Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Eltillverkning => Ämnet startat av: DanielP skrivet 29 okt-07 kl 19:33
-
Hej!
Nu är det såhär att jag går sista året på Teknisk gymnasieutbildning och har valt att som projektarbete bygga ett litet vindkraftverk. Tyvärr kunde jag så gott som ingenting om hur det hela fungerar när jag valde att börja arbeta med detta men nu har jag läst en del och fått klart för mig hur vingar ska designas och lite sånt.
Det svåraste är hur jag ska få det hela att alstra ström. Min första idé var att använda en bilgenerator och efter att ha tittat runt lite så verkar det mer och mer som att det kanske inte är en så bra idé.
Nu till mina två huvudfrågor: Kan ett vindkraftverk med en diameter på ca 1meter överhuvudtaget driva runt en normal bilgenerator? Och kan det göras utan uppväxling? Dvs, kan man fästa rotorbladen direkt på generatorn och fortfarande få det att fungera?
Kraven på vilken ström jag ska få ut är ännu inte bestämda men det vore roligt om det klarade av att ladda ett bilbatteri på något sätt.
Mycket tacksam för svar :)
-
Nej, det går inte. Det blir bara lite effekt med en så liten snurra och det räcker inte till att driva en så stor generator. Den ska dessutom ha högt varvtal för att ge något. Skaffa en liten motor med permanentmagneter, kanske 5W eller så. Den kan du använda som generator och driva en liten lampa eller några kraftiga lysdioder.
-
Ok. Fast jag har läst om folk som använder bilgeneratorer fast de har haft uppväxling så det borde ju gå på något sätt. Med min tänkta diameter kanske det inte går då i och för sig.
Några tips på var man kan få tag i en bra liten generator/motor? Finns det att få få tag i så att man kan plocka det från någon annan konstruktion eller måste det beställas separat alternativt byggas själv?
Att bygga själv känns ganska uteslutet för min del då det blir alldeles för omfattande.
-
T ex en fläktmotor till en bil. Glömde skriva att de här motorerna måste också växlas upp, men de kan i alla fall drivas av en liten snurra.
Det ska alltså inte vara en borstlös motor (BLDC), utan den ska ha kolborstar och bara två trådar in, plus och minus.
-
Hur mycket blåser det där du ska sätta upp den?
-
Jag har inte gjort några mätningar eller så men det blåser inte jättemycket. Det kommer vara ganska nära marken och i hyfsat dålig teräng, men blåsiga dagar kan det ta i ganska rejält. Frågan är dock om detta är ett problem då det inte är meningen att det ska stå uppe året runt utan mer att jag ska få det att fungera och förhoppningsvis kunna ha det till något den tid det utnyttjas.
Som ni märker har jag inte hunnit speciellt långt men är tacksam för all hjälp jag kan få nu i början.
-
Med sådana förutsättningar är det lugnast att inte vänta sig någon nyttig ström. Det finns små snurror i den där storleken och dom måste ha mycket kraftig vind för att ge något. Energin i vinden ökar ju med kuben på hastigheten, som du vet.
Ta det istället som ett pilotprojekt, där du lär dig en massa och samtidigt gör mätningar inför uppsättningen av den stora snurran nästa år.
-
Om det "bara" är frågan om ett projekt, mest för att skapa lite el utan krav på hög effekt kan du skaffa en lite fläkt, typ bordsfläkt avsedd för 12 V. Jag testade en sådan fläkt en blåsig dag och kunde mäta flera volt.
Det krävs dock inte mycket av konstruerande. Du har både generator och propeller :P
-
Du kan få den att ladda ett batteri och den effekt du kan förvänta dig av en 1-metersturbin är ca:10-15 watt vid en vindhastighet på 5 m/s och runt 70 watt vid 10 m/s.
En 1-metersturbin skulle kunna driva en bilgenerator direkt utan växel och uppnå laddspänning (över 12 volt) vid ca: 5 m/s, om turbinbladen har ett löptal runt 10, alltså tio gånger vindhastigheten och det innebär väldigt smala och tunna blad, som också roterar fort och för oväsen.
