Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Mjölnare skrivet 03 okt-07 kl 12:18
-
hejsan,
inspirerad av elbil tråden här i forumet tuggade jag lite fram och tillbaka och kom så här långt:
1. en bil för vanlig bruk behöver inte vara snabb, 90-100 km/h räcker.
2. stor behöver den inte heller vara, det räcker med 2-3 personer plus en hund och några matkassor
3. någorlunda bra på snö ska den vara
4. den ska kosta så lite som möjligt att framställa
5. den ska ha bra låga driftkostnader
så funderade jag att man skulle hitta en veteranbil med skuren motor så att man slipper köpa ny, dessutom behöver man bara besikta den vartannat år, kostar ingen skatt.
sen ska man ha en billig motor med lågom styrka i. en elmotor kan man glömma här på landet, så innan det blir bra och billiga batterier måste man köra på en snål dieselaggregat med lämpliga egenskaper. inte vill man köpa någon kinesisk billigmotor, kvalitet ska det vara, som t.ex här: http://www.hatz.com/index.php?id=29&L=1 (http://www.hatz.com/index.php?id=29&L=1).
en vattenkyld dieselmotor med 15kW skulle klara en liten veteranbil antar jag. sen borde man ha en väldig låg förbrukning, gissningsvis. men...
vilka modeller är mest lämpliga?
(enkel teknik, bra med utrymme under motorhuven, ...)
vilka problem kan uppstår?
(värmesystem, bränslesystem, ...)
vad ska man tänka på?
(fråga besiktningsmannen *innan* man börjar, ...)
finns det kanske någon redan nu har gjort ett sånt projekt?
-
Är det värt besväret?
Anpassa en annan och mindre motor till befintlig drivlina är väl inte helt lätt.
Varför inte köpa en gammal folka eller nåt och köra i trivselfart, dom håller länge om man är försiktig.
-
Är det värt besväret?
Anpassa en annan och mindre motor till befintlig drivlina är väl inte helt lätt.
Varför inte köpa en gammal folka eller nåt och köra i trivselfart, dom håller länge om man är försiktig.
inte alls fel vad du säger, men jag hade som motivation att komma fram till en bil med under 0,4l/mil (helst diesel) som inte kostar mycket. en folka drar ju inte under 0,8l bensin.
-
Finns ju dieselmopedbilar, gör visserligen inte 100 knyck men dom är körklara.
Dessutom innehåller dom inte så mycket järnskrot som en veteranbil, vilken i sig sparar bränsle.
http://www.mopedbil.se/ (http://www.mopedbil.se/)
-
Finns ju dieselmopedbilar, gör visserligen inte 100 knyck men dom är körklara.
Dessutom innehåller dom inte så mycket järnskrot som en veteranbil, vilken i sig sparar bränsle.
[url]http://www.mopedbil.se/[/url] ([url]http://www.mopedbil.se/[/url])
det är inte heller det som jag tänkte på, dels pga priset, dels pga den snigellika maxfarten. jag bor långt ut på landet, med 2,5 mil till nästa inköpsställe. lite mer än 45 km/h vore inte illa alls.
seddutom var ju tanken också att återanvända det som går återanvända. det finns ju tillräcklig med gamla bilar där ute deras karosser går att återanvända, med en snålare och mer miljövänlig motor.
-
Skulle tro att det du sparar in på soppa får du lägga ut i ombyggnad, minst.
-
ska du byta motor till nån annan typ av motor måste du regga om bilen. dvs du måste bla ha avgaskrav som en -07 bromsar mm mm besiktning varje år mm mm. skaffan en moppe för dom mindre resorna istället.
-
"Dra pluggen" på moppebilen, eller vad det nu kan tänkas heta på en sådan?
Annars finns det ju färdigbyggda bilar som drar 0,4 och mindre än så per mil.
-
Skaffar du en bil som är av årsmodell 1950 eller äldre, så behöver du aldrig mer besiktiga den. Är den 30 år eller äldre så finns det inget lagkrav på vinterdäck heller. Dessutom är försäkringen avsevärt billigare och som tidigare skrivits så är de skattebefriade.
-
Det finns många idéer kring att skapa möjligheter att transportera sig själv och lite bagage så billigt som möjligt.
