Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: aston_sol skrivet 26 aug-17 kl 22:38
-
Har fått tag i ett gammalt sågverk. Det har legat på grannens loge i många år men är sugen att köpa det och montera upp det. Är med klinga. Automatisk matning av stocken och bordet åker tillbaka själv också. Väldigt häftig konstruktion. Problemet är att den drivits av en monster elmotor. Inte en chans att mina säkringar klarar att driva den. Funderar därför om jag kan bygga någon omkopplare från kraftuttaget på traktorn.
Någon som har gjort detta? (kanske någon som har bilder?)
Förslag på hur jag ska bygga det?
Är det viktigt med rätt varvtal?
Krävs det en stor motor på traktorn?
-
Det är bra om sågklingan får ungefär samma periferihastighet som med elmotorn.
Traktorns motor bör ha minst samma effekt som den elmotor som tidigare har drivit sågverket, gärna dubbla effekten. En elmotor tål ju tillfälliga överbelastningar mycket bättre än en diesel, elmotorn kan man mycket väl överbelasta till dubbla märkeffekten om det bara görs kortvarigt och den sen får gå i tomgång och kyla ner sig innan nästa överbelastning. Men dieselmotorn "kurkar" och stannar så snart man bromsar den med mer än dess maximala vridmoment.
Om du vet elmotorns varvtal (står på dess typskylt) och traktorns kraftuttags varvtal, så är det lätt gjort att beräkna vad som är lagom utväxlingsförhållande. Det beror på lokala förhållanden, dina verktygs- och hembyggesresurser, vad du har för skrot tillgängligt att utgå ifrån osv, hur det blir mest praktiskt att göra utväxlingen. Man kan t ex tänka sig en kilremsutväxling eller att utnyttja en kraftig bilväxellåda.
-
För att köra en vanlig blocksåg någorlunda effektivt brukar det krävas en traktor på minst 60 helst 90 hästar. Om man kör med kolsålsklinga krävs litet mindre motoreffekt än med hårdmetallklinga.
Förr körde de ibland blocksågar med Zetor 25K och Fordson Major och andra småtraktorer eller med någon stationärmotor i 20-30-hästarsklassen men då var det kolstålsklingor som var ganska små och skulle hållas extremt vassa. Matningshastigheten var extremt låg men det blev ofta tvärstopp endå. Sågresultatet blev inget vidare och motorerna for illa.
Om man sågar litet mer brukar det anses slösaktigt att slita ut en traktormotor i förtid bara för att dra sågen. Då brukar händigt folk montera dit en dieselmotor ur en skrotad lastbil med lämplig remskiveutväxling. Egentligen är det den bästa lösningen.
-
Jag har sålt några lastbilsmotorer 10-12 liter och runt 300 hästar till de som haft sågverk.
De ville ha större motorer, eftersom de inte behövde arbeta så hårt och det blev lägre bränsleförbrukning.
En kille tog en Scania V8 på runt 400 hästar i stället för den fyrcylindriga på 70-80 hästar.
Han halverade bränsleförbrukning.
-
Har minne från barndomen om att vakna till ljudet av en gammal dieselmotor från en lastbil som dunkade på i princip tomgång när den drev sågverket som låg bredvid.
Vill minnas att växellådan användes till att få rätt varvtal.
Blev senare utbytt mot en elmaskin och kort efteråt blev sågen övergiven och står nu och förfaller.
Drevs med vattenkraft från början.
Synd men nu tror jag förfallet nått för långt.
Lite OT kanske.
-
Ofta har man inte ens monterat ur motorn ur den skrotade lastbilen, utan bara kapat av ramen strax bakom hytten och ställt dit framänden komplett. Då kan lastbilshytten komma till användning som värmestuga vid sågen.