Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Pelle_44 skrivet 01 jan-22 kl 15:01
-
Mors,
Sen snart 4 år sen bor jag i ett hus där generationer av klåpare/snåljåpar har klabbat med det ena & det andra...
Bland annat så finns det en Husqvarna 3026 i köket med 2 element inkopplade i 2 andra rum. Dessa element blir aldrig varma helt i hållet utan känns som när det är luft i ett "normalt" system. Men det är inte luft utan gissningsvis så funkar inte cirkulationen alls utan värmen sprider sig bara för att det blir varmt.
Det är inte gjort efter systemen som Husqvarna hade som exempel i manualen för någon varmvattenberedare finns inte (jag ser spår i taket som jag misstänker är efter en vvb/vvx...), endast en liten expansionstank som är halvfull. All rördragning är i innerväggarna (som jag inte har lust att riva, än...)
Då alla inblandade är döda så finns det ingen att fråga ovh lokala vvs-firman är fullt med 25-åringar som skiter på sig om man frågar om de vill ha kaffe och är allmänt odugliga ::) så provar jag här, kan ett sådant system fungera överhuvudtaget? Hade det funkat med en pump eller behövs varmvattenberedare/växlare?
Spisen behöver renoveras och jag ska ta tag i detta till våren, nu lever jag väldigt gubbigt med halva huset avstängt och sover vid kaminen i vardagsrummet, så planen är att bygga ut vattenburna systemet med acctank osv...
-
Har du försökt med att stänga nederdelen (returen ha en burk under för där brukar det komma en del vatten) av det första elementet på slingan. Så öppnar du luftningen med en behållare under o luftar tills att varmt vatten kommer. Det kan bli några liter du tappar ur, så du bör ju fylla på systemet då det ju verkar vara ett litet sådant. Öppna returen o hoppas på att du får fart på det. Gör samma på nästa. kan vara att det släpper.
Om där funnes något kärl, vvb el liknande uppe så är chansen större att där blir cirkulation. Hur har du det med rördimensionerna?
Självcirkulation behöver byggas fram med hjälp av att man ändrar dimensionerna på rören både till o från pannan.
Lycka till!
-
En annan förutsättning för att självcirkulationen ska fungera, är ju att elementen är placerade högre upp än pannan. Om man absolut måste ha panna och element på samma våningsplan i huset, så får man sätta elementen så högt det går, nära taket. Ett öppet expansionskärl måste befinna sig högre upp än högsta punkten på det översta elementet.
-
Vilken diameter på rören? Självcirkulation kräver grova rör.
-
En annan förutsättning för att självcirkulationen ska fungera, är ju att elementen är placerade högre upp än pannan. Om man absolut måste ha panna och element på samma våningsplan i huset, så får man sätta elementen så högt det går, nära taket. Ett öppet expansionskärl måste befinna sig högre upp än högsta punkten på det översta elementet.
Nja.....
Snarare är det så att stigarröret måste gå så högt upp som möjligt, gärna upp i nock på kåken, sedan kan elementet sitta i samma höjd som pannan och inloppsröret skall ner under golvet.
Expansionskärlet ska sitt ovanför högsta punkten
-
Nja...
Självcirkulation fungerar ju för att pannan värmer vattnet som då blir lättare per volymenhet. Men det måste vara lättare, alltså varmare, än vattnet som går nedåt. Elementen måste då kyla vattnet så det nu kalla vattnet kan falla ned igen. Alltså måste något element sitta högt så cirkulationen kan fungera.
Det går ju att klämma dit en cirkulationspump på det hela så det blir lite snurr.
-
Tänk, vad ni vet olika.. Yess
Fint med lite bredd i svaren, så det finns ett råd för alla oavsett hur de själva hoppas att det rätta svaret ska vara. :laugh:
-
Tänk, vad ni vet olika.. Yess
Fint med lite bredd i svaren, så det finns ett råd för alla oavsett hur de själva hoppas att det rätta svaret ska vara. :laugh:
;D
Jag kan bara redogöra för vårt system.
Som fungerar hur bra som helst även om alla elementen på ovanvåningen är avstängda.