Man kan köpa en liten diselbil som drar 0,3l/mil, eller
mopedbil.. ännu billigare i drift Det finns också elbilar.
Men samtliga kostar mycket i inköp. En mopedbil har inget mopedpris tyvärr. långt ifrån.
Då återstår ändå på något vis det att skapa något själv.
Tid är pengar, men har man tid, kunnskap och intresse så kan man säkert bygga om någon veteranbil och få en bra ekonomi.
Frågan är vad och hur?
-
(...)
Då återstår ändå på något vis det att skapa något själv.
Tid är pengar, men har man tid, kunnskap och intresse så kan man säkert bygga om någon veteranbil och få en bra ekonomi.
Frågan är vad och hur?
tack!!! precis, nu känner jag mig rätt förstått. :D
jag ville inte läsa -nej, det går inte, utan, -ja, varför inte!
jag kunde köpa en massa nya prylar om jag hade pengar till det eller lust för att slösa resurser. men varför låta skrothögen växa, varför inte återanvända det som finns och som är lämplig? att förpesta miljön med en gammal 60-tals diesel var inte det jag ville komma fram till. det är billigt så länge naturen inte skickar fakturor för förurenat luft. men inte lämplig. gamla karosser finns det gott om.
jag har läst någonstans att bygget av en ny bil förbrukar ungefär lika mycket resurser som normal bilanvänding i sju år. så att köpa nya (miljö-)bilar är långt ifrån bästa lösningen.
det är precis varför jag skapade tråden, för att diskutera med er intresserade om det, inte vilka mopedbilar eller elbilar det finns.
så några av frågorna är
-vilken bil är lämpligast
-vilken motor, köp ny eller begagnad
jag har för mig att en registreringsbesiktning kostar runt 2500kr. vet någon om det gäller även för motorbyte?
-
jag ville inte läsa -nej, det går inte, utan, -ja, varför inte!
Visst är det underbart när folk håller med och inte käftar emot med en massa sakliga upplysningar!
Om du vill ha medhåll, gå till www.sfro.com
Där får du veta så mycket du vill om ditt projekt, och ännu mera.
-
Visst är det underbart när folk håller med och inte käftar emot med en massa sakliga upplysningar!
Om du vill ha medhåll, gå till www.sfro.com
Där får du veta så mycket du vill om ditt projekt, och ännu mera.
mycket varmt tack :) !!
-
så några av frågorna är
-vilken bil är lämpligast
-vilken motor, köp ny eller begagnad
jag har för mig att en registreringsbesiktning kostar runt 2500kr. vet någon om det gäller även för motorbyte?
Spontant kan jag tycka att det ska vara en lätt kaross, med avkall på säkertheten då givetvis, men man kan inte både äta och behålla kakan. Hjulen ska ha stor diameter, vara lätta och smala. Inga breda "sulor" som suger fast i asfalten.
En sådan bil skulle jag satsa på...
-
Spontant kan jag tycka att det ska vara en lätt kaross, med avkall på säkertheten då givetvis, men man kan inte både äta och behålla kakan. Hjulen ska ha stor diameter, vara lätta och smala. Inga breda "sulor" som suger fast i asfalten.
En sådan bil skulle jag satsa på...
hm... saab 96? spontan hjärnblixt...
stora hjul, visserligen ingen lättmetall dock. men droppform.
-
Jag såg någon som gjort om sin Citroen CV2 till elbil.
Den är lätt och har smala däck.
SAAB 96, varför inte!? :D
-
Verkligen en tråd i min smak! Faktiskt exakt i linje med mina egna tankar.
Något jag länge funderat på är hur försvarbart det egentligen är att med enbart miljöargument skrota ut gamla bilar för att ersätta dem med nytillverkade "miljöbilar". Nyligen lärde jag mig begreppet "grå energi" som benämning på energiåtgången för nytillverkning av en produkt.
Jag tror faktiskt att de av oss som har resurser att bygga egna tekniska lösningar kan göra miljön en tjänst genom att återanvända befintligt skrot i stället för att köpa nytt, även om det gamla skrotet inte håller bästa miljöklass! Det är förstås en annan sak att organisera detta tänkande i stor skala.
