilen? Vad är det jag ska göra?
-
Enklast vore att skruva bort kablarna från kopplingsplinten till själva elmotorn - isolera - ansluta och kolla om säkringen håller.
Håller den?, så är det något vajsing med elmotorn - håller den inte?, så är felet mest troligt i påslaget eller matningen (kablar).
OBS!,,,, Detta är ett jobb för en "behörig elektriker"/elfirma, så jag fråntar mig allt ansvar för ev "hemmafixare", som vill laborera själva,,,OBS!
Edit:
Startgas sprutas in i luftrenaren på fordon med startsvårigheter.
Dessutom ska det vara i måttliga mängder, även om det inte är frågan om "eterpatroner".
-
Tillägg.
Du har väl kollat så att säkringarna är av rätt typ och håller för att köra kapen?.
Kör du något annat "elslukande" på samma matarkabel (alltså fram till anslutningen av vedkapen), = ev överbelastning?.
Jag kan tex inte köra min verkstadskompressor samtidigt som jag kapar ved (samma matning), för då flyger säkringen direkt.
-
Fukt i kapens motor eller någonstans på vägen dit? Eller fastfrusen? Innan mer dramatiska åtgärder vidtas kan det vara idé att ta in kapen så den får tina och torka.
-
Ja, och som Lumberjack säger, stäng av annat onödigt som kanske är på.
-
När du satt på startkablarna på traktorn ska du inte försöka starta på en gång, låt dom sitta på en 5 minuter först, gärna med lite gasande på bilen samtidigt, då laddas batteriet upp en del på traktorn, och startkablarna slipper föra över all ström som behövs för starten..
-
det finns inget motorvärmaruttag på traktorn????
-
Nej jag har inte sett till nån motorvärmare på traktorn. Du verkar förvånad Rosten?
Andra maskiner.. det skulle vara tvättmaskinen isåfall. Hade ju varit underbart om det var så enkelt. Men kapen har varit lite kinkig sista veckan.. hm, kanske tvättmaskinen blev för mycket för den fast det inte brukar bli så.
-
Lollo>> Blev bara nyfiken... Är det vinterns ved du håller på och kapar nu?
-
Nu har jag testat förlängningssladden och eluttaget. Inget fel på dem. Har ägnat hela dagen åt att skruva loss "startknappdosan" på kapen, men skruveen sitter som fan. Har fått råd av mekanikerkompis att låta 5-56 verka ett dygn, banka på skruven en gång i timmen. Men.. jag har inte kommit nån vart än.
Ja, det är väl vinterns ved jag håller på med, och rätt snart nästa vinters. Hurså?
-
Det kan ju ha kommit in fukt i pådraget till motorn.
Däremot tror jag inte på att motorn frusit fast, om den inte har badat.
Man ska alltid täcka över elmotorer om dom står ute i ur och skur, och helst hela vedkapen.
-
Dom där skruvarna brukar ha en förmåga att sitta just så, och jag har nog aldrig lyckats få loss nån på ett kontrollerat sätt ( läs: utan att slå sönder hela dosan..) Är det ett pådrag med två steg eller bara ett av/på? Är det bara en på/av knapp så kan man enklare och snabbare lossa locket där kabeln sen går in i motorn och koppla in kabeln direkt och strunta i pådraget, då hoppar den visserligen igång direkt du sätter i sladden i uttaget,( under förutsättning att motorn nu inte är brunnen..) men som en nödlösning till nästa varmperiod går det ju..
Är det däremot ett pådrag i två steg så måste det sitta ett sånt där, annars måste man koppla om i motorn. Och då brukar det som sagt handla om att köpa ett nytt för jag har då aldrig lyckats få isär dom när dom stått i några år, kanske ute också...
-
För mej brukar det nästan alltid vara en skruv/mutter som sitter som fastsvetsad.
Det måste vara en förbannelse nånstans ifrån.
-
Hur gick det med traktorn Lollo?,,,,
Investera i en batteriladdare för några 100:- så slipper du trilskas med startkablar och annat elände i framtiden.
Det hjälper iaf tillfälligt även om batteriet börjar ha gjort sitt.
En motorvärmare är inte heller helt fel när det gäller att öka startvilligheten och spara både på motorn och bränsle.
-
För mej brukar det nästan alltid vara en skruv/mutter som sitter som fastsvetsad.
