Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: ensamhet skrivet 17 apr-17 kl 18:21
-
Har en bensinbil med Webasto, som slutat fungera enligt förra ägaren.
Nån som har nån ide om vad som kan krångla?
Är det stor skillnad mellan en bensin och dieselvärmare?
Går det att bygga om den till diesel?
Om inte, går den att sälja om man får igång den?
Det sitter en sån här i bilen, om det är till någon hjälp
-
Det är oftast brännaren som spökar.
De första modellerna använde en typ av veke som brinner upp till slut och sedan använder man en kopp där man sprutar ner bränslet.
Det blir en ganska omfattande ombyggnation om man vill byta bränsle.
Tyvärr kan jag inte ge dig klokare råd då jag "bara" och alltid åkt till verkstad med dylika problem.
-
Jag kan inget heller men har gogglat lite:
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=webasto+bensinv%C3%A4rmare+startar+inte (https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=webasto+bensinv%C3%A4rmare+startar+inte)
Ger t ex följande länkar:
https://www.youtube.com/watch?v=14jaGBGJxEY (https://www.youtube.com/watch?v=14jaGBGJxEY)
https://www.youtube.com/watch?v=kym3HyHu_XA (https://www.youtube.com/watch?v=kym3HyHu_XA)
Vad heter brännaren mer än Webasto? Det borde finnas mer info under motorhuven.
-
Har ingen aning vilken modell det är, men ska kolla när jag hämtat hem bilen.
Nån hade sagt till han jag köpte bilen av att det var tändstiftet, men han har inte kollat.
Förra vintern funkade den, men i höstas var den död.
-
Jag hade en för bensin som slutade fungera. Det var bensinpumpen, en liten elektrisk sådan som lade av. De tickar, men man kan ju koppla loss en slang och se om det kommer något också så man inte missar ett stopp i slangen.
-
Först dumme frågor finnes ej bare dumsvar ;D ;D ;D
Som de sades koll att bensin kom ut sen e stiftet en vanli orsak.
gå ej bygg om te vettit resultat åk till en skrot o hitt en alla nya bilar " desel" klara ej att håll värme de kanske kan va nått?
Mvh Thomas
-
Det går inte att säga så mycket innan man vet mer exakt vilken modell av värmare det är.
På alla vattenvärmande Webasto är det mycket vanligt att överhettningsskyddet (smältsäkring) som bryter strömmen till bränslepumpen löser ut om man har försökt starta värmaren utan att vattencirkulationen är i ordning (t ex om vattenpumpen har rostat ihop, värmaren är inkopplad så att bilens värmekran måste vara öppen för att vatten ska passera genom den, systemet är dåligt luftat etc).
Äldre Webastovärmare (t ex WP 1021) har ett antal välkända problem. Tändningen sker med ett glödtändstift, och den ingjutna modulen med tändspole och pulsgivare till den brukar gå sönder. Avgastermostaten bränns ofta sönder, har inte gått att få tag i som reservdel på många år, den går att ersätta med ett termoelement + lämplig mätkrets som får styra ett relä, om man verkligen vill. Den värmaren har en slags "förgasare" och det går två slangar från den till värmarhuset. Det är viktigt att båda slangarna är EXAKT lika långa och har rätt diameter (den ena är något grövre än den andra), annars är det omöjligt att få ordning på bränsleblandningen. Dessa finns vad jag vet bara för bensin.
BBW46 (och motsvarande dieselvärmare DBW46) från 80-talet har istället för förgasare en s k doseringspump och en förångningsskiva i förbränningsrummet. Det sägs att enda skillnaden mellan bensin- och dieselutförande på dessa är att förångningsskivan är av olika material (mer eller mindre porös keramik). Om en sådan värmare är monterad så att vägsmuts och yrsnö kan stänka in genom luftintaget, så är det lätt hänt att förbränningsluftfläkten fryser fast och då brinner fläktmotorn obönhörligen. Den har ingen anordning för gnisttändning utan bara glödstift.
En del värmare av andra märken (t ex Ardic/Volvo Flygmotor) har ett mycket litet munstycke för bränsletillförseln, det blir lätt igensatt hur bra försedd med bränslefilter värmaren än är.
Om värmaren har doseringspump så är det viktigt att använda exakt rätt typ av pump till en viss värmare, den måste ge rätt bränslemängd per slag för att bränsleblandningen ska stämma. Ibland sitter det nån slags svängningsdämpare intill pumpen, då är det också viktigt att slanglängden mellan den och pumpen är rätt.
På värmare före mitten av 80-talet, där styrenheten är byggd med analog elektronik, så är det vanligt med problem pga åldrade elektrolytkondensatorer. Modernare styrenheter med microcontroller är mindre känsliga för sådant.
Om man ska provköra en värmare som inte har varit igång på länge, så bör man kolla att inte fläkt eller vattenpump har rostat ihop. På så sätt kan man slippa att bränna en motor.
Rent allmänt bör man komma ihåg att värmare är MYCKET känsliga för spänningsfall. Framför allt beträffande glödstiftet som kan dra uppåt 20-30 A. Ibland finns ett yttre förkopplingsmotstånd för glödstiftet, t ex på äldre Eberspächer.
-
Utan att ha kollat vad som sitter i bilen. så borde den vara äldre än bilen -00