Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: sjokarret skrivet 11 okt-18 kl 21:40

Titel: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: sjokarret skrivet 11 okt-18 kl 21:40
ska köpa en begagnad traktor och nu har det kokat ner till två alternativ: en Ford från 1987 eller en Deutz från 1990 bägge har gått 5000 timmar, den senare har jag ingen erfarenhet av. Bägge har ungefär samma utrustning. Hur är kvaliten på Deutzen? prisläget är cirka 120 000 plus moms. Vilken skulle ni välja?
Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: Landet skrivet 11 okt-18 kl 22:10
ska köpa en begagnad traktor och nu har det kokat ner till två alternativ: en Ford från 1987 eller en Deutz från 1990 bägge har gått 5000 timmar, den senare har jag ingen erfarenhet av. Bägge har ungefär samma utrustning. Hur är kvaliten på Deutzen? prisläget är cirka 120 000 plus moms. Vilken skulle ni välja?
Hur har du det med mekaniker i närheten eller skruvar du själv? vad föredrar den? deutzen är väl luftkyld så lite beror väl på hur varmt du vill ha i hytten. vad har de för lastare?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: sjokarret skrivet 12 okt-18 kl 08:05
Bra med mekaniker i trakten. Trimalastare på bägge. Nu funderar jag även på Zetor från 1996. Kvalité och driftsäkerhet? Nån om vet?
Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: torbjorn skrivet 12 okt-18 kl 09:33
Deutz har ett grundmurat gott rykte för god kvalitet och driftsäkerhet men tyvärr ibland svindyra reservdelar. Vad jag har förstått så brukar motordelar vara billiga till Deutz, åtminstone så länge det rör sig om en motortyp som också har sålts separat som industrimotor, men det kan vara dyrare och besvärligare med delar som är unika för just traktorer.
På en så modern Deutz som '1990 finns det säkert en dieselvärmare (luftvärmande Eberspächer eller liknande) för hyttvärme, om den fungerar så finns det ingen anledning att befara dålig värme. Tänk dock på att såna där värmare kräver litegrann service varje år för att hålla sig driftsäkra.

När det gäller Ford traktorer så finns det ett begrepp som i branschen kallas "Fordsjukan", det rör sig om problem med otätt gjutjärn i motorblocket, frätskador pga kylvätskan mm, som mer än en gång har lett till att i övrigt fräscha motorer har blivit oanvändbara. Dock är det bara vissa motortyper som lider av detta problem, och det bör nog utredas närmare om just den modell du är spekulant på är drabbad. Om det visar sig att den traktorn inte har någon av de ökända motortyperna, så behöver du inte oroa dig.
Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: sjokarret skrivet 12 okt-18 kl 19:20
Tack för svar. Nu lutar det helt plötsligt åt en Zetor från 1996. Nån som har erfarenhet?
Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: Landet skrivet 12 okt-18 kl 20:11
ingen direkt erfarenhet men min uppfattning är att zetor är en traktor såsom Volvo  240 är en traktor bland bilar.
robust och lättmekad, 10 år efter konkurrenter vad gäller finesser osv. så du å den någon timme om dagen/veckan så är den ett bra val. ska du sitta långa arbetsdagar i den finns det bättre val.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 12 okt-18 kl 21:17
Zetorn beror på hur ekonomin såg ut det året då den tillverkades, dålig ekonomi dåliga delar=dålig traktor , många måndagsexemplar.
Ford brukar man säga ha en livslängd på 8000 timmar innan den behöver renoveras. Men det kan behövas tidigare eller så kan den gå väldigt länge, det beror på hur många kallstarter som gjorts. Motorer som sköts och som inte startas vid kall väderlek utan motorvärmare i håller mycket längre.
Kolla på forden igen mycket traktor för pengarna samt billiga reservdelar
Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: Tjalve skrivet 13 okt-18 kl 00:07
Är ju lite som med bilar, ingen vill köra Ford.
Att Zetor skulle vara 10 år efter är en sanning med modifikation. Hade en 70-talare innan och inte många andra jämnåriga traktorer som hade framvagnsfjädring som den hade.
Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: TW skrivet 13 okt-18 kl 00:30
Äldre Deutz är inte särskilt populära för de har luftkylda motorer som inte går att värma ordentligt med motorvärmare på vintern.
Annars har jag bara hört gott om kvaliteten och konstruktionen...... men motorn passar inte i Norden.
En sådär pass ny Deutz kan vara vattenkyld men dem vet jag ingenting om.