Men vad vet jag... jag är juh bara en korkad tölp eller nått. ;D Yess
-
Har du försökt med att stänga nederdelen (returen ha en burk under för där brukar det komma en del vatten) av det första elementet på slingan. Så öppnar du luftningen med en behållare under o luftar tills att varmt vatten kommer. Det kan bli några liter du tappar ur, så du bör ju fylla på systemet då det ju verkar vara ett litet sådant. Öppna returen o hoppas på att du får fart på det. Gör samma på nästa. kan vara att det släpper.
Om där funnes något kärl, vvb el liknande uppe så är chansen större att där blir cirkulation. Hur har du det med rördimensionerna?
Självcirkulation behöver byggas fram med hjälp av att man ändrar dimensionerna på rören både till o från pannan.
Lycka till!
Jag har bara 1 avtappning under det ena elementen och har inte vågat pilla på den än eftersom jag inte vet vart påfyllningen är (vill inte bli ståendes med ett tomt system på vintern). Jag gissar man kan fylla på expansionskärlet men det blir ju ett släpande med vatten som "känns" lite orimligt för uppgiften, men ska prova...!
Till er som undrar, systemet är gjort efter anvisningar med 1 1/4" rör och elementen 70cm upp från golvet, men nångång har något hänt. När jag tog bort innertaket så såg det ut som någon tank med typ konstant kokande vatten suttit där samt gamla skador på golv av vatten...
-
Nja...
Självcirkulation fungerar ju för att pannan värmer vattnet som då blir lättare per volymenhet. Men det måste vara lättare, alltså varmare, än vattnet som går nedåt. Elementen måste då kyla vattnet så det nu kalla vattnet kan falla ned igen. Alltså måste något element sitta högt så cirkulationen kan fungera.
Det går ju att klämma dit en cirkulationspump på det hela så det blir lite snurr.
Ja det lutar åt att klämma in en pump, jag gissar på att pumpen även ger lite kyla så man kan elda längre/hårdare utan att det kokar... Ångrar mitt såsande i somras nu, men värme faller i priolistan när man har fullt upp med att äta jordgubbar ::)
-
Ja, om du har el i huset finns det ingen anledning att inte ha en cirkulationspump
-
Ja, om du har el i huset finns det ingen anledning att inte ha en cirkulationspump
Kan inte mer än hålla med.
Om inte bara för att få fart på cirkulationen då och då.
-
En cirkulationspump är inte många pengar om man hittar begagnat. Dock har du både el och vatten att handskas med.
Om du nu väljer pump så se till att den har en grov (stor) öppning. Gå upp i dimension just vid pumpen. Det du skriver om rördimensioner tycker jag visar på att det är byggt för självcirkulation. Stryper du det hela med en pump så kommer den inte längre att fungera utan el. (går ju också att göra en förbi koppling med någon kran)
-
Nä, det är mest av utrymmesskäl som jag förtränger min "gratisvärme". Det är ju inte supersnyggt med en pump på väggen i kontoret eller vardagsrum, att jag dessutom vill ha en tank till gör pusslet lite besvärligare. Jag är särbo och sta´bon som kommer och hälsar på ibland är känsligare än jag på estetiken :) Jag har ingen källarvåning (som ni säkert listat ut) att gömma saker i, men kanske kontoret får bli "maskinrum" i framtiden...
Det tråkiga är att så fort jag funderar på vad jag skulle vilja göra med värme och el. så slutar det med att bygga nytt verkar bättre. Huset har några plank från 1880-talet och sen tillbyggt lite då & då och golven är sjukt kassa, gissar att det är mer musbajs än spån kvar.
-
Känner igen de flesta av dina problem...
Jag har varit rätt trogen kvalitetspumpar från Grundfos, men det är ruskiga priser nuförtiden så nästa pump blir en billig från Tyskland. Hellre 500-800 kr än 3 000 kr. Någon glädje skall man väl ha av frihandeln.
Sätt gärna pumpen på den kalla sidan om pannan, och sätt avstängningsventil på båda sidor om pumpen. Skulle du då vilja ha enbart självcirkulation igen så sätter du bara ett rör där istället. Pumpen kanske du vill ha till det nya systemet.
