Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Övrigt om alternativ energi => Ämnet startat av: Mikael Lecerof skrivet 13 okt-21 kl 23:18
-
Har fått reda på att metangas är 33 gånger farligare för klimatet än koldioxid sett över en tidsperiod på 100 år. Metan bildas i stora mängder framförallt när våtmarkens vatten blir varmt, alltså på sommaren. Varför inte värma upp våtmarken med hjälp av solvärme och utvinna den brännbara gasen metan, lagra den i tankar för att använda på hösten vintern och förbränna den och utvinna värme eller kraftvärmeverk av den. Jag tänkte mig ett genomskinligt barracudatält där metangasen samlas i toppen och leds ut genom ett rör. Visst, när metanen förbränns bildas en del koldioxid men den är 33 gånger mindre farlig än om metanen hade släppts ut oförbränd i atmosfären.
Jag funderar på om det är något jag har missat i mitt resonemang. Skulle vara roligt om jag kunde få lite synpunkter på detta.
-
Våtmarker avger väl så lite metan per kvadratmeter att det blir olönsamt. Men soptippar, gödselstackar, komposter mm producerar mer, och då lönar det sig att samla upp och bränna. Oftast försöker man nog göra rötgasanläggningar för att få det samlat.
Även grunda sjöar släpper metangas, men det är för krångligt att samla in gasen. Annat är det med ett par Afrikanska sjöar. En av dem https://sverigesradio.se/artikel/6469044 (https://sverigesradio.se/artikel/6469044)
-
Ja det är för utspritt. I Vasa här i Finland tar dom tillvara metangas från bioavfall genom att köra det i en bioreaktor. Sen körs lokaltrafiken på det.
-
Har fått reda på att metangas är 33 gånger farligare för klimatet än koldioxid sett över en tidsperiod på 100 år. Metan bildas i stora mängder framförallt när våtmarkens vatten blir varmt, alltså på sommaren. Varför inte värma upp våtmarken med hjälp av solvärme och utvinna den brännbara gasen metan, lagra den i tankar för att använda på hösten vintern och förbränna den och utvinna värme eller kraftvärmeverk av den. Jag tänkte mig ett genomskinligt barracudatält där metangasen samlas i toppen och leds ut genom ett rör. Visst, när metanen förbränns bildas en del koldioxid men den är 33 gånger mindre farlig än om metanen hade släppts ut oförbränd i atmosfären.
Jag funderar på om det är något jag har missat i mitt resonemang. Skulle vara roligt om jag kunde få lite synpunkter på detta.
Det du missat är djurlivet. Fåglar och grodor som har våtmarker som uppväxtplats. Alla har väl sovit för länge i ett tält och vet hur varmt det blir däri.
-
Man testade väl hör förut under gamla soptippen och det verkade ge något även om det inte var några stora mängder, men teoretiskt sett hade det nog räckt att tex driva en bil med, dock går det inte att komprimera metan eller vätesulfid (andelen svavelväte är dock i princip obefintlig vad jag vet, är väl mer att olika svavelföreningar luktar väldigt starkt då vi är programmerade genetiskt att undvika saker som avger sådant då det brukar vara kopplat till giftiga bakterier man inte skall äta) på samma sätt som tex LPG gaser, men det går kanske att komma runt genom att använda absorbentmassa likt acetylentuberna, alternativt göra som man gjorde på 1910 talet när man experimenterade med gigantiska gasballonger på taket fyllda med raffinerad vätgas och betala föraren litet extra... ;D
-
På 80- och 90-talet byggdes en hel del anläggningar för att ta vara på metan från nedlagda soptippar. Vanligtvis användes metangasen för elproduktion via en stationär kolvmotor. En del anläggningar fungerade riktigt bra åtminstone en tid, andra tycks ha varit misslyckade redan från början. Gemensamt för dem var dock att metanproduktionen avtog med tiden och 10-20 år efter att man hade slutat med osorterad deponering av allt möjligt avfall på en tipp, var den gas man fick ut så "mager" att den inte längre gick att använda.
-
Borås har gjort biogas av matavfall sen 2002. Det har ju fördelen att råvaran samlas in och rötas på ett ställe.
Står inget om hur de gör med slam från avloppsverket, det var egentligen det jag letade efter. Det kan man ju också röta.
https://www.borasem.se/webb/privat/biogas.4.61b62986153ef999daeac3c6.html (https://www.borasem.se/webb/privat/biogas.4.61b62986153ef999daeac3c6.html)
-
torrrötning verkar inte så vanligt borde passa bra också i småskalig biogasprodukion , +för att de enklare få igång/värmebildning av fast materiial
-
Är det inte så att när våtmarker dikas ut bildas det betydligt mer metangas. Mot slutet av 1800-talet utdikades enorma arealer av våtmarker i Sverige.
Det enklaste metoden att framställa metan är med en (anaerob) biorektor. Metan måste renas från svavelväte.
-
Jag tror det, samma sak gäller väl insjöar och andra stillastående vattendrag när människan börjar att möblera om moder naturs ordning.