Ford hade dåliga motorer under en lång tid. Eftersom det inte fanns utbytbara cylinderfoder i motorn är de besvärliga att renovera. Det lär gå att borra upp cylinderloppen och pressa in torra foder från någon pirattillverkare men det är krångligt. På någon 70-talsmodell håller inte cylinderblocket.
Om Forden som du tittar på har en bra eller en dålig motormodell vet jag inte.
Enligt fordägare jag känner är de där foderlösa motorerna Fords enda akilleshäl. Något annat klagomål på Ford har jag aldrig någonsin hört så är det en modell med bra motor tycker jag att du tryggt kan köpa den....... men det sägs allmänt att Ford inte tål kallstarter exakt så som Karlsdotter skriver.

Zetor på kommunisttiden hade extremt duktiga konstruktörer och låg ofta före i utväcklingen men materialet var ofta undermåligt och kvaliteten på utförandet är ojämnt. Det tycks vara litet som ett lotteri. Har man tur får man en förstklassig traktor och har man otur får man tre ton sekunda delar.

Allt det här enligt bekanta och traktorägares prat...... jag kör Massey-Ferguson..... som också har sina brister.
Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 13 okt-18 kl 09:18
Har mest erfarenhet från två st Zetor, en 70-talare med bakhjulsdrift och en 80-talare med fyrhjulsdrift. 70-talaren bara går och går, startar långt ner bland minusgraderna utan värmare. Hårt motorljud, men en trogen dragare. Den nyare hade lastare och var en bra traktor, men ofta små elfel. Var dock inget svårt elsystem som i moderna bilar.
Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: torbjorn skrivet 13 okt-18 kl 10:23
Är ju lite som med bilar, ingen vill köra Ford.
Att Zetor skulle vara 10 år efter är en sanning med modifikation. Hade en 70-talare innan och inte många andra jämnåriga traktorer som hade framvagnsfjädring som den hade.

Deutz hade framvagnsfjädring redan i början av 50-talet. Dock endast på traktorer utan frontlastare.
Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: torbjorn skrivet 13 okt-18 kl 10:27
Äldre Deutz är inte särskilt populära för de har luftkylda motorer som inte går att värma ordentligt med motorvärmare på vintern.
Annars har jag bara hört gott om kvaliteten och konstruktionen...... men motorn passar inte i Norden.
En sådär pass ny Deutz kan vara vattenkyld men dem vet jag ingenting om.

Problemen med luftkylning på en gammal Deutz är dock mindre idag än förr.  Man behöver ju inte längre oroa sig för motorslitaget i samband med kallstart, nu när dieseloljan är så gott som fri från svavel och motoroljorna är bättre än i forna dagar. Och i och med motorkonstruktionen med glödstift och i vissa fall även flamstart så behöver man inte oroa sig för att den ska vara svår att få igång, om bara allting är i ordning och man har full fart på startmotorn.
En sak att se upp med är dock om traktorn har eftermonterad extra hydraulik med en hydraulpump som inte går att frikoppla från motorn. Den kan gå så tungt då det är riktigt kallt, att den försvårar kallstart i onödan.
Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: ensamhet skrivet 13 okt-18 kl 14:28
Förut såg man många MB Trac och fort gick de och ägarna var nöjda.
Nu ser man ofta John Deere här uppe.
Titel: SV: Ford eller Deutz fahr
Skrivet av: Håkan B skrivet 14 okt-18 kl 10:53
Ford hade problem med att det var dåligt ljute i blocken på 70 och första halvan av 80talet tills man börja sätta in lösa foder har ja fått för karat för mig av en motor renoverare . Han kalla blocken för råttebo . Det var något med jonisering vill ja minnas att han sa .