Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: louise skrivet 29 jun-07 kl 11:20
-
Pratade precis med min färghandlare som sa att man numera spär linoljan med lacknafta och förr var det terpentin. Fick inte ur honom varför.
För och nackdelar lacknafta kontra terpentin?
Ska alltså måla om mina fönster..
-
Terpentin har/hade ursprungligen vegetabiliskt ursprung.
Lacknafta är gjort av mineralolja.
Om man talar om industriellt tillverkad färg, är den troligen anpassad för lacknafta, och om man spär med terpentin kanske saker händer.
Ren linolja för grundning tycker jag man ska spä med terpentin, en urgammal metod.
Sedan tror jag lacknaftan är billigare.
Edgar
-
Pratade precis med min färghandlare som sa att man numera spär linoljan med lacknafta och förr var det terpentin. Fick inte ur honom varför.
För och nackdelar lacknafta kontra terpentin?
Ska alltså måla om mina fönster..
Lacknaftan kan göra att färgen förändras kulörmässigt, de flesta ställen som säljer äkta linoljefärg säljer även terpentin. Men om du bara typ ska olja in nånting med kokt linolja så gör det kanske inte den stora skillnaden om du häller dit en svätt lacknafta... I en "linoljeförstärkt alkydfärg" är det förmodligen lugnt att spä med lacknafta. För konstnärsändamål är det terpentin som gäller!
-
Halaj!
Såhär har jag hört det hela:
Med rå linolja så behövs inget terpentin el. lacknafta.
Molekylkedjorna är så korta att oljan sugs in gott ändå.
Kokt olja har så långa kedjor att det vill gärna bara lägga sig som en hinna på ytan av träet. Därför blandar man i terpentin som är lättflyktigt och drar lätt in i träet.
Terpentinet drar då med sig oljan och man får därigenom en djupare oljemättnad av träet.
När jag läser ovanstående så tycker jag att det låter litet konstigt.
Men visst är väl terpentinet bara ett lösningsmedel i oljan?
Som sedan dunstar bort utan att någon kemisk reaktion har inträffat?
Någon som har synpunkter?
En fråga till: jag har varit på jakt efter kallpressad linolja runt hela stan idag. De hade bara varmpressad överallt. Till slut fick jag tag i det.
Jag såg att den varmpressade kostade 190 Kr och den kallpressade 350 Kr för 3 L.
Är det högre priset motiverat?
Vad är det för skillnad i praktiken?
//T
-
Halaj!
En fråga till: jag har varit på jakt efter kallpressad linolja runt hela stan idag. De hade bara varmpressad överallt. Till slut fick jag tag i det.
Jag såg att den varmpressade kostade 190 Kr och den kallpressade 350 Kr för 3 L.
Är det högre priset motiverat?
Vad är det för skillnad i praktiken?
//T
Hittade lite om linolja här:
http://www.shenet.se/ravaror/linolja.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linolja
Edgar
-
Hittade lite om linolja här:
[url]http://www.shenet.se/ravaror/linolja.html[/url]
[url]http://sv.wikipedia.org/wiki/Linolja[/url]
Edgar
Boställets linolja (som jag tror har återförsäljare lite här och där) har linoljor av ruggigt fin kvalitet!
-
Nu blev det Tranemos linoljefärg + lacknafta. Vad tror ni?
-
Nu blev det Tranemos linoljefärg + lacknafta. Vad tror ni?
Om färghandlaren har rekomenderat det så ska det ju funka, nån garanti måste han väl lämna på det han säljer! Jag har ingen erfarenhet av Tranemos färg. Generellt kan man väl säga att det är bra att använda samma produkter till hela arbetsstycket, dvs fortsätt inte med en annan sorts blandning om du skulle behöva köpa mer färg eller lösningsmedel.
-
Synd att jag inte såg tråden tidigare.... Då hade jag tipsat om Mäster Olof i Rydal. En gammal målarmästare av den riktigt gamla skolan som säljer outspädd klassisk linoljefärg till bra pris (bättre än vad man hittar i byggnadsvårdsbutiker).