Eftersom bilgeneratorer ger hög effekt (som regel runt 1000 watt) blir dessa överdimensionerade till ditt lilla vindkraftverk och bladen kommer att bromsas av generatorn. Vinden kommer att "släppa" från bladens översida så att de förlorar lyftkraft och turbinen stallar. Det är i princip samma sak som händer med vindturbiner som med flygplan som flyger för sakta.
En fläktmotor (kupéfläkt från bil) föreslår jag också. Snurrar man på motorn fungerar den som generator. Mät vilken spänning den ger vid 350 rpm och är det mindre än 12 volt, linda om statorn med tunnare koppartråd och fler lindningsvarv (detta är inte speciellt svårt). Spänningen stiger linjärt med antalet lindningsvarv, så ger den 6 volt krävs dubbelt så många lindningsvarv för att den istället ska uppnå 12 volt. Statorlindningarna i ett vindkraftverk i den här storleken och för 12 volt bör ha en resistans på 2 ohm. Detta bör ge ca: 70 watt vid 10 m/s, om den ger 12 volt vid 350 rpm.
För att 350 rpm vid 3 m/s ska stämma med turbinens löptal bör det ligga på 6 (6 gånger vindhastigheten). Detta ger bredare blad, lägre rotationshastighet (= mindre oljud) och bättre vridmoment. Vridmomentet är speciellt viktigt vid svag vind och vinden är oftast svag.
-
Ofta ställs frågan om det går att använda en bilgenerator till ett vindkraftverk.
faktum är att det, preis som Zigge nämner, inte alls är omöjligt att få det att fungera. En enmeterturbin med hög tsr blir en riktig snabblöpare som ger flera hundra varv i min redan i vind under 10 m/s
Min enmetersturbin snurrar omkring 1500 rpm vid 10 m/s!
-
Om du vill använda en bilgenerator så skaffa en där du kan komma åt magnetiseringslindningen utifrån. Dvs att du kan moderera magnetiseringslindningen. Många bilgeneratorer har numera inbyggd laddningsregulator och den försöker att ge full laddning till batteriet. Den vet ju inte om att det är en svag vindsnurra som ska driva den. Följden blir att det blir tvärstopp eller går förtvivlat tungt att vrida runt generatorn.
Om du har en magnetiseringslindning som är tänkt att få ström från en extern laddningsregulator så har generatorn en anslutning där man kan lägga en mindre ström på t.ex via ett vridmotstånd och man kan på så sätt få ut den effekt som mer motsvarar snurrans ork.
Om du inte tycker det verkar så lätt att få till kan du kanske göra så att du lägger ett motstånd på en av ledarna från generatorn till batteriet. T.ex en 10W 12V lampa. Då får du också en lägre effekt så snurran kan gå upp i varv och ge lite laddning om det bara är för att visa att vindkraftverket fungerar. Om den inte ger tillräckligt med spänning för ett 12V batteri kan du ju ta ett litet 6 V eller ett par små 1,2V laddningsbara batterier.
Det kan ta ett tag för en bilgenerator att få upp magnetiseringen om den har varit oanvänd en stund. Man kan behöva varva lite extra och man ska koppla på det sätt det varit kopplat i bilen. Där är laddningsindikeringslampan kopplad så att fältlindningen ska få en liten svag ström från den så att den kan börja ladda. Är den lampan trasig kommer aldrig laddningen igång. (Har man alltså en bil som laddningslampan är släckt, dvs trasig, innan man startat motorn så kan man räkna med att inte få nån laddning heller).
Enklast alltså att ta hand om magnetiseringsströmmen handgripligen genom att leta upp en generator där du kan labba med olika strömmar genom reglerbart seriemotstånd. (kallas ibland reostat eller potentiometer och finns på Elfa)
-
Seriemotstånd är inte alls dumt och som motstånd kan man använda kanthaltråd och samtidigt få ett litet värmeelement. :D
Köper man några meter hos en lindningsverkstad kostar den nästan inget (jag betalade 20 kronor för 10 meter). Det fina med tråden är ju att den ger en viss resistans per meter, så det är bara att testa sig fram och sedan klippa av den i rätt längd.
