Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Gröfre Slissing skrivet 27 sep-21 kl 17:02
-
Var hälsad!
Jag gör ett försök att visa bilder på Prins Bertils bilar. På sida 2 ; 8:onde vagnen uppifrån, ses ett rött ekipage. (Jag kan inte finna att fabrikaten finns angivna ; kanske NI hittar dem?) Den vagn jag helst skulle vilja veta märket på är på sida 2 ; 8:onde vagnen uppifrån ; således det röda ekipaget.
Hälsningar!
G S
http://larshobby.eklablog.com/prins-bertil-och-automobil-p796988 (http://larshobby.eklablog.com/prins-bertil-och-automobil-p796988)
-
Delahaye 135M kanske
-
Riktigt. Delahaye 135 M med kaross av Van den Plas. trolig årsmodell 1947. Modellen presenterades på Paris mässan 1946. Delahayes egna karosser sålde dåligt så de flesta gjordes av andra karossmakare. Van den Plas var ursprungligen en belgisk firma som senare förknippas med engelska fordon.
-
Tack, "SMÅ", tack, "malarmaster!"
Jag litar på er!
Hälsningar! G.S
-
Var hälsad!
Jag gör ett försök att visa bilder på Prins Bertils bilar. På sida 2 ; 8:onde vagnen uppifrån, ses ett rött ekipage. (Jag kan inte finna att fabrikaten finns angivna ; kanske NI hittar dem?) Den vagn jag helst skulle vilja veta märket på är på sida 2 ; 8:onde vagnen uppifrån ; således det röda ekipaget.
Hälsningar!
G S
[url]http://larshobby.eklablog.com/prins-bertil-och-automobil-p796988[/url] ([url]http://larshobby.eklablog.com/prins-bertil-och-automobil-p796988[/url])
Visste inte att han hade haft en De Soto Adventure 1958, där växte Prins Bertil ännu en bit i mitt minne.
Köpte själv en Cadillac Fleetwood Limousine 1956 av Kung Gustav Vl Adolf år 1973 eller 74’.
Affären gick vis Hovstallmästaren, som jag ej minns namnet på.
-
Riktigt. Delahaye 135 M med kaross av Van den Plas. trolig årsmodell 1947. Modellen presenterades på Paris mässan 1946. Delahayes egna karosser sålde dåligt så de flesta gjordes av andra karossmakare. Van den Plas var ursprungligen en belgisk firma som senare förknippas med engelska fordon.
Senare (1960-70-tal) förföll väl Van den Plas till att bli ett av alla de märken som dök upp genom s k badge engineering på BMC-bilar?
-
Jag har fott reda po att den bil som Prins Bertil troddes vara egare till, var en Auburn Speedster.
Det moste nogonstans finnas uppgifter po ALLA bilar som egdes av Prins Bertil! (tvingas nyttja det for oss svenskar so torftiga engelska alfabetet )
Helsningar!
G S
-
Jag har fott reda po att den bil som Prins Bertil troddes vara egare till, var en Auburn Speedster.
Det moste nogonstans finnas uppgifter po ALLA bilar som egdes av Prins Bertil! (tvingas nyttja det for oss svenskar so torftiga engelska alfabetet )
Helsningar!
G S
Ja, prins Bertil ägde en Auburn. Han var en entusiastisk bilälskare och samlade på exklusiva bilar. En av de mest kända bilarna i hans samling var en Auburn 851 Speedster, en ikonisk amerikansk bil från 1930-talet som är känd för sin eleganta design och kraftfulla motor. Prins Bertil hade ett stort intresse för klassiska bilar och deltog ofta i veteranbilsträffar, där han visade upp sin Auburn och andra bilar ur sin samling.
"Prins Bertil, ofta kallad "Motorprinsen", var känd för sitt stora bilintresse och ägde flera exklusiva fordon. Även om en fullständig lista över hans bilar inte är allmänt tillgänglig, finns det information om några av de bilar han ägde eller körde:
Porsche 356 Cabriolet: 1953 disponerade prins Bertil en av de första Porsche 356 Cabriolet som kom till Sverige. Denna djupblå bil användes flitigt av prinsen och har senare återfunnits i enastående skick.
CARUP
Chevrolet Corvette: 1956 importerades en specialbeställd Corvette för prins Bertil av General Motors Nordiska AB. Denna bil var en av de första Corvetterna i Sverige.
CARUP
Bugatti: Prins Bertil hade en förkärlek för Bugatti-bilar och deltog i samtal om dessa med andra entusiaster. Det finns dock inga specifika uppgifter om vilka modeller han ägde.
FLIPBUILDER
La Salle Convertible Coupe 1928: Prins Gustaf Adolfs första bil var en La Salle Convertible Coupe från 1928 med registreringsnummer A26. Det finns fotografier där prins Bertil sitter vid ratten på denna bil, vilket tyder på att han också körde den.
MASSING NICKEL
Utöver dessa bilar är det känt att prins Bertil hade ett stort intresse för motorsport och deltog i olika bilrelaterade evenemang. Hans engagemang för bilar har lämnat ett bestående intryck i svensk bilhistoria.
"