Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: knöcklan skrivet 03 jul-17 kl 14:41
-
Denna bil har en kamaxelgivare som hela tiden krånglar "skiftnyckeln" lyser men bilen har ändå gått att köra. Från införskaffandet tog det en månad innan felet uppträdde. Säljaren betalade efter anmodan första verkstadsbesöket.
Nu har bilen varit på service tre gånger. Nu sista gången lyser en ny symbol med en blinkande varningslampa och eftersom motorn dunkar får jag inte köra enligt verkstaden. Varför återkommer samma fel och vad göra och vilken dialog skall jag ta med verkstan. Jag har anlitat samma mekaniker alla gångerna. Han verkar trovärdig.
År det här et "Renaultproblem" för den här modellen? Åtgärda en sista gång och sälja bilen?
-
Har den där kamaxelgivaren bytts? Mer än en gång?
Dunkar det från motorn är det nog ett annat fel nu
-
Jag vet av ett fall nyligen (det gällde dock inte någon Renault utan en Audi Q5 '2012), där upprepade felkoder för kamaxellägesgivaren visade sig bero på ett skuret lager för kamaxeln. I det fallet tog sig bilägaren till verkstad för egen maskin (verkstaden hade gett ok att köra dit försiktigt), men motorn totalrasade då bilen provkördes på verkstaden.
Så det är nog klokt att inte ens starta motorn innan man har lyft av ventilkåpan och undersökt kamaxlar och ventilmekanism närmare.
-
Renaulten är en väninnas bil. Jag skall försöka förmedla hur det går på Biliaverkstan senare ... Själv har jag en 98 års Corolla
-
Det var tändspolen som behövde bytas.