-
För många år sedan byggde jag en träningsställning till cykeln och satte en liten bilgenerator mot bakhjulet. En riktigt liten trissa på generatorns axel för att det skulle bli hög utväxling. För att styra magnetiseringen hade jag en motståndstråd från ett värmeelement och så en sladd med krokodilklämma som jag flyttade utmed tråden.
Om jag trampade jättefort kunde jag generera 60W, av detta tog magnetiseringen 25W. Då var det full magnetisering, 12V från batteriet rakt in i magnetiseringslindningen utan begränsning. Generatorn är ju uppväxlad i bilen för att gå med flera tusen v/m och då behöver den mindre magnetiseringsström. Jag tror inte att en hembyggd, lättbyggd snurra kan komma upp i tillräckligt högt varvtal. Dessutom har han ju ingen kraftig vind.
-
<Det var intressant, kan man ansluta magnetiseringslindningen direkt till batteriet blir det mycket enklare.
Vill åter påpeka att min enmetersturbin gör 1500 rpm i vind runt 10 m/s. Med andra ord, det går att få snurr på hemmagjorda grejor utan att det blåser styv kulinga :P
-
En bilgenerator börjar ladda vid ca: 8-900 rpm, så visst går det att uppnå tillräckligt varvtal, även om bilgeneratorn är en dålig lösning.
Jag har också testat med bilgenerator mot bakhjulet (på en 21-växlad) cykel och visst fick jag ström till batteriet, men det gjorde mig inte ett dugg lycklig, bara svettig. :D
-
Du kan kolla lite på denna sidan..inte uppdaterad på länge, men mycket fina bilder och beskrivningar...
http://home.swipnet.se/~w-138770/
-
Jag har nu fått tag i en motordriven fläkt som jag ska försöka med och se om jag kan få den att ge ström. Meningen är att jag sak testa med tryckluft och få den att snurra. Jag antar att man måste kopplan om motorn på något vis och att det inte bara är att köra den "baklänges", men hur gör man detta?
-
Det är bara att snurra fläkten och mäta spänningen, under förutsättning att motorn drivs med likström förstås.
-
Nu är det tyvärr en växelströmsdriven motor men jag antar att man kan få det att fungera på något sätt ändå?
-
Det bästa är att du snurrar på fläkten och mäter spänningen. Berätta sedan vad som händer.
-
Testkörde precis motorn. Körde fullt med tryckluft från kompressorn och fläkten gick upp i rejäla varv. Tyvärr lyckades jag inte få ut någon märkbar spänning, 3V som mest.
Men om man skaffar sig en fläktmotor till en bil som är likström skall det vara mycket enklare att kunna få ut ström än att trixa runt med växelströmsmotorn alltså? Har ju en bilskrot alldeles i närheten så att få tag på en fläktmotor är ju inga problem.
-
Hej!
Nu är det såhär att jag går sista året på Teknisk gymnasieutbildning och har valt att som projektarbete bygga ett litet vindkraftverk. Tyvärr kunde jag så gott som ingenting om hur det hela fungerar när jag valde att börja arbeta med detta men nu har jag läst en del och fått klart för mig hur vingar ska designas och lite sånt.
Det svåraste är hur jag ska få det hela att alstra ström. Min första idé var att använda en bilgenerator och efter att ha tittat runt lite så verkar det mer och mer som att det kanske inte är en så bra idé.
Nu till mina två huvudfrågor: Kan ett vindkraftverk med en diameter på ca 1meter överhuvudtaget driva runt en normal bilgenerator? Och kan det göras utan uppväxling? Dvs, kan man fästa rotorbladen direkt på generatorn och fortfarande få det att fungera?
Kraven på vilken ström jag ska få ut är ännu inte bestämda men det vore roligt om det klarade av att ladda ett bilbatteri på något sätt.
