Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Anders S skrivet 21 mar-17 kl 14:51

Titel: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 21 mar-17 kl 14:51
Jag får inte bromsljuset att fungera på min Volvo 240 årsmodell 92. Lamporna är bytta och säkringen är kollad.

Jag har prövat att kortsluta förbi bromsljuskontakten, som en tänkbar metod att kolla den, men det hjälpte inte. Är det rätt metod?

Lampvarningen lyser när jag vrider nyckeln till läge 2, vilket är lite mysko, eftersom alla lampor är hela och bromsljusfel förut bara visat sig när jag tryckt på bromspedalen.

Vad ska man kolla på nu? Byta bromsljuskontakt? Kabelfel? Jordningsfel? Problemet med lampvarningen?
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Onkel Tom skrivet 21 mar-17 kl 15:44
Finns det spänning vid kontakten?

Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 21 mar-17 kl 16:08
Bra fråga. Jag kollade med en testlampa mellan bromsljuskontaktens anslutningsbleck. Den lyser. När jag trycker ned bromspedalen släcks den. Tydligen fungerar bromsljuskontakten.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: ensamhet skrivet 21 mar-17 kl 16:59
Bra fråga. Jag kollade med en testlampa mellan bromsljuskontaktens anslutningsbleck. Den lyser. När jag trycker ned bromspedalen släcks den. Tydligen fungerar bromsljuskontakten.

Så brukar det inte vara.
Gjorda testlampans kabel och sätt testlampan mot kontakterna på bromsljuskontakten.
Ena stiftet ska det vara + på (lampan lyser) Det andra stiftet ska ha + när du trycker ner bromsen.
Är det ok, kolla vid bromsljuset, med kabeln i gjord och testlampan på lampan, funkar det inte då, så är det fel mellan bromsljuskontakten och baklampan.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 21 mar-17 kl 17:20
Så brukar det inte vara.
Gjorda testlampans kabel och sätt testlampan mot kontakterna på bromsljuskontakten.
Ena stiftet ska det vara + på (lampan lyser) Det andra stiftet ska ha + när du trycker ner bromsen.

OK, jag testade din variant.
Pedalen uppe: lyser på ena kontaktblecket (grön/brun ledare).
Pedalen nere: lyser på båda.
Slutsats: samma som med den variant jag använde först. Kontakten mellan blecken är bruten när pedalen är uppe. Kontakt uppnås när pedalen trycks ned. Då går det ström genom kretsen och bromsljuset ska lysa. Men det gör det inte.

Citera
Är det ok, kolla vid bromsljuset, med kabeln i gjord och testlampan på lampan, funkar det inte då, så är det fel mellan bromsljuskontakten och baklampan.

Jag har tidigare idag gjort det andra testet du föreslår. Det lös inte, men jag är osäker om jag fick tillräcklig kontakt med testlampans spets, så jag ska undersöka detta lite mer.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: fredde e skrivet 21 mar-17 kl 17:59
I 99 av hundra fall får man leta jordningsfel. Får Du ström fram till lampan, när nån trycker på pedalen, då är det jordningsfel om lampan är hel. Har Du mätt lampan? Har den genomgång av ström. Ibland är även en ny lampa trasig.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 21 mar-17 kl 19:39
Tack för tips. Jag mekar vidare imorgon om det är tjänligt väder.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Rubbe skrivet 21 mar-17 kl 20:29
Instämmer med fredde, till 99% brukar det vara jordfel
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: torbjorn skrivet 21 mar-17 kl 22:37
Har bilen ABS, farthållare, utrustning för elbromsad släpvagn eller någon annan elektronik som kan tänkas vara kopplad till bromsljuskontakten?
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 22 mar-17 kl 08:08
Har bilen ABS, farthållare, utrustning för elbromsad släpvagn eller någon annan elektronik som kan tänkas vara kopplad till bromsljuskontakten?

Nej inget av detta och inget annat jag kan komma på heller. Bilen har bara grundutrustning.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 mar-17 kl 21:43
Mellan bromsljuskontakten och bromsljuslamporna ligger ju också glödtrådsvakten inkopplad. Den kanske börjar vara misstänkt i det här läget.
Jag föreslår följande felsökningsgång:
1) Mät spänning på grön/röd kabel till bromsljuskontakten och kolla att det finns spänning där då tändningen är på, oavsett om du bromsar eller inte.
2) Mät på blå/röd vid bromsljuskontakten, där ska spänning bara finnas när du bromsar.
3) Mät på andra änden av den blå/röda kabeln, vid glödtrådsvaktens anslutning 9 (54S), och kolla samma sak där.
4) Mät efter glödtrådsvakten, dess anslutningar 10 och 11 (54L och 54R), båda kablarna gula.
5) Leta på det skarvstycke som finns mellan huvudkabelstam och bakre kabelstam, bör finnas nära säkringsdosan på vänster A-stolpe, kolla att du har spänning vid bromsning på de gula kablarna även efter detta.
6) Mät spänning vid baklyktorna, kolla även jordning till bromsljuslamporna. Jag tror inte på jordfel till hela armaturerna för då skulle även bakljus, blinkers och backstrålkastare krångla.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 23 mar-17 kl 10:24
Jag har gjort punkt 1 och 2, och det är OK där, som jag skrev förut. Men jag lyckas inte följa den blå-röda kabeln fram till glödtrådsvakten. Var sitter den?
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 mar-17 kl 11:13
Glödtrådsvakten sitter någonstans till vänster under instrumentbrädan, vet ej exakt var.  Rund plastburk, kanske 50 mm i diameter och lika lång. Brukar vara gul, mörkgrön eller svart.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Tännlappen skrivet 23 mar-17 kl 11:51
Du har väl ett bromsljus i bakrutan på bagageluckan...Fungerar den så är bromsljuskontakten hel... Kollar man säkringen på 240 måste hela säkringen tagas loss,kan vara liksom sönder i topparna.  På höger sida på bakljuset har du en gul sladd som går till bromsljuset på vänster sida kan den vara gulgrå... Bara koppla in testlampan till den gula sladden och spetsen mot jord eller tvärtom,trycker du ner bromspedalen ska lampan lysa.... Såg i den andra tråden om löst glas...Bara att limma dit,för mig det såldes lösa bitar på volvo förr till baklyktorna...
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 23 mar-17 kl 13:45
Jag har inte hittat glödtrådsvakten ännu. Har kollat lite till vänster under instrumentbrädan.

Jo det finns en bromsljuslampa i bakrutan också, men ingen av de tre bromsljuslamporna  lyser. Däremot lyser alla bak-, blink- och backlampor.

