Alternativ.nu
Bygga & Bo => Vatten och avlopp => Ämnet startat av: JohnA skrivet 04 jan-19 kl 13:20
-
Efter stormen och tre dagar utan el har det jobbigaste varit att frysbox och vattenpumpar varit ur funktion. Jag lärde mig att en vanlig frysbox kräver betydligt mer startström än en 12->230V inverter för 600W resistiv last kan klara, och då törs jag inte ens tänka på hur kraftig och dyr inverter jag behöver för att driva en lite mindre pumpautomat med 600 watt enfas asynkronmotor. Det känns som en betydligt bättre idé att byta motorn i en sådan pumpautomat till något billigt och lättservat för 12 volt, frågan är bara vad? Vill man inte lyxa iväg med borstlösa motorer för elmopeder och liknande undrar jag hur en vanlig startmotor kan klara jobbet? De är knappast något mirakel av hög verkningsgrad eller livslängd, men driften sker ju i korta intervall, i synnerhet när man snålar, och strömförbrukningen sjunker ju ganska mycket när en startmotors varvtal tillåts stiga. Jag har sett permanentmagnetmotorer från större bilars elfläktar på uppemot 300 watt, men med en sådan får jag nog inte mycket tryck i ledningarna.
Att köpa en dränkbar högtryckspump för 12 volt för en massa tusenlappar (finns t.ex. fina 12V djupbrunnspumpar för solcellsanläggningar) är inte ett försvarbart alternativ för en anläggning som behövs högst några gånger om året.
Egentligen behöver jag inte BYGGA OM den befintliga pumpautomaten, utan kan komplettera den med en 12V "nödpump" kopplad i serie med ordinarie 230V pumpautomat. Nödpumpen skulle kunna placeras i brunnen som en "semi-dränkbar" sak, där motorn sitter ovanför vattenytan och driver en nedsänkt pump via en lång axel.
Kan pumpen från en diskmaskin vara lämpligt objekt att bygga om, eller ger den inte tillräckligt tryck?
Enklaste sättet att konvertera en diskmaskinpump eller pumpautomat borde vara att bygga en "heltorr" variant, alltså INTE dränkpump, genom att låta 230V-motorn sitta kvar som passiv axeltapp och lagring, skära en skåra i änden på dess axel och sedan sticka i en "skarvstump" som slipats till "flatmejsel" i vardera änden. 12V startmotorn, eller vad man nu väljer för drivningen, ges motsvarande mejselspår. Mejselspåret i startmotorns axel bör nog vara ganska grunt av hänsyn till lagerbussningen.
Min enda erfarenhet av en startmotor för annat än att starta bilmotorer är en liten elcykel jag byggde för 25 år sedan. Cykeln gick med god fart 4-5 km på ett halvdåligt bilbatteri och motorn blev mycket varm. Efter några veckors repor till och från en kompis fick startmotorn till sist härdsmälta med en lukt av bränd ravioli... En startmotor känns alltså inte som bästa valet för att driva en vattenpump, men det borde åtminstone ha både kraften och varvtalet som behövs, och drifttiden behöver inte bli lång om man är snål med vattnet.
-
Den korta stund du behöver använda pumpautomaten kan du använda ett billigt elverk till istället för att lägga dyra pengar på ombyggnation.
En inverterad som klara boxarnas starkström är inte nödvändigtvis alltför dyr den heller, och den kommer inte dränera batterierna snabbare än en 600 wattare.
Elverket kan även anses vara en god reservkraft om batteriebanken går ner sig vid allt för vidlyftigt brukande utan god laddning.
-
Jag misstänker att det kan bli svårt att få igång en enfaspump på måttligt stor växelriktare eller elverk, med tanke på att pumpen normalt måste starta mot tryck och att enfas asynkronmotorer har så hög startström, dåligt startmoment och är överkänsliga för spänningsfall i starten.
Det skulle vara mycket lättare om man hade en 230 V seriemotor och kuggväxel efter den för att få lämpligt varvtal för pumpen. De allra billigaste små enfas tryckluftkompressorerna har ofta seriemotor och kuggväxel, inte direkt några långlivade saker men för nödfallskörning skulle det kunna duga. Ungefär samma saker och i samma storleksordning finns också i många högtryckstvättar som kanske skulle kunna få släppa till prylar efter att ha mellanlandat i elskrotbingen.
12 eller 24 V -motorer med bättre livslängd och verkningsgrad än startmotorer kan man hitta i hydraulaggregat för t ex boggilyft eller bakgavellyft på lastbilar. Elkylfläktar från tunga fordon kan också vara lämpliga, likaså olika slags elvinschar.
-
Jag var i samma sits förra året (el men frusen vattenledning pga havererad värmekabel.
Normalt får jag vatten från borrad brunn med 3fas sänkpump -> [paket med tryckbrytare+liten hydrofor+backventil] -> husets vattenledningar.
