Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Filip Skräplund skrivet 16 sep-07 kl 10:17
-
Tråden för MOTORFRIA, KÖRKORTSFRIA OCH SKATTEFRIA trampcyklar
Konstigt att cyklar knappast nämns på ett alternativ-forum som detta. ???
Däremot hur man bygger om cyklar till elmopeder osv. :-\
Nä, stoppa försoffningen och trampa bort sittfläsket! :)
Dessutom gör du något positivt för miljön och din plånbok. :D
Dela med dig av utrustningstips, länkar mm angående velocipeder. 8)
Och kom ihåg: Att inte cykla är att gå för långt. ;)
http://happymtb.org/ (http://happymtb.org/) med bl a forum och STORT länkbibliotek
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html (http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html) lite tips inför cykelvalet
http://www.leitra.dk/news.php (http://www.leitra.dk/news.php) modern "cykelbil"
http://www.christianiabikes.dk/ (http://www.christianiabikes.dk/) dansk schashoj
http://www.kangaroobike.com/ (http://www.kangaroobike.com/) dito men lyxigare
http://www.veloform.se/ (http://www.veloform.se/) lite udda och dyra cyklar
http://www.parnes.com/hpvsblog/ (http://www.parnes.com/hpvsblog/) liggcykelentusiaster
http://www.vurpvm.jerpa.net/index.php?PHPSESSID=62d81b671084400c50f2cbe5104ada4f (http://www.vurpvm.jerpa.net/index.php?PHPSESSID=62d81b671084400c50f2cbe5104ada4f) inget för oss
(http://i15.tinypic.com/6qc3w5u.jpg)
-
Ja nog är det konstigt att inte cyckling har en starkare ställning här!
Tack för att Du tagit med dessa länkar!
Jag Cristianiacyklar för första gången i Malmö i somras.
Det lär finnas 5.000 stycken i Köpenhamn!
-
Hej Johannes, kul med lite respons.
Christianiacykeln är ju en nästan exakt kopia av de budcyklar som var vanliga i Sverige in på 50-60-talet,
tills dom ersattes av trehjuliga flakmoppar, ofta framförda på två hjul av stilande femtonåriga springschasar.
-
Den vanliga upprätta cykeln har passerat bäst före datum, den är obekväm och tar inte särskilt väl tillvara på muskelkraften. Själv söker jag efter en överkomlig liggcykel av trevlig modell.Bekvämare, ger mer fart för ansträngningen och även möjlighet att själv leverera mer kraft då den har vettigare ergonomi. Sedan gör man den bekvämare att använda genom att montera elassistans på den. Då får man en cykel som är hyfsat konkurrenskraftig. Vanlig cykel har jag inte cyklat mer än ett par mil per år de senaste drygt sjutton åren.
-
Sprithitler-du ligger rätt i tiden!
-
Den vanliga upprätta cykeln har passerat bäst före datum, den är obekväm och tar inte särskilt väl tillvara på muskelkraften. Själv söker jag efter en överkomlig liggcykel av trevlig modell.Bekvämare, ger mer fart för ansträngningen och även möjlighet att själv leverera mer kraft då den har vettigare ergonomi. Sedan gör man den bekvämare att använda genom att montera elassistans på den. Då får man en cykel som är hyfsat konkurrenskraftig. Vanlig cykel har jag inte cyklat mer än ett par mil per år de senaste drygt sjutton åren.
Nja du sprithitler, det märks att du soffat till dej. ;)
Den vanliga cykeln är definitivt inte passé.
Själv skulle jag knappast våga ge mej ut på en liggcykel i trafiken, i varje fall inte en tvåhjulig.
Man får sämre balans och det blir svårare att reagera snabbt för potthål och andra hinder.
Bilar, fotgängare och andra cyklister kan blixtsnabbt korsa ens väg och då krävs bästa balans.
Närmast hopplös inne i stan alltså. För att inte tala om när vägen är usel eller obefintlig.
Troligen svårt att parera byig sidvind och vinddraget från stora lastbilar och bussar.
Och ska man släpa på batteri och motor så är det ingen riktig trampcykel längre.
Här hittar du några andra liggcykelentusiaster: http://www.parnes.com/hpvsblog/ (http://www.parnes.com/hpvsblog/)
Får man upp flåset (viktigt inte minst för en överlevare ;)) så är 10 mil om dan en baggis med en bra hoj.
Kanske skulle något i stil med danska cykeln Leitra vara i din smak,
den är trehjulig och har kaross, vilket eliminerar några av liggcykelns nackdelar.
http://www.leitra.dk/news.php (http://www.leitra.dk/news.php)
Men ska man ha en cykel som man kan ta sig fram med nästan överallt,
rekommenderar jag en mountainbike (MTB), även kallad crosscountry (XC).
Vanligen med 26-tums hjul, nu börjar det också komma 29-tummare.
Byter man nabbdäcken mot landsvägsdäck så rullar dom på riktigt snabbt även på vägen.
På vintern kan man byta till dubbdäck. Kevlarinlägg eliminerar de flesta punkteringar.
Skärmar, lyse och stadig pakethållare är viktiga tillbehör, gärna vattentäta väskor om man ska cykla långt.
-
Den vanliga upprätta cykeln har passerat bäst före datum, den är obekväm och tar inte särskilt väl tillvara på muskelkraften. Själv söker jag efter en överkomlig liggcykel av trevlig modell.Bekvämare, ger mer fart för ansträngningen och även möjlighet att själv leverera mer kraft då den har vettigare ergonomi. Sedan gör man den bekvämare att använda genom att montera elassistans på den. Då får man en cykel som är hyfsat konkurrenskraftig. Vanlig cykel har jag inte cyklat mer än ett par mil per år de senaste drygt sjutton åren.