-
Drivkraften för självcirkulation är vattnets skillnad i tyngd vid olika temperaturer.
Vid en temperatur av 60 grader i pannan och 40 grader i elementen blir drivkraften ca 9 gram per liter vatten. Det är lätt att inse att trycket i pascal är en konstant multiplicerad med temperaturskillnaden multiplicerat med på höjden av den kalla och varma vattenpelaren.
Flödet i sin tur är en komplicerad funktion av rörlängd, tryckskillnad, rördiameter, böjar samt eventuell rost i rören.
-
Kan ju inte behövas så stora höjdskillnader, på traktorn är det bara ca 1-2 decimeter mellan slangvärmarens topp och högsta punkten på motorn och lika nertill
-
Husqvarna 3026 är väl egentligen en vedspis med tank för att värma tappvatten. Till denna fanns en möjlighet att koppla ytterligare en varmvattenberedare och det är nog den du ser spåren av. Har inte tidigare hört talas om att en 3026 kan användas i ett radiorsystem. Men intressant att veta om du får det att fungera. Har du någon bild på elementet/röret invid eldstaden så vore det intressant att se.
-
Husqvarna 3026 är väl egentligen en vedspis med tank för att värma tappvatten. Till denna fanns en möjlighet att koppla ytterligare en varmvattenberedare och det är nog den du ser spåren av. Har inte tidigare hört talas om att en 3026 kan användas i ett radiorsystem. Men intressant att veta om du får det att fungera. Har du någon bild på elementet/röret invid eldstaden så vore det intressant att se.
Hehe, jag vet inte om det är en 3026, jag letade mig igenom ett "manual-bibliotek" tills jag hitta en bild som såg ut som min ;D Manualen heter "Vad Ni bör veta om er nya vedspis Husqvarna 3026, 3027" Eftersom jag inte vill pilla för mycket med det där (vet mina begränsningar angående vatten-som-leder-värme-system genom åratal av klanterier inom genren :P ), men i den lilla luckan upptill för påfyllning är det massa isolerings-klipp och om jag rotar lite så är det 2 rör rätt in i spisen. Har dock inte grävt under rören, men tror det är bara isolering.Enda som skiljer min och bilden på manualen är tappkran, min är slät kåpa...
https://josefdavidssons.se/wp-content/uploads/2015/08/3026_3027-instruktionmontering.pdf
-
Känner igen de flesta av dina problem...
Jag har varit rätt trogen kvalitetspumpar från Grundfos, men det är ruskiga priser nuförtiden så nästa pump blir en billig från Tyskland. Hellre 500-800 kr än 3 000 kr. Någon glädje skall man väl ha av frihandeln.
Sätt gärna pumpen på den kalla sidan om pannan, och sätt avstängningsventil på båda sidor om pumpen. Skulle du då vilja ha enbart självcirkulation igen så sätter du bara ett rör där istället. Pumpen kanske du vill ha till det nya systemet.
Det fanns massa beg på det enda som är bra med fb, Marketplace! Så bra priser att man kan stasha upp ett gäng i reserv 8)
Vi funderar även på att ta bort lite väggar och de är bla de med element på så det blir fint att bygga om hela skiten i vår! Ska kika på loppis efter ett stort gjutet skolsals-element, har sett ibland riktiga as med massa "pynt" i gjutningen som är galet fina!
-
Skissen på hur varmvattensberedaren ser ut förstår jag inte riktigt (skillnaden på öppet o slutet system). Vad som dock slår mej o det hårt är att tappvatten o radiator vatten är samma (?). Det ser jag som inte bra då du får erosion i rör o element.
För mej är ett öppet system ett med expansionskärl uppe med ett rör till utsidan (som tar trycket vid kokning).
Kort o gott jag fattar inte denna skiss. Är det "skvallerröret" som kopplas till element? Verkar ju hel skumt
-
Skissen på hur varmvattensberedaren ser ut förstår jag inte riktigt (skillnaden på öppet o slutet system). Vad som dock slår mej o det hårt är att tappvatten o radiator vatten är samma (?). Det ser jag som inte bra då du får erosion i rör o element.