En sladd var inte ansluten till den vänstra bakljusenheten. Jag vet inte hur länge det har varit så och minns klantigt nog inte riktigt vilken sladd det var, men jag tror den var lila och i så fall är det den som går till bromsljuset. När jag satte i den förändrades en sak: Bakljuslampan på andra sidan (höger) började lysa starkare när jag trycker ned bromspedalen. Denna funktion finns tydligen för att ge mer bromsljus. (Det är alltså fem lampor som ska lysa upp när man trampar på bromsen.) Men till vänster lyser bakljuset inte starkare och de tre egentliga bromsljuslamporna lyser fortfarande inte alls när jag trycker ned pedalen, så det är bara en lampa som lyser upp.

Jag har kollat säkringen genom att byta säkringar mellan position 7 och 8 i särkingsdosan och tillbaka. Position 7 är bromsljuset. Position 8 är handskfacksbelysning och kupébelysning. De senare funkar med båda säkringarna.

Jag har ingen voltmeter där jag är nu. Jag har bara en testlampa för 6-24 V.

Färgerna på sladdarna stämmer inte riktigt med kopplingsschemat. Alla färger är inte heller utsatta i koppplingsschemat. Kopplingsschemat ska gälla alla modeller från 1986 och framåt, vilket jag betvivlar stämmer helt. Jag har svårt att begripa vissa detaljer. Det finns streckade sladdlinjer till bromsljus (3+2 lampor) och dimbakljus (2 lampor, som dock saknas på min bil, tror jag).

På höger sida på bakljuset har du en gul sladd som går till bromsljuset på vänster sida kan den vara gulgrå... Bara koppla in testlampan till den gula sladden och spetsen mot jord eller tvärtom,trycker du ner bromspedalen ska lampan lysa....

Jag har inte riktigt hajjat vad du menar med detta.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: ensamhet skrivet 23 mar-17 kl 13:56
Det låter som det är strul i bakljusen.
Jag har för mig att i min gamla 245 från -76, så låg kabelhärvan löst vid reservhjulet eller luckan i golvet där man kan ha saker.
Den var skadad så säkringarna flög när jag körde på dåliga vägar.
Det var lite si och så med funktionen på alla lampor bak på den, men när jag fixade allt för besiktningen, så tog jag lös alla lampor och kablar och putsade upp alla kontaktytor och sen funkade allt.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 23 mar-17 kl 14:02
Bilen är kanske lite måndagsexemplar. Ställdonet för vindrutetorkning funkar t.ex. inte som det ska. Dessutom är ju bilen 25 år gammal och har hunnit vara med om en del. Kontaktytorna ser dock blanka ut, men det kommer in en del vägdamm, som kanske inte är så bra. Det vore kanske en bra idé att kolla att alla lampor är rätt, men åtminstone delvis har Volvo ordnat så att man inte kan sätta i fel lampa. Det finns ju två typer, med olika placering av kontaktstiften. Den där stiften sitter olika djupt verkar ha två funktioner. Det ska vara sådan på bakljuset, men inte på de andra ställena. Jag borde kanske kolla att effekten är rätt på alla lamporna.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: ensamhet skrivet 23 mar-17 kl 14:16
Måndagsexemplar? Det är ju en Volvo och då ska det krångla vet du väll.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Tännlappen skrivet 23 mar-17 kl 14:32
Jag har inte hittat glödtrådsvakten ännu. Har kollat lite till vänster under instrumentbrädan.

Jo det finns en bromsljuslampa i bakrutan också, men ingen av de tre bromsljuslamporna  lyser. Däremot lyser alla bak-, blink- och backlampor.

En sladd var inte ansluten till den vänstra bakljusenheten. Jag vet inte hur länge det har varit så och minns klantigt nog inte riktigt vilken sladd det var, men jag tror den var lila och i så fall är det den som går till bromsljuset. När jag satte i den förändrades en sak: Bakljuslampan på andra sidan (höger) började lysa starkare när jag trycker ned bromspedalen. Denna funktion finns tydligen för att ge mer bromsljus. (Det är alltså fem lampor som ska lysa upp när man trampar på bromsen.) Men till vänster lyser bakljuset inte starkare och de tre egentliga bromsljuslamporna lyser fortfarande inte alls när jag trycker ned pedalen, så det är bara en lampa som lyser upp.

Jag har kollat säkringen genom att byta säkringar mellan position 7 och 8 i särkingsdosan och tillbaka. Position 7 är bromsljuset. Position 8 är handskfacksbelysning och kupébelysning. De senare funkar med båda säkringarna.

Jag har ingen voltmeter där jag är nu. Jag har bara en testlampa för 6-24 V.

Färgerna på sladdarna stämmer inte riktigt med kopplingsschemat. Alla färger är inte heller utsatta i koppplingsschemat. Kopplingsschemat ska gälla alla modeller från 1986 och framåt, vilket jag betvivlar stämmer helt. Jag har svårt att begripa vissa detaljer. Det finns streckade sladdlinjer till bromsljus (3+2 lampor) och dimbakljus (2 lampor, som dock saknas på min bil, tror jag).

Jag har inte riktigt hajjat vad du menar med detta.

När du mäter med din testlampa så har du spetsen på testlampan mot mätobjektet och den andra delen kanske krokodilklämma mot gods då typ en plåtren bit på karossen eller en mutterskalle som är skruvad i plåten... Du kan kolla mot batteriet hur starkt lampan ska lysa när när det finns bra kontakt...så starkt ska lampan sedan lysa när du mäter på olika ställen. Du bör ha en gul sladd till höger bromsljus,koppla din testlampa till den gula sladden där andra änden mot god jordpunkt på karossen,sedan tryck ner bromspedalen och lampan ska lysa om det är riktigt.  Har du ett bromsljus i bakrutan? Ska försöka fixa länk till schema.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Tännlappen skrivet 23 mar-17 kl 14:36
Länk scheman...Översta raden längst ner står väl 1993 volvo pdf...Kolla då på wagon i schemat... http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/Filer%20240/_Filer_240.html (http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/Filer%20240/_Filer_240.html)
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 23 mar-17 kl 18:58
Har du släpvagnskontakt?

