Alternativ.nu
Övriga ämnen => Hushåll => Ämnet startat av: palledansk skrivet 18 aug-18 kl 17:43
-
Någon som har tips på nätsidor där man kan handla utan att Klarna är inblandat?
Hushållsprodukter, typ tvål, tandkräm etc etc
-
Vill också veta!!
-
På de sidor jag brukar handla på är Klarna ett betalningsalternativ, men det finns andra val.
Vad är det för fel på Klarna?
-
Brukar inte sånt gå att handla via de stora dagligvarukedjorna (Coop, Ica, Axfood med dess varumärken m fl)?
Där brukar kortbetalning (antingen via kedjans eget kundkortsystem eller vanliga Visa, Mastercard etc) vara gångbart.
-
Vad är det för fel på Klarna?
-
Klarna lever på att folk inte betalar sina räkningar.
Klarna har en ränta på 24% + räntebasfot
Klarna säljer dina uppgifter och du blir uppringd av diverse försäljare. Egen erfarenhet av detta.
Klarna har ca 500 anmälningar hos Konsumentverket.
Klarna har ett antal, minst 5 tillsynsärenden hos KOnsumentverket.
Ovanstående räcker för mig för att inte vilja ha med dom att göra.
En del sidor skriver "direktbetalning" eller "kortbetalning" i tron att kunden tror att Klarna inte blir inblandade, tyvärr är det inte så. Finns Klarnaloggan på sidan så hanterar Klarna ALL betalning.
-
Klarna lever på att folk inte betalar sina räkningar.
Klarna har en ränta på 24% + räntebasfot
Klarna säljer dina uppgifter och du blir uppringd av diverse försäljare. Egen erfarenhet av detta.
Klarna har ca 500 anmälningar hos Konsumentverket.
Klarna har ett antal, minst 5 tillsynsärenden hos KOnsumentverket.
Ovanstående räcker för mig för att inte vilja ha med dom att göra.
En del sidor skriver "direktbetalning" eller "kortbetalning" i tron att kunden tror att Klarna inte blir inblandade, tyvärr är det inte så. Finns Klarnaloggan på sidan så hanterar Klarna ALL betalning.
Betalar man sina räkningar, så slipper man extrakostnader.
Man behöver väll inte ge dom telefonnumret, så har dom inget att sälja.
Jag handlar på flera ställen som har Klarna och har inte stött på några problem eller försäljare.
En gång köpte jag en sak på Tradera och säljaren krånglade med leveransen och Klarna flyttade fram betalningsdag flera gånger och till slut tog de bort fakturan eftersom säljaren aldrig levererade, utan några problem
-
Håller med ensamhet, bara att välja direktbetalning.
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
-
Håller med ensamhet, bara att välja direktbetalning.
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Jag väljer inte direktbetalning utan 14 dar, så jag hinner få det jag beställt och se att det inte är nå fel, sen betalar jag direkt för att inte glömma bort.
Tycker det funkar klockrent.
-
Jag missade att betala en klarna räkning nyligen och fick då hem ett brev med fakturan i + påminnelseavgift på 69kr lite surt att missa att betala i tid. Men väldigt lite krångel när det väl hände, ingen betalningsanmärkning blir det heller.
Och ang telefonförsäljare så är det lite ofräscht av klarna att sälja uppgifter men det är det ju fler som gör. Jag hanterar det genom att oftast inte svara på telefonnr som jag inte redan har/har koll på. Sen kollar jag upp de på hitta.se lr liknande är det från en försäljare så blockar jag nr i telefonen.
-
Håller med ensamhet, bara att välja direktbetalning.
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Är Klarna inblandat är det inte en direktbetalning från ditt konto till säljarens konto, det går via Klarna och dina uppgifter hamnar där.