För mej är ett öppet system ett med expansionskärl uppe med ett rör till utsidan (som tar trycket vid kokning).
Kort o gott jag fattar inte denna skiss. Är det "skvallerröret" som kopplas till element? Verkar ju hel skumt
Jag kan inte se att det är på annat sätt än att samma vatten som går i spisen är i elementen... 3 gånger har jag hört att det kokar men inte i elementen och inte så att det hänt något med expo.kärl...
-
Tappvattnet i broschyren blandar sig inte med pannelementets vattensystem. Pannvattnet ligger på bilden som en mantel runt tappvattentanken.
I båda fallen så är det ett öppet system för pannvattnet som cirkulerar mellan eldstaden (pannelementet) och yttre delen av VVB samt expansionskärlet högst upp.
Pannvattnet går i de två högra rören. Expansionskärlet har ett skvallerrör ner i diskhon i båda fallen (grön till vänster).
I det öppna systemet för tappvatten så vrider man på kranen och fyller på kallt vatten i botten av beredaren så att det varma vattnet i toppen flödar över och rinner ner i röret till diskhon. Man får alltså varmvatten i diskhon genom att fylla på kallt vatten in i beredaren. Kallvattenpåfyllningen är alltså stängd då man inte ska ha varmvatten.
I det slutna systemet för tappvatten så öppnar man kranen på varmvattenröret och fyller på varmvatten i diskhon och kallvattnet trycks då automatiskt in i i botten på VVB eftersom kallvattenpåfyllningen alltid står öppen. Det finns en säkerhetsventil till skvallerröret om trycket blir för högt.
Mellan kallvattenröret och pannröret ser man en lite förbindelse, den är för påfyllning av vatten i pannsystemet om det skulle ha försvunnit vatten.
Det verkar som att rören i Pelle 44s radiatorsystem inte är byggt enligt denna beskrivning om det nu är ett 1 1/4" stigarrör vilket tyder på att det kan vara ombyggt så som det ska vara för en kökspanna med självcirkulation. Om radiatorsystemet har byggts som det ska för självcirkulation så borde det kunna gå att fungera om pannelementet i eldstaden räcker till. Jämfört med en ordinär kökspanna så är nog pannelementet i denna ganska litet och frågan är hur mycket det klarar av.
-
Jämfört med en ordinär kökspanna så är nog pannelementet i denna ganska litet och frågan är hur mycket det klarar av.
Ahh, så klart kan det vara så! Men samtidigt är det 2 ganska små element av 1950-tals typ... Så många liter kan det ju inte vara, på helgen eldar jag i minst 8 timmar konstant med ungstemp på 250.
Vet inte vad det gamla systemet gör längre, utan gör nåt nytt och bättre till våren! Tack för input osv, fridens!
-
Finns fina kökspannor, Wamsler och Lohberger t ex som säkert går att få tag i begagnade eftersom folk inte orkar elda längre.
Lycka till med fixet!
-
Tack för förklaringen av skiss på spisen Hokuspokus. Tur det är nån som kan reda ut det. Det jag såg var ju inte positivt.
Det här med kökspannor är bra grejor. Kollar blocket regelbundet. Sist jag titta var alla privatsålda sålda. Nya är de dyra. Här i köket står nu den tredje. 1:an var en Norrahammar men den hade en läcka. tvåan var den samma utan läcka. Fördelen med den var att veden hade samma längd som den stora pannan. Dock var den för kocks. så nu är där en Wamsler. skulle vilja ha den hed större effekt. Alla köpta på blocket. Wamslern används dagligen nu i dessa dyra eltider vid matlagningen.
-
Finns fina kökspannor, Wamsler och Lohberger t ex som säkert går att få tag i begagnade eftersom folk inte orkar elda längre.
Lycka till med fixet!
Ja speciellt om man orkar ta sig till 08-området. Folk köper dyra kina-historier på bauhaus till sina "utekök" (som används 3 ggr 1 &2a året, 3e har det gått sönder) när man får en nyare gasspis med elugn för en 500ing :P