Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: lekman skrivet 30 jan-21 kl 16:57
-
Hej
Har en audi 1992 som regulatorn i generatorn lagt av för andra gången på några månader med överladdning av batteriet som följd. Är det troligtvis bara en tillfällighet, eller kan det bero på själva generatorn att regulatorerna går sönder,?
-
Om den förra regulatorn du bytte till var en piratdel, så är det inte så konstigt om den bara höll ett par månader.
Om fältlindningen i generatorn har jordfel, så kan det leda till full magnetisering som regulatorn inte har möjlighet att kontrollera och därmed överladdning. Ena kolet är ju kopplat till D+ och det andra jordas via en transistor i regulatorn, om någon punkt på lindningen skulle ha överledning till jord så är det inte så lyckat. Jag gissar att det är en vanlig Bosch-generator, K1 eller N1?
Kolla isolationen mellan fältlindning (alltså släpringarna) och jord innan du byter regulator. Mät helst med lite högre spänning än en vanlig multimeter ställd på ohmmätning kan ge , lämpligt med provlampa (glimlampa) matad med 50 eller 100 V , alternativt motsvarande spänning från en megger.
Om regulatorn verkligen är trasig (kortslutning i transistorn, dvs 0 ohm mellan jord och den kolhållare som inte är kopplad till D+), så kan det vara bra att ohmmäta fältlindningen och kolla att den har rätt resistans också. Vanligtvis 3-4 ohm på en växelströmsgenerator för 12 V, rätt värde bör stå i bilens VHB.
-
Bilen laddar med en spänning på övr 16V. Det luktar bränt och är givetvis satt på undantag tills det blir lagat. Det var likadant för ett par månader sen och den gången hjälpte det med att byta regulatorn , alltså efter bytet så fungerade det helt och utan problem. Symptomen var ett bränt illaluktande. Jag har själv inte möjlighet att mäta något, utan får låta syrran bara byta regulatorn igen rakt av för att se om laddningsspänningen blir normal igen
-
Har du möjlighet att provköra regulatorn i en annan bil med liknande generator?
-
De har bytt laddningsregulator, satte dit en ännu billigare från Biltema den här gången och generatorn laddar igen på 14,5 V och bilen fungerar igen. Man kan alltså tro och hoppas att allt är OK, men två regulatorer har alltså lagt av på ett halvår. Har aldrig själv varit med om sånt fel, alls. Kommer få besök av syrran inom några veckor (fler fel att fixa för besiktning av bilen). Att ohmmäta fältlindningen, nämnde du. JAg kan oxå testa regulatorn i en annan bils generator. Det viktiga nu är ju att bedöma om man kan lita nu på bilen eller inte. En generator från skroten är inte så dyrt. När laddningsspänningen drar iväg till 16V och bilen börjar lukta bränt, är ju inte så kul
-
Det kan kanske vara värt att titta på vad det kostar att beställa från t.ex. bildelaronline24. Enligt min erfarenhet får man en ny för ungefär samma pris som vad en begagnad från skroten kostar. Jag brukar ha grejerna hemma på 10 - 12 dygn från att beställningen gjorts.
-
Det kan ju helt enkelt ha varit fabrikationsfel på den förra regulatorn, om man har tur.