Det är inte ovanligt att man får en kortis i dylika och ibland blir den bara sådana att lamporna slocknar men säkringen håller.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 23 mar-17 kl 19:21
Mellan bromsljuskontakten och bromsljuslamporna ligger ju också glödtrådsvakten inkopplad. Den kanske börjar vara misstänkt i det här läget.
Jag föreslår följande felsökningsgång:
1) Mät spänning på grön/röd kabel till bromsljuskontakten och kolla att det finns spänning där då tändningen är på, oavsett om du bromsar eller inte.
2) Mät på blå/röd vid bromsljuskontakten, där ska spänning bara finnas när du bromsar.
3) Mät på andra änden av den blå/röda kabeln, vid glödtrådsvaktens anslutning 9 (54S), och kolla samma sak där.
4) Mät efter glödtrådsvakten, dess anslutningar 10 och 11 (54L och 54R), båda kablarna gula.
5) Leta på det skarvstycke som finns mellan huvudkabelstam och bakre kabelstam, bör finnas nära säkringsdosan på vänster A-stolpe, kolla att du har spänning vid bromsning på de gula kablarna även efter detta.
6) Mät spänning vid baklyktorna, kolla även jordning till bromsljuslamporna. Jag tror inte på jordfel till hela armaturerna för då skulle även bakljus, blinkers och backstrålkastare krångla.

Jag hittade glödtrådsvakten. Den sitter där du sa. När jag kollade med spegel hittade jag den.

Jag har kollat dina punkter 3 och 4. Glödtrådsvakten är nog OK, även om koderna på den inte stämmer riktigt med Haynes kopplingsschema för modellerna 86 och framåt. Jag tror jag hittat rätt skarvstycke enligt din punkt 5, men det finns inga åtkomliga metallytor och jag är tveksam till att dra ut kontakter, då allt ser bra ut, både kablar och kontaktdon.

Jag har undersökt punkt 6 preliminärt. Det verkar vara dåligt med spänning till åtminstone en av de bromsljuslampor som inte lyser. Jag ska undersöka mer imorgon. Berätta gärna lite mer om hur du tycker man undersöker punkt 6.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: ensamhet skrivet 23 mar-17 kl 19:27
Ett primitivt sätt att kolla om du bara har krypström, så testlampan funkar.
Stoppa strömförande kabel mot ett ställe där du har jord. Det ska gnistra till och säkringen går.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Pettson2 skrivet 23 mar-17 kl 19:51
Ett primitivt sätt att kolla om du bara har krypström, så testlampan funkar.
Stoppa strömförande kabel mot ett ställe där du har jord. Det ska gnistra till och säkringen går.
;D ;D ;D

Är inte fel att ha reservsäkringar hemma.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 mar-17 kl 22:34
Ett tips: Ta en strålkastarlampa, löd fast decimeterlånga kablar på flatstiften på den, och montera 4,8 mm flatstift i andra änden av kablarna. Då kan man lätt koppla in lampan tillfälligt istället för en flatstiftsäkring, så får lampan fungera som strömbegränsare som dessutom indikerar kortslutning tydligt.

Jag vill minnas att glödtrådsvakten finns i flera utföranden. Dels är den olika beroende på om bilen har extrabromsljus i bakrutan eller inte.  Och dels övervakar den även dimbakljuset på vissa årsmodeller, och då är den olika beroende på om bilen har dimbakljus på båda sidor (fram till ca 1987) eller bara på vänster sida (ca 1988 och framåt).
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 24 mar-17 kl 11:31
Länk scheman...Översta raden längst ner står väl 1993 volvo pdf...Kolla då på wagon i schemat... [url]http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/Filer%20240/_Filer_240.html[/url] ([url]http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/Filer%20240/_Filer_240.html[/url])


Du menar "Fig 6 Taillight" antar jag. Dock är detta inte riktigt rätt årsmodell plus att det är amerikansk Volvo. Lamporna verkar lite annorlunda arrangerade än på min bil. Men jag får se om jag kan använda den ändå. Kanske är den delvis bättre än Haynes kopplingsschema för 86 och framåt.

Dock skulle jag hellre vilja ha ett kopplingsschema för svensk 92:a. Det finns i alla fall inte i instruktionsboken.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 24 mar-17 kl 12:15
Har du släpvagnskontakt?

Det är inte ovanligt att man får en kortis i dylika och ibland blir den bara sådana att lamporna slocknar men säkringen håller.

Ja jag har släpvagnskontakt. Biltemas ca 6-7 år gammal. Jag tror inte det är kortis i den, men jag är inte helt säker.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 24 mar-17 kl 12:21
Jag har lampvarningslampan tänd när jag slår på tändningen. Enligt instruktionsboken betyder det att halvljuset eller bakljuset inte fungerar. Halvljuset är troligen OK eller ser så ut. Bakljuset lyser också, men lite skumt. Det är starkare t.v. än t.h., men när jag trycker på bromspedalen lyser den högra upp starkare än den vänstra, medan den vänstra är oförändrad. Detta tyder på problem med bakljuset.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 24 mar-17 kl 13:31
Enligt instruktionsboken är den översta lampan dimbakljus. Det står också "endast vänster sida", men det finns ju lamphållare med lampor på båda sidor. Jag har för mig att det ska vara bromsljus där uppe. Dessutom ser det ut så i kopplingsschemat för årsmodell 1986 och framåt, men det är oklart, då linjen är streckad. Ska dimbakljus vara rött?

Minnet är lite oklart om de översta lamporna har lyst förut, men i så fall bara när jag tryckt på bromsen. Jag har alltid tyckt att bromsljuset varit lite skumt på den här bilen.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 24 mar-17 kl 13:33
Jag kom på en grej nu. Sladdarna i kabelgenomföringen till bakluckan har gått av. Det är troligen därför som bromsljuset i bakrutan inte lyser. Så jag får ta tag i den biten nu, så kanske jag kan få tillbaka skyltlyktan också.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 mar-17 kl 14:25
Jag har lampvarningslampan tänd när jag slår på tändningen. Enligt instruktionsboken betyder det att halvljuset eller bakljuset inte fungerar. Halvljuset är troligen OK eller ser så ut. Bakljuset lyser också, men lite skumt. Det är starkare t.v. än t.h., men när jag trycker på bromspedalen lyser den högra upp starkare än den vänstra, medan den vänstra är oförändrad. Detta tyder på problem med bakljuset.

Ändras baklysenas ljusstyrka också om du lägger i backen så att backstrålkastarna tänds eller om du har blinkers igång?
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 24 mar-17 kl 14:31
Ändras baklysenas ljusstyrka också om du lägger i backen så att backstrålkastarna tänds eller om du har blinkers igång?

Nej, inte såvitt jag kan se.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 24 mar-17 kl 15:17
För att laga kablarna vid vänstra gångjärnet skulle jag vilja lossa takklädseln, kanske bara i ett hörn. Vet nån hur man gör?

Det står så här i Haynes handbok, men jag förstår det inte:
"10.Dra bort takkanten från läppen på balken, arbeta runt hela kanten till taket är fritt.
"11.Börja bakifrån, lossa bågarna genom att böja dem på mitten, arbeta så framåt. Ta ut innertak och bågar.

