Alternativ.nu

Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Inges skrivet 21 mar-19 kl 22:10

Titel: Villa Oljetank
Skrivet av: Inges skrivet 21 mar-19 kl 22:10
Jag har 4 cm Eldningsolja kvar i tanken.Som jag vill suga upp Vad använder man bäst, för att tömma tanken.Och jag ska sanera med absol Jag ska såga ner tanken i bitar.
Titel: SV: Villa Oljetank
Skrivet av: rikardn skrivet 21 mar-19 kl 22:44
En billig variant är en oljebytarpump med längre sugslang. Finns på biltema, jula mfl för några 100kr.
Titel: SV: Villa Oljetank
Skrivet av: Alexn72 skrivet 22 mar-19 kl 10:52
lyft tanken i ena sidan så blir det lättare att tömma och låt det stå och rinna upp mot en vecka
Titel: SV: Villa Oljetank
Skrivet av: Inges skrivet 22 mar-19 kl 18:32
En billig variant är en oljebytarpump med längre sugslang. Finns på biltema, jula mfl för några 100kr.

Tack det var ett bra förslag Ska till Jula och köpa en kostar 299 Kr
Det är nog bättre än Bensinpump 12 Volt
Med vänlig hälsning Inges
Titel: SV: Villa Oljetank
Skrivet av: ensamhet skrivet 22 mar-19 kl 19:17
Har du ingen avtappnings kran/plugg på sidan, nära botten?
Jag har det på mina femtielva tankar.
Titel: SV: Villa Oljetank
Skrivet av: torbjorn skrivet 11 dec-22 kl 12:15
Nu är tråden gammal, men när jag tömde en oljetank härom året så använde jag en elektrisk bensinpump från en bil med insprutning (den typ som inte är monterad i tanken utan har slangnipplar i båda ändar och vanligtvis är monterad utanför tanken under bilen, sådana pumpar finns på många skrotbilar från slutet av 80-talet (Ford Sierra/Scorpio, en mängd Citroën/Peugeot, Volvo 200 och 700-serie, Opel Omega m fl).  Den fick suga olja via slang, först från utgående ledning till oljebrännaren så länge det gick och sedan från tankens avtappningskran. När tanken var så tom att det började sugas luft via avtappningskranen, pallades den upp så den lutade mot kranen.
Till sist pallades tanken upp så att oljan samlades i ett hörn, och en sugslang skickades ner dit via manluckan.
Efter pumpen var ett bränslefilter (från samma skrotbil som pumpen kom ifrån) inkopplat, och oljan pumpades ner i 20 l-dunkar (gamla dunkar för hydraulolja, motorolja mm hämtade gratis från någon verkstad).
Pumpen strömförsörjdes från ett bilbatteri med en laddare (gammal ointelligent 4 A-laddare) inkopplad parallellt.
Flödet blev drygt 2 l per minut, det tog 30-40 minuter att fylla en 20 l-dunk.