En vanlig upprätt cykel ger ändå kroppen bästa förutsättningar för att prestera maximalt arbete. Syreupptagningsförmågan är högre i upprätt läge är liggande om man gör jämförelser i form av arbetsrov, sittande och liggande. Om så inte hade varit fallet hade tävlingscyklarna sett annorlunda ut idag.
Men däremot blir luftmotståndet lägre och komforten i liggande låter tilltalande. Har man desstuom elhjälp blir det säkert lika bekvämt som i soffan, med fötterna på bordet :P
-
Viktigt att inte sitta för upprätt om man ska cykla längre sträckor.
Lutar man lite framåt fördelas bålens vikt mellan sitsen och styret, och man slipper få ont i häcken.
Bra också om man har styre som möjliggör varierat grepp, för att inte stelna till i armarna.
-
Viktigt att inte sitta för upprätt om man ska cykla längre sträckor.
Lutar man lite framåt fördelas bålens vikt mellan sitsen och styret, och man slipper få ont i häcken.
Bra också om man har styre som möjliggör varierat grepp, för att inte stelna till i armarna.
Mitt problem är följande:
Om jag lutar framåt, blir påfrestningarna för stora för mina handleder och armbågar. Ajaj. Inte bra. Om jag sitter uppsträckt som ett Liljeholmens, förflyttas i stället värken till min spetiga röv. Är tandemhoj mitt enda alternativ? Då kan jag luta mig fram och hålla om maken medan han trampar och styr.
Min bästa cykel var en Crescent -71, komplett med "resårsits" och kohornsstyre. Noll växlar, men en jäkla skjuts i hjulen. Wunderbar! Tyvärr blev den stulen.
-
Det finns liggcyklar också. Då ligger man på rygg och trampar i vågrät hållning. De cyklarna ser ut att vara i behov av stingpinne för att synas i trafiken, men killen som slappar förbi här alltsomoftast ser inte ut som han har ont nånstans. Kanske ett bekvämt alternativ, om man inte somnar förstås.
-
Kanske ett bekvämt alternativ, om man inte somnar förstås.
Då hamnar man i diket...
Sjäkv borde jag lämna in min cykel för lite service. Men det får väl bli till våren.
-
Hmmm... Är verkligen en liggcykel kompatibel med en barnsits inklusive barn? Visst, ja, zeke skriver ju något som jag tolkar som att det finns liggcyklar med mer än två hjul. Fast jag tror nog att jag föredrar "vanlig" cykel ändå.
-
Nu ska man ha barnen i en cykelkärra kopplad efter cykeln, inte i en barnstol. Då funkar det.
-
Liggcykel blir aldrig en succé.
Tänk bara att ta sig uppför branta backar på lågväxel, omöjligt att hålla balansen i så låg fart,
iaf för andra än cirkusartister.
Vill eller måste man sitta så upprätt som möjligt på hojen, så är det gelsadel som gäller,
helst en med både fjädrar och gelfyllning.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1060&a=296014&previousRenderType=6 (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1060&a=296014&previousRenderType=6)
Det är möjligt att den blir för frestande för ungjävlar med fickknivar, har själv fått sadlar sönderskurna ett antal gånger.
Inget att lämna i cykelstället i stan om natten alltså.
Det finns också sadelstolpar med teleskopfjädring, en sån plus gelsadel kan vara värt att prova om man söker maximal komfort.
Jag har provat billiga mjuka sadlar från Ö&B, det är bara skit som inte håller ett år ens.
Kvalitetsmärke ska det vara.
Jag har haft världens ont i ändan efter 6-7 mil tidigare, men men MTB och tunn smal sadel försvann problemet,
sannolikt pga den något framåtlutade ställningen.
Sen gör det mycket för komforten om man har tjocka däck, som fjädrar i sig själva.
Cyklar med smala racerdäck är obekväma och får lätt punka.
-
Vill man cykla med med mer än ett barn så är nog som Tompaiuppsala nämner,
en barncykelkärra ett bra alternativ.
Superviktigt förstås med idiotsäker förbindelse mellan cykel och kärra.
http://bimbobikers.juretic.nu/jag_min_kropp/cykelkarra.html (http://bimbobikers.juretic.nu/jag_min_kropp/cykelkarra.html)
http://www.wild-outdoorlife.se/135.asp (http://www.wild-outdoorlife.se/135.asp)
http://www.ntf.se/konsument/fraga5180.asp?katid=28 (http://www.ntf.se/konsument/fraga5180.asp?katid=28)
http://www.ntf.se/konsument/fraga1308.asp?katid=5 (http://www.ntf.se/konsument/fraga1308.asp?katid=5)
I Danmark som ligger långt före oss vad gäller cykelkultur, skjutsar man ofta ungar i Christianiacyklar (länk överst på sid 1),
en annan variant ses på bilden nedan.
(http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/BikeFridayTridem.JPG)
-
Är ändå lite nyfiken på en liggcykel.. det kanske är en skön känsla?
Har Zeke mån tro testat en sådan eller är det bara antagande att de är vingliga osv?
Cyklar man brant upp för kan det iofs inte vara så mysigt att få allt blod i huvudet och inget i benen :o
-
Nej, jag har inte testat men mycket kan man räkna ut ändå.
När man cyklar på en normal cykel använder man ju överkroppen hela tiden för att parera svängar runt gropar, bulor osv.