-------------
Nåväl, mitt eget projekt har bestått i att sätta en befintlig ca 20 år gammal Kubota-diesel (2-cyl vattenkyld 12hk förkammarmotor) i baken på min Fiat 126. Bilen väger strax under 600kg i originalskick
och har 23hk som räcker till ganska precis 100km/h. Den lilla diesel jag har är precis som originalmotorn på 600cc. Eftersom Kubotan är en industrimotor med livslängd specificerad därefter går det säkerligen att stressa den genom att bryta plomberingen och skruva upp pumpen till kanske 15hk eller mer. Den förkortade livslängden räknar jag ska hålla sig inom vad som är normalt för ett landsvägsfordon och fortfarande vara bättre än en gammal bensinmotors.
En sak som direkt kan bli till problem vid dieselkonverteringar är att dieseln i allmänhet har ett lägre varvtal. Att ändra utväxling kan i de flesta fall bli en del krångel med extra transmissioner som adderar förluster. Den lösning jag hade tänkt mig är att använda den lilla dieselmotorns befintliga transmission med dubbla kilremmar och på köpet få en smidig koppling. Motorn ställs då ett par decimeter vid sidan om växellådans ingående axel och kopplingslamellens nav bultas fast i en remskiva med stödlager. En remkoppling slits säkert fortare än en lamell men är å andra sidan oändligt mycket lättare att byta om man tänker till lite med konstruktionen. Remmar är heller inte lika känsliga för att axlarna på motor och växellåda hamnar i exakt läge i förhållande till varandra. Det är också förhållandevis enkelt att experimentera med olika utväxlingar. Remkopplingens tryckrulle sätts på remmens "slaksida" eller "returen".
Dagens bilar är löjligt övermotoriserade, i synnerhet om man nöjer sig med 100-110km/h. Antalet hästkrafter är heller inte hela sanningen för en motor som ger massor av hästkrafter under endast ett smalt varvtalsområde kräver en växellåda med många växlar.
Dieslarna är sällan högvarviga men i allmänhet en flackare vridmomentkurva och är därför inte lika känsliga för att utväxlingen är exakt den rätta i varje ögonblick. Därför kan ofta en dieselmotor ha färre hästkrafter och ändå ge samma toppfart som en bensinmotor.
En turbodiesel går i allmänhet snålare än en sugmotor och en direktinsprutad diesel är oftast snålare än förkammarmotorerna. I gengäld är förkammarmotorer oftast mycket mer högvarviga och tystgående. Direktinsprutade motorer hittar man nästan alltid i lastbilar men också som små industrimotorer. I personbilar hittar man oftast förkammarmotorer. De direktinsprutade motorerna är också ofta väldigt tunga i förhållande till effekten.
Många cylindrar ger jämn gång men högre bränsleförbrukning. Luftkylning är smidigt men kräver för det mesta en remdriven fläkt som alltid är igång medan den effektivare vattenkylningen ofta klarar sig på fartvinden i landsvägsfart.
Ur ett bränsleekonomiskt perspektiv borde det perfekta valet vara en en-cylindrig, turbomatad och direktinsprutad motor.
-
Här kommer del två av mina tankar:
Att dieselkonvertera en veteranklassad bil är rent ekonomiskt en stor fördel eftersom en sådan bil INTE kommer att påföras den dyrare dieselbilskatten. Ett alternativ kan förstås vara att dieselkonvertera ett någon nyare fordon registrerat som lätt lastbil då inte heller de har olika beskattning beroende på drivmedel.
Att ge sig på moderna EU-klassade bilar kan nog däremot vara ett elände men det är ju bortom vad tråden handlar om.
Lätta lastbilar är i allmänhet onödigt stora och tunga så det man
vinner på bränslebesparingen är knappast försvarligt för arbetsinsatsen.
Nej det vettigaste är det som trådstartaren Mjölnaren är inne på, att välja en liten och lätt personbil som är minst 30 år gammal. Sådana bilar kan man få i dugligt skick för några tusenlappar. Enklast är då en bil med motor fram och drivning bak som t.ex. riktigt gamla Opel Kadett och Ford Escort. Ännu mindre och lättare bilar hittar man mest som framhjulsdrivet. -T.ex. Fiat 127, Lancia A112 och liknande.
