Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Eltillverkning => Ämnet startat av: Petteriskogen skrivet 02 okt-04 kl 20:46
-
Går och lurar och förbereder mig på turbulenta och spännande tider.
Turen kommer snart till att snickra ihop ett dieselelverk och köra på rå rapsolja och/eller div metyl-/etylestrar. Antingen skulle jag kunna tänka mig någon seg gammal Volvo diesel+generator, eller att för enkelhetens skull försöka snoka upp något överskotts elverk från försvaret. Kunde ju vara smidigt med en färdig lösning för en gångs skull. Gjorde aldrig lumpen så jag har ingen riktig koll på vad försvaret har som kan vara lagom stort. Behöver ha 3-fas 16A så jag kan köra sågen, studion och få lite liv i verkstan då och då.
Någon som har idéer på detta?
Lev väl!
Petter
-
Vill du köra på råa vegetabiliska oljor så kräver en dieselmotor radikala modifieringar (www.elsbett.de). Att förestra en olja vet jag inte hur lätt eller svårt det är.
Nåt jag skulle vilja försöka med är att köpa en gammal tändkulemotor, trimma in den för rapsolja och koppla en generator till den.
Annars är det bästa om du vill ha mycket ström att köpa en generator till kraftuttaget på en traktor och konvertera traktorn ifråga till RME drift. Du får en kraftigare generator och traktor för samma pengar som du annars kan köpa en begagnad dieselgenerator.
En annan kul variant kunde vara att montera en kraftig generator på en ottomotor konverterad till gengasdrift, ved har du nog bättre tillgång till än rapsolja.
-
Så värst radikala förändringar tycker jag inte att det är. Skeppsta Maskin har ett förvärmningskit som skall funka alldeles utmärkt.
www.oilpress.com
Mest ett litet monteringsjobb som erfordras, extra tank, förvärmningskrets och liten styrdator.
Att förestra oljor är inte heller så värst komplicerat om man väljer att införskaffa ett litet "raffinaderi" av något slag tex Ageratec AB här i Sverige (http://www.carryon.se)
eller Rudi Weidemanns variant Fuelmeister (http://www.biodieselsolutions.com/home/home.asp)
Traktorelverk är också aktuellt och antagligen blir det en sån lösning då det för tillfället finns ett gäng begagnade till salu. Får bara skaffa en traktor till så jag kan vara ute med Bustern i skogen medans gården får el.
Gengasvarianten är ju ytterligare en intressant avariant naturligtvis, får kika mer på det!
Ha det gott!
Petter
-
Har en lättläst grundlig rapport i ämnet. Maila mig så skickar jag den till er. normanfightsback@hotmail.com
-
Trance, kördes maskinen på rapsolja, som den matolja du kan köpa på snabbköpet?
Eller kördes den på Rapsmetylester?
-
Just det Trance och att köra på "det där svåruttalade" kräver bara att alla slangar och packningar tål drivmedlet, inte särskilt svårt att fixa.
Vill man köra på råa vegetariska oljor så är det värre.
-
Kemist är jag definitivt inte, du kan nog få betydligt bättre svar om du kollar runt på nätet.
RME står för RapsMetylEster.
Det kan rimligen tolkas som en förestring av Raps och Metanol, men det är bara vad jag tar ut ur ordet, det kan vara ngt annat.. En ester är väl en alkohol och en syra, så jag antar att RME är raps, en alkohol (metanol gissar jag) och en syra.
Vitsen med detta är att ge Rapsoljan ändrade egenskaper för att den ska gå at bränna i en dieselmotor.
-
Hej,
lite till bakomliggande kemin:
vanligen är (vegetabilska) oljor redan estrar, fast ihoppackade tre och tre: huvuddelen är olika fetsyror, långa kolväten med en carbonsyragrupp på ena ändan. Den förestras i naturen med glycerin, som har tre alkoholgrupper, dvs kan ta hand om tre fetsyror samtidigt.
Estrat du om till metanol, som bara har en alkoholgrupp, så får du mindre molekyler, jämfört med rapsoljan. Resultatet blir en mera lätt flytande och lättre förångbar vätska.
Liknar lite tvålkokning, där bytar du ut glycerin mot lut.
/droliver
-
varför köper Du inte en färdiggord nytt lösning med hela 5 ars garantie? En 3 phas elverk, 4 KW, diesel ga att fa tagit för 12.500 SEK i Tyskland.
Tyskland har lagstifning att alla nya dieselmotorer ska klara "Biodiesel" som är helt framställt fran rapsoilja (Undertag gäller bara om det är speciellt nämmt att dom inte gör).
Därför bruker det ga att driver den med rent plantoilja utan större ombygnadtioner - förutom att Du behöver upvärma bränseltank pa not sätt.
-
kolla via ex google på "Journey to forever " eller "VeggieVan" för tips på hur du gör biodiesel av använd mat/fritteringsolja. e det ens lagligt här i norden ? kräver att man handskas med lut och metanol..
-
Detta du tänker göra går alldeles utmärkt, en dieselmotor som är stationär och går längre pass, går att köra på rå olja.
Den måste förvärmas till 70-80 grader. och det gör du med hjälp av kylaren.
Start och strax före stopp, speciellt om det är kallt bör gå på diesel eller RME.
En elsbett funkar i princip efter detta, men automatiskt, och är förbannat dyr.
Sätt en större tank för rå vegolja, och en mindre tank för dielsel eller RME. Du har sedan att starta på dielsel och efter ett tag slår du över manuellt eller om du kan göra nåt fiffigt med termostaten så det går automatiskt.
Att köra en minut eller så innan man stoppar med diesel rensar ut motorn från beståndsdelar som försvårar start.