Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: kal skrivet 04 nov-04 kl 22:37

Titel: friteringolja
Skrivet av: kal skrivet 04 nov-04 kl 22:37
för en månad sen när jag var nere i frankrike så träffade jag en man. som berättade om hur han fick
matlagnings(friternings) olja från resuranger, gatukök m,m
som han sedan renade och lät de stå i ca 3 veckor.
sen körde han omkring med bilen på de.(diselmotor)
pga diverse språk svårigheter. så förstod jag inte riktigt allt.  
undrar nu om de är nån som vet mer om detta
? skulle vara roligt veta hur de funkar.oså.
och hur gött skulle de inte va om de luktade strips i avgasröre.
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Anders skrivet 05 nov-04 kl 08:45
En del bönder kör med rapsolja i sina traktorer. Det luktar pannkaka eller plättar. På länken finns en kalkyl över vad det kostar att köra med rapsolja
http://www.oilpress.com/kalkyl-rapsdrift-dieselmotor.htm

Vad kostar det att ta fram rapsolja i form av verkliga energiinstatser, dvs rensat från alla former av statliga pålaggor, valutaskillnader och sett över en längretidsperiod.

Energieffekten sjunker eftersom diesel innehåller mer energi som motorn kan tillgodogöra sig. Teoretiskt kan man nog stoppa i det mesta av flytande energibärare i både bensin och dieselmotorer. I värsta fall stannar motorn.  Elektronik, pumpar, mm osv sätter stopp för en effektiv användning av olika energibärare. Etanol kan kan man utan större problem stoppa i bensinmotorerna.

Trots att frityroljan står i tre veckor så är den ändå inte ren. En modern diesel tar nog i sämsta fall skada eller går sämre. En gammal diesel kanske klarar det bättre. Men oljan innehåller ändå föroreningar och sotpartiklar. Även om man filtrerar oljan så tror jag inte så mycket på systemet. Man vet inte hur ren man kan få den. Som nödåtgärd går det ju alltid. De vegetabiliska oljorna är inte heller lika till sin uppbyggnad.
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: OliK skrivet 10 nov-04 kl 20:47
Hej,
som Anders påpekar; så blir dieselmotorn inte precis renare om man användar ospecificerade bränsle. Så länge du inte har en ny dieselbil med partikel filter blir den rena sotslunga. Har du en så pass ny diesel, att den har partikelfilter, klarar motorn nog inte något annat av än "ren" diesel. Det med rapsolja är dock en någorlunda bra alternativ om man tänka på förnybara energibärare; nere på kontinenten (iaf tyskland) finns "bio-diesel" som just är renat rapsolja. Priset av den bestämms (inom EU) inte av statliga pålagor mm utan hellre tvärtom; en del av skattepengarna och de annars så förhatliga jordbrukssubventioner går åt för att hålla biodieseln på 10cent under dieselns marknads pris.
/droliver
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: beca skrivet 08 dec-04 kl 10:26
Hej! I Tyskland är det en växande rörelse att konvertera sina dieselbilar för hel- eller delvis drift på matolja. Man kan använda begagnad fritösolja eller billig rapsolja i dunkar från snabbköpet, det blir i varje fall billigare än högskattad dieselolja. Att kunna odla sitt eget bränsle vore väl inte fel??
Se deras sida http://fmpo.de/poelfotum där finns mer info och länkar.
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: OliK skrivet 08 dec-04 kl 17:40
Not Found
The requested URL /poelfotum was not found on this server.

Apache/1.3.31 Server at www.fmpo.de Port 80
:(

Har du den riktiga länken nånstans?

/droliver
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: admin skrivet 12 dec-04 kl 15:25
Prova http://fmpo.de/poelforum/ :)
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: OliK skrivet 12 dec-04 kl 19:25
ju tack,
det går bättre
... borde ha tänkt på typo-möjligheten själv, "r" och "t" ligger ju rätt nära ;)
/droliver
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Chilis skrivet 20 dec-04 kl 03:24
Hej. Det du beskriver har jag redan provat. Vi hade det som projektarbete i gymnasiet. Det vi gjorde var att ta använd fritytolja från McDonalds, efter att ha renat den körde vi en dieselmotor som i sin tur drev en generator som producerade ström. Allt funkade perfekt. Problemet är att rapsolja äter slangar. Men t.ex alla VW-bilar från å med 1998 har plast slangar istället för gummislangar å dom klarar sig därför. Jag har en grundlig projektrapport som är lättläst i ämnet. Hör av er om ni vill ha den.
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: OliK skrivet 21 dec-04 kl 12:36
Hej,
låter ju spännande. Kanske du kan helt enkelt lägger ut rapporten på
"Artiklar" här i forumet?

hälsningar
/droliver
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Chaan skrivet 21 jan-05 kl 23:52
Alltså. Det bönderna kör på är väl i första hand RME, rapsmetylester. Som namnet antyder så har rapsoljan genomgått en viss kemisk behandling.

Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Tinkerbell skrivet 10 apr-05 kl 14:34
Någon som vet hur man renar den friterade oljan så den går att använda i dieselbilen?
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: sprithitler skrivet 10 apr-05 kl 17:30
Någon som vet hur man renar den friterade oljan så den går att använda i dieselbilen?

Det borde inte räcka med att bara rena den för att kunna använda den i en vanlig dieselmotor, som sagt, man behöver förmodligen modifiera oljan genom en förestringsprocess först.

De reningsmodeller jag skulle använda på oljan om vi koncentrerar oss på den biten
är filtrering och sedimentering, kanske att man kunde tillsätta något flockningsmedel för att underlätta sedimenteringen.
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Rapsolja skrivet 23 maj-05 kl 11:04
Läste på de amerikanska sidorna att MB 300 diesel, 5 cyl årsmodell ca 75-85 kan användas omedelbart med ren rapsolja då deras diesel pump är väl tilltagna.  ;)
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: skravlinge skrivet 13 sep-05 kl 21:25
Det går att använda friteringsolja som råmatreial till biodiesel.
Den måste filtreras, och vattenrester måste bort.
Sedan går det inte att ta standardkvantiteter av metanol och kalium(natrium)hydroxid. En test av oljan måste göras, ganska krångligt, så det är frågan om det är lönt. Det finns platser på nätet som beskriver detta, ni är väl  i såfall kapabla att göra en sökning. "vaste veg oil"

Den olja som jag får över i hushållet eldar jag med.
Tar en mjölkpaket fyller med sågspån och häller i olja, så mycket spånen suger. Brinner fint.
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Mikael Perman skrivet 14 sep-05 kl 11:58

Hej.
Det var en enkelt och bra metod att använda veg oljerester. Borde gå med flott också? Hur som helst, några andra tänkbara negativa effekter, tex på skorsten, osv?

Mikael Perman
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Skytten skrivet 21 sep-05 kl 22:22
Vegolja används i Skåne tom som ersättning för eldningsolja.
Oljan måste förvärmas (av spisen) till ca 70 grader. Det ska inte vara nåt problem med skorstenen. Sotarskrået och fossilintressen samt vanliga skrönor cirkulerar om skorstensproblem. Du kan elda allt som brinner, det ska bara brinna upp. Elda med låg temp och fuktig ved, vilket trä det än är så tillgodogör du inte all energi, en del obrända substanser kondenseras i skorstenen.

Elda hett med acumulatortank så brinner oljan upp helt och inga problem ska finnas med skorstenen. (Kolla att du har en skorsten som tål 450 grader, det är alla som man får koppla annat än trivselbrasor till.).
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: CeeJay skrivet 24 nov-05 kl 14:52
Kan inte låta bli att aktivera mig här oxå.

Det finns processorer på marknaden för lite större lantbruk som i en automatiserad process kan göra RME av rapsolja alternativt använda annan vegetabilisk olja som fritösolja som sen ger ett körbart bränsle.

Läs mer på http://www.ageratec.se/

Jag vet att ageratec har gjort framgångsrika prover med fritösolja. Det som jag förstår är problemet är att fritösolja kan vara olika sorters vegetabilisk olja varvid processen måste bevakas noggrannare till skillnad från ren kallpressad rapsolja.

Fritösolja är vad jag förstår oftas palmolja som är billigt...

Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Rizz skrivet 24 nov-05 kl 19:34
Fast palmolja är tveksamt om man ska använda. Det skövlas skog för att plantera träden.
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: CeeJay skrivet 25 nov-05 kl 09:09
Om man får tag på använd friteringsolja är det nog inte helt lätt att härleda VAD för olja det har varit. Den friteringsolja som används i storkök, McDonalds och motsvarande lär vara just palmolja för att den är billigast. Man kan iallafall utgå ifrån att det inte är fin kallpressad rapsolja!
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: sprithitler skrivet 25 nov-05 kl 17:00
Men att använda begagnad frityrolja får anses vara miljömässigt bra i a f, då det är olja som annars skulle gå till deponi.  Att den inte är bästa vinterdrivmedel kan man leva med,  man får helt enkelt se till att ha det som sommardrivmedel och röra på Riktig Raps  RME på vintern.
Kanske kombinera motorvärmaren med värmare för tank och bränsleledning också.
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: CeeJay skrivet 25 nov-05 kl 19:16
Personligen tycker jag att det vore bra att använda fritösolja. Jag ser dock en annan ännu intressantare variant, nämligen att först förse förbrukare av fritösolja med kallpressad rapsolja för att sedan rena den och göra RME av den.

