Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: kattenihatten skrivet 30 sep-07 kl 17:04
-
I ett hus vi tittar på just nu, så står det en vedpanna av märket borö från 1983........
.......nu är frågan, hur länge kan man förvänta sig att en panna håller??
...vid normalt bruk...........jag har faktiskt ingen aning........den såg ut fräsch på utsidan :-\
-
Svårt att svara på, men min kombipanna el/olja är från 1965 och still going strong. :)
-
Ja, jag har en kombipanna, Eryl från 1975, som funkar utmärkt.
-
Vår är från 1967. Räknar med att vad det lider byta ut den mot något modernare, kopplat till ackumulatortank så man kan ha mer än 12 grader varmt på morgonen, men det är ju en stor investering. Precis som med gamla bilar är det väldigt billigt att köra ett år till, så länge den funkar.
-
Om man kopplar pannan till en ackumulatortank med elpatron, så blir det ingen akut kris om pannan lägger av mitt i vintern.
Och man kan elda pannan effektivare och renare med ack-tank.
Plus att man ofta klarar sig med eldning morgon och kväll.
När sen slutligen pannan pajar ihop efter maximalt utnyttjande,
så är den viktigaste komponenten i den nya anläggningen redan installerat, alltså ackumulatortanken.
-
Hej
På mitt jobb har vi byggt enkla plåtpannor ,till och från i 40 år.Själv byggde jag en till mig själv för 5 år sedan.Det var det bästa jag har gjort eldade med olja innan.
Våra pannor är väldigt enkla och håller i ca 25 år ,de äldre personer som köper en ny av oss nu ,har köpt en tidigare och det brukar ligga på ca 25 år.
Pannorna byggs av 4 mm plåt och 5 mm i eldstaden i ett ytterhölje stort som en halvoljetank dvs 1500 liter varav eldstad och konvektor ca 500 liter.
Eldstaden är ca 400 mm i diameter och 1000 mm djup.
Pannan har ingen keramik,ingen underförbränning och inga fläktstyrningar.Detta betyder inga driftstörningar,håller man koll på vattennivån så rostar den inte heller.Den går till slut sönder ,den spricker oftast utvändigt mellan eldstad och konvektor.Det går att svetsa ihop ett par gånger sedan är är stålet totalt utmattat.Rost hål är sällsynta om man har koll på vattnet.
Det stämmer inte vad tillverkarna säger att de måste vara gjutna.
Finns en nackdel det går åt lite mer ved.
Fördelarna är Tank och eld iett inga pumpar och laddomater,askar ut ca var 12-14 dag fantastiskt och det utan fläktar och underförbränning.Inget kan paja mer än att den börjar läcka och då snackar vi om att det börjar med lite droppar.Det är ju inte så som man ibland hör att folk tror att pannan rasar ihop om den läcker lite den går ändå ,och en svetskunning person fixar en spricka ganska lätt.
Mitt råd köp en enkel plåtpanna med koppar slingor till värme och varmvatten.1000 liter vatten räcker till 90-100 kvm.
Problemet är att det finns nästan bara småpannor med 55-90 liter tank och så måste man köpa 2 st 500 liter tankar till.
För visst det är inte lätt att montera in en 1500 literspanna i en källare .
Miljö pratas det mycket om ,min sotare älskar denna panna (lättsotad) och miljögodkänd panna gäller oftast enbart i tätbebyggt samhälle.Och kommunen är trötta av sig de orkar inte ens skicka brev till dem inne i samhället som har en 55-90 literpanna och eldar hela tiden,och grannar ringer för dom bor i smogg hela tiden.
Lars
-
Glömde säga . Vid minus 10 grader eldar jag upp pannan till 85-90 grader 1000 liter och sedan håller det ett dygn.
Lars
-
Har sett nåt liknande som det Lars-Göran beskriver, på bild.
Jag tror det går åt rätt mycket mer ved än i en godkänd panna.
Det brukar synas på röken, mycket svart oförbränt kol som sotar ner omgivningen istället för att bli värme.
Med vattenkyld eldstad kommer man aldrig upp i bra förbränningstemperatur.
Förr fanns det danska Passat-pannor, också med vattenkyld eldstad, som egentligen var byggda för halmbalseldning,
men som här eldades med ofta okluven meterved.
Dom bolmade som gamla tiders ånglok.