Och på skogsstigar med rötter och hjulspår, eller när det är fläckhalt...,
jag behöver inte säja mer va?
Jag cyklar mycket och har ett antal gånger måst väja snabbt eller dyka ner i diket för att inte hamna under lastbilshjul eller på en motorhuv.
Senast var det ett förmodat rattfyllo som ginade i en kurva.
Såna grejer är nästan omöjliga att fixa om man nästan ligger ner utan att kunna hjälpa till med kroppen.
-
Med bara ett - litet - barn, blir det barnsits (alternativet att ha barnet i bärsjal på ryggen känns vanskligt). Jag skulle vilja ha en som monteras på styret i stället för på pakethållaren. Dels för att behålla packmöjligheten, dels för att barnet ska få möjlighet att se trevligare saker än morsans röv. De enda barnsitsar jag har sett som monteras fram, har emellertid haft väldigt lågt ryggstöd. Bra för den cyklande modern (armarna är ju inte hur långa som helst), dåligt för det lilla barnet som inte är så stabil i kroppen.
Tips, någon?
-
Nej, jag har inte testat men mycket kan man räkna ut ändå.
När man cyklar på en normal cykel använder man ju överkroppen hela tiden för att parera svängar runt gropar, bulor osv.
Och på skogsstigar med rötter och hjulspår, eller när det är fläckhalt...,
jag behöver inte säja mer va?
Jag cyklar mycket och har ett antal gånger måst väja snabbt eller dyka ner i diket för att inte hamna under lastbilshjul eller på en motorhuv.
Senast var det ett förmodat rattfyllo som ginade i en kurva.
Såna grejer är nästan omöjliga att fixa om man nästan ligger ner utan att kunna hjälpa till med kroppen.
Det man kan räkna ut eller förstå utifrån fysikena lagar är att det är omöjligt att göra en snabb kursändring på vilket tvåhjuligt fordon som helst. Med lite för hög hastighet vill det gärna gå rakt fram ;)
-
Med bara ett - litet - barn, blir det barnsits (alternativet att ha barnet i bärsjal på ryggen känns vanskligt). Jag skulle vilja ha en som monteras på styret i stället för på pakethållaren. Dels för att behålla packmöjligheten, dels för att barnet ska få möjlighet att se trevligare saker än morsans röv. De enda barnsitsar jag har sett som monteras fram, har emellertid haft väldigt lågt ryggstöd. Bra för den cyklande modern (armarna är ju inte hur långa som helst), dåligt för det lilla barnet som inte är så stabil i kroppen.
Tips, någon?
Morsans röv behöver väl inte vara de sämsta? Ju större röv desto lugnare blir det där bakom. Ingen fartvind som kyler vintertid. Sannolikt är den stora röven, likt en krockkudde, bättre att ha framför sig än bakom
-
Med bara ett - litet - barn, blir det barnsits (alternativet att ha barnet i bärsjal på ryggen känns vanskligt). Jag skulle vilja ha en som monteras på styret i stället för på pakethållaren. Dels för att behålla packmöjligheten, dels för att barnet ska få möjlighet att se trevligare saker än morsans röv. De enda barnsitsar jag har sett som monteras fram, har emellertid haft väldigt lågt ryggstöd. Bra för den cyklande modern (armarna är ju inte hur långa som helst), dåligt för det lilla barnet som inte är så stabil i kroppen.
Tips, någon?
Jag har inte sett nån frammonterad barnsits, men jag kan säga att det är viktigt för stabiliteten att lasten är lågt placerad.
Kolla budcykeln här, den är gjord för att vara lättmanövrerad med tung last.
Pakethållaren fram sitter lågt, annars skulle man lätt vurpa.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Budcykel.jpg/800px-Budcykel.jpg (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Budcykel.jpg/800px-Budcykel.jpg)
Observera att pakethållaren fram sitter fast i ramen och inte i framgaffeln/styret.
Det är nödvändigt, annars blir cykeln svårstyrd och farlig.
Du svänger ju med framhjulet och en tyngd framför styrnavet kan göra det svårt att manövrera och svänga snabbt.
Jag föreslår att du skaffar en avtagbar metallkorg att hänga i styret och låter ungen kolla på röven.
Värre saker kan man väl se.
-
Jag funderade lite i banor kring postcykeln, men med en smal pakethållare fram (annars går det inte att montera barnsitsen). Sedan tänkte jag på min roll som fartvindsdämpare och risken för att jag vid en olycka kraschlandar på barnet, som Tompaiuppsala upplyste mig om, och då var postcykeln inte alls lika rolig längre.
Nä, det får väl bli en tradig barnsits monterad på pakethållaren. Så simpelt. Och hua, vad fula de moderna barnsitsarna är.
-
Nä, det får väl bli en tradig barnsits monterad på pakethållaren. Så simpelt. Och hua, vad fula de moderna barnsitsarna är.
Sitsarna är plastiga och fula men kanske något säkrare än gamla tiders, där ryggstödet slutade vid svanken.
Om du vänder på sitsen blir säkerheten ännu bättre, ungefär som en bakåtvänd bilbarnstol?
Sikten skyms inte av mammas "krockkudde" utan blir fenomenal. Att sitta vänd bakåt när man tex åker tåg kan jag själv tycka är ganska trevligt, att se hur landskapet försvinner.
-
Om barn på cykel: Visst är det trevligare och stabilare med låg tyngdpunkt på den extra lasten men ett förbaskat bra argument emot detta är att högt placerade "guldklimpar" borde färdas något säkrare i händelse av krock med bil. Å andra sidan blir det högre att falla om mamma/pappa välter omkull på egen hand.