Mycket tacksam för svar :)
Det känns som vi hjälper dig att fuska med projektarbetet.
Är det inte meningen att du med projektarbetet ska bli bättre att förstå de tekniska sambanden.
Har du dessutom kommit till sista året borde så pass mycket fastnat att du kan lura ut hur man bygger en permanentgenerator eller magnetiserar en elmotor till lagom ström så det blir lite lagom laddning. Ganska bra tillämpning av kunskaper och kan också ge större intresse för att läsa på mer.
Inte fel för den skull att googla runt givetvis.
-
Problemet är det att vi på teknisk linje nu för tiden knappt läser teknik som behandlar mitt ämne. Vi har fysik a+b och det är i princip det enda som behandlar elfrågor överhuvudtaget. Dessutom kunde jag nästan ingenting när jag började med det här och har redan lärt mig en del om hur saker och ting fungerar som jag inte hade en aning om innan jag började googla runt och ställa frågor till folk på forum.
Delvis har du rätt dock, jag har väl varit lite slö och försökt fråga mig fram till svar på mycket, men det är inte för att jag vill fuska utan för att jag vill lära mig hur man ska göra :)
-
Sätt igång och experimentera. Skaffa billigast möjliga liten batterimotor, ta isär den och se hur den ser ut. Ta en annan likadan motor (för du får inte ihop den första igen) och driv den med borrmaskinen, mät spänningen vid olika varvtal. Belasta med glödlampor i olika storlekar, från cykellampa till billampa. Mät, gör tabeller och kurvor. Ta en datorfläkt och sätt fart på med tryckluften, mät och belasta och mät.
Titta, Classe har motorer för 23 spänn:
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251260
Köp köp.
Googla likströmsmotor och bli glad.
-
När jag var liten lekte jag med en cykeldynamo. Jag kunde få den att gå som synkronmotor kom jag ihåg. Med 6 V från en radiotransformator. Man fick snurra igång den men sen gick den med synkront varvtal. Den är av typen permanentmagnetmotor.
Har du lite slöjdmöjligheter kan du bygga en permanentgenerator. Det ger nog det största imponeringsvärdet. Det kan inte heller misslyckas så lätt.
-
Efter att ha mätt på min lilla 12V-liktströmsmotor har jag räknat fram att det behövs ca 3350 varv/minut på axeln för att ge 12V, förutsatt att mina beräningar stämmer. Så nu ska jag börja fundera lite mer på vad för växelsystem som skall användas och sen dimensionera det.
Det börjar bli ganska skoj nu när man kommit igång lite :)
-
Efter lite nogrannare beräkningar har jag istället kommit fram till att det behövs ca 3900 rpm för att min lilla generator ska ge 12V obelastad. Efter att ha räknat lite på en möjlig utväxling skulle det behövas en större remskiva på ungefär 40 cm om den mindre är ca 4cm, vilket är ganska rejält. Likadant alltså ca 20cm för 6V. Det börjar kännas ganska orealistiskt att faktiskt använda den här 12V likströmsmotorn som generator.
Saken är den att jag har kollat runt massa på internet efter möjliga andra generatorer som förhoppningsvis skulle kunna slippa utväxling. Otherpower hade tips på vissa modeller men jag lyckades inte hitta något ställe i Sverige där man kan köpa dem. Bygga en egen generator är uteslutet då jag helt enkelt inte har tid att läsa in all kunskap och sedan bygga den.
Mitt vindkraftverk ska ha tre stycken 830mm PVC-blad och kommer om löptalet uppskattas till 6,5 rotera ca 350 rpm vid 4m/s vindstyrka.
Vad finns det för rekomendationer vad gäller färdiga generatorer eller motorer att driva som generator som är någorlunda enkla att få tag i?
-
Måste du ha 12V då? NiMH kan du ladda med 1,5V.
Jag måttar på ett diagram här och tycker att om det är en bra profil bör din snurra kunna ge 10W vid 4m/s.