Jag funderar även på om man kommer åt kablarna bättre i bakluckans vänstra övre del om man lossar den svarta plastsargen på bakluckans insida, som fyller ut mellan plåt och bakruta. Hur gör man detta i så fall?

Det kanske kommer foton på detta senare om det underlättar.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: fredde e skrivet 24 mar-17 kl 15:42
Är det en kombibil är ju kabelstammen vid gångjärnet automatiskt misstänkt.
Men påverkas bakljuset när bromsljuslampan lyser så har Du ju ett  mycket typisk jordfel. Kanske i stammen uppe.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 24 mar-17 kl 16:07
Det är 240 kombi alias 245. Kabelstammen vid vänstra gångjärnet med fyra kablar har gått av. Det är blå sladd för bromsljus, grå för skyltlykta, samt gul och svart för eluppvärmd bakruta. De två senare skarvas ihop till en enda kabel inne i bakluckan, som sen går till bakrutevärmen. Verkar lite sisådär.

Lampan för baklyse är en tvåfunktionerslampa (21/5 W, sockel BAY 15 d), som ska lysa starkare när man bromsar. Piggarna sitter olika högt på lampsockeln.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 24 mar-17 kl 16:21
Nu har jag lyckats få de översta lamporna i bakljusenheterna att fungera som bromsljus, genom att dra en extra kabel som jag tror att den ska dras. För enkelhets skull drog jag min testkabel förbi glödtrådsvakten och direkt från bromsljuskontaktens blå/röda kabel till respektive bromsljuslampas pluspol.

Däremot fick jag inte bakljuset att funka bättre genom sådan kabeldragning.

Det är nåt knas med hur det är kopplat. Jag vill bygga om en del. Det är därför jag helst vill ha rätt kopplingsschema.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 24 mar-17 kl 16:49
På höger sida på bakljuset har du en gul sladd som går till bromsljuset på vänster sida kan den vara gulgrå...
Detta stämmer för bakljuslampans (den nedersta lampan) ena sladdanslutning, jag tror den som ska funka som bromsljus. De översta lamporna, som är bromsljus eller dimbakljus, har lila sladd t.v. och lila-vit t.h. Jag hittar inte detta i kopplingsschemat. Det borde vara gul-grå resp gul där också.

Citera
Bara koppla in testlampan till den gula sladden och spetsen mot jord eller tvärtom,trycker du ner bromspedalen ska lampan lysa....

Jag testade detta på baklysena, både med testlampa och med enbart sladd utan lampa. På den vänstra sidan -där bromljuset i baklyset inte funkar- hände ingenting. På den högra slutade bromsljuset att funka. Testlampan lyste inte på någondera sidan.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: fredde e skrivet 24 mar-17 kl 17:26
Lamporna med 25/5 watt har ju även 2 kontakter på undersidan. De är till broms 25 och baklyse 5 watt.
Stiften på sidan är till för att de blir rätt vriden i sockeln. Jag köpte sådana på Biltema nån gång och det var fel på nästa allihopa. Kolla lamporna. Mina var det kortslutning på mellan de två trådarna. Då blev det tok med alltihop.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Tännlappen skrivet 24 mar-17 kl 21:39
Detta stämmer för bakljuslampans (den nedersta lampan) ena sladdanslutning, jag tror den som ska funka som bromsljus. De översta lamporna, som är bromsljus eller dimbakljus, har lila sladd t.v. och lila-vit t.h. Jag hittar inte detta i kopplingsschemat. Det borde vara gul-grå resp gul där också.

Jag testade detta på baklysena, både med testlampa och med enbart sladd utan lampa. På den vänstra sidan -där bromljuset i baklyset inte funkar- hände ingenting. På den högra slutade bromsljuset att funka. Testlampan lyste inte på någondera sidan.

Verkar som dom översta lamporna är ditt dimbakljus...På schemat har dom bara ritat ut det på den ena sidan då lila sladd,du kanske har dim på andra sidan med.....Längst ner har du en dubbellampa,kikar du i lampan finns det två trådar i den...ena tråden för bakljuset den andra för bromsljuset... På din instrumentpanel borde det finnas en dimknapp... Nu vet man inte vad du gjorde med enbart sladden eftersom det blev svart,kanske kolla säkringen.... Har du gjort rätt med testlampan så gå till kontaktstycket och mät på den gula sladden där för att se om testlampan lyser..
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 mar-17 kl 22:50
Finns det inte någon sajt där så gott som alla Volvos gröna häften är inscannade och utlagda? Jag har för mig att för de sista årsmodellerna av 240 gavs det inte ut några kompletta verkstadshandböcker utan bara häften som beskriver aktuell årsmodells nyheter och ändringar. Jag tror jag kan ha tillgång till ett par sådana häften från början/mitten av 80-talet.

När det gäller innertaket så var ju det ett uppspänt innertak av mjuk plast eller väv på tidiga 240, och det är säkert det utförandet som beskrivs i Haynesboken. Någon gång på 80-talet blev det istället ett formgjutet "hårt" innertak, som säkert sitter fast på något helt annat sätt än det gamla.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 25 mar-17 kl 09:24
Verkar som dom översta lamporna är ditt dimbakljus...På schemat har dom bara ritat ut det på den ena sidan då lila sladd,du kanske har dim på andra sidan med.....Längst ner har du en dubbellampa,kikar du i lampan finns det två trådar i den...ena tråden för bakljuset den andra för bromsljuset... På din instrumentpanel borde det finnas en dimknapp...

Vilket schema? Nåt amerikanskt för 92 eller 93? Litar jag inte så mycket på i så fall. Jag litar nog mer på det svenska för 86 och framåt som finns i Haynes handbok för Volvo 240 för 1974 till 1993. Men det är svårtytt med några streckade linjer och utelämnade färger för några sladdar.

Jo det finns en knapp för dimbakljus som jag inte uppmärksammat förut. Slår man på knappen när ljusknappen är i strålkastarläge (längst t.h.) så lyser vänstra översta lampan där bak, men inte den högra. Den högra funkade igår i alla fall.

Har man nån nytta av dimbakljus egentligen? Är det krav på att det finns? Jag funderar på att bygga om det till bromsljus eller kombinerat dimbakljus och bromsljus på samma lampa (med en glödtråd).

Jag har fyra dubbellampor att välja på. Jag har nu kollat att alla fyra är hela. Det lyser starkare om bromsljustråden än bakljustråden.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 25 mar-17 kl 09:35
När det gäller innertaket så var ju det ett uppspänt innertak av mjuk plast eller väv på tidiga 240, och det är säkert det utförandet som beskrivs i Haynesboken. Någon gång på 80-talet blev det istället ett formgjutet "hårt" innertak, som säkert sitter fast på något helt annat sätt än det gamla.