Jag såg nyligen en dansk paketcykel -de där lååånga med flak mellan framhjul och pedaler- som hade två barnstolar på lastytan. Förutom att barnnäsorna hamnar i höjd med bilhjul och avgasrör verkar det vara en vettig placering.
Beträffande liggcyklar, oftast kallade recumbents eller feet forwards, har jag provat en sådan för 20 år sedan när en handlare i Uppsala försökte introducera en modell kallad Roulandt: http://home.casema.nl/comet51969/images/roulandt/rd-2fiets.jpg
Det första som slog mig var den mycket bekväma sittställningen, men detta ersattes av vinglande skräck så snart jag satte fart.
Efter några 100-tal meter hade chocken gått över och hjärnan vande sig vid det lite annorlunda sättet att balansera en cykel.
I stället tyckte jag den kändes väldigt stabil med sin något lägre tyngdpunkt. Vid körning på grus i låg fart känns framhjulen lite sladdrigt, troligen beroende på det lägre marktrycket och att köra en Roulandt på vintern är nog ingen höjdare...
Det som däremot var en höjdare var den enorma kraftökning jag fick jämfört med en vanlig cykel! Benen är ju mycket starkare än armarna och på vanlig cykel måste en stor del av benkraften hållas emot av styret om man tar i ordentligt. Cykelhandlaren berättade om hur han med roulandtenkört ikapp en flåsande "hurtbulle" på vanlig cykel utan att känna sig ansträngd.
Genom att bygga recumbentcykeln med sitsen väldigt lågt får man ner luftmotståndet ännu mer. För oss vanliga dödliga tror jag den sittställningen blir ansträngande för ryggen eftersom ryggstödet fortfarande måste vara relativt upprätt för att man inte ska glida bakåt när man tar i. (hmmm, cykla med säkerhetsbälte kanske?)
Ytterligare en nackdel med recumbent-konceptet tror jag kan vara att inte hela kroppen får vara med och arbeta så som på en vanlig cykel. De flesta av oss cyklar ju ändå inte så extremt att vi anstränger armarna...
Men extrema recumbents är i sig väldigt häftiga! En inkapslad recumbent med elhjälp på några 100-tal watt skulle nog röra bra på sig!
-
Beträffande hur man svänger en tvåhjuling kan jag berätta att man istället för att parera med överkroppen kan använda styret för att svänga med!
Men det ska ske åt fel håll!
Dvs, ska man åt vänster så ska man styra åt höger hur underligt det än låter!
Jag har åkt MC i några år och var i början av karriären på väg ut i terrängen när en oväntad kurva snabbt dök upp. Efter att ha provat att använda styret istället för överkroppen upptäckte jag fenomenet med den omvända styrningen. Vrider man styret åt höger kommer ekipaget att lägga sig åt vänster och göra en vänstersväng.
Jag har pratat med MC-åkare som kört i en massa år som inte upptäckt fenomenet. De har klarat sig pga att de hållit låg fart.
Kolla in speedwayförarna. Där är det riktigt överdrivet, mest beroende på att de hasar med bakhjulet men tendensen är klar.
Man behöver alltså inte sitta högt för att få små svängradier. Det är bara att styra kraftigt åt fel håll.
Prova så får ni se! Det går säkert utmärkt att svänga med en liggcykel.
-
Det där med att "bryta" omkull en tvåhjuling är väl egentligen inte en alternativ metod utan snarare fysikens grundlagar som bara i extremare fall blir uppenbara. Även om vi gör små svängar antar jag att vi börjar med att vrida styret åt fel håll för att få igång en omkullvältning. Därefter "fångar vi upp" tyngdpunkten genom att vrida tillbaka styret innan vi välter. Det borde egentligen vara samma sak som att balansera en lång pinne vertikalt i handflatan.
Just på MC blir fenomenet väldigt uppenbart i högre farter men oftast tror jag inte folk tänker på vad som egentligen sker.
Jag hade en gång det enorma nöjet att åka i en Peraves Ecomobil (heltäckt 2-hjulig "feet forward" MC med stödhjul för krypkörning) och den har mycket låg tyngdpunkt. Ägaren hävdade att man med låg tyngdpunkt inte behöver lägga omkull lika mycket och detta verkade stämma. Jösses så den missilen kryssade mellan bilarna i tvåfilig trafik! Tvära undanmanövrar tycktes inte vara något problem.
Däremot tror jag man förlorar några millisekunder på "nedbrytandet" med framhjulet åt "fel håll" jämfört med en bil där man bara vrider på ratten dit man ska.
Något senare, inspirerad av Ecomobilen, byggde jag en elektrisk moped/MC med fyra fritidsbatterier på rad i en väldigt lång ram. Hjulbasen var säkert en bit över två meter. Tyngdpunkten var också enormt låg och helt klart behövde jag inte lägga omkull fordonet särskilt mycket i svängarna. Någon tjusig inkapsling blev det dock aldrig av elmoppen som blott dansade en sommar innan den såldes.
Det är en häftig känsla att köra lågbyggd tvåhjuling!
-
Hmmm... Är verkligen en liggcykel kompatibel med en barnsits inklusive barn? Visst, ja, zeke skriver ju något som jag tolkar som att det finns liggcyklar med mer än två hjul. Fast jag tror nog att jag föredrar "vanlig" cykel ändå.