-
Nej, det är ju inget måste men det vore roligt att kunna få ut lite när man ändå bygger det.
Vad är NiMH förresten?
-
Jag menar nickel-metallhydrid, de vanligaste små laddbara batterierna. Men de är rätt dyra att köpa i större kapacitet, se t ex kjell.com nr 32011, 1,2V 9Ah för 99 kr.
Om du ska bygga en generator för produktion så måste du räkna med att den blir dyrare och/eller tar längre tid att bygga än en maskin som är ett projektarbete för att ge ett bra betyg. Är det inte bättre att satsa på betyget i det här läget?
-
Betyget har jag inte tänkt så mycket på hittils, jag vill mest göra det bra och få det att fungera så som jag vill. MEn jag tror jag ska köra vidare på min lilla motor/generator i alla fall och sänka den utvunna spänningen till kanske max 6V istället.
Återkommer senare när jag har mer info om konstruktionen av själva verket osv. :)
-
Har fått tag i en ny generator som klarar att producera avsevärt mycket mer än min tidigare samt har inbyggd växellåda, vilket förenklar konstruktionen något enormt. Har även testflugit mina rotorblad på navet utan belastning och de snurrar utav bara f*n! :)
Har även fått tag i gratis material hos en bekant och det hela börjar närma sig slutspurten. Men det finsn dock ett problem. Jag kan inte för allt smör i småland komma på hur man beräknar den vältande kraften på tornet. Har letat under "vindlaster" i svensk byggnorm och på flera andra ställen också. Är det någon som har en idé så är jag väldigt tacksam. Nu tror ajg ju dock inte att det blir några problem med att få det hela att hålla utan det är mer för att kunna visa att det faktiskt kommer hålla.
-
http://www.go.to/vindkraft
Om du kollar på , vindkraftsteknik-hållfasthet-punkt6 så står det lite iaf... Ja, hela hållfasthetskapitlet är intressant.. ;)
-
Tack så jättemycket :)
-
När jag var liten lekte jag med en cykeldynamo. Jag kunde få den att gå som synkronmotor kom jag ihåg. Med 6 V från en radiotransformator. Man fick snurra igång den men sen gick den med synkront varvtal. Den är av typen permanentmagnetmotor.
Oj oj ollebolle! Jag sysslade med mycket farligare dynamoexperiment i min gröna okunniga barndom! Kopplade dynamon till 220V med en 25W glödlampa som motstånd. Fick mej en "nötta" en gång! :o Absolut inget att rekommendera! :-[ Men snurrade gjorde den precis som Du beskriver.
Mvh K.A.J
-
Det var ju finurligt att koppla seriellt med glödlampa! Då var du inte helt okunnig om de elektriska sakernas tillstånd.
Första elektroniska mojen jag gjorde var en kristallmottagare. Brorsan hade en sån där petmojskristall där man skulle leta upp en punkt som gav en bra signal. Den fungerade väl som en diod om man hade tur att finna rätt ställe men mest skrapade det. Brodern som studerade till chenjör gav mig tips om att man kunde använda någon nymodighet som kallades diod så efter några veckors sparande cyklade jag till radiohandlarn och köpte en sådan för 6:50. Motsvarar väl 500 spänn idag.
Och si den fungerade över hövan då sändaren låg bara en km bort. Jag somnade efter det till radion var kväll från den högtalare jag kopplat till mottagaren. Det lät rätt kraftigt. Utan batterier!
-
Nej, men nog modigare än kunnig! :-[
Nu skulle jag väl närmast kalla det dumdristig!
K.A.J
-
Kan man koppla så att man kopplar generatorn direkt till ett batteri via en diod om man vill ladda det eller måste man ha en spänningsomvandlare?
-
Är inte expert på det här och inte helt uppdaterad. Men jag skulle i så fall valt två dioder för att få med båda halvorna på sinuskurvan. Event en zenerdiod för spänningsstabillisering. Men här är jag ute på lite "mjuk mark".
K.A.J
-
Du kan koppla direkt men givetvis ska strömmen likriktas. Har du skrivit vad det är för generator du fått tag i? Är det bilgenerator har den som regel dioder i sig.
