Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Anders Flix skrivet 23 maj-21 kl 11:26
-
Toyota Yaris 2012. Den har gått ungefär 16000 mil.
Det låter ifrån vänster framhjul. Först trodde jag det var en sten eller liknande som klämt fast vid bromsskivan. Men jag har tagit av däcket och motionerat bromsarna och rengjort. Inget förut en del rost förstås. Bromsarna var lite anläggande men släppte helt efter lite motion.
Ljudet är ett högt vinande. Inte skorrande eller vibrerande (som känns). Efter jag rengjort visar det sig att det låter när jag kör rakt fram och svänger vänster. Svänger man lite kraftigare åt höger försvinner ljudet.
Hjullager?
-
Låter som lager.
Hade liknande på min Jetta, det lät fram, men var bak det glappade lite.
Ibland är det svårt att avgöra var ett ljud kommer ifrån.
-
Ljud som försvinner när man svänger brukar oftast vara ett dåligt hjullager. Ibland kan man känna att det är glapp om man hissar upp bilen och ruskar i hjulet, men är det bara en vinande ännu är det inte säkert man känner något
-
Ok jag ska lyfta bilen igen och känna på hjulet. Och testa bromsarna igen. Och provköra igen. :)
-
Lite mer info:
Oljudet är mer som en summer. Samma ljud hela tiden. Frekvensen ökar inte med hastigheten. Kanske lite intensitet, högre ljud. Svårt att höra. Samma ton.
Ljudet börjar efter någon km när man gör första inbromsningen, hård inbromsning.
Slutar tydligt när man svänger till höger, när man belastar vänster framhjul.
Det kan sluta tillfälligt när man bromsar. Eller t ex gupp blir det ett "hack i skivan".
Samma ljud när man kopplat ur AC. Eller rullar på friläge.
-
Lite mer info:
Oljudet är mer som en summer. Samma ljud hela tiden. Frekvensen ökar inte med hastigheten. Kanske lite intensitet, högre ljud. Svårt att höra. Samma ton.
Ljudet börjar efter någon km när man gör första inbromsningen, hård inbromsning.
Slutar tydligt när man svänger till höger, när man belastar vänster framhjul.
Det kan sluta tillfälligt när man bromsar. Eller t ex gupp blir det ett "hack i skivan".
Samma ljud när man kopplat ur AC. Eller rullar på friläge.
Som andra skrev. Låter som hjullager.
Lyfte du upp bilen och vicka på hjulet. Man känner hur det går att "vicka" lite på hjulet. Är det rätt ska det vara helt stumt.
Lite halvgiftigt om det går sönder helt. Har råkat ut för det en gång i min ungdom när jag trodde att felen kanske försvinner om man kör lite till. Inget jag rekommenderar.
-
Lite halvgiftigt om det går sönder helt. Har råkat ut för det en gång i min ungdom när jag trodde att felen kanske försvinner om man kör lite till. Inget jag rekommenderar.
Bara att höja stereon några hack och hålla hårt i ratten
-
Bara att höja stereon några hack och hålla hårt i ratten
Haha jepp. Ungefär så!
REM - It's the end of the world
Är utmärkt musik att lyssna till när äventyret börjar! :D
-
Som andra skrev. Låter som hjullager.
Lyfte du upp bilen och vicka på hjulet. Man känner hur det går att "vicka" lite på hjulet. Är det rätt ska det vara helt stumt.
Lite halvgiftigt om det går sönder helt. Har råkat ut för det en gång i min ungdom när jag trodde att felen kanske försvinner om man kör lite till. Inget jag rekommenderar.
Lite spänning i livet och vara en rebell mot naturlagarna...
bara att köra tills det rasar.
-
Kan ju vara bromsen också. Du fick bromsen att släppa, men fick du oket att flyta fritt?
-
Det är inte en slitagevarnare som låter? En del bilar har en plåtfjäder på ett av varje oks bromsbelägg, som ska skrapa mot bromsskivan och föra oljud när belägget är nästan utslitet. Om det finns en aning (helt normalt) glapp i hjullagret, så kan det räcka för att fjädern inte ska nå fram när man svänger åt ena hållet.
-
Jag hade en liknande upplevelse på Saaben, kanske lite mer skrapande än vinande men annars detsamma.
Köpte hjullager och lånade en avdragare, ordnade barnvakt och satte igång. När jag tog av bromsskivan låg det en sten i bromsskölden. Polerad och fin på ena sidan, den som hade legat emot skivan. Jag hade ändå kollat efter stenar innan jag köpte nytt hjullager... Bort med stenen, dit med skivan och det blev tyst.
-
Jag hade en liknande upplevelse på Saaben, kanske lite mer skrapande än vinande men annars detsamma.