Den officiella flevofanklubben har en sida med flevocyklar för barn (http://flevofan.ligfiets.net/index.php?doc=ch4-06) på sin hemsida. Jag tycker de ser intressanta ut även fast jag själv funderar på en liggcykel av python-typ istället. För lillan blir det då en bakvänd sits (med båge och tak] på en enhjulig vagn.
Ni kan förresten kika på en film med Olaf Johansson (http://www.olafjohansson.com/monty/foto/montymay05-2.mp4) där han cyklar sin lilla Monty (http://www.olafjohansson.com/monty/montypage.html). Jodå, han cyklar utan att hålla i styret. Det finns nämligen inget styre att hålla i utan han både styr och trampar med benen.
Annars är Jürgens hemsida med python-cyklar (http://python-lowracer.de/) ett bra ställe att börja på för de som funderar på liggcykel.
-
En liten litteraturliste :
"The Recumbent Bicycle" av Gunnar Fehlau.
"Human-Powered Vehicles" av Allan V. Abbott och David Gordon Wilson.
"Folkhemmets Farkoster : Om Cykelbilen Fantom Och Andra Fräsiga Hembyggen" av Claes Johansson
"Atomic Zombie's Bicycle Builder's Bonanza" av Brad Graham
"Bicycle Design" av Mike Burrows.
-
Får en cykel ha 4 hjul?
-
Definitionerna för cykel är lika enkla som roliga! Vill minnas att det inte står ett jota om hur många hjul den får ha. Däremot står att om en cykel har minst tre hjul på ett sådant sätt att den "står för sig själv" så måste den ha parkeringsbroms. Om inte reglerna/definitionerna är ändrade sedan jag läste lagtexterna för 15-20 år sedan är det fortfarande luddigt hur bra bromsar och belysning måste vara. ATT de måste finnas är tydligt men i övrigt gäller att de ska kunna anses ha betryggande funktion.
En cykel borde alltså kunna ha 57 hjul, vara 2,5 meter bred (högsta tillåtna fordonsbredd och cykeln är ju ett fordon), och dessutom både rulla på band och kanske glida på medar... -Bara den har belysning, reflexer och hyfsade bromsar!
En riktigt rolig sak i sammanhanget är "elektrisk rullstol". En sådan är definitionsmässigt en cykel som framdrives elektriskt i en hastighet av högst 15 km/h. Oftast har e.r. tre eller fyra hjul men en tvåhjulig moppe skulle mycket väl kunna klassas som elektrisk rullstol om den inte går fortare än 15 knyck. Skulle också tro att alla kommuner har de där undantagen för användande av e.r. där cyklingsförbud råder som t.ex. gågator, trotoarer och inne i affärerna...!
Det finns ingenting om att man måste ha en viss ålder eller vara funktionshindrad för att få köra elektrisk rullstol.
Fullt lagligt borde man således kunna sätta motorer på en
gammal TV-soffa och glida runt fyra polare en kväll på gågatan ätandes chips och drickandes öl, bara föraren håller sig till lättöl. Har fordonet bara belysning, bromsar och reflexer och en hastighet på max 15km/h är allt frid och fröjd.
Om soffan är bredare än 2,5 meter måste den troligen köra på längden.
Någon som är sugen på att utmana reglerna?
-
Fullt lagligt borde man således kunna sätta motorer på en
gammal TV-soffa och glida runt fyra polare en kväll på gågatan ätandes chips och drickandes öl, bara föraren håller sig till lättöl. Har fordonet bara belysning, bromsar och reflexer och en hastighet på max 15km/h är allt frid och fröjd.
Om soffan är bredare än 2,5 meter måste den troligen köra på längden.
Låter skoj. ;D
-
Jag frågade innan jag tänkte efter och den elektriska rullstolen är ju ett typiskt exempel på fyrhjulig cykel. :D
Jag är sugen på att utmana reglerna och i så fall får det bli i en TV-fåtölj med fotpall och ett litet bord bredvid, med läslampa på (cykelns belysning). :D Eftersom fåtöljen går fortare än 6 km/h kan den heller inte klassas som lekfordon, så jag vet inte vad som skulle kunna stoppa dess framfart på vägarna.
-
Jag frågade innan jag tänkte efter och den elektriska rullstolen är ju ett typiskt exempel på fyrhjulig cykel. :D
Ur Nationalencyklopedin:
cykel (förkortning av äldre bicykel ´tvåhjuling´), velociped, enligt vägtrafikkungörelsen fordon som framdrivs genom en tramp- eller vevanordning.
Ur Vägtrafikkungörelsen (1972:603):
Cykel 1. Fordon som är avsett att drivas med tramp-
eller vevanordning och ej är lekfordon
2. Eldriven rullstol som föres av den åkande och
är konstruerad för en hastighet av högst 15
kilometer i timmen
Men det här är ju Tråden för MOTORFRIA, KÖRKORTSFRIA OCH SKATTEFRIA trampcyklar.
Det trodde jag vi var överens om. ;)
Det blir så plottrigt om man blandar ihop trampcyklar, elmoppar, motoriserade fåtöljer mm i en enda röra.
Sätter man trampor på rullstolen eller soffan och glömmer motorn så platsar de alltså i den här tråden.
Helst bör man skippa droppet och bäckenet också.