Det behövs fyra dioder eller en likriktarbrygga. Finns på ELFA T.EX. Dioderna läggs i bryggkoppling på ett finurligt sätt så att både minuspulsen och pluspulsen ger ett tillskott till likspänningen.
Går nog att googla fram ett schema med likriktarbryga kopplingsschema eller likn.
Annars kan man ha som ett litet IQ-pyssel att följa strömmens riktning som går från pluspol till minuspol med hjälp av fyra dioder (som bara leder strömmen i pilens riktning), en växelspänningskälla och ett batteri. Som ledning kan jag ge att diodbryggan ska se ut som en kvadrat med inmatning i motstående hörn och utmatning mot batteriet i de kvarvarande hörnnen.
Lät kanske kryptiskt som Påspårethjälpen (TV-programmet) ungefär.
-
Det är en liten 12V likströmsmotor. Så här ser rackaren ut: http://img518.imageshack.us/img518/6260/img0001cj1.jpg (http://img518.imageshack.us/img518/6260/img0001cj1.jpg)
Ska googla på schema men är ganska dålig på att hitta vad jag vill på google så får se om jag hittar något. Men i princip gäller det alltså att rikta dioderna så att strömmen endast kan gå från motorn/generatorn och ner i batteriet och inte tvärtom. Borde inte detta gå att göra med två dioder, en på varje pol till batteriet?
Editering: Jag hittade lite dioder och liknande på Kjell & Company. Där fanns en likriktarbrygga märkt 80V 3,7A. Har jag förstått alltihop rätt om det med detta menas att det är vad den max klarar men fungerar bra även under dessa värden? Skulle tro att detta vore ganska lagom för mitt verk.
Sen var jag ute och testade det igår och det får upp en enorm hastighet utan belastning, men när jag lägger in en lampa i kretsen bromsas rotorn ner nästan direkt. Lampan smälte visserligen ganska snabbt men det kändes ändå lite skumt. Jag skulel ju inte tro att detta problemet kvarstår om man kopplar den som laddare istället men skulel gärna vilja veta lite om mina tankegångar stämmer någorlunda. Lampans resistans ökar ju hela tiden med spänningen, men om man bara leder strömmen in i ett batteri så borde det väl reglera sig någorlunda självt så att det inte tar ut så mycket att det går för tungt?
-
Om du kopplar två dioder som du beskriver så stoppar du strömmen i båda riktningarna.
Sätt dit en likriktarbrygga, men ta 90053 på 100V, 10A istället, den är mera robust och pallar för en kortsluten utgång, som det blev med lampan. Ledarna från generatorn ska kopplas till uttagen som är märkta med våglinje (växelström).
Vad är märkspänningen på generatorn?
-
Jag vet faktiskt inte riktigt. Finns inga papper eller något sånt med och jag vet inte riktigt hur man tar reda på det själv. antar att man gör mätserier och så men vet inte hur.
-
Nu ser jag att det är en 12V motor. Pröva den med 12V lampor med olika stor effekt. Vad var det för effekt på lampan som gick sönder?
-
Är det en likströmsmotor behöver du ingen likriktning. Det gäller att ta till lite extra stor effekt. Du har ju ingen reglering så om du ska koppla in generatorn till ett batteri kan det vara bra att få ner strömmen lite.
En glödlampa i serie kan vara ett enkelt sätt att få lite mindre belastning så propellern orkar med. Prova några olika storlekar. Kasserade strålkastarlampor har alltid helljustråden hel.
Får du en sådan att lysa fullt har du en laddning på ungefär 5 A.
-
Så du menar att man helt enkelt kan sätta en lampa före och sen direkt till batteriet bara?
Jag tror dock att det kommer bli väldigt lite effekt av alltihop, lampan jag testade var bara på 20W om jag minns rätt nu och redan det bromsade ju ganska rejält.