De små framhjulsdrivna kan förstås ge en rejäl utmaning att få plats med prylarna under huven... Då är i stället små svansmotorbilar ett bra val men här börjar det i stället handla om mer unika bilar som Fiat 126, Simca 1100 och liknande.
Många veteranbilsentusiaster (jag är själv en sådan) börjar säkert gråta blod men man måste ju inte gå loss med slägga och skärbrännare. Om man gör en snygg konvertering så att bilen enkelt kan återställas till originalskick har i alla fall inte jag några som helst moraliska betänkligheter. T.o.m. lite roligare bilar från 1950- och 60-talet kan då komma på tapeten. Vad sägs om t.ex. Ford Anglia?
Den mer extrema snålåkaren går loss på en MC-bil som t.ex. Heinkel eller BMW Isetta. Även här är det möjligt att göra konverteringen varsamt och reversibelt. MC slipper trängselskatt i Stockholmstrafiken men att byta motor på MC är betydligt svårare besiktningsmässigt än på bil eftersom varken vridmoment, effekt eller cylindervolym får öka. Smådieslarna har oftast betydligt större slagvolym än motsvarande bensinare.
Jag hade långt gångna planer för min trehjuliga Heinkel men det stupade just på besiktningen. Det har faktiskt varit pinsamt omöjligt att få riktigt klara besked för vad som egentligen gäller med MC. Bilprovningen hänvisar till SFRO som i sin tur tycker något helt annat. Det är möjligt att man kan lyckas dieselkonvertera ett MC-klassat fordon men det hänger då mer på aktuella besiktningsmän än på faktiska regler... Bäst där är att i stället byta tillbaka till originalmotorn vartannat år...
Att byta till dieselmotor i en vanlig veteranbil är besiktningsmässigt betydligt enklare och helt kristallklart. Här gäller samma regler som för vanliga motorbyten, d.v.s. max 10% upp på effekt och vridmoment. (tag siffrorna med en nypa salt för det var länge sedan jag reggade om en bil för annan motor) Är bilen tillverkad före 1976 gäller frikostigare avgasregler. Är motorn på max 600-700 kubik (minns inte exakt siffra) finns inga som helst avgaskrav. Samma sak gäller lätt lastbil om jag inte tar fel.
Att hålla sig till de minsta bilarna är klokt för då kan man dessutom relativt enkelt få en remkoppling att hålla. Det gäller så klart att hitta en lagom liten motor då också. Man kan förstås skaffa en rejäl motor och strypa denna på plats i bilen.
För ca 15 år sedan bytte jag ut originalmotorn i min Fiat 126. Tvåcylindrigt och luftkylt på 23hk/594cc byttes mot en 4-cylindrig vattenkyld och säkert 15kg tyngre 903cc på 50hk (INTE diesel). Allt bilprovningen krävde var intyg från rullande landsväg om att motorn strypts till en effekt motsvarande originalmotorns (plus de tio procenten) samt en hemmagjord beskrivning av HUR motorn var strypt för det måste göras lite mer seriöst än med en träklots under gaspedalen... ;D Att det vid nästa besök hos bilprovningen satt en turboladdad 1050cc-motor hade de inga som helst synpunkter på. Den gången VAR det träklots under gaspedalen och en urkopplad wastegate på turbon som stod för strypningen... ;D
Det blev många ord här. Det var inte min avsikt att berätta mitt livs motorhistoria men jag vill påstå att jag har förhållandevis bra koll på vad man får och inte får göra. Jag har i flera olika projekt utmanat regelsystemen. Här är ett exempel: http://em34.mine.nu/FOTO/2004-11-03_Fulsaaben-Snabelgalfen/
För egen del lägger jag troligen ner det påbörjade och i planerna långt gångna projektet att sätta liten Kubota-diesel i min Fiat 126.
I stället lutar det mot ett "hjälpaggregat" till min betydligt större bil.
-Mer om det i en annan tråd jag startar under kvällen.
-
hej johnA. vad roligt, nu kommer tråden igång :)
vad det gäller konvertering av motorcyclar till diesel kan jag rekommendera följande sidor:
http://www.altmann.haan.de/riding_on_salad_oil/
här bygdes en Yanmar klon i en Enfield motorcykel.
http://www.motorradmanufaktur.de/
ett tyskt företag som professionellt tillverkar 11hk diesel motorcyklar med en ny Enfield ram och ny Hatz 1cylindrig diesel (länk till denna motortillverkare i början av tråden). EU klassad, det bör alltså inte avar något problem att regsitrera dessa motorcyklar i Sverige.