Jag byggde om med extra intag efter paketet med hydrofor såhär:
pump -> [tryckbrytare+hydrofor+backventil] -> AVSTÄNGNING -> [A]T-koppling -> AVSTÄNGNING -> extra hydrofor på 24L -> husets ledningssystem
På T-kopplingens [C] har jag en AVSTÄNGNINGSVENTIL -> halvtums (R15) snabbkoppling i metall.
Där kan jag både dränera systemet inomhus numera, samt koppla på extern vattenförsörjning till husets ordenarie vattenledningar.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/metallkopplingar/snabbkoppling-450188/ (https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/metallkopplingar/snabbkoppling-450188/)
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/klamringar-nipplar-och-bussningar/snabbkoppling-450192/ (https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/klamringar-nipplar-och-bussningar/snabbkoppling-450192/)
https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/helautomatisk-tryckvattenpump-650186/ (https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/helautomatisk-tryckvattenpump-650186/)
Pumpen fick jag tag i riktigt billigt dock. Den följer även med på camping osv.
Den pumpen jag har klarar sig med 9A 12V säkring. Går att köra i de flesta cigguttag mobilt.
Den är monterad i en liten trälåda på hjul med en liten 2L egen trycktank och filter för inlopp.
Jag har modifierat ett 25Ldunk lock med skruvgängor så den kan matas direkt ifrån dunk.
Detta kanske kan vara ett alternativ.
-
Är det inte billigast att bara se till att isolera ordentligt i stället ? Det fungera bra för mig sen har det aldrig frusit efter det .
-
Jag kör 2 st 900W dränkpumpar på ett 2000W Kinaelverk. Startar dem visserligen med några sekunders fördröjning, men det går bra. Kör även tre frysar på det verket, men då måste de också starta var och en i taget fastän kompressorerna bara är på 260W styck.
Håller definitivt på att du skaffar ett billigt elverk på 2-3000W. Det är aldrig fel att ha ett sådant, rätt vad det är behöver du göra något långt från nätet.
-
Nu pratar vi om två helt olika saker i tråden. Trådstartarens problem är ju inte att vattnet fryser i vattenledningen, utan att han inte kan köra befintlig pumpautomat vid strömavbrott. Och det problemet går inte att lösa med värmekablar eller isolering.
-
Jag kör 2 st 900W dränkpumpar på ett 2000W Kinaelverk. Startar dem visserligen med några sekunders fördröjning, men det går bra. Kör även tre frysar på det verket, men då måste de också starta var och en i taget fastän kompressorerna bara är på 260W styck.
Håller definitivt på att du skaffar ett billigt elverk på 2-3000W. Det är aldrig fel att ha ett sådant, rätt vad det är behöver du göra något långt från nätet.
ett sådant har jag oxå, inte testat att köra hydroforpumpen med det men det torde inte vara några större problem tänker jag.
Lamporna blinkar inte inne när pumpen går igång.
Därimot kan dom blinka när jag kör byggsågen och den orkar Elverket med om jag låter den få upp farten inna jag sågar.
Det driver med enkelhet kylen och våra 3 frysboxar. Tv, dator och lite belysning.
-
Ja, en riktigt billig försäkring.
Och så är det kul att slå på allt ljus man har när det är mörkt hos grannen ;D Jag lyckades lura grannen när vi hade ett sådant där långvarigt avbrott för kanske 10 år sedan. Humor i mörkret...
-
Är det inte billigast att bara se till att isolera ordentligt i stället ? Det fungera bra för mig sen har det aldrig frusit efter det .
Jo, det sitter ny värmekabel på röret, och det är isolerat ordentligt. Ca 2m rör går ovan mark i låda med isolering mellan brunn och husgrund.
Eftersom jag hade el, så var den lösningen med t-rör och en 12v pump enklast för min del att mata in vatten på befintligt ledningsnät i huset.
Ville slå flera flugor samtidigt så vi ofta campar så önskvärt var 12v och fler användningsområden.
-
Ja, en riktigt billig försäkring.
Och så är det kul att slå på allt ljus man har när det är mörkt hos grannen ;D Jag lyckades lura grannen när vi hade ett sådant där långvarigt avbrott för kanske 10 år sedan. Humor i mörkret...
Förrförra vintern när jag lessnade på alla strömavbrott och testade att köra via inverter från bussen.
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=184883.0 (https://www.alternativ.nu/index.php?topic=184883.0)
Några på byn funderade när det lyste och TVn var på vid strömavbrotten.
Hörde senast igår att de fortfarande funderar på hur det gick till.