Det måste vara en förbannelse nånstans ifrån.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Murphys_lag
-
Åhh vad mycket att lära! Vad är "pådraget" för del?
det är en sån där startgrej med bara ett steg. Vågar man göra så där och hoppa över "dosan"? Jag byter gärna om en ny inte är för dyr förstås.. som vanligt. Skulle hellre ha en med två steg. Gubben som bodde här innan brukade ha problem med sina maskiner när de gick igång för fort. Inte för att jag märkt nåt av det problemet men om jag nu ändå ska byta, så varför inte.
Traktorn har jag inte rört idag, flytt av stockar blev helt bortprioriterat. Såg faktiskt en ensam batteriladdare på rea idag, men 350 spänn... Pengarna som är kvar denna månad går till bensin. mat får jag ta vad jag har i skåpen, och snälle bilmekanikern vänta på pengarna till nästa lön..
-
Det mesta, eller allt, är knepigare än man först tror.
Pådraget och dosan är samma sak.
Och jag förbjuder dej att fibbla med tåtarna därinne på egen hand.
-
jaså inte fibbla:) Ta den dispyten med Fridolf2, den som vinner lyder jag!
-
jaså inte fibbla:) Ta den dispyten med Fridolf2, den som vinner lyder jag!
Ett och annat råd kan jag komma med men be mej inte kavla upp ärmarna. :o :o :o
-
Hej!
Ja, jag håller med Zeke. Laborera inte med det elektriska om du inte är fullständigt säker på hur det ska vara!
Edgar
-
jo, ni har ju ganska rätt. Men byta dosan tänker jag nog göra själv, det är ju bara att skruva exakt som det var på den gamla. Ja, om det nu är den det är fel på.
-
Nej jag har inte sett till nån motorvärmare på traktorn. Du verkar förvånad Rosten?
En motorvärmare är guld värd. ;)
Många gamla traktorer har en monterad.
Men det ser du ju om det finns något konstigt eluttag på traktorn.
-
jo, ni har ju ganska rätt. Men byta dosan tänker jag nog göra själv, det är ju bara att skruva exakt som det var på den gamla. Ja, om det nu är den det är fel på.
Det är bara det att nya och gamla dosor kan se rätt olika ut inuti..
Det kan vara lätt att koppla fel då.
Sen gäller det att den är anpassad till motorns effekt.
Förresten tror jag det är helt onödigt att byta ut dosan.
Det är troligen bara fukt i den befintliga eller nån annanstans på motorn.
-
Ja, jag håller med om att du måste veta lite vad du ger dig in på, och jag tar inget ansvar, det måste du göra själv. Men själva vitsen med att hoppa över pådraget och koppla direkt på motorn är ju bl.a just att se om det är fel på pådraget eller motorn. För en sån brytare går trots allt till en 3-400 om du köper en ny, och visar det sig sen att det inte hjälper så är det ju inte så festligt. Problemet brukar ju snarast vara att även dom små skruvarna som håller luckan över kablarna på motorn, är omöjliga att få loss om dom suttit länge, och om det är så, då får man börja klia sig lite i skallen... jag skulle byta strömbrytare på Farsans vedkap som alltid står ute, det slutade med att jag högg av kablarna med en yxa och började om helt och hållet, sen dit med ett nytt två-stegspådrag a´500 spänn, som funkade i ett år, sen fastnade det i påsatt läge, så nu sticker vi bara i sladden så hoppar den igång, har man inte allt för klena säkringar så brukar det inte vara några problem med en vedkap.
Det viktigaste att tänka på om man får för sig att sätta dit kabeln själv är ju att den grön/gula är jord och ska alltså kopplas i godset på motorn, men om jag inte själv har kopplat handsken som sitter i andra änden av sladden, så vågar jag aldrig lite på att jordkabeln sitter rätt i hansken, så jag öppnar alltid den och kollar för säkerhets skull, är det dom gammaldags platta handskarna så sitter ju jorden skruvad vid sidan om dom andra kablarna, direkt i godset. Är det en modern plasthandske så är ju jorden det stiftet som är lite grövre och sticker ut lite längre än dom andra...
Och jag håller med Zeke om att det kanske inte är nåt fel på grejerna, det vanligaste är ju att man dragit lite i sladdarna om man t.ex flyttat kapen, och en av tåtarna då lossnat där inne och ligger an mot godset eller nån annan kabel, kruxet är ju bara att man måste få isär det för att kolla....