Kallpressad olja innehåller inte rester av exvis bensen som normalt används för att extrahera olja ur olika saker. Det är exvis lite liv om att man funnit cancerogena ämne (bensen) i olivolja, vilket blir resultatet om man extraherar fram olivoljan. På samma vis har man funnit rester av bensen i olika vanliga svenska matfetter.

Kallpressad rapsolja är dessutom mycket bättre än kallpressad olivolja.

Så även i detta fallet kan det finnas ett inbyggt motsatsförhållande mellan billigt och miljövänligt.

Om man köper lite större mängder (> 1000 liter) så kan man köpa RME för 7:60SEK exkl moms exkl frakt. Ganska billigt, mycket miljövänligt.
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: morgankane skrivet 28 feb-07 kl 23:04
Hej !

Ditt inlägg oser av okunnskap. Det är lätt att uttala sig, när man tror man vet!

Att använda rätt behandlat och filtrerad matolja göres i dag av många tusen bilägare runt på klotet, men här i Sveas Rike är det mycket skepsis.  Allt nytt fördöms, tills det blir vedertaget.

Ta reda på fakta innan ni uttalar er.


Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: trädman skrivet 01 mar-07 kl 00:03
Hej !

Ditt inlägg oser av okunnskap. Det är lätt att uttala sig, när man tror man vet!

Att använda rätt behandlat och filtrerad matolja göres i dag av många tusen bilägare runt på klotet, men här i Sveas Rike är det mycket skepsis.  Allt nytt fördöms, tills det blir vedertaget.

Ta reda på fakta innan ni uttalar er.



Svårt att veta vilket inlägg som avses...

Jag upplever viss begreppsförvirring, eller också är det jag som är förvirrad. Jag har läst mängder av beskrivningar rapporter etc om att använda exempelvis begagnad frityrolja som råvara för tillverkning av metylestrar eller eventuellt etylestrar (vilket verkar vara svårare, särskilt i liten skala). Enligt min mening är det dock ganska stor skillnad på att rena och filtrera respektiva att förestra.

Det är möjligt att man bara kan "rena" frityrolja och köra dieselmotorer på den, men det är inget jag läst något om. Däremot finns mycket information om att använda exv rå rapsolja i stället för diesel. Uppfattningarna hur "bra" det fungerar tycks dock gå isär, förmodligen mycket beroende på använd motor.

Metylestrar, exv, RME verkar dock vara väletablerade bränslen, där det finns etablerade kvalitetsstandarder, som fungerar i många dieselmotorer utan modifiering. Förestringen är inte någon speciellt avancerad process och det finns mängder av recept, processbeskrivningar och ritningar för den som vill prova själv
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: teufel skrivet 02 mar-07 kl 00:00
Nån skrev nåt om palmolja i frityroljan.

Jag citerar följande från mcdonalds.se:

"Använder ni helt vegetabilisk olja till all fritering?
Ja, vi använder alltid vegetabilisk olja vid fritering av vår pommes frites. Vi använder inga tillsatser av animaliskt ursprung i oljan. Den olja vi använder för fritering består av 40 % rapsolja, 30 % palmolja, 30 % solrosolja och en liten mängd citronsyra  E 330."