Om Mäster Olof fortfarande är aktiv så har han tel nr 0320-93425, han blandar på beställning och kan bryta utifrån NCS-koder.
-
Jag använder aldrig terpentin när jag målar med linolja. Målar man tunt och arbetar in oljan behöver man inte hålla på med giftiga lösningsmedel (för även terpentin är ju inte hälsosamt även om det är bättre än lacknafta).
Har målat fönster samt väggar inomhus och det fungerar suveränt!
-
Jag använder aldrig terpentin när jag målar med linolja. Målar man tunt och arbetar in oljan behöver man inte hålla på med giftiga lösningsmedel (för även terpentin är ju inte hälsosamt även om det är bättre än lacknafta).
Har målat fönster samt väggar inomhus och det fungerar suveränt!
Riktigt...men om man vill lägga flera lager färg...exvis på en fasad eller möbel eller nått för att uppnå ett helt täckande resultat med slutfärgen, så är det viktigt att man målar FETT på MAGERT annars kan färgen flagna...och då vill man kanske späda ut underliggande färglager med en magrare färg...
-
Rå linolja passar torkar aldrig ordentligt och får algpåväxt lättare än kokt linolja.
Terpentin rekommenderas, det luktar så gott så får ett vällustrus medan man kluddar :)
-
linolja pris!
I danmark køber jeg koldpresset økologisk linolja til 35 dkr pr.liter
-
Iøvrigt er der ingen grund for at komme terpentin i linolja ,og det forringer også virkningen ,dertil kommer at tepentin transporterer de naturlige olier der er i træet ud ,så det er der slet ingen ide i
-
linolja pris!
I danmark køber jeg koldpresset økologisk linolja til 35 dkr pr.liter
Halaj!
Jag gillar också att köpa saker billigt, men just när det gäller färger, oljor, lacker o.d. så är jag lite skeptisk. Jag misstänker att när det är billigt så är det också utspätt med lösningsmedel.
Man får se upp, läsa på förpackningen och göra jämförelser.
//T
-
Halaj!
Jag gillar också att köpa saker billigt, men just när det gäller färger, oljor, lacker o.d. så är jag lite skeptisk. Jag misstänker att när det är billigt så är det också utspätt med lösningsmedel.
Man får se upp, läsa på förpackningen och göra jämförelser.
//T
Dessvärre har prislappen väldigt lite att göra med vad som finns i burken.
Givetvis så är dom allra billigaste märkena av enklare kvalitet, men det kan vara befogat i många fall.
Linolja för 35 danska per liter kvalar inte heller in som billigt men å andra sidan så kanske det är värt några extra kronor om den är ekologisk.
-
Du kan jämföra linolja med olivolja. Det vill säga, den kallpressade oljan är absolut finast och den varmpressade är skräpet som kommer på slutet.
Jag tror att moderna tiders målare vill använda lacknafta för att det finns luktfri sådan. Vi "bakåtsträvare" tycker ju om doften av terpentin, men det är sant att den inte är helt nyttig i för stora mängder... ;)
Resin Wood har bra linolja till humana priser.
-
Jag använder aldrig terpentin när jag målar med linolja. Målar man tunt och arbetar in oljan behöver man inte hålla på med giftiga lösningsmedel (för även terpentin är ju inte hälsosamt även om det är bättre än lacknafta).
Linolja skall väl målas fetare för var lager. Dvs rejält utspätt (m terpentin) första lagret, lite utspätt andra lagret och outspätt tredje. Och givetvis tunt. Gärna så tunt att man har mer kvar i burken när man är färdig än när man började ;)
-
rå linolja från glanshammar eller hög ca 20 kr litern
tillsätt lite gift som tjära, zinknaftenat, zinkvitt
brukar spraya på linolja och sedan måla på med outspädd tjock pigmentfärg, man slipper dropp
-
Tjock linoljefärg? Rynkar den sig inte då? ???