åter till bilar. jag inser att det är en avvägning mellan utrymme och vikt. helst vill jag ha en lätt bil, men vill inte svettas av rädsla när en timmerbil dyker upp bakom mig på landsvägen... så någon bil av typ Fiat 500 skulle kunna vara lätt att kovertera, men ger ingen som helst säkerhetskänsla... :o
en liten sväng på regionala delen av en stor annonssajt visar t.ex en fiat 128 sport coupé med trasig motor... lågom stor i mitt tycke.
jag undrar om dessa dieselaggregater har glödstift...
-
Turbo och hästkrafter...
Skule kunna tänka mig än ännu svagare motor som gav en toppkastigthet runt 80 km/h. En Fiat 126 ger ingen krocksäkerhet, men den ger skydd mott väder och vind, och kan blir ett billigt färdsätt.
Säkerhet sitter mycket i vikten. En SUV eller varför inte en lastbil så slipper man vara den som kastas bakåt vid en frontalkrock :P
-
Precis Tompa, den enes bröd den andres död... Min 40-åriga volvovalp har mindre deformationszoner än fiat 126 med sina 30cm tunnplåt och reservhjul men i krock med andra bilar tror jag ändå man sitter förhållandevis säkert i den nästan två ton tunga stenhårda konservburken. -Rambalkar som järnvägsräls...
Fiat 500 är nog ett dåligt val som konverteringsobjekt då de är precis samma bil som Fiat 126 under skalet men betingar ett mycket högre pris. Även Fiat 126 är ovanlig och ganska dyr. En lockande möjlighet jag tittat på är att importera en 126:a från Polen. Det borde gå bra med EU-reglerna och där får man en väldigt fin bil för 5000:- Fiat 128 är klart större och tyngre men ändå en ganska liten och lätt bil. Ska man krocka sitter jag betydligt hellre i 128:an än i lillebror! Hittar man en modern snabbgående liten förkammardiesel på tre eller fyra cylindrar och 25-30hk borde konverteringen gå bra.
I viss mån kan man säkert kompensera utväxlingsproblemet med större hjul, även om inte bilprovningen gillar detta. Tror faktiskt inte hjuldiametern/omkretsen får avvika mer än 5% år något håll. Däremot är varken polis eller bilprovning lika uppmärksamma på detta. Man kan ju dessutom "busa till" bilen lite och skära upp hjulhusen, måla något psykedeliskt mönster och sätta en grön plyschkanin på taket så är det nog ingen som tänker på hjulen. ;D
-
Man kan ju dessutom "busa till" bilen lite och skära upp hjulhusen, måla något psykedeliskt mönster och sätta en grön plyschkanin på taket så är det nog ingen som tänker på hjulen. ;D
:D
tack för tipset! ska tänka på det nästa gång på bilprovningen, vilken skratt jag hade när jag läste det ;D
-
Saaben är varken pytteliten eller en lättviktare men med dagens mått är den nog helt ok vad beträffar aerodynamiken och inte heller så våldsamt tung för sin storlek. Det gårdagens bilar vägde i form av tjock plåt väger dagens bilar i stället genom en massa onödigt krims-krams som servostyrning, ABS-bromsar, ljudanläggning och fönsterhissar. Saab 96 sägs i.f.s. vara en dålig bil att krocka med men tror den är ganska genomsnittlig för sin samtid. Definitivt bättre än de små fiatarna i vilket fall. Flyttar man kylaren finns också plats för en del speciallösningar under huven om inte dieseln är allt för lång. Gamla Saab 93 (kortnosen) gjorde som bäst 110-115 knyck med drygt 30hk tvåtaktare på omkring 750cc. En trecylindrig diesel
på 25hk tagen ur en skrotad parktraktor/gräsklippare borde vara ett utmärkt motorval. Att bilarnas växellåda sedan har frihjul är ett plus för ekonomisk körning.
-
Bygg inte om och titta inte på veteranbilar.