Jag hittar ingen information om palmolja hos vare sig Burger King, Max eller Sibylla.
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: martijn skrivet 05 mar-07 kl 16:34
hej allihop! måste också engagera mig i detta samtal det här är något jag har spanat in länge... min konklusion är att detta används på många ställen med stor framgång och väl på följande sätt ( oftast) man bygger in en andra tank i bilen som ska innehålla den filtrerade oljan ( inga kemikalier i det här)man bygger in en ventil så man kan starta och avsluta körningen på diesel ( eller biodiesel..) trickset är att man värmer HELA kedjan från tank , ledning till filter med kylvattnet, man bygger in en tempmätare i olje ledningen och klickar över när den är varm nog! funkar året runt med svo och wvo ( straight och waste veggie oil) filtrera gör man genom en 5- 10 mikron filter ett fat högt och ett lågt och filtret imellan. man kan ju värma upp oljan för att det ska gå snabbare men det kostar ju energi det också jo , ett par tips : man måste använda dubbla ventiler så returbränslet hamnar i rätt tank! och så ska man inte använad en gammal dieseltank till veggieoljan för då kommer det att fälla ut ämnen som förstör motorn ( iallafall insprutningen ) plast är att föredra , annars är vegolja bättre för motorn och du får till och med några extra hästar! Jag har kört flera år med vegolja i traktorn och det funkar absolut problemfritt ( om man gillar pommes frites...)  ;D
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Skytten skrivet 08 mar-07 kl 10:40
Filtrerad beg matolja har jag och en kompis kört en traktorgrävare på i somras, Ett extra filter på bränsledningen hade vi oxå. Detta gick utan problem, och eftersom traktorn drog vid det arbete vi utförde ca 6 liter/timme, så sparade vi förutom fossila bränslen ca 500:- per arbetsdag. Min lilla moppebil, var inte riktigt lika förtjust, men det är svårare att förvärma  i en luftkyld motor. Dock har jag lyckats med 60% inblandning av rå matolja. Det tycks vara så att en förvärmning är bra till ca kylarvattnets temperatur. Blir det en sval natt så kör den sista kvarten på diesel för att slippa utfällningar i motorn. En större diesel tycks vara mindre kräsen på bränslet, det finns ju marodörer som kört en traktor på spillolja i årtal. Den traktor vi använde köptes för skrorvärdet för ca 4 år sedan, när den ska skrotas en gång kommer vi att få mer än vi gav för den pga högre skrotpriser. Hade vi köpt den tjänst vi behövde hade det kostat ca 400 000 kr nu kostade det oss vårt arbete lite slang och hydralolja.

Jag har en bekant som har värmt huset med beg vegolja nu i två år, och skorstenen och pannan klarade brandbesiktningen utan anmärkning. Han har byggt en  sk "tigerloop" så att varmvattnet förvärmer oljan.

Detta att använda beg vegolja är inte helt obeprövat googla lite så får ni många träffar, och var inte rädd för att mejla den som använder det på ett sätt som du skulle kunna göra, de är säkert som alla entusiaster hjälpsamma.
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Teacher59 skrivet 22 mar-07 kl 14:29
Någon som vet hur man renar den friterade oljan så den går att använda i dieselbilen?
[/quote
Har själv kört min gamla Golf Diesel på frityrolja från gatukök och liknande. De är oftast mycket glada om man kommer och hämtar, på längre sikt är det bra om man ställer dit ett begagnat oljefat som de får fylla allt eftersom. Blir lättare att hantera oxå.
Rening av frityrolja - köp in mikronfilter( www.jula.se) liknande ett sån som sitter på dieselpumpar som finns ute på gårdarna. Varför inte en hel pump komplett med filter. Ställ denna pumpen uppe på ett av dina fat och sug genom filtret och över till ytterligare ett fat eller liten gårdstank. Stannar pumpen eller låter ansträngd så är det dags att rengöra filtret med lite diskmedel.
Vinterhalvåret kör du en blandning av diesel och frityrolja, sommarhalvåret kan du köra med nästan ren frityr. Om du har motorvärmare inkopplad kan du köra på mer frityrolja inblandat.
Glöm inte att tillsätta lite 2-taktsolja i blandningen när du tankar då frityroljan har dåliga smörjegenskaper. 1 dl / 10 liter frityr ungefär brukar räcka. Körde själv med samma sort som i motorsågen.
MVH Lasse
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Kap Horn skrivet 22 mar-07 kl 14:36
I Tyskland är det en växande rörelse att konvertera sina dieselbilar för hel- eller delvis drift på matolja. Man kan använda begagnad fritösolja eller billig rapsolja i dunkar från snabbköpet, det blir i varje fall billigare än högskattad dieselolja.
Se deras sida [url]http://fmpo.de/poelfotum[/url] där finns mer info och länkar.


Detta är de första små tecken på att desperationen efter billigt bränsle har tagit sin början.
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Skytten skrivet 23 mar-07 kl 14:16
Inte tusan är detta uttryck för desperation, nej det är klokskap.

Desperationen i detta avseende yttrar sig i krigshandlingar!
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: jenses skrivet 23 mar-07 kl 14:24
Inte tusan är detta uttryck för desperation, nej det är klokskap.