-
Kolla med ett batteri och en lampa i serie så får du se vad du får ut. Har du ett universalinstrument med strömmätning så lägger du den i serie med lampan så ser du laddströmmen. Pajar du en 12V lampa som du har i serie till ett 12V batteri så har du så du kan ladda ett 24V batteri eller två 12V i serie. Byt lampa och se om du kan få ut mer. Kolla utan serielampa och gör en notering vid varje mnätfall så får du se vad din generator klarar.
-
Finns det någon som kan ge något konkret exempel på någon generator (t.ex. kupéfläktmotor, i så fall från vilken bil) som skulle kunna ladda ett bilbatteri? Och någon som kan förklara hur man i så fall ska koppla generatorn till batteriet?
Jag vill kunna ladda ett bilbatteri med en ganska liten snurra.
Eller är det något som jag missar som man måste ta med i beräkningen här?
/C
-
Efter ett litet uppehåll har jag nu börjat testa lite saker igen.
Jag inhandlade 90053 likriktarbryggan från Kjell & Company och kopplade de två sladdarna från motorn till 1 och 2 (stiften var bara märkta med ett plus och en våg, de övriga två stiften var inte märkta alls)
~ (1) + (3)
(2) (4)
3 och 4 kopplade jag sedan till batteriets + respektive minuspoler. vad som hände när jag sedan testade att snurra runt det lite för hand var att bryggan knappt släppte igenom någon spänning alls, ca 0,1 V. Testade jag sedan att koppla motorn direkt till voltmetern så kunda jag mäta upp en spänning på ca 10 V vid ungefär samma varvtal.
Att bryggan skulle ha ett så stort inre motstånd att det skulle bero på det har jag svårt att tänka mig och jag provade även lite andra kopplingar men med samma tråkiga resultat eller ren kortis.
Skulle behöva lite råd om vad jag kan ha gjort fel.
-
Hallå!
Precis det där problemet hade jag också första gången. Hur ska man veta vad som ska kopplas till vad?
Då hjälpte ollebolle mig. Länken finns under tråden "Min första vindgenerator"
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=15157.msg91984#msg91984 (http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=15157.msg91984#msg91984)
-
Och plötsligt verkar det fungera! Tack. Nu är det bara att dra ut det och köra, förmodligen gör jag det imorn.
-
Bra!
Men du, ta några bilder är du snäll. jag vill se! :D
-
Det är alltså 1 och 4 som kopplas till växelspänningskällan!
Ut får man på de övriga två.
Det kanske kan tyckas konstigt men innanför ligger 4 dioder i den klassiska bryggkopplingen där motstående sidor kopplas in till AC resp DC-sidan. Jag tycker att det är underligt att man inte märker ut varje anslutning. Har själv undrat.
Elfa-katalogen ger oftast besked.
-
Här kommer lite bilder!
Överdelen (har tillkommit likriktarbryggan överst men den glömde jag ta kort på innan jag satte upp det): http://upload.snelhest.org/images/080303IMG_0006.jpg (http://upload.snelhest.org/images/080303IMG_0006.jpg)
Navet: http://upload.snelhest.org/images/080303IMG_0007.jpg (http://upload.snelhest.org/images/080303IMG_0007.jpg)
Och lite översiktsbilder: http://upload.snelhest.org/v.php?id=080303IMG_0034.jpg (http://upload.snelhest.org/v.php?id=080303IMG_0034.jpg)
http://upload.snelhest.org/v.php?id=080303IMG_0037.jpg (http://upload.snelhest.org/v.php?id=080303IMG_0037.jpg)
Och till sist en lite äldre från första testet där lampan smälte :D :http://upload.snelhest.org/v.php?id=080303IMG_0013.jpg (http://upload.snelhest.org/v.php?id=080303IMG_0013.jpg)
-
Tack, jättekul att se.
Har du mätt något, spänning och ström, när verket är i action?
-
Tyvärr slutade det blåsa och har varit vindstilla i två dagar nu sedan jag satte upp det men så fort det börjar blåsa skall det göras :)
-
Det låter bra.