Det är uppspänd mjuk plastväv som sitter i något slags metallram.

Jag måste kanske inte ta bort takklädseln. Jag lyckades laga kabelbrott på ungefär samma ställe på min 88:a, men jag minns inte riktigt. Kanske var det bara kabelbrott inne i bakluckan på den.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Tännlappen skrivet 25 mar-17 kl 10:31
Vilket schema? Nåt amerikanskt för 92 eller 93? Litar jag inte så mycket på i så fall. Jag litar nog mer på det svenska för 86 och framåt som finns i Haynes handbok för Volvo 240 för 1974 till 1993. Men det är svårtytt med några streckade linjer och utelämnade färger för några sladdar.

Jo det finns en knapp för dimbakljus som jag inte uppmärksammat förut. Slår man på knappen när ljusknappen är i strålkastarläge (längst t.h.) så lyser vänstra översta lampan där bak, men inte den högra. Den högra funkade igår i alla fall.

Har man nån nytta av dimbakljus egentligen? Är det krav på att det finns? Jag funderar på att bygga om det till bromsljus eller kombinerat dimbakljus och bromsljus på samma lampa (med en glödtråd).

Jag har fyra dubbellampor att välja på. Jag har nu kollat att alla fyra är hela. Det lyser starkare om bromsljustråden än bakljustråden.
Dimljus där bak kan ju vara bra att ha om det är rejält dimmigt...Bilen syns bättre...Har aldrig sett bilprovningen testa funktionen...Schemat är det jag länkade till...Streckade linjer i schemat betyder att funktionen inte finns på alla bilar då vissa länder där man inte tycker funktionen behövs... Tänkte på din mätning med testlampan... Du har kollat så du gör rätt?Provat testlampan på ett fungerande ljus? Hittat jordpunkten eller punkterna för jord till bakljusena? T.ex du har minusström i plåten på din volvo vilket betyder att jordpunkten är minus...Sladden den gula till bromsljuset ska få plusström när du trycker på bromspedalen...Minusström ska finnas hela tiden till då lampsockeln eller om det finns en jordskena på lamphuset till din modell så lampan måste sitta på plats då ditsatt på sin plats...Lampan måste ha plus och minusström för att lysa... Som sagt fungerar det inte vid lampan så hitta nästa punkt att mäta vid då troligen skarvstycke i bagaget någonstans...Följa den gula tråden kanske...
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Tännlappen skrivet 25 mar-17 kl 10:35
Kolla den här tråden när det gäller då reparation av sladd då till bakluckan verkar finnas en alternativ lösning där...

https://forum.svenska200klubben.com/viewtopic.php?t=3953
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 25 mar-17 kl 12:42
Nu vet man inte vad du gjorde med enbart sladden eftersom det blev svart,kanske kolla säkringen.... Har du gjort rätt med testlampan så gå till kontaktstycket och mät på den gula sladden där för att se om testlampan lyser..

Jag gjorde fel där. Vet inte hur jag tänkte. Och säkringen hade faktiskt brunnit. Jag fixade detta och fortsatte sen att undersöka den nedersta lampan till vänster. Jag gjorde då om testet med testlampa noggrannare. Jag kopplade alltså mellan jord och gulgrå kabel. Då lyser testlampan, men ganska svagt tycker jag. Eftersom bakljuset lyser så finns det åtminstone en viss jordning av den nedersta lamphållaren, men det är något fel på strömtillförseln till den del av lampan som ska visa bromsljus. Jag testade sen att ta ut lamphållaren ur bakljusenheten och testa den med sladdar från de kablar som ansluter till bakljusenheten. Då får jag även bromsljus, men inte så starkt som det borde vara, tycker jag. Jag ska undersöka mer nu.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 25 mar-17 kl 13:56
Det är lite lurigt detta. Det visar sig att jag har bromsljus på båda de kombinerade bak- och bromslysena (längst ned t.h. och t.v.) men t.h. lyser baklyset svagt och bromsljuset starkt, medan t.v. är det tvärtom, så man knappt ser någon sklillnad när man trampar på bromsen. Så ska det inte vara. Det visade sig att felet kunde avhjälpas genom att byta plats på den gul-grå och röda sladden på vänster sida. Troligen har jag monterat fel då jag bytte bakljusenhet till vänster för några år sen. Problemet med de kombinerade bak- och bromsljusen är därför löst.

Återstår nu att laga kabelbrottet till bakluckan. Jag överväger även att koppla bromsljus på dimbakljusen upptill t.v. och t.h. genom att koppla gula sladdar vidare dit från de lägsta lamporna. Detta funkar enligt prel. testning.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Tännlappen skrivet 25 mar-17 kl 14:15
Gott när det går framåt... Här en länk till en video där en engelsman mixtrar med bakljuset till sin 245.a...Ca 2.30 min in i videon ser man jordpunkt på bakljuset kanske likadant på andra sidan...Kolla så det ser rent och blankt ut där...Men som sagt du har nog redan hittat punkterna... http://volvosweden.se/infusions/fusion_tube/view.php?cat_id=5&video_id=117 (http://volvosweden.se/infusions/fusion_tube/view.php?cat_id=5&video_id=117)
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: torbjorn skrivet 25 mar-17 kl 23:39
Jag överväger även att koppla bromsljus på dimbakljusen upptill t.v. och t.h. genom att koppla gula sladdar vidare dit från de lägsta lamporna. Detta funkar enligt prel. testning.

Om du ska göra det, så ta då ut ström till de extra bromsljuslamporna före glödtrådsvakten. Den tål inte att belastas med mer än originalbromsljusen. Det bör gå att låna ström från bromsljusledningen till släpvagnskontakten.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 26 mar-17 kl 21:20
Om du ska göra det, så ta då ut ström till de extra bromsljuslamporna före glödtrådsvakten. Den tål inte att belastas med mer än originalbromsljusen. Det bör gå att låna ström från bromsljusledningen till släpvagnskontakten.

Jag använder inte bromsen särskilt mycket och håller sällan bromspedalen nedtryckt mer än några sekunder när jag bromsar. Men det kanske räcker för att ge problem?

Vad är glödtrådsvakt för något?

Det verkar dumt att de bäst placerade lamporna bak används så lite som dimbakljus gör.

Kanske kan jag byta plats på sladdarna för bromsljus och dimbakljus. Jag tror det är 21W på båda. Då får jag ett starkare bakljus med dimbakljuset och ett högt placerat bromsljus.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: torbjorn skrivet 26 mar-17 kl 22:17
Glödtrådsvakten är den här anordningen som tänder varningen för trasig glödlampa vid behov.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: fredde e skrivet 26 mar-17 kl 23:27
Du skall inte ha ett bakljus på 21 Watt. Det kommer att blända fruktansvärt för bakomvarande. 5 Watt är inte använd på skoj.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 27 mar-17 kl 09:57
Du skall inte ha ett bakljus på 21 Watt. Det kommer att blända fruktansvärt för bakomvarande. 5 Watt är inte använd på skoj.