-
Angående om det var vinters ved.... Var mest nyfiken, jag är själv grön på det här med vedeldning och funderade lite kring det hela. Hur brinner den? Vad jag hört så ska väl veden helsta vara klar i April så att den hinner torka ordentligt. Helst ska den väl ligga två vårar och torka. Eller vad säger ni vedexperter?
-
Man kan ju t.ex ha klyvt den i meterved under sommaren och kapa upp den nu när man ska ta in den och elda..Det där med två vårar tycker jag är överdrivet, har du den kluven på ett eller annat sätt vid midsommar så är den ju garanterat torr nu till vintern..
-
Skall man kapa i meterlängder. Då får det inte vara för grovt. ;)
Jag har full upp med att lyfta upp kubbar som är 50 cm långa till klyven.
Jag sågar stockarna med motorsåg. Det är precis så att svärdet räcker in till mitten på stoclen. Så jag får rulla stocken och såga från alla håll för att få isär stockarna.
-
Nej nej, det är inte hugget i år! Det jag kapar har torkat 1,5 år, fast med rejält regn på sig förra hösten. Men nu är den torr och fin. Där är också ved som legat sedan förra ägaren, alltså minst tre år. Men när det är klart ska jag ge mig på nyare bitar som får torka uppkapat till nåt annat år.
-
Ett allmänt tips för elanvändning är att ha en jordfelsbrytare. De är rätt billiga för 230V, men kostar ganska mycket mer för 400V. Vet inte om det redan sagts i tråden, men jag orkar tyvärr inte läsa alla inlägg nu.
-
En fråga till angående ved... Hur bra torkar igentligen ved som inte är kapad och kluven? Jag har fått för mig att den knappt torkar alls.
-
En fråga till angående ved... Hur bra torkar igentligen ved som inte är kapad och kluven? Jag har fått för mig att den knappt torkar alls.
1 meters kastved av tex björk torkar dåligt om den inte är antingen randbarkad vid avverkning eller kluven på ½.
Barrved torkar betydligt bättre.
-
www.skogsstyrelsen.se/minskog/templates/grundbok.asp?id=22434
-
Hej Lollo!
Är ny här på forumet, men tänkte försöka mig på att ge lite råd om din vedkap.
Elmotorer fungerar på det viset att de drar mycket störm vid start, upp till 7 ggr så mycket som vid normal belastning.
Du skriver att säkringen löser ut när du försöker starta motorn vilket får mig att tro att du använder fel säkringar.
När du bytte propp vilken sort ersatte du med då? Troligtvis ska säkringen va 16A (grå pärla) men 10A säkringar (röd pärla) passar i en propphuv avsedd för 16A. Det kan bli problem att starta motorn med 10A säkring - detta är det vanligaste "felet" folk brukar ha på vedkapar å liknande..
Kolla så att alla tre propparn till motorn är 16A och tröga (snigelsymbål eller märkta cgi/gl).
-
Hur går det med traktorn,som barn fastnade jag i en elkabel till en dammsugare en sån gammal som satt med kontakt i själva maskinen,det var något fel på den jag var övertygad om att jag skulle dö när jag satt fast i kabeln och bara skakade.Brorsan kom och röck ur kabeln så den vart strömlös men fy fan vilken upplevelse det var så ta det försiktigt med elen.Mvh Anders
-
uppdatering:
min granne elektroingenjören har självmant gett sig på det. Inte fel på "startdosan" utan nåt på motorn. Nu står projektet still för han ska hem till stan å hämta en massa utrustning.
Traktorn tog han ur batteriet, hem å laddade det, sen var allt frid å fröjd.
Jag är så jääävla gladiglad för de få supersnälla grannar jag har!!!
-
Vad skönt att det börjar fixa till sig för dig. Angående "badade" elmotorer så brukar det inte vara värre än att det går att rädda dom genom att plocka isär dom och lägga dom varmt nån vecka. Jag själv brukar högtryckstvätta "liken" både invändigt och utvändigt, blåsa torrluft genom dom med ett speciellt torrluftaggregat i 12 timmar och sen går dom igen. Det är inte många motorer jag kasserat genom åren och då har jag ändå hållit på med det mesta i över 30 år.
-
Fortsättning: En elektriker var här å mätte allting. Han hittade ingenting utan rekommenderade att byta alla sladdar, det kunde bara handla om att det var gamla grejer som glappade. Om själva motorn sa han att det var en oerhört rejäl grej som dessutom var "inkapslad" så fukt ska den inte ta nån skada av. den har funkat en gång efteråt, men ikväll åt helvete. Jag förbereder mig på att frysa..