Köp en peugeot 205, bensin med insprutningsmotor eller diesel, kör sedan lugnt, håll dig till 90, sacka litegrann i motluten och vinn lite energi i medluten, planera körningen, ha rätt däckstryck, ha inte takräcke och ha inte bilen fulllastad med en massa "bra att ha prylar" om de inte är bra att ha. Värmerock och motorsåg är skitbra på vintern om man kör på det finmaskigare vägnätet, men kanske inte lika nödvändiga i Juni. Sena exemplar av tidiga polo (tidigt nittiotal) är också toksnåla, Renault 5, opel kadett, opel Corsa,
Poängen är, lättbyggen, hyfsat moderna och insprutningsmotor så kommer man långt på dropparna, särskilt om man anstränger sig extra för att köra snålt.
Är du beredd att betala mer än <10 000 kr så köper du en Lupo 3L och lär dig att köra den toksnålt.
-
Bygg inte om och titta inte på veteranbilar.
Köp en peugeot 205, bensin med insprutningsmotor eller diesel, kör sedan lugnt, håll dig till 90, sacka litegrann i motluten och vinn lite energi i medluten, planera körningen, ha rätt däckstryck, ha inte takräcke och ha inte bilen fulllastad med en massa "bra att ha prylar" om de inte är bra att ha. Värmerock och motorsåg är skitbra på vintern om man kör på det finmaskigare vägnätet, men kanske inte lika nödvändiga i Juni. Sena exemplar av tidiga polo (tidigt nittiotal) är också toksnåla, Renault 5, opel kadett, opel Corsa,
Poängen är, lättbyggen, hyfsat moderna och insprutningsmotor så kommer man långt på dropparna, särskilt om man anstränger sig extra för att köra snålt.
Är du beredd att betala mer än <10 000 kr så köper du en Lupo 3L och lär dig att köra den toksnålt.
Instämmer till fyllo. :P
Är det värt besväret?
Anpassa en annan och mindre motor till befintlig drivlina är väl inte helt lätt.
Varför inte köpa en gammal folka eller nåt och köra i trivselfart, dom håller länge om man är försiktig.
-
@ sprithitler och zeke: som jag antydde tidigare (jag var kanske inte tydlig nog) vill jag kombinera dagens motorteknik med en bil som redan finns. jag vet att det finns enklare lösningar, kanske billigare också. men jag startade tråden för att jag tyckte idén var kul att prata/skriva om.
det är också billigare och enklare att köpa potatis i affären än att odla själv, ändå finns det massor med människor som gör det för att de tycker att det är kul.
låt oss som vill ha lite kul och prata inte sönder det, är ni snäll :)
-
Jag backar upp Mjölnare till fullo! Som relativt ny i detta forum tar jag ändå risken att göra mig impopulär med att tycka det är så sabla trist med folk som slår ner på andras idéer, uppenbart med sina egna högst personliga värderingar. -Alla värderar inte samma saker här i livet och vi skulle få en bättre värld med högre tolerans.
Att lägga massor av tid, arbetsmöda och pengar på att bygga egna fiffiga lösningar som man redan på förhand inser inte kommer att tjäna tillbaka de personliga inversteringarna kan ju tyckas dumt, men det finns andra värden i livet också! Tillfredställelsen av att gå sin egen väg och med egna händer fixa en lösning kan vara en otrolig kick för oss som funkar på detta viset. Ni som inte förstår hur vi funkar tycker jag ska ta det lite lugnt med att uttala sig sågande.
Min ilska avser inte att peka ut någon specifik person. Det handlar mer om droppen som fick bägaren att rinna över. Så ofta ser jag denna trista mentalitet i olika forum. -Folk som tror deras egen sanning är den enda rätta och som snabbt slår ner andras entusiasm.
Så, nu är jag snäll igen! ;D
Kan vi få diskutera tekniska lösningar på ett konstruktivt sätt här nu, tack?