Bakljuset är på 5 W, dimbakljuset på 21 W, enligt Volvos konstruktion. Jag tänker inte ändra på detta, utom att jag funderar på att flytta dimbakljuset nedåt och bromsljuset uppåt.

Det finns dock ett problem med detta: Lampvarningen för bromsljuset kommer inte att fungera, utom för bromsljuset i bakrutan. För att undvika detta krävs förmodligen något slags ombyggnad, t.ex. som torbjorn föreslagit.

Fördelar med detta byte:
När bromsljuset tänds t.v. och t.h. kommer en helt släckt lampa att tändas, vilket syns bättre än om en svagt lysande lampa börjar lysa starkare.
Bromsljuset syns kanske tydligare om det är högre placerat, medan dimbakljus är en detalj som inte har lika tydlig nytta, skulle jag tro.

Ev smärre nackdelar:
Kanske det röda glaset är annorlunda där det är avsett att vara dimbakljus, så att det fungerar bättre i dimma. Jag kan dock inte se det med ögat om jag tittar på glaset.
Kanske det är meningen att bromsljuset ska se ut som en (varnings)triangel. Därför har två lampor placerats lågt. Tveksamt om detta har betydelse?
Dimbakljuset syns förstås lite sämre om det placeras lägre.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: fredde e skrivet 27 mar-17 kl 10:03
Jag tror Du kan utan vidare göra so. Placeringen på dimbakljuset har nog ingen betydelse. Och resonemanget om en mörk lampa som tänds är nog bra. Att kontrollen inte funkar gör detsamma, det är inte alla bilar som har. Du får väl kolla nån gång om dom funkar. Det röda glaset på de båda olika lamporna är detsamma. Då finns ingen skillnad.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 28 mar-17 kl 19:56
Vid närmare eftertanke tror jag lampvarningen kommer funka för bromsljuset i bakljusenheterna även om jag byter plats på sladdarna. Det är bara jord efter lamporna på båda ställena.

Jag kom av mig med testningen eftersom jag råkade laka ur batteriet när jag testade ljusen utan att ha motorn i gång. Men nu är detta fixat.

Jag försöker nu laga kabelbrottet i bakluckans vänstra gångjärn. Jag inriktar mig på en kabeldragning inne i kupén, som beskrivs här, från tråd som Tännlappen länkade till:
https://forum.svenska200klubben.com/viewtopic.php?t=3953#p19516

Det är dock svårt att dra ur kablarna så de blir tillgängliga för skarvning ocvh ny dragning inne i kupén. De nyper fast uppe i gångjärnet. Jag lyckades med möda dra ur dem ur bakluckan, men får inte loss dem ur D-stolpen (=vänstra bakersta stolpen). Jag får nog inrikta mig på att kapa dem kort i vänstra flygeln och skarva därifrån upp till bakluckans överkant. Ingen stor förlust men känns lite onödigt kanske.

Jag kommer inte underfund med hur jag ska lossa takklädseln utan att ta för stora risker för skador och missöden.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: ensamhet skrivet 28 mar-17 kl 20:10
Vet inte om det är lika som min gamla -76, men på den var det limmat över kanten och gummilisten över om jag mins rätt.
Mitt innertak var löst och enkelt att limma fast med kontaktlim.

När lagade mina kablar, så tog jag loss gångjärnet och satte tillbaka kablarna som det var.
Som jag mins det, så var det enkelt och blev snyggare än en lös kabel.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 28 mar-17 kl 20:38
Ja men det gäller då att lossa takklädseln, som jag inte vill ge mig på med den bristfälliga information jag lyckats samla ihop om detta. Jag har en 92:a och jag tror inte att det är samma sak som på din 76:a. Din beskrivning ur minnet är dessutom alltför vag för att jag ska kunna använda den. Jag vill inte förstöra takklädseln för att kunna laga detta fel.

Lyckas man lossa takklädseln förmodar jag dock att man kan skruva loss gångjärnet från insidan av karossen och skarva kablarna.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Pettson2 skrivet 28 mar-17 kl 21:56
Du kan prova "jagrullar.se". Finns det inte redan en tråd kan du skapa en egen.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Tännlappen skrivet 29 mar-17 kl 02:39
Ja men det gäller då att lossa takklädseln, som jag inte vill ge mig på med den bristfälliga information jag lyckats samla ihop om detta. Jag har en 92:a och jag tror inte att det är samma sak som på din 76:a. Din beskrivning ur minnet är dessutom alltför vag för att jag ska kunna använda den. Jag vill inte förstöra takklädseln för att kunna laga detta fel.

Lyckas man lossa takklädseln förmodar jag dock att man kan skruva loss gångjärnet från insidan av karossen och skarva kablarna.


Kollade på det...Ska inte vara så svårt...lyfter lite på taket i hörnan och samtidigt pressar bakåt så frigörs en plastkant som sitter hakad i plåtkanten runt taket på insidan bara...lossa försiktigt en liten bit där bak så du kommer åt....Kanske behöver en bred typ mejsel också...Instruktion på engelska .... http://www.swedishbricks.net/TechTips/tailgateharness.html (http://www.swedishbricks.net/TechTips/tailgateharness.html)
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 29 mar-17 kl 11:14
Kollade på det...Ska inte vara så svårt...lyfter lite på taket i hörnan och samtidigt pressar bakåt

Lyfter? Du menar pressar kanten på den vita takklädseln nedåt eller uppåt?
bakåt? Vad betyder det? Bakåt i förhållande till bilen eller mig, när jag står bakom bilen?

Den engelska texten (som baseras på en 85:a) säger följande:
"Put your fingers about 1" from the back edge of the head liner [takklädsel] near the center and by pulling up and back the head liner will stretch enough to allow you release it from the roof edge."

Jag tycker dock att takklädseln eller dess platta ram sitter stenhårt och jag vill inte ta i så mycket. Det finns redan en liten repa i den som jag tycker är ful.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: ensamhet skrivet 29 mar-17 kl 11:25
Ett brutalare sätt, om du är rädd om innertaket.
Skär hål i taket och jobba uppifrån.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 29 mar-17 kl 11:43
Ett brutalare sätt, om du är rädd om innertaket.
Skär hål i taket och jobba uppifrån.