Annars finns Tråden för mopeder och motorcyklar inkl cyklar med hjälpmotor:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=55;action=display;threadid=25820 (http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=55;action=display;threadid=25820)
-
Intressant tråd, det här. Jag har fått massor med nya idéer. Tur att dottern inte kan hänga med på cykeltur förrän i mars, någon gång. ;)
-
Dessa är mina slarvigt hopskrapade cykelvagnslänkar. En manick som jag tycker är viktig för den som vill leva billigt. Jag har själv länge sökt en bra vagn. Och den som jag själv skulle köpa när det blir dags vore den Schweiziska Vitelli vagnen. (Den finns långt ner på min lista här.) Uppfinningrikedomen är enorm, och dessa länkar borde ge ideer om egna byggen oxå! Priserna på vagnar i Sverige är hutlösa! Överpriser är vanliga.
[url]http://www.baystep.org/[/url]
[url]http://blueskycyclecarts.com/[/url]
[url]http://www.bikecartage.com/[/url]
[url]http://www.bikefix.co.uk/columbus.html[/url]
[url]http://www.bikesatwork.com/[/url]
[url]http://www.phred.org/~alex/bikes/bobcoz.html[/url]
[url]http://www.burley.com/products/trailers/default.aspx?p=Flatbed&i=5[/url]
[url]http://www.christianiabikes.com/svenska/s_main.htm[/url]
[url]http://www.efn.org/~equinox/TCK-4.htm[/url]
[url]http://www.cycletote.com/doggy_tote.html[/url]
[url]http://www.radicaldesign.nl/en/cyclone_trailers.html[/url]
[url]http://www.bykaboose.com/trailers/gecko-main.html[/url]
[url]http://koolstop.com/trailers/mule.html[/url]
[url]http://www.quik-pak.com/Quik-Pak%20bicycle%20trailer.html[/url]
[url]http://www.lodrag.com/index.html[/url]
[url]http://home.pacifier.com/~carriage/trail_caddy/index.html[/url]
[url]http://www.workbike.org/makers/index.html[/url]
[url]http://www.wicycle.com/[/url]
[url]http://www.vitelli.ch/pdf/2002katalog/Kat%20115-141.pdf[/url]
[url]http://www.yakima.com/home.html[/url]
[url]http://www.workbike.org/zero/Homepage2.html[/url]
[url]http://home.t-online.de/home/radlast/rlengl.htm[/url]
Vitellivagnen och Truktrike, mina favoriter:
[url]http://www.twoplustwo.uk.com/gtrailers/vitelli.html[/url]
[url]http://www.truktrikes.com/[/url]
[url]http://www.thunderstruck-ev.com/motobob.htm[/url] ([url]http://www.thunderstruck-ev.com/motobob.htm[/url])
-
Tänkte bara bjuda er på en länk till en film där Dirk Bonné cyklar på sin egen baby python (en midjestyrd liggcykel). Varsågoda.
http://www.youtube.com/watch?v=H0IKC3FVBo0
-
Tvåhjulig transportcykel Kona UTE http://www.pedalogerna.com/product_info.php?products_id=1947 (http://www.pedalogerna.com/product_info.php?products_id=1947)
BOB cykelkärror http://www.bobtrailers.com/trailers/trailers.php (http://www.bobtrailers.com/trailers/trailers.php)
Svensk återförsäljare av BOB cykelkärror http://www.cykelspecialisten.com/ (http://www.cykelspecialisten.com/)
http://www.cykelspecialisten.com/chariot.html (http://www.cykelspecialisten.com/chariot.html)
-
En annan tjatar på frun varje dag om att sälja bilen och köpa två riktiga cyklar istället..
Men nej, än så går hon inte med på det.
Cyklade förövrigt rätt mycket som .. liten.. BMX/Mountainbike och sånt där.
Har nog aldrig varit lika "fit for fight" som då..
Sen skaffade man körkort, och genast blev cyklen ståendes i garaget, även om man bara skulle hämta posten..
Har förövrigt en fjädrad framgaffel som inte är använd ens.
Den var för kort för min bike.
Ska mäta lite på den, någon som är intresserad?
-
Man behöver ju inte sälja bilen, den kan va bra att ha ibland.
Men cykel är ett bra komplement, särskilt för kortare turer.
Köper man lättare begagnat kan man få svårslaget mycket nytta för pengarna.