-
Jag använder en sån här pump.
https://www.whalepumps.com/marine/product.aspx?Category_ID=&Product_ID=10036&FriendlyID=Whale-Universal-Pressure-Pump-Range (https://www.whalepumps.com/marine/product.aspx?Category_ID=&Product_ID=10036&FriendlyID=Whale-Universal-Pressure-Pump-Range)
Funkar bra, har en 5m djup brunn, backventil på 4m och 20m 32 pem sugledning. Har värmekabel i sugledningen för riktig kyla. Skör plast i anslutningarna (har fått köpa nytt pumphus) .
Till den har jag ett 20L hydropresskärl, den har inbyggd tryckströmbrytare
-
Bensindrivet elverk ingår definitivt i "totalplanen", men med drömmar om att leva off-grid vill jag gärna basera mitt system på en bilbatteribank. Fördelen med hydroforpumpen på 12V är att den står redo att starta vid behov, till skillnad från elverket som måste ryckas igång och sedan har en väldigt hög tomgångsförbrukning. Jag är inne på att bygga ett eget elverk för 12V av 1-3 st. bilgeneratorer och en nästan ny kinakopia av en Honda GX toppventilmotor. Ett sådant elverk kan även vara värdefullt som starthjälp till tjuriga bilar.
De små tryckvattenpumparna för campingfordon ser intressanta ut! Sughöjden är det dock lite si och så med. Det framgår heller inte vilket tryck de klarar att leverera, och hur flödet påverkas av sug- och tryckhöjd. Jag misstänker det blir tämligen usla prestanda om man ansluter en sådan pump till ett befintligt rörsystem för småhus. Jag har normalt 2-4 meter sughöjd beroende på årstid, och 10-15 meter mellan brunnen och tvättstugan där sugledningen kommer in i huset. Den iskalla och fuktiga miljön under brunnslocket utesluter placering av pumpen i brunnen. Att över huvud kunna tappa vatten, även med lågt flöde begränsat till tvättstugan är en stor förbättring jämfört med hink direkt ur brunnen. Idealet vore dock att få upp så pass bra tryck att det går att koppla in på toaletter och dusch.
När jag tänker efter har jag nog en 12V hydraulpumpsmotor från en bakgavellyft någonstans, och även ett komplett hydraulaggregat för 24 volt. Dessa motorer brukar vara av compoundtyp och på ca 2kW, med relativt lågt (självreglerande) varvtal, men det kanske räcker...?
Inget hindrar att jag har två olika pumpar placerade i tvättstugan, -en vanlig 230 VAC pumpautomat och en 12V-pump av lämpligt slag. Till vardags används vattnet från den grävda brunnen enbart till tvättmaskinen, badtunnan och enstaka biltvättar. En 12V-pump med lågt flöde kan förstås kompenseras med en stor hydropresstank, men då vill det ju till att pumpen också klarar att bygga tryck.
-
Jag har liknande pump som MantaMania i min båt, och trycket ligger på 2-2,5 bar och flödet 12 liter per minut. Så vill man ha ett flöde som inte irriterar till vardags krävs 2 st parallellkopplade. Trycket tycker jag är ok. Min har ju bara en sughöjd på en halvmeter, men de skall klara betydligt mer.
-
Hmmm, alltså... Börjar man fundera kring vad egen arbetstid är värd i pengar är 1600 kr för en 370-watts djupbrunnspump klart intressant, även om den behöver 230V för att fungera, och förmodligen drar duktigt med startström som utmaning åt de flesta invertrar. https://www.expondo.se/msw-djupvattenpump-6000-l-h-370-w-rostfritt-stal-10060171 (https://www.expondo.se/msw-djupvattenpump-6000-l-h-370-w-rostfritt-stal-10060171)
Denna pump kan sänkas ett 40-tal meter ner i ett borrhål av den typ jag råkar ha outnyttjat på tomten. Har man vattentank av större modell högt placerad inomhus och snålar med vattnet kan man ju t.o.m. unna sig att dra igång ett elverk enbart för pumpningen. Inget hindrar ju sedan att man samkör det med t.ex. tvättmaskin, generell batteriladdning m.m. Min lilla gäststuga skulle med tiden kunna bli en fullvärdig "testbänk" för olika off-gridlösningar.
Sedan är ju frågan om en vattenpump på 370 watt går att få igång med ett inte allt för stort elverk?
Har hört att en grannfamilj har enfas djupbrunnspump till vardagsvattnet, och att de körde den med elverk nu efter stormen. Gissar deras pump är kraftigare än 370W.
-
En bilstartmotor är ju som sagt inget mirakel av verkningsgrad, och även om motorer för hydraulpumpar ofta är bättre är ju inte heller de helt fantastiska. När det handlar om korta drifttider spelar sådant mindre roll, och vill man inte rycka igång ett elverk varje gång pumpen ska jobba kanske ett alternativ till en svindyr inverter kan vara att bygga en gammaldags motorgenerator? Alltså en elmotor från t.ex. hydraulaggregat som driver synkrongeneratorn från ett slaktat elverk. Eller varför inte montera frihjul på bensinmotorn i ett elverk och bara haka på DC-motorn på generatoraxeln, så att generatorn kan drivas både på bensin och 12/24V DC.