Hahaha...
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Pettson2 skrivet 29 mar-17 kl 12:09
www.240.se/ (http://www.240.se/)
Försök med ovanstående.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Tännlappen skrivet 29 mar-17 kl 13:34
Lyfter? Du menar pressar kanten på den vita takklädseln nedåt eller uppåt?
bakåt? Vad betyder det? Bakåt i förhållande till bilen eller mig, när jag står bakom bilen?

Den engelska texten (som baseras på en 85:a) säger följande:
"Put your fingers about 1" from the back edge of the head liner [takklädsel] near the center and by pulling up and back the head liner will stretch enough to allow you release it from the roof edge."

Jag tycker dock att takklädseln eller dess platta ram sitter stenhårt och jag vill inte ta i så mycket. Det finns redan en liten repa i den som jag tycker är ful.

Med ena handen pressar du innertaket uppåt...Med den andra handen försöker du skjuta innertaket bakåt mot bakluckan eller bakre delen av bilen... Borde kunna känna att det släpper lite...Kanske även går att lyfta innertaket lite med båda tassarna och samtidigt pressa eller skjuta innertaket bakåt...Prova då i ett hörn kanske...
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 29 mar-17 kl 19:14
Tack för klargörandet. Jag har prövat detta lite, men det ger inte med sig. Jag misstänker att innertaket är annorlunda gjort på min årsmodell. Jag satsar nu på annan kabeldragning inne i kupén från vänstra flygelns insida upp till bakluckans insida.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Tännlappen skrivet 30 mar-17 kl 10:09
Ett innertak kan ju inte sitta hur löst som helst så lite kraft behövs väl för att få loss det,eventuellt brytning med verktyg...Naturligtvis risk för plast som spricker...Om volvoverkstad finns i närheten så kanske dom kan ge tips... Når man målet med ny eldragning så är det väl inget ont i det...
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 30 mar-17 kl 16:09
Jag klantar vidare lite här ...
Jag har kapat kabelstammen som går upp i vänstra D-stolpen. Jag kapade den nedtill, där jag kom åt. Tyvärr var jag lite oförsiktig och kapade alltihopa: hylsa och kablar, som visade sig vara 7 stycken: grön, vit, gul, gulsvart, gulgrå , grå, svart.
Kabelbrottet i vänstra gångjärnet innehåller dock fyra kablar med bara delvis samma färger: gul, blå, svart och grå.
Jag borde därför troligen inte ha kapat alla kablarna.
Detta förklarar kanske att det inte gick att dra ned kabelstammen, då en del kablar inte är brutna upptill. Tyvärr försökte jag även dra ned enskilda kablar, men lyckades inte, även om några töjdes... Jag kan då ha råkat dra isär något...
Därför håller jag på och testar och hoppas kunna sy ihop det hela så det funkar.
Jag har råkat sabotera några grejor som inte berörs av kabelbrottet: bakre kupébelysning och bakrutetorkare. Men detta går att dra på nytt. Några kablar återstår dock att reda ut.

F.ö. har jag kabelbrott på väg i det högra gångjärnet också. Jag tror bakrutetorkaren är dragen där, men jag kan nog dra den ihop med de andra kablarna t.v. längs D-stolpens insida i stället och kapa bort de trasiga kablarna, så slipper jag laga kabelbrott till höger i framtiden.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 30 mar-17 kl 16:11
Jag ringde verkstan hos min Volvo(reservdels)handlare i Mora (som jag tycker är bra på reservdelar, men där jag inte anlitat verkstan). Där fick jag efter viss tvekan tala med en kille som var lite återhållsam men ändå gav mig vissa upplysningar om reparation av detta kabelbrott. Takklädseln är fästad på en platt ram som ska kunna dras utåt och lossas. Han tyckte det var lämpligt att börja i ett hörn. Detta är ungefär vad Tännlappen och den engelska texten sa. Jag prövade sedan en gång till men det gav inte med sig.

Jag frågade även om de säljer kopplingsschema för min årsmodell, men han sa att de lämnar inte ut några kopplingsscheman. Han rekommenderade mig att lämna in bilen på verkstad i stället, eftersom detta är en svår reparation. Det kan bl.a. vara svårt att få det tätt igen om man lossar gångjärnet, då packningen är svår att få på plats på rätt sätt. Det finns också risk att bakluckan ramlar ned då man lossar gångjärnet (men så klantig tänker jag inte vara och f.ö. försöker jag undvika att lossa gångjärnet liksom att ta bort takklädseln).

Det jag tycker är anmärkningsvärt är att han sa att de inte vill sälja kopplingsscheman, men jag ska höra efter med reservdelsavdelningen på några ställen också.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 30 mar-17 kl 18:15
Jag ringde verkstan hos min Volvo(reservdels)handlare i Mora (som jag tycker är bra på reservdelar, men där jag inte anlitat verkstan). Där fick jag efter viss tvekan tala med en kille som var lite återhållsam men ändå gav mig vissa upplysningar om reparation av detta kabelbrott. Takklädseln är fästad på en platt ram som ska kunna dras utåt och lossas. Han tyckte det var lämpligt att börja i ett hörn. Detta är ungefär vad Tännlappen och den engelska texten sa. Jag prövade sedan en gång till men det gav inte med sig.

Jag frågade även om de säljer kopplingsschema för min årsmodell, men han sa att de lämnar inte ut några kopplingsscheman. Han rekommenderade mig att lämna in bilen på verkstad i stället, eftersom detta är en svår reparation. Det kan bl.a. vara svårt att få det tätt igen om man lossar gångjärnet, då packningen är svår att få på plats på rätt sätt. Det finns också risk att bakluckan ramlar ned då man lossar gångjärnet (men så klantig tänker jag inte vara och f.ö. försöker jag undvika att lossa gångjärnet liksom att ta bort takklädseln).

Det jag tycker är anmärkningsvärt är att han sa att de inte vill sälja kopplingsscheman, men jag ska höra efter med reservdelsavdelningen på några ställen också.

Inget konstigt alls att som inte säljer eller tillhandahåller kopplingschemat.
Dom har själva fått betala dyrt för det och antagligen med restriktioner. Desutom är det bättre ekonomi att dom får reparera bilen än att SU gör det.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Tännlappen skrivet 31 mar-17 kl 11:10
Kollat lite till...Här en länk till en 93.a ,skrollar ner lite så är där en bild där taket är lossat lite...Borde ju gå att stå bakom bilen och med en hand dra innertaket mot sig,ha en mejsel i den andra handen och peta och bända lite mellan taket...Är väl då en plastläpp där som en hake,ser väl ut som man vänder sin hand med knogarna neråt och man böjer in fingrarna lite,blir som en hake... Nog inte stirra sig för blind på sladdfärgerna...Du har ju kvar anslutningarna till prylarna i bakluckan och kan därmed jämföra med schema och eventuellt justera färger efter det... Har det blivit hål efter du dragit ur sladdarna ur gångjärnen får det kanske tätas med massa där....