-
Exakt! Håller helt med palledansk. Utöver detta finns en digital agenda som döljs bakom den late konsumentens bekväma e-handlande, den är väl designad genom konsumentpsykologi följd av förutseende algoritmer som kan ta vilken vändning som helst. Konsumenten har i det finstilta gett bort förvaltningen av sina personligaste uppgifter. Desto enklare och smidigare köp med förifyllda uppgifter som fullständigt personnummer och fullt bankkortsnummer, desto mindre är en sådan konsument på sin vakt mot integritetskränkande åtgärder eftersom -"det är så himla smidigt att handla på nätet, snabbt och enkelt"...
Samma med swish, vi blir totalt (övervakade) transparenta i vårt digitala beteende..forever. Men antar att (om) det blir i en egen tråd.
//doc
-
Exakt! Håller helt med palledansk. Utöver detta finns en digital agenda som döljs bakom den late konsumentens bekväma e-handlande, den är väl designad genom konsumentpsykologi följd av förutseende algoritmer som kan ta vilken vändning som helst. Konsumenten har i det finstilta gett bort förvaltningen av sina personligaste uppgifter. Desto enklare och smidigare köp med förifyllda uppgifter som fullständigt personnummer och fullt bankkortsnummer, desto mindre är en sådan konsument på sin vakt mot integritetskränkande åtgärder eftersom -"det är så himla smidigt att handla på nätet, snabbt och enkelt"...
Samma med swish, vi blir totalt (övervakade) transparenta i vårt digitala beteende..forever. Men antar att (om) det blir i en egen tråd.
//doc
Jo handlar man på nätet kan man inte komma och klaga att de har alla dina uppgifter sedan. Samtidigt kan man ju fundera på om dina/mina uppgifter är unika eller om det är den sammanlagda datan de vill åt.
Är ju enkelt att låta bli att handla på nätet om man är rädd att bli registrerad.
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
-
Exakt! Håller helt med palledansk. Utöver detta finns en digital agenda som döljs bakom den late konsumentens bekväma e-handlande, den är väl designad genom konsumentpsykologi följd av förutseende algoritmer som kan ta vilken vändning som helst. Konsumenten har i det finstilta gett bort förvaltningen av sina personligaste uppgifter. Desto enklare och smidigare köp med förifyllda uppgifter som fullständigt personnummer och fullt bankkortsnummer, desto mindre är en sådan konsument på sin vakt mot integritetskränkande åtgärder eftersom -"det är så himla smidigt att handla på nätet, snabbt och enkelt"...
Samma med swish, vi blir totalt (övervakade) transparenta i vårt digitala beteende..forever. Men antar att (om) det blir i en egen tråd.
//doc
Ingen har tillgång till mitt fulla bankortsnummer, fast jag handlar på nätet.
-
Exakt! Håller helt med palledansk. Utöver detta finns en digital agenda som döljs bakom den late konsumentens bekväma e-handlande, den är väl designad genom konsumentpsykologi följd av förutseende algoritmer som kan ta vilken vändning som helst. Konsumenten har i det finstilta gett bort förvaltningen av sina personligaste uppgifter. Desto enklare och smidigare köp med förifyllda uppgifter som fullständigt personnummer och fullt bankkortsnummer, desto mindre är en sådan konsument på sin vakt mot integritetskränkande åtgärder eftersom -"det är så himla smidigt att handla på nätet, snabbt och enkelt"...
Samma med swish, vi blir totalt (övervakade) transparenta i vårt digitala beteende..forever. Men antar att (om) det blir i en egen tråd.
//doc
Men handla inte på nätet då? Vad är problemet? Står dig fritt att göra som du vill. Vi som inte är konspirationsteoretiker och väljer att handla via nätet gör det.
-
Ica Coop ser på medlemskorten vad du handlar och skickar dig rabatterbjudanden på den information.
Ok, skippar man medlemskortet o rabatten så vet de inte vilket kaffe du gillar.
Betalar du med kort i affär går det att spåra vad du har handlat - om det behövs - av polisen. Vilket de har gjort några gånger de senaste åren vilket blivit avgörande bevisning.
Själv skulle jag INTE våga betala något direkt på internet utan att använda Klarna=bankdosa eller PayPal.