Här nedan några länkar med lite ovanliga (ännu...) pedaldrivna fordon, mest om transportcyklar:
http://www.workcycles.com/workbike/index.html (http://www.workcycles.com/workbike/index.html)
http://www.bikesatwork.com/ (http://www.bikesatwork.com/)
http://www.4wc.com/ (http://www.4wc.com/)
http://www.worksmancycles.com/ (http://www.worksmancycles.com/)
http://www.xtracycle.com/ (http://www.xtracycle.com/)
http://www.yubaride.com/utility-bicycles-images.html (http://www.yubaride.com/utility-bicycles-images.html)
http://www.bakfiets.nl/eng/models.php (http://www.bakfiets.nl/eng/models.php)
http://www.bellabike.com/ (http://www.bellabike.com/)
http://nihola.info/da/ (http://nihola.info/da/)
http://www.triobike.com/ (http://www.triobike.com/)
http://www.cyclesmaximus.com/index.html (http://www.cyclesmaximus.com/index.html)
http://www.rideyourbike.com/cargo.html (http://www.rideyourbike.com/cargo.html)
http://www.johnnypayphone.net/cargo/ (http://www.johnnypayphone.net/cargo/)
http://www.bilenky.com/prod42.html (http://www.bilenky.com/prod42.html)
http://cykel-optimisten.dk/page.php?pageId=pages/53_0.html&language=0 (http://cykel-optimisten.dk/page.php?pageId=pages/53_0.html&language=0)
http://bakfietscargo.blogspot.com/ (http://bakfietscargo.blogspot.com/)
http://www.daclarke.net/AltTrans/trailers.html (http://www.daclarke.net/AltTrans/trailers.html)
http://cycleliciousness.blogspot.com/ (http://cycleliciousness.blogspot.com/)
http://practicalpedal.com/summer2007/dutch.html (http://practicalpedal.com/summer2007/dutch.html)
http://www.wicycle.com/products.htm (http://www.wicycle.com/products.htm)
http://davidwilsonindustries.com/cargo/index.html (http://davidwilsonindustries.com/cargo/index.html)
http://drumbent.com/trike.html (http://drumbent.com/trike.html)
http://www.bikesatwork.com/bike-trailers/ (http://www.bikesatwork.com/bike-trailers/)
http://www.bilenky.com/cargogal.html (http://www.bilenky.com/cargogal.html)
http://www.cargobike.ca/ (http://www.cargobike.ca/)
http://www.youtube.com/watch?v=PAvQQqi5E1I&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=PAvQQqi5E1I&feature=related)
http://www.messengers.org/resources/history/cargo.html (http://www.messengers.org/resources/history/cargo.html)
http://www.cyclon.dk/content/view/14/28/ (http://www.cyclon.dk/content/view/14/28/)
http://bikecargo.hafd.org/ (http://bikecargo.hafd.org/)
http://www.catoregon.org/links.htm (http://www.catoregon.org/links.htm)
http://www.cykelkliniken.com/index.html (http://www.cykelkliniken.com/index.html)
http://klem.se/ (http://klem.se/)
http://www.monarkexercise.se/sv/ettan_special_transport.asp?Pgroup=3 (http://www.monarkexercise.se/sv/ettan_special_transport.asp?Pgroup=3)
http://www.ihpva.org/ (http://www.ihpva.org/)
http://www.conferencebike.com/ (http://www.conferencebike.com/)
-
Svenska cykelbanditer http://www.liggister.org/ (http://www.liggister.org/)
Svensk liggist http://web.telia.com/~u84408371/ (http://web.telia.com/~u84408371/)
En sida om liggcyklar http://www.bentrideronline.com/ (http://www.bentrideronline.com/)
Mera liggcyklar http://www.recumbents.com/home.asp (http://www.recumbents.com/home.asp)
Liggecykelforeningen http://liggecykelforeningen.dk/ (http://liggecykelforeningen.dk/)
Den nederländska föreningen för liggcyklister http://www.ligfiets.net/ (http://www.ligfiets.net/)
-
http://www.geocities.com/smonfrey/index.htm (http://www.geocities.com/smonfrey/index.htm)
http://www.ihpva.org/people/tstrike/building/index.htm (http://www.ihpva.org/people/tstrike/building/index.htm)
http://www.youtube.com/watch?v=9kWwESbR47c (http://www.youtube.com/watch?v=9kWwESbR47c)
http://tender-learning-care.com/mybike.htm (http://tender-learning-care.com/mybike.htm)
http://sheldonbrown.com/ (http://sheldonbrown.com/)
http://www.damonrinard.com/ (http://www.damonrinard.com/)
http://www.bikewebsite.com/index.htm (http://www.bikewebsite.com/index.htm)
http://www.youtube.com/watch?v=fXxJj28lnZE (http://www.youtube.com/watch?v=fXxJj28lnZE)
http://www.amazon.com/Bicycle-Frame-building-list/lm/PFG40RL45DLI (http://www.amazon.com/Bicycle-Frame-building-list/lm/PFG40RL45DLI)
http://www.chc-3.com/pub/wheel_stand.htm (http://www.chc-3.com/pub/wheel_stand.htm)
http://handmadebikes.blogspot.com/ (http://handmadebikes.blogspot.com/)
http://www.jimlangley.net/wrench/wrench.html (http://www.jimlangley.net/wrench/wrench.html)
http://www.ibike.org/library/tech.htm (http://www.ibike.org/library/tech.htm)
http://www.littlefishbicycles.com/framebuilding.html (http://www.littlefishbicycles.com/framebuilding.html)
http://www.americanbamboo.org/GeneralInfoPages/BambooBicycle.html (http://www.americanbamboo.org/GeneralInfoPages/BambooBicycle.html)
http://www.calfeedesign.com/bamboo.htm (http://www.calfeedesign.com/bamboo.htm)
http://www.bamboobike.org/Home.html (http://www.bamboobike.org/Home.html)
http://www.recumbents.com/wisil/whatsup.htm (http://www.recumbents.com/wisil/whatsup.htm)
-
zeke - nu är du verkligen ute och cyklar! ;D
-
Här är en riktig hårding - jag tror jag är kär... :-[
http://www.getting-around.de/artikel_67_0.html?L=131 (http://www.getting-around.de/artikel_67_0.html?L=131)
-
Här är en riktig hårding - jag tror jag är kär... :-[
[url]http://www.getting-around.de/artikel_67_0.html?L=131[/url] ([url]http://www.getting-around.de/artikel_67_0.html?L=131[/url])
Jag med... :-[ ;D
... ja, där ligger man ju i lä. Men jag trotsade i alla fall fartdårarna ute på landsvägen och cyklade till grannnbyn förra sommaren och fikade. Man får vara glad för det lilla man orkar prestera! ;D
2008 ska det cyklas jädrariminlillalåda!
-
Vägverket har en liten broschyr man kan ladda ner, med tips om vad man bör tänka på när man skjutsar barn i cykelkärra:
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1228.aspx (http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1228.aspx)
-
Läste igenom denna tråden, och fördomsfullt säger jag att.......Det var det mest fördomsfulla, korkade antaganden jag sett på länge av er som inte ens provat att färdas på liggcyklar m.fl cykeltyper.