-
linoljefärgen är tjock i burken och på rollern, penseln för att inte droppa, sen rollar man ut den i ett tunt lager på den nyss rålinoljesprayade ytan, det kan vara en trävägg eller ett plåttak.
jag brukar ha långt skaft för att nå stor yta, ibland upp till fem meter.
-
Halaj!
Såhär har jag hört det hela:
Med rå linolja så behövs inget terpentin el. lacknafta.
Molekylkedjorna är så korta att oljan sugs in gott ändå.
Kokt olja har så långa kedjor att det vill gärna bara lägga sig som en hinna på ytan av träet.
Precis, därför använder man rå linolja på obehandlat virke (för god impregnering på djupet) och kokt olja på redan behandlat virke för att få ett bra ytskikt.
DVS det är inte en antingen eller fråga, utan rätt produkt till rätt uppgift.
Det enda lösningsmedel jag använder är etanol, för invärtes bruk efter väl utfört arbete. ;)
-
Pratade med en färgfabrikant som tillverkade linoljefärg. Hans övertygelse var att hellre sälja terpentin än lacknafta för att det var högre vinst. Resultatet blir detsamma.
Angående tesen att måla fetare för varje lager undrar jag om det verkligen stämmer. De lärde brukar säga att man ska grundolja till "pormättnad" och sen torka bort olja som inte tränger in. Kan det bli fetare än så?
-
Ja det stämmer väl egentligen att man ska måla från magert till fetare men som Ersam skriver blir det ju knappast fetare än en inoljad yta och ändå fungerar det utan att flaga.
Jag målar sen flera år enbart med outspädd färg och det är inga som helst problem. Man får stryka ut färgen mer eftersom den blir tjockare och svårare att styka tunt men samtidigt arbetar man in den mer i underlaget när man styker ut den bättre. Ytan blir matt fortare och slutresultatet bättre än när jag målade med linoljefärg spädd med balsamterpentin. dessutom torkar den fortare nu när jag inte spär den än vad den gör annars.
-
Jag använder Lasol linoljefärg (från Engvall & Claesson i Norrköping). Späder med alifatnafta och tvättar penslarna med outspädd grönsåpa.
-
fick lära på renoverings kurs i dalarna att alla stora färgförsäljare är skojare, billiga råvaror som säljs med höga priser. det är pigmentet som kostar...
och olämpliga täta plastfärger som får byggnader att ruttna ner.
de gamla metoderna tar tid, flera strykningar...men de fungerar.
rå linolja kan vara av skiftande kvalitet
-
Angående skiftande kvalitet:
- Vore intressant om det skulle finnas någon klassificering så man visste vad som gäller. Ungefär som olika olivoljor med olika klasser och prissättningar.
Angående terpentin/lacknafta:
- Vore intressant att få reda på om det kemiskt skiljer nånting eller om det är i stort sätt samma molekyler där skillnaden är om det kommer från naturlig råvara eller mineralolja.
-
Angående skiftande kvalitet:
- Vore intressant om det skulle finnas någon klassificering så man visste vad som gäller. Ungefär som olika olivoljor med olika klasser och prissättningar.
Du kan ju prova att smaka på dem? :D
Linolja är gott på salladen. :)
Angående terpentin/lacknafta:
- Vore intressant att få reda på om det kemiskt skiljer nånting eller om det är i stort sätt samma molekyler där skillnaden är om det kommer från naturlig råvara eller mineralolja.
Jag tycker det är ointressant eftersom ingedera behövs. :P
-
linolja som nyttig matolja bör vara färsk, förvaras svalt och med så lite syre som möjligt.
det var Otto von Friesen i Råå som lurade ut mig till Jan Greger Persson i Höj för att handla "matolja". sen har jag provat matolja pressad av Lars Forsen i Glanshammar .
-
Har å andra sidan hört att den bästa linoljan är den som fått stå till sig och klarnat. Det kan ta några år.