-
Nog producerar insjöar metangas om det råder en anaerob miljö i bottenslammet.
-
Har för mig att det fanns ett företag på åttitalet som avgasade vatten från våtmark och utvinna metan ur detta genom att avgasa vatten från djupet av våtmarken och sedan återföra det avgasade vattnet till våtmarken. OBS det var före debatten tog fart på allvar om ozonlagret. Undrar om det är någon här på forumet som vet mer om detta företag deras affärsidé teknik och företagsnamn?
-
För att minska mängden metan som läcker ut i atmosfären. Kör jag numera en bil driven på biogas.
-
För att minska mängden metan som läcker ut i atmosfären. Kör jag numera en bil driven på biogas.
Hur menar du att biogasdrift minskar läckage av metan @kretslopp?
-
Det där har ju retts ut förut att egentligen är hela hanteringen av biogas för fordonsdrift rätt olämplig ur metanutsläppssynpunkt. Dels med tanke på alla småläckage lite överallt i distributionskedjan, dels kostnaderna för att rena biogasen så den blir ett användbart motorbränsle, och inte minst svårigheterna för en kolvmotor att förbränna metan någotsånär fullständigt. En vanlig katalysator har också svårt att rena avgaserna från oförbränt metan.
Jag anser för min del att den biogas som produceras genom rötning av matavfall mm, inte bör användas att driva fordon eller andra kolvmotorer med, utan den bör brännas vid atmosfärstryck i kontinuerliga processer, t ex i fjärrvärmeverk.
-
Vid organiskt materials nedbrytning bildas det mer eller mindre mängd metan. Det tillhör kretsloppet. Om metanen bränns, minskas utsläppen till atmosfären och påverkan på klimatet.
-
Japp, men att bränna den i personbilsmotorer är inte det bästa sättet.
Snart kommer det någon och limmar fast sig i en kompost...
-
Helt riktigt inte det bästa sättet, men ett sätt som gör något positivt vilket iallafall jag ser som något väldigt bra .
hade det varit möjligt hade det absolut varit ett alternativ för min del.
-
Vill man driva en personbilsmotor någorlunda fossilfritt så finns det bättre alternativ än biogas idag, t ex E85 eller HVO. Biogasen var nog bra som föregångare bland biobränslena, men idag har den spelat ut sin roll. Den hör hemma i uppvärmningsbranschen - förutom i fjärrvärmeverk så passar den ju bra i de gasnät som finns i delar av Sverige, för att dryga ut den fossila naturgasen där, och inte minst för industriella värmebehov - typexempel ugnar för härdning och annan värmebehandling inom metallindustri.
-
Här i Regionen, Kronobergs län, drivs dom flesta bussar och mindre bilar med Biogas. Vilket fungerar bra! Varför målar du upp så stora problem, Torbjörn när dom inte finns.
-
Biogasdrivna motorer fungerar utmärkt, problemet är bara utsläppen av oförbränd metan. Sen finns det ju en del exempel på att tankar i biogasfordon har exploderat, men det ska man väl inte skylla på bränslet i sig utan på dåliga konstruktioner eller slarv vid service.
-
Våtmarker avger väl så lite metan per kvadratmeter att det blir olönsamt. Men soptippar, gödselstackar, komposter mm producerar mer, och då lönar det sig att samla upp och bränna. Oftast försöker man nog göra rötgasanläggningar för att få det samlat.
Även grunda sjöar släpper metangas, men det är för krångligt att samla in gasen. Annat är det med ett par Afrikanska sjöar. En av dem https://sverigesradio.se/artikel/6469044 (https://sverigesradio.se/artikel/6469044)
-
alla typer av motordrivna fordon har haft olika typer av kraftiga reaktioner som brand/explosion m.m
att inte allt förbränns gör det knappast sämre än andra bränslen.
du har dina åsikter och det får du ha men jag håller inte med, det finns andra delar i biogasprocessen som är positiva
vilket ändå gör den till ett av dom absolut bästa alternativen om man vill tänka lite cirkulärt.
-
För att minska mängden metan som läcker ut i atmosfären. Kör jag numera en bil driven på biogas.
Om avsikten bara är att minska metangas utsläpp är det nog bättre att åka diesel eller elbil och använda biogasen till fjärrvärme/elproduktion.
Vill man däremot minska koldioxidutsläppen kanske biogasdrift på fordon är värt att överväga.
-
Att driva personbilar med biogas kan jag förstå när man väger in andra fördelar, men det är ändå inte bästa sättet att använda metangasen. Känner ungefär likadant när det gäller alla dessa (över)motorstarka elbilar, inte så bra, men det sätter fart på utvecklingen.
-
Här i Regionen, Kronobergs län, drivs dom flesta bussar och mindre bilar med Biogas. Vilket fungerar bra! Varför målar du upp så stora problem, Torbjörn när dom inte finns.
Vill man inte se problemen så finns dom ju inte..
-
Det blev fel här nu snodde jag ämnet och det blev diskuterat om bilar i stället. Jag fortsätter gärna diskutionen men då får det bli under annan tråd.