Se till att det inte blåser upp utan att ha den tjudrad. Utan motstånd kan varvtalet bli överjävulskt :o
Vad blev det för diameter på verket?
-
Diametern ligger på 1,6m. Och jo, jag har testat den i djävulskt varvtal utan eleln inkopplad. Vågade knappt stå bredvid den ;D
-
Det kanske kan tyckas konstigt men innanför ligger 4 dioder i den klassiska bryggkopplingen där motstående sidor kopplas in till AC resp DC-sidan. Jag tycker att det är underligt att man inte märker ut varje anslutning. Har själv undrat.
Orsaken är förmodligen att märkningen enbart är för att konstatera hur den skall vändas vid montering. Då på redan ett färdigt kretskort. Det förutsätts att om man använder komponenter för labb så är man införstådd i funktion och databladen.
Få komponenter har mer märkning än att man skall klara en produktion.
ps.
Fantastiskt att man kan få så bra verkningsgrad med "plaströrsklippta" vingar. Nästan så man får lust att prova själv.
-
Diametern ligger på 1,6m. Och jo, jag har testat den i djävulskt varvtal utan eleln inkopplad. Vågade knappt stå bredvid den ;D
Ok, ganska stort verk med andra ord. Där har du mycket energi att hämta.
Jag har "problem" med en högvarvig rotor. Jag har den dessutom i aktern på min båt och tvingas sitta under den. Ingen skulle sätta sig under en flygplanspropeller!?
Jag har funderat på att göra ett test i fartvind någon gång. Bara för att se vad som händer vid 20 och 30 m/s. Håller grejorna? Nu har jag ingen lust att anväda bilen till ett sådant hållfasthetsprov.
Betänk, rotorn har tsr 7. I beskedliga 10 m/s gör vingspetsarna 70 m/s!
Vad händer om ett blad bryts av i vind på 20m/s och man blir träffad. Då är det good bye... :(
VAR FÖRSIKTIG!
-
Jo jag vet, det är farligt på så sätt.
Idag blåste det och något förfärligt tråkigt hände. Jag fick ge vingarna en liten knuff för att det skulle orka igång men det visste jag redan att det skulle bli så men det gick igång och fungerade fint. Plötslgit tog det i lite extra och verket började vobbla lite, måste varit nån millimeters obalans någonstans. Hursomhelst verkade det som om något skar sig i motorn för plötsligt lät det konstigt och stannade tvärt. Sedan var det väldigt mycket trögare och gick inte att få igång igen :(
Mycket konstigt i och med att jag kört det i mycket högre vindhastighet tidigare. Skulle ju kunna vara bryggan som kortslutits eller nåt men jag kan inte ta ner det och kolla ensam så det får vänta tills far kommer hem och kan hjälpa mig få ner alltihop. :(
-
Ja jag vet inte om jag är rätt person att svara, men om det började med obalans så kanske det var den som orsakade något, en skevhet i rotoraxeln eller växellådan???
Bättre att spara gissningarna tills du får ner verket
Du har väl ballanserat rotorn?
-
Sist jag körde med det var det inga problem med balansen och jag har balanserat det så väl jag kan. Ska som sagt titta på vad som kan ha gått fel när jag får plockat ner det. Hoppas det inte är motorn bara för det vore för jäkla tråkgit :-\
-
Positiv överaskning!
Testade att koppla undan likriktningen och då snurrade det lika lätt som innan det misstänkta haveriet. Förmodligen brände jag alltså bara bryggan så det får bli till att köpa en ny och kraftigare :D
-
Bygg likriktaren av lösa dioder i stället. Då kan du sätta dit större som kan kylas bättre.
-
Positiv överaskning!
Testade att koppla undan likriktningen och då snurrade det lika lätt som innan det misstänkta haveriet. Förmodligen brände jag alltså bara bryggan så det får bli till att köpa en ny och kraftigare :D
Den var underdimensionerad då. Jag har alltid köpt likriktarbryggor med hög strömtålighet, ca 30/35 A, och hoppas det inte är någon nackdel?