Har satt en deg med min surdeg. Men den smakar på tok för syrligt... Är det bara att kassera? Eller kan man rädda den på något vis?
Gjort en bulldeg denna gång. Testat förut o det blev bra. Men den här gången hade jag inte matat surdegen på en vecka (i kyl) och det verkar ha varit för långt emellan. Iaf. Gjorde fördeg som såg ut att ta sig bra. Fina bubblor. Sen en deg på det. Luktar o smakar för syrligt....
Rädda hur? Eller kassera?
Jag tycker det är lite vågat att sätta surdeg i rötmånadstiden, frammåt september tror jag att det går lättare att få önskad jäsning.
Om degen ska vara till frallor kan det kanske funka ändå. Upplever att lite av syrligheten försvinner i ugnen.
Så kort som en vecka i kylen har aldrig varit något problem för mig men fick råd av en bagarvän att blanda en gnutta av sin för sura surdeg i ett glas med vatten över dagen sedan starta en ny surdeg med det vattnet. Tydligen en fungerande omstart.