-
Läste igenom denna tråden, och fördomsfullt säger jag att.......Det var det mest fördomsfulla, korkade antaganden jag sett på länge av er som inte ens provat att färdas på liggcyklar m.fl cykeltyper.
Det finns praktiska orsaker till att liggcyklar är en parentetisk företeelse.
Helt värdelösa på ojämnt och halt underlag och i stadstrafik.
-
Där håller jag inte med. Anledningen att liggcykler är en parentes är för att de inte är tillåtna i några som helst cykeltävlingar, utan där ska cykeln se ut enligt vissa bestämda regler så ingenörskonsten begränsas hårt. I och med detta är det också svårt att få igång en serieproduktion och därmed få ner priserna.
Det finns utmärkta liggcyklar för stadstrafik som till exempel flevobike ok-ja. På grusvägar är en del trikes med fjädring helt fantastiska. Om någon vill låna mig en flevobike versatile så ska jag gärna utvärdera den. Hittils har jag bara cyklat på deras vanliga kolfiberbanan och lyckades hålla en nätt liten snitthastighet på 35km i timmen i lätt kuperad terräng men på asfalt, detta över en totalsträcka på 125km.
-
Det räcker med att se på bilderna.
Enda fördelen jag kan tänka mej är att man kan vinna några originalitetspoäng.
http://www.flevobike.nl/content/blogcategory/36/109/lang,nl/ (http://www.flevobike.nl/content/blogcategory/36/109/lang,nl/)
-
Återkom när du har cyklat på några olika liggcyklar. En liggcykel med allt för liggande ställning är värdelöst i stadstrafik och en alltför upprätt är jobbigt om du vill dra snabba mil på landsväg. Precis som en citybike som är värdelöst på precis allt, men inte tillräckligt värdelöst för att folk vill använda den som allroundcykel.
med en Ok-ja är jag snabbare än vem som helst med en conventionel cykel i stadstrafik, inkluderandes trafikljus, andra trafikdeltagare och många korta stopp. Den har även den stora fördelen att om man krockar med en bil så tar foten smällen och inte huvudet (BTDT fast med stadsbuss).
-
Mmm, får väl göra det.
Det ska alltså helst vara en trehjuling för grusvägar och sämre, och en tvåhjulig på övriga underlag.
Blir knepigt (och dyrt) när underlaget varierar.
-
Det är samma sak med vanliga cyklar, antingen har man en cykel som är dåligt till allt eller så skaffar man sig en racercykel för landsvägerna en vanlig herrcykel till staden och en MTB till grusvägerna.
En inte allt för låg 2hjuling, typ ok-ja duger utmärkt på landsväg samt många grusväg också, och jag cyklar glad ifrån de flesta andra cyklister, men det är inte lika roligt som en lågbyggd som man kan hålla en bit över 40 knyck.
Liggcyklar blev förbjudna på styrkeprovet (trondheim-Oslo) för ungefär 10 år sedan när 6 personer i var sin gul banan deltog och knep platserna 1-6, varav en av dem rökandes medan han cyklade.
-
Häromkring (i Uppland) blir de belagda vägarna i allt sämre skick för varje år, med stora bulor, potthål och sprickor, där tom vanliga 28 tums standardcykelhjul tar stryk.
Träningsåkarna på sina racerhojar brukar klaga på att det blir för många punkteringar.
Jag gillar också att improvisera när jag cyklar, inte bara träningstrampa runt förutbestämda rutter.
För mina behov passar en MTB med kevlarförstärkta landvägsdäck bäst, helst med en bra manometerförsedd cykelpump.
Med hårdpumpade däck går den snabbt på landsväg, släpper man ur lite luft så tar man sig fram utmärkt bra även på de uslaste skogsstigar.
-
Ja, även på liggcykel är bra däck a och o. På min trike som har extra fjädring brukar jag ha 4,5 bar ungefär. Då blir det lättrampad.
-
Kul att läsa alla cykelinlägg, som nybliven medlem.
Kommer ihåg en mening från 1973: "till socialismen kommer man bara på cykel...", jag tror det var Allendes (Chile) utrikesminister som skrev så. Vart man kommer med bilismen verkar allt mer uppenbart.
Jag håller med om att underhållet (Västerås!) varit katastrofalt dåligt under de senaste 15 åren, likaså cyklisters ovilja att skaffa en regncape. 90 % av cyklisterna försvinner när det regnar. Var kan man få tag på capes av tung galon och i gult/orange? Min börjar bli sliten, den är från 1975 och jag har bytt blixtlås en gång...
-
Rakett-sykkel :
http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/TRANSPORT/rocketbicycle/rocketbicycle.htm (http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/TRANSPORT/rocketbicycle/rocketbicycle.htm)
-
ang att cykla på vintern.
Har 1 1/2 km ut till postlådan och det på en väg som inte skottas utan timmerbilar packar ihop snön. Praktiskt och jättehalt. Ofta kan man inte gå knappt. Jag cyklar dagligen men det går bara med dubbar och dumdristighet. Trehjulig liggcykel därimot då kan jag köra fullt ös utan att bekmmra mig för att det är halt. trillar jag så är det 30 cm till marken. Nokias dubbäck kan jag rekomendera de är slitstarka och har bra grepp. ;)
-
Ett förslag till alla skruvnissar:http://www.recycledrecumbent.com/
-
Tack för länken, det kan va nåt för såna som mej - nyfikna men för
snåla sparsamma och tveksamma för att inhandla en ligghoj.