Annars gillar jag idén med att tillverka sin egen värmepanna, och helst så enkelt som möjligt.
Det fanns åtminstone tidigare annonser i Land från en snubbe som sålde ritningar på keramikpannor.
-
Jag har 75 kvm.
Har varmvattenberedare = eldar ej på sommaren.
Ok lite ca 1 gång per månad.
Gör av med ca 17-20 meter .
Sotar ur konvektorväggarna ca var 14 dag (bör man göra iallafall) , gör mycket på rökgastempen = snabbare uppeldningstid.
Rökröret är ett 150 mm rör. Jag tycker inte att det ryker speciellt mycket första 5 minuterna sedan är det sådant drag så det ryker inte alls.Men jag antager att det har lite med skorstenen också att göra, och veden.Här omkring har massor med folk skrotat ner sin olje tank sparat hälften och byggt en panna av det .
Bor ni i halland så kan ni kolla på min och sedan bygga en själv.Det är inte speciellt märkvärdigt.Titta på soptippen så många oljetankar där är,varje tank är ytterhölje till 2 pannor borträknat frontplåten.
Lars
-
Glömde säga .. Zeke jag håller inte med och inte sotarn heller. Ingen aska,lite sot mindre nu än när oljebrännaren gick visst den gick ryckigt ibland och var lite sliten i luftinställningen.
Inget kan krångla,köp ej dyra pannor med avancerad teknik hugg hellre lite mer ved.
Lars
-
Hej!
Kul med en Bodensare :) Vi bor i ett äldre hus och hade också en panna från 1983 som fungerade ok. Vi bytte i sommar mestadels för att systemet med ackumulatortanken inte funkade optimalt då det inte fanns någon laddomat...Vi köpte en gjutjärnspanna utan "lull-lull" som vi precis fått igång och det verkar lovande inför vintern. Betydligt billigare än märkespannorna med alla finesser som kan gå sönder :) Det är ju inte så kul om pannan pajar mitt i vintern även om man har el-patroner när elen är så dyr och vintern i Norrbotten är kall och lång...
-
Det låter ändå rätt intressant, Lars-Göran.
Kan du lägga in några bilder på pannan?
Eller beskriva konvektorn lite närmare?
Tippar att många pannor som kasseras för en liten läcka skulle kunna lagas och hänga med ett tag till.
-
Man brukar säga 30 år för en panna.
Jag körde min i 45 och den jag hade i hyreshuset höll i 35.
Det som förstör pannor mest är kondensen som bildas inne i pannan då kallt vatten strömmar in i botten och kyler eldstaden. Är det sedan en oljebrännare som har sina agresiva gaser hjälper detta till.
Så om ni skal köpa hus. Kolla lite på hur den förre ägaren använde sin panna.
Följande är kanske inte den mest ekonomiska men visar vad som kan förstöra pannan
Står oljebrännaren på en låg starttemp ? minus
Finns det en ventil som returnerar utgående vatten tills temperaturen är uppnåd? plus
Kontrollera om skorstenen är "murken" eller har kondens på insidan.
-
Hej
Min enkla panna är byggd såhär.
4 mm plåt i höljet ca 1 -1-1,5 meter hög och 100 mm isolering ,2 st 10 meters kopparslingor för varmvatten och elementvatten,kopparslingan för varmvatten går genom en 80 liters beredare.När panntempen sjunker går beredaren in så varmvatten alltid finns.
Visst är panntempen 90 grader och man duschar 3-4 st eftervarandra så kan beredaren lösa ut annars funkar det kanon .Jag stänger aldrig av beredaren.
Sätter man pannan i ett uthus så är en vanlig bonde variant att sätta den i en hörna sätta 2 spånskivor till runt och sedan skyffla in spån emellan funkar perfekt.Billigt alternativ,spar både isolering ,färgad plåt och plåt remsor på pannan som man fäster färg plåten på.
Min eldstad är 400mm i diameter 750 mm djup,konvektorn är fyrkantig 750 mm djup,700 hög och 150 bred med ett spjäll med 2 plåtar och en lös plåt.Drar man ut spjället går röken rakt upp och ut.Med spjället inne går röken upp-utåt i konvektorn-in-ut-in och upp i rökröret och ut.Rökröret sitter rakt bakåt eller upp röret är ett 150 mm rör.
Luckan sätts fast med spännskruvar och 20-20 mm packning med ett hål i för en pinne som reglerar spjället.