-
Nu vet jag inte om jag bryter ämnet men jag undrar:
Är det så att terpentinet gör att oljan torkar snabbare eller är den bara tillför att oljan ska tränga djupare..? Jag har rå kallpressad linolja som jag tänkte använda till lite snickerier men tvekar ifall det ska ta ett halvår att torka..??
/Malin
-
Rå linolja tar evigheter på sig om det ska torka. Då är kokt att föredra.
-
Tack för svar javill!
-
Jag undrar om Vintersol och javill har läst tråden?
T.ex. detta?
Precis, därför använder man rå linolja på obehandlat virke (för god impregnering på djupet) och kokt olja på redan behandlat virke för att få ett bra ytskikt.
DVS det är inte en antingen eller fråga, utan rätt produkt till rätt uppgift.
Detta tror jag stämmer i huvudsak. Men det handlar också om kvalitet på linoljan. Jag behandlar mina trädgårdsredskap (trä och metall) med rå linolja. Det torkar på någon dag. Det gäller både trä som har kvar gammal ytbehandling och trä som inte har det utan blivit lite uttorkat och småsprucket. Jag för på oljan med an tygtrasa och torkar därmed bort överflödig olja i samma moment. Linoljan är en svensk produkt. Den kostade nån hundring för en liter men tar aldrig slut. (Firmamärket kan kollas senare.)
För övrigt handlar tråden egentligen om linoljefärg. Att diskutera linolja är en aning avvikelse från ämnet, men låt gå för det.
-
Jo, jag har läst tråden. Fast svaret var lite snävt. Alla tänker ju inte som jag som tänkte att snickerierna som skulle målas var målade sedan tidigare, därav mitt svar. När vi köpte vårt hus hade någon försökt fräscha upp den linoljefärgsmålade fasaden på några ställen genom att stryka på rå linolja. Funkade inte något vidare och var kladdigt mycket länge. Men, vintersols snickerier kan förstås vara obehandlade och då borde det inte vara några problem med rå linolja. :)
-
Jag kan rekommendera alla intresserade av linoljefärg att läsa vad som står om målarfärger i "Handbok i kemisk teknologi", utgiven av Natur och Kultur omkring 1948-49. I band 3 eller 4 av det verket står allt man någonsin kan behöva veta om den saken. Håll utkik efter de där böckerna på loppisar och antikvariat, de behandlar det mesta om allt från cementtillverkning till brödbakning på ett mycket ingående sätt.
-
nyväckt tråd men med alla felföreställningar och faktafel som finns om linolja.En del har givit rätt svar men de flesta går bara på gissning.
Så här är det: den bästa linoljan är kallpressad, rå linolja torkar aldrig utan till färgtillverkning används kokt då uppvärmningsproceduren ger ett naturligt torkmedel.
till utvändig färg kan man blanda i lite rå linolja men man får längre torktid. Till första inoljning går rå linolja att använda då den tränger längre in i virket pga kortare molekylkedjor.
dock måste man torka bort överskottet dagen efter samt låta stå några dagar innan nästa lager.
Skall man olja in något,t.ex fönsterbåge är rå linolja att föredra men det går även med kokt. till inoljning gör man en halvolja dvs häften av varje,linolja och terpentin.behandlingen upprepas tills träet är mättat,överskott torkas bort.
Då får man en mager yta att börja måla på.
Lacknafta används aldrig då den förstör linoljans filmbildningsegenskaper.Lacknafta är dessutom en mineraloljeprodukt och miljöskadlig.
Balsamterpentin har använts i minst 1000 år ihop med linolja,nackdelen med den är att den ger skador på nervsystemet vid långvarigt bruk/inandning.
Inomhus bör man skydda sig och ha god ventilation.balsamterpentin är organiskt och finns i naturen som terpener.
Varför använda terpentin?
Linoljefärg har i alla tider målats från mager färg till fet(sista lagret).Anledning är att skikten annars inte fäster mot varandra.En kunskap som tills nyligen funnits men nu tycker de nutida färgtillverkarna att det inte har någon betydelse.