-
Sedan är ju frågan om en vattenpump på 370 watt går att få igång med ett inte allt för stort elverk?
Har hört att en grannfamilj har enfas djupbrunnspump till vardagsvattnet, och att de körde den med elverk nu efter stormen. Gissar deras pump är kraftigare än 370W.
Borde väl gå bra med ett vanligt 2kW Kinaverk. De lite finare Grundfoss-pumparna har i och för sig mjukstart, men en vanlig storlek ligger väl på 1 kW ungefär.
-
Hmmm, alltså... Börjar man fundera kring vad egen arbetstid är värd i pengar är 1600 kr för en 370-watts djupbrunnspump klart intressant, även om den behöver 230V för att fungera, och förmodligen drar duktigt med startström som utmaning åt de flesta invertrar. https://www.expondo.se/msw-djupvattenpump-6000-l-h-370-w-rostfritt-stal-10060171 (https://www.expondo.se/msw-djupvattenpump-6000-l-h-370-w-rostfritt-stal-10060171)
Denna pump kan sänkas ett 40-tal meter ner i ett borrhål av den typ jag råkar ha outnyttjat på tomten. Har man vattentank av större modell högt placerad inomhus och snålar med vattnet kan man ju t.o.m. unna sig att dra igång ett elverk enbart för pumpningen. Inget hindrar ju sedan att man samkör det med t.ex. tvättmaskin, generell batteriladdning m.m. Min lilla gäststuga skulle med tiden kunna bli en fullvärdig "testbänk" för olika off-gridlösningar.
Sedan är ju frågan om en vattenpump på 370 watt går att få igång med ett inte allt för stort elverk?
Har hört att en grannfamilj har enfas djupbrunnspump till vardagsvattnet, och att de körde den med elverk nu efter stormen. Gissar deras pump är kraftigare än 370W.
Om man är pessimist så sörplar den i sig dryga 1000 w i startögonblicket.
Om du har ett elverk eller inverter på 2000w så kommer dom få kämpa lite men det går igång utan mankemang.
-
Du nämner ofta bilstartmotor som en kraftkälla att driva från batteribang för att få kortvarig drivning av tex en 230V generator. Glöm detta är mitt råd, en bilstartmotor är absolut inte konstruerad för att gå en längre tid och håller garanterat inte ett stabilt varvtal.
Leta hellre efter elmopeder, hydraulpumpsmotorer, kanske även en elcykelmotor på 1500 W med tillhörande styrbox kan funka?
En bilstartmotor är ju som sagt inget mirakel av verkningsgrad, och även om motorer för hydraulpumpar ofta är bättre är ju inte heller de helt fantastiska. När det handlar om korta drifttider spelar sådant mindre roll, och vill man inte rycka igång ett elverk varje gång pumpen ska jobba kanske ett alternativ till en svindyr inverter kan vara att bygga en gammaldags motorgenerator? Alltså en elmotor från t.ex. hydraulaggregat som driver synkrongeneratorn från ett slaktat elverk. Eller varför inte montera frihjul på bensinmotorn i ett elverk och bara haka på DC-motorn på generatoraxeln, så att generatorn kan drivas både på bensin och 12/24V DC.
-
Räkna med att startströmmen för en enfas asynkronmotor kan vara upp till 10 gånger märkströmmen. Dock är effektfaktorn låg i starten, så den aktiva effekten kanske inte är så hög, men den skenbara effekten (kVA) kan alltså vara i storleksordningen 10 gånger motorns märkeffekt.
Beträffande bilstartmotorer så är de ju inte gjorda för lång drifttid, dels med tanke på uppvärmningen och dels med tanke på glidlager, mjuka kolborstar mm som inte är tilltagna för någon större livslängd.
Men varvtalet är inte mindre stabilt än för vilken likströmsmotor som helst som är byggd med samma grundteknik. Äldre/större startmotorer brukar vara seriemotorer, alltså samma teknik som man hittar i t ex motorer till nätanslutna elverktyg och hushållsmaskiner. Enstaka mycket stora startmotorer kan vara kompoundmotorer. Nyare/mindre startmotorer är oftast permanentmagnetmotorer, samma teknik som i t ex en laddbar skruvdragare. De har mer stabilt varvtal.
Motorer för traktionsdrift (elcyklar, ellok, truckar mm) och deras styrutrustning brukar inte alls vara gjorda för att hålla konstant varvtal, utan där är det snarare så att ett visst läge på pådraget ger en viss effekt, man kan säga att pådraget är gjort för att efterlikna karaktäristiken hos gaspådraget på en bensinmotor.