Luckan isoleras med 50 mm isolering=dubbla väggar plus en rostfri plåt längst ut.
Eldstadsluckan är rund med 2 väggar och 2 luckor ovanför varandra som styrs av den hederliga kedjan,fast jag brukar sätta upp luckan på max och släcka ner den när tempen är nådd.Då har man inga pyreldningsbekymmer.
Jag gjorde min panna så att höljet gick in genom källardörren,satte in eldstad och konvektorn i källarn och svetsade på frontplåten.
Det är en halvdags svetsning med det.
Man bör ha tillgång till en mekanisk verkstad så man kan rulla och knäcka plåt .Men svetsningen går bra med en enkel 220 svets.
Materialkostnad oklädd och utan slingor är ca 8500 kr.
Slingor finns på rinkabyrör tror de kostar ca 1000 kr styck.
Jag är ingen teoretiker utan är mer åt det praktiska hållet.Hoppas någon fattar nåt av det jag skrivit.
Måste börja diska frugar ropar.
Ha De Lars
-
Tack för att du tog dig tid med beskrivningen mellan hushållsbestyren, Lars-Göran. ;)
Ska försöka rita upp den och begrunda. :P
-
Min förra chef,det var han som började med pannan "Kullgrenpannan" välkänd i Hyltebruk.
Han har precis gjort en på mitt jobb till sin kusin ,den gamla pannan hade börjat läcka efter 29 år en "enkel" plåtpanna.
Synd att vi inte hade denna disskussion för 1 vecka sedan då kunde jag tagit bilder på pannan naken.
Skall se om jag kan ta en bild på den gamla den slängde jag i skrotbacken idag.
Mvh Lars
-
Ja tack, gärna det! :D
-
Min förra chef,det var han som började med pannan "Kullgrenpannan" välkänd i Hyltebruk.
Han har precis gjort en på mitt jobb till sin kusin ,den gamla pannan hade börjat läcka efter 29 år en "enkel" plåtpanna.
Synd att vi inte hade denna disskussion för 1 vecka sedan då kunde jag tagit bilder på pannan naken.
Skall se om jag kan ta en bild på den gamla den slängde jag i skrotbacken idag.
Mvh Lars
Men hallå 29 år. Står utveklingen så stilla så att man vill ha en panna i mer än 30 år?
Nej skaffa riktiga miljögodkända pannor.Vi vedeldare har redan så dåligt rykte.
På köpet sparar du några timmar på ved backen.
Regeringen kommer förhoppnings vis lägga en straff avgift på ej miljögodkända pannor snart.
Då kanske vi kan få bort lite skit pannor
-
Det borde finnas möjlighet att bygga sin egen panna utan att åka på avgifter.
Isolerar man eldstaden så kommer man upp i hög förbränningstemperatur,
och det är ingen omöjlighet att göra själv.
Med stort vattenmagasin inbyggt i pannan eller i separat ack-tank behöver man inte pyrelda.
Dessa två åtgärder räcker långt och kan anpassas för äldre pannor utan dyra SP-provningar och -godkännanden.
-
Gamla "skit pannor" försvinner genom naturlig avgång utan några avgifter. Däremot kan det ju vara ett sätt för regeringen att späda ut budgeten.
-
Staten eller kommunen vill säkert införa en avgift och de ber väl sotaren anmäla vilka som har en "skitpanna". "Lagen finns redan i tätbebyggelse och inte fan har skitpannorna försvunnit där de har bara satt dit en tank.Eldningsförbud gäller i många villaområden eller som det heter uppvärmningen skall ske med det uppvärmningssystem som villan är byggd för från början dvs endast mys eldning .
Inte fan kollas det upp folk eldar som aldrig för.
Du som snackar om utveckling framåt,den går ju för helvete inte framåt.
Idag har du som bäst 5 års garanti på en vedanläggning för 80000 kr OM du har köpt allt på samma ställe köper du en tank eller laddomat någon annanstans så har du bara 2 års garanti.Detta är ganska vanligt,för 30 år sedan hade man 10 års garanti idag har du 2år.
Nä bygg en själv då vet man vad man får.
Ex på en dyr skitpanna som alla helst vill glömma det är ju Pulsonex ,där fanns allt keramik,fläktar ,underförbränning och massa andra finnesser.men det var inte många som fick det att funka.
