Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Okulärbesiktning av Byrålåda skrivet 23 jun-18 kl 10:24

Titel: Skillnad på y och d koppling
Skrivet av: Okulärbesiktning av Byrålåda skrivet 23 jun-18 kl 10:24
Jag vet att det har att göra med vilken huvud,spänning det är, men vi d kopplar ju även i Sverige,   kan man säga att vid y koppling så är den 230 mellan lindningarna och vid d är det 400?

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)
Titel: SV: Skillnad på y och d koppling
Skrivet av: Ett svart får skrivet 23 jun-18 kl 12:12
Vet inte om jag förstår exakt hur du menar. Samma motor brukar kunna köras på 230V i D-koppling eller 400V i Y-koppling, för det blir ändå bara 230V över varje lindning. Vid Y-koppling kör du spänningen genom två lindningar efter varandra.
Titel: SV: Skillnad på y och d koppling
Skrivet av: Okulärbesiktning av Byrålåda skrivet 23 jun-18 kl 13:31
Jag menar nog att om man kopplar en liten motor som ska vara y kopplad, kopplar den som d,vad händer då?  Jag tänker då att den är byggd för 230 över lindningarna och att den då får 400 och man då bränner den,och tvärtom en som ska vara d,blir kopplad y att den då får alldeles för låg spänning?  Rätt eller fel tänkt?

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Skillnad på y och d koppling
Skrivet av: Ett svart får skrivet 23 jun-18 kl 13:48
Du tänker nog rätt. Det finns något som kallas Y/D-start som är en koppling som gör så motorn startar på Y men sedan slår om på D. Det fungerar som en mjukstart.
Titel: SV: Skillnad på y och d koppling
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 jun-18 kl 19:02
Just det. En motor med 230 V lindningsspänning ska D-kopplas för ett 3 x 230 V -nät (t ex vissa nät i USA, Norge och Spanien, i en del specialfall även i Sverige), men Y-kopplas för 230/400 V som numera är det vanligaste i Sverige och större delen av världen.

Om man ska köra med Y/D-start i Sverige så ska motorn ha 400 V lindningsspänning, och vara märkt för 400 resp 690 V på typskylten (eller 380 resp 660 V om det är en äldre motor).

Om man är mycket mån om att en trefasmotor ska gå tyst och ha små tomgångsförluster, och kan acceptera att bara ta ut en tredjedel av märkeffekten, så är det inget som hindrar att man kör den Y-kopplad fastän den egentligen borde gå D-kopplad på den nätspänning man har till hands. Typiskt fall är en motor som ska vara igång i tomgång hela dagarna och bara gå belastad korta stunder då och då.
Titel: SV: Skillnad på y och d koppling
Skrivet av: Okulärbesiktning av Byrålåda skrivet 24 jun-18 kl 09:06
Så om man D kopplar en motor som ska vara Y här i Sverige med det "vanliga"  nätet så bränner man den,  men däremot så går det bra att Y koppla en som skulle vara D det enda som händer är att man får mindre effekt, är det rätt tänkt?

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Skillnad på y och d koppling
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 jun-18 kl 20:35
Så om man D kopplar en motor som ska vara Y här i Sverige med det "vanliga"  nätet så bränner man den,  men däremot så går det bra att Y koppla en som skulle vara D det enda som händer är att man får mindre effekt, är det rätt tänkt?

Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://Alternativ.nu[/url]´s app)


Exakt. Men kom ihåg att om du har en motor som går Y-kopplad fast den borde vara D-kopplad och därmed onormalt svag, så får du inte lasta ner den så att den "sackar" onormalt mycket. Då blir det mycket värme i rotorn, i och för sig är den ganska värmetålig men värmen kan ju sprida sig till känsligare delar av motorn. Framför allt kan det hända att axeln och lagren blir varma så att smörjfettet förstörs eller rinner bort.

Om du har möjlighet att mäta varvtal (stroboskop-app i mobilen t ex), så se till att motorn inte lastas ner till lägre varvtal än vad som står på typskylten (t ex 1400 eller 2800 r/min) någon längre stund åt gången.