Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Pettson2 skrivet 15 apr-17 kl 20:13
-
Hej!
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att meka med en Volvo T22traktor?
-
Nej, men däremot de direkta efterföljarna T24-T25 och de lite större T31-T34. Vad gäller saken?
-
Mitt grenrör är inte helt slätt=dålig tätning. Dock helt.
Kan säkerligen bättras, kanske t.o.m. genom att slipas. Har ingen idé om "planskiva" att slipa det mot. Tips mottages gärna.
Kan mycket väl tänka mig ett slipband av rimlig storlek som spänns fast till att börja med. Andra idéer?
Ventilslippasta som avslutning borde väl duga!?
-
Din metod kan mycket väl fungera, men innebär en hel del jobb och en risk att du misslyckas.
Det kan gå att få tag på en flexibel avgaspackning men det absolut bästa är att lämna iväg till någon som kan plana.
-
Ett vanligt fel på Volvos fotogentraktorer är att mellanväggarna i förvärmningskammaren på grenröret rostar sönder, så att det blir förbindelse mellan avgas- och insugningsrör. Innan man lägger ner för mycket arbete på ett gammalt grenrör så ska man nog kolla att det är i bra skick på den punkten.
Men arbetet med planing är ju mycket snabbt gjort för den som har en fräs.
-
Någon som byggt ett eget grenrör?
Eller vet någon som gör/gjort ett sådant?
-
Någon som byggt ett eget grenrör?
Eller vet någon som gör/gjort ett sådant?
Jag har gjort det en gång.
Då var det ganska enkelt i det fallet då jag hade insug på ena sidan och avgas på andra.
Tog en plåt som jag borrade och anpassade.
-
Vad var det för motor, låter inte som en T22:a!?
-
Vad var det för motor, låter inte som en T22:a!?
Det var en bensinare av något slag.
Tricket är att skära ut de bitar som skall liga mot toppen och sedan spänna fast dom.
Näste stora svårighet är att samla ihop de olika piporna till en.
-
Det förekommer helt klart hemtillverkning av grenrör till de här motorerna. Har en känsla av att det kan finnas någon som gör dem för försäljning, man kanske kan göra lite efterforskningar via veterantraktorklubbar, maskinisten.net m fl källor.
En bekant har en T24 med nytillverkat grenrör, men den traktorn härstammar från ett dödsbo så det är nog svårt att ta reda på grenrörets ursprung.
-
http://www.oie.se/Produkter/insug-och-avgas-1000193326?model=VT_TraktorVOLVOBMT22&
Skickat från min G8231 via Tapatalk
-
Någon som bygger grenrör till T22?
Eftersom jag kör enbart på bensin borde förvärmning kunna uteslutas, eller har jag missat något?
Alternativt någon som vet vilka dimensioner som är lämpliga på rör och krökar. Och var man får tag på dessa?
Jag är enbart ute efter funktion. Originalutséende behövs inte.
-
Det är bra att ha åtminstone litegrann förvärmning (jämför med hur det ser ut på t ex en Volvo B18 eller B20-motor) även vid bensindrift. Och om du tänker köra på E85 så vinner du ännu mer på förvärmning.
När det gäller rördimensioner så är det väl lämpligt att utgå från originalgrenrörets dimensionering, och i all synnerhet se till att få bra passning mellan rörändarna och portarna i topplocket.. Stålrörsdelar för svetsning brukar finnas hos t ex handelsstål- och industriförnödenhetsfirmor.
-
Ett vanligt fel på Volvos fotogentraktorer är att mellanväggarna i förvärmningskammaren på grenröret rostar sönder, så att det blir förbindelse mellan avgas- och insugningsrör. Innan man lägger ner för mycket arbete på ett gammalt grenrör så ska man nog kolla att det är i bra skick på den punkten.
Det har jag inte kollat. Bra början.
När jag startade den här tråden visste jag att frågan var "som ett skott i natten".
Hoppades det fanns någon som själv tidigare byggt ett eget grenrör. Eller känner någon som gjort det.
Principen känner jag till och svets har jag.
Mycket konkret:Jag önskar få reda på vilka dimensioner/lämpliga böjar/rör som behövs. Och helst var dessa lättast går att få tag på.
Tackar så mycket för alla tips och idéer så här långt.
-
Det har jag inte kollat. Bra början.
När jag startade den här tråden visste jag att frågan var "som ett skott i natten".
Hoppades det fanns någon som själv tidigare byggt ett eget grenrör. Eller känner någon som gjort det.
Principen känner jag till och svets har jag.
Mycket konkret:Jag önskar få reda på vilka dimensioner/lämpliga böjar/rör som behövs. Och helst var dessa lättast går att få tag på.
Tackar så mycket för alla tips och idéer så här långt.
Plocka av avgaset och mät dimension.
Tex Hansen racing har rör av en hel del dimensioner.