Vad är det som är fel med att ha en gammal panna i drift som funkar år efter år.
Det är pannor vi snackar om och inte bilar som vissa byter ofta för att impa på grannen.
Och ved har vi gott om ,de flesta av oss bor mitt ibland veden.
Lars
;D
-
Glöm det Baxima det kommer aldrig att drabba oss på landsbyggden.
Och sotarna älskar dessa "skitpannor" ju enklare de är desto bättre är de i drift och några timmar till på vedbacken spelar väl knappast någon roll.
Men lägg du 80000-90000 kr på en modern panna och byt den efter 8 år så hänger du med i utvecklingen.
;D ;D ;D ;D ;D
-
Jo då nog kommer det att drabba oss på landsbygden.
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22577&a=858951&lid=is_search549588&lpos=0&queryArt549588=vedpannor&doneSearch=true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=0
http://www.naturvardsverket.se/Documents/remisser/m/fu2008/extern_remiss_Frisk_luft_bil_3_konsekvens_vedeldning.pdf
Det finns många som inte förstår hur bekvämt vedeldning kan vara. Du verkar vara en av dom.
Om du eldar mot en 1800L tank som innehåller 144 kWh
Ex 1 Dubbelpanna 50% verkningsgrad ved-kvalitet som motsvarar 1/7 av oljans energivärde (1/7 x 10 kWh = 1,4 kWh/lit) så får man räkna med att elda 144 kWh / 1,4 kWh x 0,50 = 205 liter ved.Om eldstaden rymmer 50 liter så handlar det om att göra 5- 6 inlägg.
Ex2 En traditionell vedpanna (utan keramik) har ofta eldstäder på ungefär 100 liters vedvolym och verkningsgrader på runt 65%.
Med samma förutsättningar blir här vedåtgången 144 kWh / 1,4 kWh x 0,65 = 158 liter ved
två inlägg alltså
Ex 3 modern, miljögodkänd vedpanna har man verkningsgrader på närmare 85%.
Det betyder att en sådan panna bara behöver elda 144 kWh / 1,4 kWh x 0,85 = 120 liter ved. Många moderna pannor rymmer just 120- 140 liter ved i eldstaden.
Det betyder att man med ett enda besök i pannrummet klara av att tillverka lika mycket energi som grannen med dubbelpannan inte klarar av att tillverka hur mycket han än eldar.
Med 2 ilägg värmer du upp 4000L 50 grader !
Föresten var det 7 dagar sen jag eldade. Tank toppen står fortfarande på 50 grader. 20 grader i botten på tanken. totalt behöver jag ca 18-20 kubik för att värma mitt hus ett år.
Men elda på ni ;D
-
Det var mycket matte ,men jag är faktiskt ingenjör i botten så jag fattade: Du kanske också antyder att min panna har en verkningsgrad på 50 procent. Jag vet inte vad den har och jag skiter i vilket.Vad jag vet är hur mycket ved jag kan lägga in i eldstaden,att jag behöver elda en gång per dygn vid ca 10 minus.Det blir inte mycket aska och rökgastempen är bra och jag har 1000 liter vatten med möjlighet att koppla in en plåtburk till vid sidan om,om jag bygger ut.
Min panna är perfekt för mig och dessa förslag från olika myndigheter kan man ta med ro. Visst ,de kommer säkert att lyckas få igenom att alla skall ha tank och det har de flesta redan.
Du som är så bra på matte kan väl knappast tro att kommunen kommer att kräva att folk på landet skall slänga ut sin nya eller gamla panna för att den inte är godkänd.Det finns massor med folk på landet som inte har godkända pannor men de funkar bra.
Jag är säker på att min panna kommer att stå här tills den pajar.
Intressant länk,men från förslag till genomförande är det otroligt långt och skall det gälla oss på landet också så är det ännu längre.
Sen vill jag säga till dig BAXET.
Jag fattar faktiskt hur bra det är med vedeldning.Jag sparar 15000 kr per år ,jag eldar upp det jag röjer i skogen pannan går perfekt och passar mina behov bra.Men det vore konstigt annars jag har ju själv byggt den . Materialkostnaden var 10800 kr med kopplingar och beredare.
Jag är nöjd.