Tror nog att det mer hänger ihop med epitetet "miljöfärg" än verkligheten.Litar nog mer på den kunskap som förmedlats genom generationer av målare än en nutida färghandllare.Jag kör som förr.
Kvaliten på fabrikstillverkad färg skiljer,man får läsa på innehållsförteckningen så att den verkligen bara innehåller linolja och pigment.
En del luras och blandar även i alkydolja och då förändrar man färgen drastiskt.
Svårigheten idag om man vill göra färg själv är att hitta bra olja,färgkedjorna i den mån de fortfarande har linolja i sortimentet så är det ofta en billig olja med utländskt ursprung.
En regel: ju gulare olja desto sämre kvalitet. den färdiga färgen kommer också att gulna fortare och blått blir grönt med tiden.
Byggnadsvårdsbutikerna har oftast bättre kvalitet men också högre priser.
Att späda färdig färg med linolja som en del fabrikanter rekommenderar istället för med terpentin ger motsatt effekt då färgen blir fetare och inte magrare som är avsikten med spädning.
Och jo,man får problem om ytan är fetare under,färgen pärlar sig gärna och talar om att detta funkar inte.
Torbjörn,jag har det mesta i litteratur avseende måleri,tillbaks till 1700-talet men min bibel är Måleriets handbok från -35 och är skriven av dåtidens experter då produkterna fortfarande var i stort samma som på medeltiden dvs krita,kalk,linolja,äggoljetempera och torra pigment.
Skillnaden mot idag är att vissa pigment är förbjudna samt att oljan i allmänhet är av sämre kvalitet. det mesta finns dock att få tag på och tom blymönja tillverkas igen,dock med förbehållet att det endast får användas yrkesmässigt och i antikvariskt bruk.
Det som saknas är pigmentet blyvitt som med rätta förbjöds men dagens utefärger hade behövt det,linoljefärg är smaskens för dagens alger och svampar. Ulf
-
Handbok i kemisk teknologi är beställd. Måleriets handbok stod inte att finna på Bokbörsen eller antikvariat.net.
-
Handbok i kemisk teknologi är beställd. Måleriets handbok stod inte att finna på Bokbörsen eller antikvariat.net.
nej,den är både sällsynt och eftertraktad.Hittar du den så får du betala några tusenlappar. Ulf
-
Jo, jag har läst tråden. Fast svaret var lite snävt. Alla tänker ju inte som jag som tänkte att snickerierna som skulle målas var målade sedan tidigare, därav mitt svar. När vi köpte vårt hus hade någon försökt fräscha upp den linoljefärgsmålade fasaden på några ställen genom att stryka på rå linolja. Funkade inte något vidare och var kladdigt mycket länge. Men, vintersols snickerier kan förstås vara obehandlade och då borde det inte vara några problem med rå linolja. :)
Utifrån min begränsade kunskap:
Rå linolja kan med fördel användas för att behandla trä på djupet.
Kokt linolja kan användas på liknande sätt, men har sämre inträngning (särskilt om den inte späds), ger mer yta (men mindre än vad linoljefärg gör) och torkar snabbare.
Kokt linolja kan även troligen (något osäker här) användas för att fräscha upp tidigare linolje(färgs)målade ytor om den gamla ytan är intakt men med tiden mattats.
Rå linolja torkar sämre, särskilt på ytor som inte suger, men som sagt enligt min erfarenhet kan en rå linolja av bra kvalitet ändå torka rätt bra.
-
Om man får lov att fortsätta kapandet av denna tråd skulle jag vilja ställa en ny fråga inom ämnet linolja: Jag har ett loggolv (riktigt tjocka gamla plankor) som börjar bli ganska nedslitna (sådär lite gropiga och uppruggade de blir av 100 års bruk). När porten till logen står öppen regnar det ibland in på detta golv och de torra plankorna närmast porten suger direkt åt sig vattnet och blir fuktiga, och det gör lite ont att se det. (och nej, jag kan inte stänga porten, då får jag inget ljus därinne...)