Desperationen i detta avseende yttrar sig i krigshandlingar!
!!!  ;)
Titel: Re:friteringolja
Skrivet av: Old Grumpy skrivet 24 maj-07 kl 20:20
Det är synd att det finns så mycket missinformation om användandet av begagnat frityrolja som fordonsbränsle båda när det gälla att omvandla oljan till Biodiesel eller att förbränna den som den är i filtrerad och uppvärmd tillstånd.
För det första ur miljö synpunkt är vegetabiliska oljor så otroligt mycket bättre än andra bränslen på alla nivåer inklusive petrokemisk diesel utom v.g. NOX som är endast lite mindre. T.ex är bränslet helt koldioxid neutralt, det innehåller inga cancerframkallande ämnen eller tungmetaler, Restprodukter från hanteringen är kompostbart och ev. spill utgör ingen negativ miljö påverkan heller.
'Dessutom är användandet av begagnat frityrolja återvinning i sann bemärkelse. Vad som än har gått åt i odling, pressning, lagerhållning och transport har redan drabbat miljön i sitt premiär användning. Att använder det igen direkt som bränsle innebär också att den slipper vidare transport och energikrävande destruktion eller omvandling till kosmetika mm.
Detta är inget jag påstå - allting är välbevisat sedan länge annanstäders och om någon är intresserad har jag tillgång till en mängd avhandlingar och 'white papers' i ämnet.
Tänk hur mycket energi det gå åt i framställning av Etanol, och tänk vilken otrolig miljö katastrof det är att tillverka och till sist ta hand om alla dessa giftbomber till batterier som ingår i vissa s.k. hybrid bilar.
Själv har jag kört dagligen i nästan 3 år nu med olja jag hämtar hos lokala kiosker och restauranger. I mitt fordon har jag en 2 tank system som lämpa sig bäst för Nordiska förhållanden. Jag har en 20 liters biodiesel tank som räcka i ca: en månad, som jag starta och avsluta dagen med så att det inte finns frityrolja som kan stelna kvar i pumpen över natten,  Min olje tank eller huvud tank är på 65 liter och vill jag åker längre lägga jag in lösa dunkar eller så köpa jag nytt raps på Lidl (Billigare än pump diesel).. Oljan i tanken värms med bilens kylsystem, likaså bränslerören fram till pumpen. Olje filtret är också uppvärmd och på mitt system finns det en liten modul som sköter ventilen som byta bränslen först när rätt temperatur och viskositet är upnådd. Det ta 2 km körning på sommaren, 3-5 på vintern.
Oljan filtrerar och avvattna  jag grovt hemma innan jag hälla i den i tanken och mer komplicerad än så är det egentligen inte. Naturligtvis kan man utveckla den egna system med automatik och alla möjliga finesser men det bottnar i filtrering och uppvärmning.
Beg veg olja äta inte gummi slangar. (Biodiesel gör det). Beg veg olja smörja bättre än fossil diesel (Numera lägga dom i 5% Raps i modern diesel). Skillnaden i förbrukning och prestanda är inte mätbart utan sofitikerade instrument men i bägge instanser är skillnaden mindre än 1%. Som förare märkar man ingen skillnad.
Varning. Fordon med roterande injections pumpar är känsliga för viskositets skillnader och det är mycket viktigt att en konvertering ta hänsyn till detta. DI pumpar är starkast och 'common rail' behöver en 'variant' på returledningen. Men, det är enkelt egentligen hur man än vrida och vända på det och resulterar i ett fordon som kan t.o.m.vara renare än en El bil. (Atomkraft, Dansk brun kol, turbin tillverkning och underhåll mm..........).
Självklart kan vi inte alla kör på begagnat frityr olja, (kom inte hit till mitt upptagningsområde :-\) Vi kan inte odla tillräkligt med Raps för alla heller. Men den argument håller inte - vi måste alla göra så gott vi kan och om 7-10 st av oss utnyttjar denna resurs motverkar vi en hel lastbils utsläpp på samma sträcka - och det tycker jag är väl värt besväret.
Oh ja - beg frityr olja är gratis också 8).

Mvh
Old Grumpy
Titel: Återvunnen frityrolja
Skrivet av: cookiemonster skrivet 27 maj-07 kl 18:31
Befinner oss i Chicago, USA. Har precis hittat en grupp som sysslar med att konvertera bilar så att man kan använda återvunnen frityrolja, alternativt att framställa biodiesel från återvunnen matolja. Vi funderar på att införskaffa en dieselbil som vi kan konvertera. Något jag lärde mig igår är att tänka på när man kontaktar restauranger för att hämta oljan är att det är vegetabilisk olja man ska hämta (i USA använder fortfarande vissa restauranger djurfetter, lard), man ska även tänka på vad restaurangerna har friterat i olja då det kan påverka kvaliteten. Här är en länk för vidare info:  http://www.chicagobiofuels.org/