Ett tips
Vill ni ha lika stor tank som BAXET så använd hela oljetanken med frigolit som isolering och ett rostfritt 150 rör med elpatron för element värme om ni reser bort.Elpatroner i tankar blir dyrt sätt den på ett rör istället så värms bara det vatten som finns i elementen .Finns och köpa också men varför betala 6-8000 kr för något så enkelt.Ett rör 2muffar plus lite isolering.
Den panna jag har beskrivit värmer lätt 3000 liter vatten.
Jag vet för vi har varit hos folk och byggt om deras oljetankar (satt in kopparslingor och någon mer muff) och sedan har de köpt en panna av oss.
Nu blev det mycket prat ,är lite sur på BAXET och så slapp jag även disken ikväll.
Lars :-X
-
Det finns många som inte förstår hur bekvämt vedeldning kan vara.
Vem har sagt att det ska vara bekvämt?? Av någon anledning brukar bekvämt = dyrt ...
Eldar ikväll i en skitvedspis som är cirka 50 år gammal, samt en skitkakelugn som passerat de 80. Skitkakelugnen har ungefär samma verkningsgrad som dina miljögodkända pannor, så hela detta rummet värms upp ungefär ett dygn på 4 små björkeklampar :) .
Huvudsaken veden är tillräckligt torr, är veden sur ryker man ner grannskapet även om ens panna är ny och nådigt godkänd av Höga Vederbörande.
-
Tänk så enkelt det kan vara och BILLIGT.
:o
-
Skräptanten vet vad hon pratar om torr ved och bra drag e a och o .
::)
-
Ett tips
Vill ni ha lika stor tank som BAXET så använd hela oljetanken med frigolit som isolering och ett rostfritt 150 rör med elpatron för element värme om ni reser bort.Elpatroner i tankar blir dyrt sätt den på ett rör istället så värms bara det vatten som finns i elementen .Finns och köpa också men varför betala 6-8000 kr för något så enkelt.Ett rör 2muffar plus lite isolering.
Den panna jag har beskrivit värmer lätt 3000 liter vatten.
Jag vet för vi har varit hos folk och byggt om deras oljetankar (satt in kopparslingor och någon mer muff) och sedan har de köpt en panna av oss.
Hur fungerar detta med att bygga om tanken i praktiken?
Vad jag förstår (och hört) så klarar inte oljetankar det tryck som blir med 10m vattenpelare som det kan bli i ett tvåvåningshus med pannan i källaren.
-
Men skriver han inte att han har kopparslingor i tanken?
Pannan är alltså inte direktkopplad till värmeledningssystemet.
Likadant gör man när man bygger om gamla oljetankar till ackumulatortankar.
Annars tror jag att dom räknas som tryckbehållare som måste besiktigas.
-
Glöm det Baxima det kommer aldrig att drabba oss på landsbyggden.
Och sotarna älskar dessa "skitpannor" ju enklare de är desto bättre är de i drift och några timmar till på vedbacken spelar väl knappast någon roll.
Men lägg du 80000-90000 kr på en modern panna och byt den efter 8 år så hänger du med i utvecklingen.
;D ;D ;D ;D ;D
För det första så är livslängden mer än 8 år på en modern panna, beror iofs hur illa man eldar dom.
Håller med Baxima, det är för jävligt att man får ha vad för skit till panna som helst. Kommunen där jag bor måste man ha acc tankar från 2005, och byter man panna från o med i år så måste den vara miljögodkänd..
Mycket bra.
Finns ju en anledning varför vissa pannor är miljögodkända. Keramikpannorna har högre verkningsgrad än gammal gjutjärnskit.
Har endast en rökgas temp på knappt 100 grader direkt efter pannan...
Tänk på miljön, 80.000-90.000, det är rätt stor del av det som är arbets kostnad, prylar runt om, så mycke billigare får du inte en fulpanna insatt.........
-
Tänk så enkelt det kan vara och BILLIGT.
:o
Jovist jätte billigt.Vad tror du en kakelugn kostar att mura upp i dag.
Jääte bekvämt med en värmekälla i ett rum.Det blir ju liksom inte för varmt i det rummet som kakelugnnen står i.
Bygg ett hus och säg att du vill ha en köks panna och en kakelugn,Ja då blev plötsligt en miljögodkänd effektiv ved panna billig
-
Ja,herregud jag vet att en panna håller i mer än 8 år även om den är byggd av 3-4 mm plåt.Håll koll på vattennivån .
Då rostar dom inte,de pajar oftare av utmattningar i stålet.Rost är inte problemet.