Är det lämplig att försöka förlänga livslängden på ett inomhusgolv (loggolv) av obehandlat gammalt trä med linolja på samma sätt som trä utomhus? Rå linolja låter kanske bäst i sammanhanget i så fall? De torra grova golvplankornas lite luckra yta lär suga ordentligt... Annars mottages tacksamt andra tips.
Sist kan jag inte låta bli att tänka på självantändningsrisken. Är det bara den kokta, snabboxiderande linoljan man behöver oroa sig för eller gäller det även rå linolja?
-
självantändningsrisk på ett trägolv är nästan noll.
Linolja torkar genom oxidering,dvs det tar upp syre och det utvecklar värme, är det bara ventilerat finns inga risker.
Har du däremot en trasa eller trassel med linolja ökar risken stort då det materialet är lättantänt.vanligaste felet är att man knycklar ihop trasan och slänger den i en hink eller låter den ligga på arbetsbordet.
Trasor läggs aldrig inomhus utan dränks in med vatten och hängs till tork utomhus.Finns också några dokumenterade fall där olja runnit ner i trossbotten och orsakat eld men det handlar i det fallet om dålig kunskap om handhavande,man skall inte hälla ut oljan utan pensla med måtta.
Har själv råkat ut för att svampar som använts till inoljning och lagts i ett plåtkärl med lock blev så varma att det gick inte att ta i plåthinken.Inga öppna lågor då det var lock men svamparna var förkolnade.
Ditt loggolv hade jag tagit med en halvolja först,kokt linolja+terpentin. givetvis kan du ta rå om du känner för det men då det är inomhus lär det räcka med den impregnering som kokt ger.det torkar dessutom fortare än med rå.
ulf
-
OK, tackar! Vad blir fördelen med halvolja i detta sammanhang? Bättre inträngning?
-
Har haft mina oljepenslar i en mugg med rå linolja i över tio år nu. Visst får man fylla på ibland, för en del olja följer ju med penslarna upp.
Torkat till har det inte gjort, men är det brandfarligt?
-
Har haft mina oljepenslar i en mugg med rå linolja i över tio år nu. Visst får man fylla på ibland, för en del olja följer ju med penslarna upp.
Torkat till har det inte gjort, men är det brandfarligt?
Det är om linoljan är uppsugen i något fibermaterial med stor yta mot luften som oxidationen kan börja gå så fort att det blir otrevligt varmt. Men så länge de är helt nerdoppade i linolja är det ingen fara.
-
OK, tackar! Vad blir fördelen med halvolja i detta sammanhang? Bättre inträngning?
ja,plus att torktiden minimeras då allt sugs in i brädan.
Ha penslar i rå linolja är perfekt,helst hängandes så de inte rör botten.
Har mina likadant i verkstan,värre med dem som hänger med i bilen,där slarvas det lite.... Ulf
-
Vill för undvikande av framtida missförstånd påtala att den färg från Tranemo som louise köpte inte är en traditionell linoljefärg. Den ska bestå enbart av linolja och pigment och har alltid en torrhalt på 100% eftersom inget lösningsmedel avdunstar. Antagligen rekommenderar handlaren lacknafta för att denna färg redan innehåller det från början. Då blir det lite en annan fråga.
Det viktigaste första valet är inte vilket lösningsmedel man späder med, utan vilken typ av färg man väljer.
Antingen en färg som är trogen den gamla skolan och som då ska vara gjord på kallpressad olja för att ha god kvalitet och inte ha inblandningar av moderna tillsatser. Den bör då användas med traditionella metoder och spädas med terpentin.
Om man väljer en modern färg med annat innehåll, oavsett om den till namnet kallas gammaldags, äkta etc., så är det en annan typ av produkt med andra egenskaper. Då kan lacknafta vara mer rimligt att välja.
Tyvärr är det nog många som inte förstår vilket val de gör när de är på en färghandel och frågar. Bra linoljefärg köper man på andra ställen.
Därför måste du veta vad du vill redan innan du kontaktar handlaren.