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=294116 (http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=294116)
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: torbjorn skrivet 31 mar-17 kl 22:10
Fanns inte kopplingsschema med i instruktionsboken för Volvo 240 ganska långt fram i tiden?
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 02 apr-17 kl 22:47
Kollat lite till...Här en länk till en 93.a ,skrollar ner lite så är där en bild där taket är lossat lite...Borde ju gå att stå bakom bilen och med en hand dra innertaket mot sig,ha en mejsel i den andra handen och peta och bända lite mellan taket...Är väl då en plastläpp där som en hake,ser väl ut som man vänder sin hand med knogarna neråt och man böjer in fingrarna lite,blir som en hake...
[url]http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=294116[/url] ([url]http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=294116[/url])


Ser ut som han har vikit ned det vänstra hörnet av bakkanten, men jag får inte till det. Inte heller enligt sin instruktion, men jag vågar inte ta i så mycket heller. Tack för förslag i alla fall. Kanske det hjälper någon eller hjälper mig längre fram.

Jag har gått vidare med kabeldragning invändigt och är snart klar.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 02 apr-17 kl 22:48
Fanns inte kopplingsschema med i instruktionsboken för Volvo 240 ganska långt fram i tiden?

Kanske det, men inte 1992 tydligen. Har inte instruktionsboken till min 88:a eller 80:a till hands.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 02 apr-17 kl 22:52
En lurig grej var att jag testade bakluckans funktioner (skyltlykta, bromsljus samt torkare) med bakluckan uppfälld. Då lyste skyltlyktan och bromsljuset mycket svagt, skyltlyktan så svagt att jag trodde jag inte hade någon. Sen upptäckte jag att bakluckan måste vara nedfälld för att få tillräcklig jordning. Tydligen jordar den via låset. Jag har funderat på att dra en jordkabel till bakluckan, men valde bort det, då jag bara behöver ordentlig jordning när den är nedfälld.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: torbjorn skrivet 02 apr-17 kl 23:01
Finns det inte en jordkabel i originalkabelstammen till bakluckan?
Tänk på att det blir mycket högre ström i jordledningen (och risk för varmgång om strömmen går någon oplanerad väg) om dessutom elbakruta och bakrutetorkare är igång.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 03 apr-17 kl 10:14
Det verkar inte finnas någon jordkabel original, men det är svårt att se tydligt på bilen, då en del har modifierats med tiden. Det är fyra kablar genom vänstra gångjärnet och fyra genom det högre. Färgerna är desamma t.v. och t.h.: gul, blå, svart och grå, vilket blir lite förvirrande, då de har olika funktioner. T.v. är grå skyltlykta, blå bromsljus, medan gul och svart är ihopkopplade och går upp mot rutan - troligen rutvärme. T.h. är går grå till torkarens relä och blå till motorn, medan gul och svart slutar blint - troligen bortkopplad spolning, men svart kunde kanske vara jord.

Jag tror inte det går att utläsa ur kopplingsschemat om det finns jordningskabel till bakluckan.

Jag kopplar bort rutvärme, då jag knappast har behov av den och den kanske belastar elsystemet onödigt mycket. Jag har ofta så mycket grejor i bilen eller kör med kåpsläp bakom, så jag inte ser ut genom bakrutan i alla fall.

Det börjar bli lite sent nu att lägga till jordkabel, men det kan göras senare om tydligt behov visar sig.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: fredde e skrivet 03 apr-17 kl 10:27
En vettig jordningspunkt kan Du ju skapa med en skruv i karossen, där Du behöver jorden. Att dra jordkablar lång väg i härvor är ganska onödigt.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 03 apr-17 kl 10:32
En vettig jordningspunkt kan Du ju skapa med en skruv i karossen, där Du behöver jorden. Att dra jordkablar lång väg i härvor är ganska onödigt.

För all del, men då kanske jag måste skrapa bort lackering. Det finns ju redan jordskruvar, men det är ca 2 meter mellan lämpliga jordskruvar i kaross och baklucka.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: torbjorn skrivet 03 apr-17 kl 18:38
Å andra sidan kan man nog räkna med att valet av jordpunkter som fabriken har gjort förmodligen är ganska väl genomtänkt. Det brukar aldrig bli fel om man återställer originallösningen. Speciellt inte när det är frågan om så gott som sista årsmodellen av en bilmodell som har tillverkats i många år, då kan man ju räkna med att alla detaljlösningar har hunnit bli väl utprovade och de värsta dumheterna är åtgärdade.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 04 apr-17 kl 10:08
När det gäller jordpunkter är originallösningen troligen intakt och tillräckligt bra. När det gäller t.ex. bromsljus, dimbakljus, bakljusenheter ö.h.t. och kabelgenomföringar till bakluckan är jag mer tveksam om originallösningen är särskilt väl utprovad. En del av detta är nytt på 92an jämfört med 88:an, så man kanske inte haft tid att utvärdera det ordentligt, särskilt om 240-serien var på utgående och inte fick så mycket uppmärksamhet på slutet. Jag misstänker att man på de sista årsmodellerna (lite väl lättvindigt?) plockat över lösningar från 740 och andra modernare bilar som ibland varit förbättringar, men ibland inte.

Slitage som visar sig när bilen är 20 år gammal (t.ex. kabelgenomföringarna) kan också vara svårt att utvärdera i tid.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 04 apr-17 kl 11:46
Jag upptäckte nu ytterligare en kabel genom det högra gångjärnet. Det är en kraftig svart kabel som går vid sidan om det grå höljet. Det skulle kunna vara en jordningskabel för bakluckan. Den verkar ha varit av i åtminstone några år..

Jag har också testat om det gör någon skillnad att jorda bakluckan. Med luckan nedfälld kopplade jag till och från en extra (låt vara ganska tunn) jordningskabel. Skyltlyktan lyste då lite starkare. Hos bromsljuset och torkaren (hastighet och kraft) märkte jag ingen skillnad. Dock gjordes test i fullt solljus.

Jag kan dra en jordkabel senare om tydligare behov visar sig.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: fredde e skrivet 04 apr-17 kl 16:06
Har du kollat om nyupptäkten jordar? Då kan Du väl sätta fast den i bakluckan där den hör hemma.
Titel: SV: Felsökning bromsljus
Skrivet av: Anders S skrivet 04 apr-17 kl 21:33
Den har gått av precis i gångjärnet. Det går inte att skarva den utan att ta bort gångjärnet och då måste man först ta bort rakklädseln.