Jag fattar inte vad som är fel på en icke kontrollerad panna om det inte ryker ner hela nejden ,man har bra ved,bra drag,bra rökgastemp ,man sotar ur den varannan vecka ,ved brinner upp ,visst verkningsgraden är antagligen lite sämre men förstör det miljön.För att jag eldar lite mer .Det finns säkert flera hundra hushåll som påbörjar sin eldningskarriär varje dag,och så skall jag vara en miljöbov för att jag eldar 2 kubik mer än ni med era moderna pannor.Tänk på att era dyra moderna pannor behöver elkraft för att få det att brinna bra plus pumparna .
Jag har bara pump på 50 watt.
Baxima. Håller med dig ibland ,en värmekälla i ett rum och få den värmen att förflytta sig är inte lätt utan flläktar som snurrar på högvarv och det är knappt att det går ändå.
Kakelungar e dyra det är sant.
Man kör med kopparslingor ca 10 meter så blir systemet trycklöst.
Man kan även göra egna kopparslingor.De behöver inte vara en slinga .Det kan vara en kopparrörsram runt oljetanken i ovankant ca 10-12 meter är lagom.
Zeke. Bild på gång skall bara fjäska för frugan ,jag kan inte lägga ut sådant.
Lars
-
Ok om matningsslingan.
Ville bara få detta förtydligat att man inte hur som helst bygger en acctank av oljetankar. Det är liksom bara så enkelt att koppla pannvattnet rakt in. Man måste också tänka på utvigdningen av vattnet när temperaturen åker upp och ned.
Det är säkert många som läser i forumet och får många nya ideer. ;D
-
Det är sant,jag har inte tidigare babblat så mycket jag har mest byggt och pulat själv.Men kan jag hjälpa någon med något som jag har lärt mig så gör jag gärna det.
I min panna har jag 1000 liter vatten ovanpå pannan har jag ett rostfri burk som bör vara minst 10 procent av vattenmägden i pannan dvs minst 100 liter.
Vid kall panna bör vattnet vara uppe i den rostfria burken då rostar det inte.
Vid varmpanna stiger vattnet i den rostfriaburken och ev vid hög temp så rinner det ut genom en toppmuff och i en hink eller ut i brunnen.
För att kolla så man inte har för lite vatten brukar jag fylla på så det rinner ut när tempen kommer upp på 90-100 grader .då vet man att nivån är rätt,vilket är viktigt.Annars rostar den i svetsskarven i toppen.
Har man slingor blir systemet trycklöst .
Ett expansionskärl för pannan enkelrostfri burk ovanpå pannan och ett för elementen som kan vara på vinden eller ett tryckkärl vid pannan .
Lars
:-[
-
Hej
Här är bilden på pannan. Under de fyrkantiga hålen kan man sätta el-patroner men eftersom det är dyrt att värma dem i tanken så brukar man aldrig sätta in el-patroner men det är därför det är muffar där. Längst ner i hörnan är det två rörkopplingar där imellan kopplas en cirkulationspump.
För utvidningens skull sitter det plattjärn runt pannan både i toppen och runt om.
Skriver mer om pannan senare när jag har fått hem alla jävla fårskallar som är på grönbete. :P
Lars
-
Vilket Lik
-
Vilket Lik
Hur menar du?
Bilderna är tagna på en gammal utrangerad panna (läs tråden), men visar på ett bra sätt hur det fungerar.
Edgar
-
är det överförbräning?
-
Jovist jätte billigt.Vad tror du en kakelugn kostar att mura upp i dag.
Jääte bekvämt med en värmekälla i ett rum.Det blir ju liksom inte för varmt i det rummet som kakelugnnen står i.
Men nu är kakelugnen i detta rummet cirka 80 år gammal, så den kan anses vara betald vid det här laget :) ...även om den kanske blivit ommurad vid något tillfälle.
Jag har inget emot att elda i just det/dom rum jag vill ha varmt...och hur varmt det blir beror på hur mycket en eldar, hur stort rummet är, hur kåken är isolerad m.m.
