Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: ensamhet skrivet 11 feb-19 kl 20:24

Titel: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: ensamhet skrivet 11 feb-19 kl 20:24
Om man skulle få för sig att bygga elbil av lite skrot man har och bygger en pickup.
Inte nån liten bäbisbil utan typ en sån här.

Om man ska åka långt, kan man ställa ett 3-fas elverk på flaket, men hur stort elverk måste man ha på ett ungefär för att kunna köra vidare om strömmen börjar ta slut?

Hur får man värme i en elbil?
Dieselvärmare är ju ett sätt, men finns det andra sätt?

Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: Ett svart får skrivet 11 feb-19 kl 20:49
Du kan ju räkna lite på hur stort elverk du behöver för att få ut tex. 20 eller 30 hästkrafter till bilens elmotor. Blir rejäla doningar. Bättre då med en hybridlösning där en liten förbränningsmotor kan driva bilen vid sidan av eldriften, så slipper du åtminstone spillet i omvandlingen av kraften till först ström och sedan tillbaka till vrid
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: ensamhet skrivet 11 feb-19 kl 21:05
Du kan ju räkna lite på hur stort elverk du behöver för att få ut tex. 20 eller 30 hästkrafter till bilens elmotor. Blir rejäla doningar. Bättre då med en hybridlösning där en liten förbränningsmotor kan driva bilen vid sidan av eldriften, så slipper du åtminstone spillet i omvandlingen av kraften till först ström och sedan tillbaka till vrid

Tänkte på elverk, för att jag ändå ska ha ett till en skyliftbil jag har och sen är det bra att ha ett vid strömavbrott mm.
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 12 feb-19 kl 00:51
När man räknar på de vanliga elbilarna som går att köpa, brukar man prata om knappa 2 kWh per mil i förbrukning. Säg att en hemmaombyggd cheva drar det dubbla för att vara på den säkra sidan. 100 km/timme ger då ett effektbehov av 40 kW, och 50 km/h kräver 20 kW.

Men ett litet nätt verk på 10 kW fungerar säkert hjälpligt.

En dieselbrännare är väl det enklaste, men kör du med el-vindruta och sätesvärme kan du säkert klara dig med spillvärmen från motor och fartkontroll. Ett par kilowatt värme blir det ju i spill.
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: ensamhet skrivet 12 feb-19 kl 09:10
Elruta går bort för det finns inte och varmt i arslet gör ingen nytta och el vill man inte slösa med, den behövs ju till drivningen.

Några kW spillvärme räcker ingen vart, kör man en kupevärmare på 2 000 W i en bil som står still, tar det halva dan för att få lite värme och kör man så kyls ju kupen ner.
Elmotorn borde också kylas av fartvinden, så spillvärmen minskar.

Hörde någon dåre påstå att man värmer upp kupen innan man åker iväg och att det räcker ett tag.
Testade att värma upp kupen med 10 kW byggfläkt och stängde av värmen i bilen och for iväg, innan jag var uppe i 70 var det kallt i bilen.

Finns det något sätt att värma med alkohol, den är snart billigare att tillverka än att köpa diesel?
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: Alexn72 skrivet 12 feb-19 kl 09:19
Bensinvärmare kan man köra på etanol. Efter lite modifiering
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 12 feb-19 kl 09:44
Skall elbilen bli populär i Norrland så får man nog tänka om. Det gäller att ha en välisolerad bil. Heltokigt att en bil med så liten hytt kräver lika mycket värme som ett litet hus. Men så länge man åker omkring med en motor som behöver kyla bort 10-100 kW så spelar det ju ingen roll.

Skumisolering, dubbla fönsterglas med elvärme och kapslad motor.
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: ensamhet skrivet 12 feb-19 kl 10:07
Skall elbilen bli populär i Norrland så får man nog tänka om. Det gäller att ha en välisolerad bil. Heltokigt att en bil med så liten hytt kräver lika mycket värme som ett litet hus. Men så länge man åker omkring med en motor som behöver kyla bort 10-100 kW så spelar det ju ingen roll.

Skumisolering, dubbla fönsterglas med elvärme och kapslad motor.

Ja det går mycket värme för att värma upp en bil jämfört med ett hus, men det är ju mer ventilation i en bil och tar man bort den så blir det fuktigt och dålig luft i bilen.

Har haft MB compakt diesel och då kan man ta bort fläkten på motorn och packa isolering och en skiva för kylaren och bara ha värmepaketet till kupen som kylare, funkar om det är ca -10 och kallare.
Står bilen på tomgång och fläkten på halvfart så ser man tempen på motorn sjunka.
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 12 feb-19 kl 10:19
Tror inte det är mer ventilation i en bil egentligen, bara att man märker av den mer eftersom man sitter i draget. Och där har du en till grej som behöver fixas för värmehållningen i en elbil, man bör värmeväxla ventilationen.

Det här med att faktiskt kyla motorn med kupéfläkten ger förståelse för vilka mängder värme en motor utvecklar.
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: ensamhet skrivet 12 feb-19 kl 10:27
Tror inte det är mer ventilation i en bil egentligen, bara att man märker av den mer eftersom man sitter i draget. Och där har du en till grej som behöver fixas för värmehållningen i en elbil, man bör värmeväxla ventilationen.

Det här med att faktiskt kyla motorn med kupéfläkten ger förståelse för vilka mängder värme en motor utvecklar.

Eller vilka mängder värme som går åt att värma kupen.

Har en luftvärmeväxlare so är lite större än en flyttkartong, undrar hur jag ska få in den under instrumentbrädan?
Kanske ska ställa den på flaket med?