Köpte hjullager och lånade en avdragare, ordnade barnvakt och satte igång. När jag tog av bromsskivan låg det en sten i bromsskölden. Polerad och fin på ena sidan, den som hade legat emot skivan. Jag hade ändå kollat efter stenar innan jag köpte nytt hjullager... Bort med stenen, dit med skivan och det blev tyst.
Så nu går du och hoppas på att hjullagret skall gå sönder så du inte köpte nytt i onödan?
-
Haha! Nädu det går nog sönder av sig själv även utan att jag hoppas på något :)
-
Jag hade ändå kollat efter stenar innan jag köpte nytt hjullager... Bort med stenen, dit med skivan och det blev tyst.
Jag har letat efter stenar men det fanns ingen. Om det ändå vore så enkelt!
Ljudet kommer inte förrän man bromsar hårt för första gången. Precis som det är något som ska hamna på rätt plats för att det ska låta.
-
Jag är verkligen inte proffs på bilar. Men förra året hade jag nåt liknade ditt problem. Det lät som hjullager. När jag beskrev det till min bilmekare så trodde han också det. Sedan visade det sig att bultarna på hjul hade börjat lossna och det tre månader efter däckskifte ....
Kan ju vara värt att kolla.
-
Jag är verkligen inte proffs på bilar. Men förra året hade jag nåt liknade ditt problem. Det lät som hjullager. När jag beskrev det till min bilmekare så trodde han också det. Sedan visade det sig att bultarna på hjul hade börjat lossna och det tre månader efter däckskifte ....
Kan ju vara värt att kolla.
Jag har tagit av hjulet två ggr så det kan inte vara det.
-
Men det händer bara efter att du bromsat, så då får du helt enkelt sluta bromsa. Man skall inte bromsa i alla fall, för då kör man oekonomiskt.
Om du smörjer in bromsskivorna skall du se att oljudet försvinner ;D
-
Om det bara kommer efter man bromsat är det nog inte hjullagret. Då skulle jag plocka ner bromsarna, motionera oket lite, smörja bromsbeläggens glidbanor och allmänt kolla över grejerna.
-
Det är inte en slitagevarnare som låter? En del bilar har en plåtfjäder på ett av varje oks bromsbelägg, som ska skrapa mot bromsskivan och föra oljud när belägget är nästan utslitet. Om det finns en aning (helt normalt) glapp i hjullagret, så kan det räcka för att fjädern inte ska nå fram när man svänger åt ena hållet.
Här är felet. Bromsbeläggen är helt slut. Att jag inte såg det direkt? :)
Om det bara kommer efter man bromsat är det nog inte hjullagret. Då skulle jag plocka ner bromsarna, motionera oket lite, smörja bromsbeläggens glidbanor och allmänt kolla över grejerna.
Tack för tjatet! :)
Ska jag byta bara beläggen eller skivorna också?
-
Det beror på hur skivorna ser ut. Är de jämna och fina behöver de inte bytas, är det gropar eller djupa spår i dom är det dags att byta. Man kan även mäta tjockleken, det finns en undre gräns när det är dags att byta
-
Och då det är framhjul på en framhjulsdriven går det att köra en snabbfix på skivorna med vinkelslipen om det är en kant ytterst eller en upphöjning i slitbanan.
-
Det blev byte av skivorna också.
En sida kvar.
-
Skivor har blivit billiga och folk har fått mer pengar.
-
Ja, på autodoc kostar nya skivor 250kr styck, det är inte direkt lönt att svarva dom numera. Men man kan få konstiga fenomen på dagens billiga bromsskivor. Mina svällde av rost inne i materialet och fick bulor, vilket kändes extremt väl när man bromsade.
-
Borra hål i dom så får du ventilerade skivor ;D
Jag svarvade en bromsskiva en gång, och det gör jag inte om. Skitade ner svarven något enormt. Men fräscha upp skivor på plats med vinkelslipen det går fort och är värt besväret.
-
Min känsla är att med moderna asbestfria bromsbelägg, så är ofta skivan nedsliten till minsta tillåtna tjocklek samtidigt som beläggen är slut. Så även om skivan ser fin ut, kan den ha blivit så tunn att den egentligen borde bytas. Minsta tjocklek brukar stå i bilens verkstadshandbok, ibland finns den också angiven i piratdelssajternas produktdata om bromsskivorna ifråga.
Forna tiders asbesthaltiga belägg höll sämre i sig men slet å andra sidan mindre på skivorna, så på 70-80-talet var det normalt att en bromsskiva höll för att nöta ner 3-4 omgångar belägg.
-
Jag brukar oftast byta skivorna också om det är första gången jag byter bromsklossar sedan bilen inhandlades. Blir det en gång nummer två med bromsklossar innan skrot så kör jag bara klossarna. Om inte beläggen fått gå för långt, så att dom skrapat ner skivan. Inte så jättedyrt med skivor och man sparar ju mycket på att göra arbetet själv.