Bygg ett hus och säg att du vill ha en köks panna och en kakelugn,Ja då blev plötsligt en miljögodkänd effektiv ved panna billig
Känns inte meningsfullt för min del att bygga en ny kåk när det redan finns så många gamla, härliga, personliga hus. Jag ser ingen motsättning mellan att ha kakelugn eller kökspanna, så vitt jag vet finns det miljögodkända kökspannor oxå...och en kakelugn har som sagt en verkningsgrad på c:a 80 % och det är effektivt enligt min ödmjuka åsikt. Dessutom går det att elda i kakelugnar, spisar, kaminer o. dyl. även när det är strömavbrott.
Jag har inget emot moderna vedpannor, men jag tycker inte att dom är det Enda Rätta...
-
Vilket Lik
Jag tycker det är lite konstigt att du bara hackar ner på denna sorts panna.Du är aktiv på detta forum ,du ger folk råd och tips om uppvärmning varför kan du inte dela med dig av din erfarenhet på pannområdet .Varför måste det hela tiden vara köp nytt det är så mycket bättre.
Alla har inte råd att köpa nytt,vissa vill pula själva,vissa som jag har möjligheter på sitt jobb.Men det enda som gäller tydligen för dig är nya dyra pannor.
Vittsen med detta forum trodde jag var att hitta enkla billiga lösningar och ev bygga lite själv och få råd på vägen.
Det är faktiskt underförbrännig och allt brinner faktiskt upp konstigt nog.
Trisst att man inte får lite tips och ideer om denna panna , den funkar men den kan alltid bli bättre men skit är den inte.
Lars >:(
-
Förutsättning för en hyfsad förbränning i alla eldstäderär hög temperatur i eldhärden,vilket kan vara svårt att stadigt uppnå i en panna utan keram eller liknande.Vid ca 800 grader är de flesta vedgaserna antändningsbara vilket görs med sekundärdraget.Är sedan rökgasen i kontakt med pannväggarna tillräckligt länge för att avge sin värme till vattnet så fungerar pannan.Det ligger mycket jobb o många ombyggnader innan en ny panna är klar att lanseras, så en prototyp kan alltid förbättras. Det verkar som Baxima har varit "ur slag" sedan några månader men låt dig inte nedslås Lars-Göran.
-
Jag pratade med en pannförsäljare tidigare. Han körde med en del minst sagt suspekta försäljningsargument... Dels gick det bra att elda upp grannskapets katter utan att det skulle syndas på röken, möjligtvis kunde det gå att kremera någon döfödd kalv också. Eftersom jag tydligen inte blev tillräckligt imponerad att detta, drog kan till med något som var riktigt fantastiskt. Hans panna kunde nämligen elda vatten!
Det är väl nämligen så att vid tillräckligt hög förbränningstemperatur så delas vatten upp i sina beståndsdelar syre och väte, och alla vet ju att väte brinner utav helsicke. Han "råkade" glömma att berätta för mig att den energi som bildas vid förbränning av vätgas är precis lika mycket energi såg går åt för att bilda den ur vatten. Så där miste han en blivande kund. Man köper inte prylar av folk som ljuger.
Vad det gäller diskussionen modern kerampanna versus gammalt åbäke så anser jag att det vettigaste rent ekonomsikt är att man ska behålla det gamla åbäket tills det havererar. Då byter man ut det mot något effektivare. Detta förutsatt att har ack-tank. Men man ska vara medveten om att det kan bildas en del ruggiga ämnen vid vedeldning så kanske bör kraven vara högre åtminstone i tättbebyggda områden.
-
hmmmm....efter nogrant övervägande,.......och grävande i plånboken...så tror jag nog att vi låter panna vara kvar......till den "självdör".......eftersom livslängden verkar variera en hel del, så vill man ju inte slänga ut något som kunde ha fungerat i 20 år till.....
.....då får jag dessutom pengar över till att anlägga en jordkällare ;D
-
Då är mitt tipps att förbereda ett byte.
När jag köpte huset var pannan 30år så det första jag gjorde var att gräva en källaringång lagom bred för att lyfta ut skrället, om det skulle brista en bister vinterdag med 2 meter käle.
-
Ja kattenihatten låt pannan vara oftast är de inte speciellt upprostade blir det hål brukar det vara i toppen pga lågvattennivå.Eller sprickor pga utmattning i stålet båda problemen går att svetslaga ett par gånger så att vintern hinner försvinna.
Vi har rivit ut gamla oljetankar och pannor och oftast så är det inga större rostproblem på dem.Det är oftast bara skrämselpropaganda att de rostar upp.Eller i klartext "Skitsnack".
Lars
;D