---------------------------
Om man köper en 15 år gammal "halvlitersbil" eller bygger något eget borde miljöbelastningen i form av grå energi (mitt nya favoritbegrepp) bli ungefär densamma. Jag vill gärna tro att bästa (ur resurs- och miljöperspektiv) hanteringen av gammalt skrot är att återanvända det, förutsatt att det inte skitar ner för mycket under denna användning. Därför borde man göra den bästa miljögärningen genom att i första hand ge de äldsta och sunkigaste bilarna nytt liv i stället för att köpa en nyare färdig snålbil som fler än vi hemfixare kan tänka sig att köpa. Om jag som hemfixare köper en något nyare halvlitersbil ökar sannolikheten att den person som annars skulle köpt den köper en helt nytillverkad bil i stället och då har vi verkligen slösat grå energi... (ja jag vet, det luktar martyrskap och jag är på hugget med hårklyverier som kanske inte är helt förankringsbara i verkligheten... :))
Låt skrotet tjäna ut innan det smälts ner till nytt!
-
Man kan faktiskt se andras åsikter som konstruktiv kritik, inte bara som attacker som du verkar göra i det här fallet. När man är kär i en idé kan man göra jättedumma, jättedyra misstag. Det har jag själv gjort så jag vet hur det går till. Då kan det vara bra att någon ruskar om en så att man i alla fall får en chans att se någon annan sida av saken.
-
Du har definitivt en poäng där Hasse, och därmed även de personer som jag riktade min plötsliga surhet emot. Det är ofta olustigt med den formen av konstruktiv kritik och lika mycket som mottagaren ansvarar för att inte ta åt sig för hårt så ligger det ett ansvar hos kritikgivaren att uttrycka sig väl. Jorden blev inte plattare av att kyrkan satte emot men motståndet funkade säkert som ett filter mot de dummaste idéerna. -Någon som minns från skolböckerna om en teori att jorden är pyramidformad? Inte jag heller. ;D
För att återgå till ämnet lägger jag just nu en massa tankemöda på vad som är klokast att bygga av befintligt material. -Ska den lilla 12-hästars kubotamotorn in i baken på min 600-kilos Fiat 126 och ge utrymme för två personer, några matkassar och en stor hund i högst 70 knyck eller ska den in i min trehjuliga Heinkel MC-bil, låta den bli fyrhjulig och få en ännu trängre bil som går betydligt fortare, drar mindre diesel och är om möjligt ännu farligare att krocka med?
Kort sagt, ska jag satsa på den halvdana kompromissen som funkar medelmåttigt i många situationer eller på den extremare lösningen som är perfekt vid planerade långfärder? Till vardags för de korta sträckorna behöver jag i allmänhet ett större fordon och detta har jag redan. Just p.g.a. bränslekostnaden drar jag mig för att åka ut på långresa. Å andra sidan skulle ett snålt vardagsfordon kunna spara så mycket pengar att jag kan åka långt i det stora fordonet...
Vad jag vill säga med detta är att det är svårt att bygga det perfekta fordonet om det dagliga behovet är skiftande och bygger mycket på transportkapacitet och beredskap.
Konceptet med ett modernare drivaggregat (diesel/el/hybrid) i bakluckan på en i övrigt orörd gammelbil känns allt mer som rätt idé. En av gammelbilens svagheter är dess driftsäkerhet och med detta koncept åker man troligen driftsäkrare än med en helt ny bil! (finns en annan tråd med denna diskussion)
-
Vad skulle du få för prestanda och bränsleekonomi med tolvhästarsdieseln i en Opel ReKord -62?
Komfort och utrymme i låg hastighet.
-
Jag tycker det här verkar bli en affärsidé! Byta ut gamla törstiga bensinmotorer mot miljövänliga och ekonomiska dieslar. Får man göra så? T ex en Volvo 1987, vilka miljökrav gäller om man byter till dieselmotor, dagens eller gårdagens?
-
För att återgå till ämnet lägger jag just nu en massa tankemöda på vad som är klokast att bygga av befintligt material. -Ska den lilla 12-hästars kubotamotorn in i baken på min 600-kilos Fiat 126 och ge utrymme för två personer, några matkassar och en stor hund i högst 70 knyck eller ska den in i min trehjuliga Heinkel MC-bil, låta den bli fyrhjulig och få en ännu trängre bil som går betydligt fortare, drar mindre diesel och är om möjligt ännu farligare att krocka med?
Lätt val, inte sabbar man en Heinkel men en ful massproducerad Fiat sörjer ingen.
-
Överlåter till var och ens fantasi att gissa hur jag skulle huggit på sista inlägget! :P ;D -Tråden ur spår...