Nä nu börjar det bli invecklat och jag vill ha det enkelt. Bra ventilation behövs för att hålla rutor imfria.
Föredrar raka enkla ventilationskanaler, så det blir lätt att hålla rent.
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: ensamhet skrivet 12 feb-19 kl 10:28
Bensinvärmare kan man köra på etanol. Efter lite modifiering

Låter enklast.
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: grimbart skrivet 12 feb-19 kl 16:35
bättre att cykla och dricka spriten själv...
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 12 feb-19 kl 19:21
Jag hade en granne som cyklade och drack sprit, han krockade med en stolpe och dog...

Om man inte är så noga med vad man jäser, och destillerar grovt, så är det bättre att köra bilen på det. Och då slipper man eldriften...
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: Silverhammer skrivet 12 feb-19 kl 23:22
Jag hade en granne som cyklade och drack sprit, han krockade med en stolpe och dog...

Om man inte är så noga med vad man jäser, och destillerar grovt, så är det bättre att köra bilen på det. Och då slipper man eldriften...
Yess
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: Curt Jonsson skrivet 09 sep-19 kl 00:11
Snart finns det väl krockskadade elbilar som man kan använda drivlinan på och montera den på en obromsad släpvagn och lasta den med batterier. Kopplad till en bil så blir det en hybridbil.  Räcker inte batterierna hela körsträcka så startar man bilens motor och kör vidare.
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: ensamhet skrivet 09 sep-19 kl 07:12
Snart finns det väl krockskadade elbilar som man kan använda drivlinan på och montera den på en obromsad släpvagn och lasta den med batterier. Kopplad till en bil så blir det en hybridbil.  Räcker inte batterierna hela körsträcka så startar man bilens motor och kör vidare.

Lät som en kul ide, med släpvagn.

Har fått tag på en elbil utan batterier, som jag funderar på om jag ska skrota direkt och börja bygga eller om jag ska ordna nå batterier och besiktiga för provkörning.
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: Alexn72 skrivet 09 sep-19 kl 09:49
Vilken elbil?
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: ensamhet skrivet 09 sep-19 kl 13:25
En Renault Express -95 som gått under 3 000 mil
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: lassejohansson22 skrivet 09 sep-19 kl 21:14
Som lite kuriosa i sammanhanget kan nämnas att.
Redan på, ca -80 talet, fanns en egenbyggd och reggad hybrid.
Drevs med el och bensin.

Tror mig minnas att det var en Renault, modell "apambulands". Hette den modellen 4, och var framhjulsdriven?

Man använde bensinmotorn fram.
Med orginalmontage och drivning fram.
Baksätet var bortplockad. Där stod batteripack och var kopplat till elmotor som drev bakaxel. Originalbakaxeln var alltså bytt, mot en med drivning.
Batterier var ett antal, i storlek med Volvo startbatteri.
Laddningen fixades med ett antal "vanliga" batteriladdare.

För "byggaren" Borde det funka även idag....
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: Alexn72 skrivet 09 sep-19 kl 21:37
En Renault Express -95 som gått under 3 000 mil
Status på batteri?
Har den stått så ladda inte innan du vattnat dem
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: ensamhet skrivet 09 sep-19 kl 23:11
Status på batteri?
Har den stått så ladda inte innan du vattnat dem

Finns inga batterier, mer än det som sitter fram.
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: ensamhet skrivet 23 nov-19 kl 16:57
Om man seriekopplar sådana här batterier till rätt spänning.

https://pl.aliexpress.com/item/32905554921.html

Eller om man tar lastbilsbatterier på 160 AH.

Vad blir skillnaden i körsträcka?
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: mattias_33 skrivet 23 nov-19 kl 20:46
Om man seriekopplar sådana här batterier till rätt spänning.

https://pl.aliexpress.com/item/32905554921.html

Eller om man tar lastbilsbatterier på 160 AH.

Vad blir skillnaden i körsträcka?

Din fråga ger ett felaktigt svar där.

Lifepo batterierna kan du som regel köra soppatorsk med upprepade gånger.
Dom där lastbilsbatterierna kommer driva dig till vansinne efter säg 4 st soppatorsk. Antar nu det är bly eller gel batteri.

Lifepo batterier är förbrukningsbatterier
Alla andra är mer start och nödbatterier.
Grovt sagt då. Finns ju variationer med allt.

Men kan som exempel säga att jag köpte 2 st helt nya 105 ah 12V till min elmotor. Köpte dom i juli ungefär. Dom är nu slut kan man säga. En batteri mätare på en bilverkstad skulle nog säga "BYT BATTERI".
Till våren blir det lifepo4 batteri 24V 100ah för 13 000 kr.

Mitt fel är såklart att jag kört för länge på batterierna så deras 100ah, är nu kanske 60-70ah
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 23 nov-19 kl 22:09
Om man seriekopplar sådana här batterier till rätt spänning.

https://pl.aliexpress.com/item/32905554921.html

Eller om man tar lastbilsbatterier på 160 AH.

Vad blir skillnaden i körsträcka?

Det tråkiga med startbatterier är att dom inte klarar av upprepade djupurladdningar.

Fritidsbatterier är betydligt härdigare för sådana äventyr.

Eller vänta på att du hittar en tesla på skroten.
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: ensamhet skrivet 23 nov-19 kl 22:21
Jag tänkte inte djupurladda lastbilsbatterierna.
Var bara nyfiken på skillnaden, för jag tänkte provköra och besikta med lastbilsbatterier innan jag investerar i bättre batterier.
Titel: SV: Funderingar runt hemmabygd elbil?
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 23 nov-19 kl 22:29
Jag tänkte inte djupurladda lastbilsbatterierna.
Var bara nyfiken på skillnaden, för jag tänkte provköra och besikta med lastbilsbatterier innan jag investerar i bättre batterier.

Det borde gå..