Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: ensamhet skrivet 01 mar-17 kl 12:46
-
Nere till vänster tror jag är till VW bubbla, men vad är de andra två till?
-
De två till vänster kan vara till olika varianter av luftkylda VW-motorer. Kanske tidig (före 1961) respektive sen bubbla, eller också hör den ena av dem till en typ 4-motor (den som användes i 411, 412, VW-bussar och Porsche 914).
Den högra ser ovanligt smal ut, den passar säkerligen till någon 4-cylindrig stötstångsmotor. Insvängningen mitt på högra långsidan känns lite speciell och borde gå att använda för att identifiera packningen. Skulle man kunna gissa på en liten Opel- eller Fordmotor, kanske?
-
När jag tittade närmare på den högra så verkar den vara till 3 cylindrar (3 inbuktningar för tändstift)
SAAB hade väll 3 cylindrig 2 taktare?
-
SAAB hade väll 3 cylindrig 2 taktare?
Stämmer bra!
-
Även DKW, som var vanliga förr.
-
Men tvåtaktare (i synnerhet inte sådana trecylindriga som på sin tid användes i personbilar) brukar inte ha någon ventilmekanism och därmed inte heller någon ventilkåpa.
Jag kan tänka mig att förklaringen till inbuktningen i mitten är att toppen har en slangnippel för t ex kylvatten eller vevhusventilation där.
-
Visst är det så som Torbjörn skriver, en tvåtaktare har ingen ventilkåpa.
Engelsmännen har haft en förkärlek till långslagigaga maskiner, av skatteskäl har jag för mig.
Om packningen är osedvanligt smal kan det kanske vara en ledtråd.
-
Är det inte en Opel kadett 1200? 60-talare.
-
Opel verkar stämma och nu tar vi nästa.
Den påminner om Volvo B18-20, men de har inte de små flärparna eller vad det nu heter, som ska hålla fast packningen i kåpan, om man googlar på det.
-
Golf
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
Golf
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Vad för golf, de ser inte lika ut vid googling?
-
Det är ju en liten motor det där också, tycker det påminner om Fords små motorer - Fiesta eller Escort.
-
Vad för golf, de ser inte lika ut vid googling?
Tycker det liknar det från min gamla golf2
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
Jag hade fel......raderade inlägget
-
Tycker det liknar det från min gamla golf2
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
VAG-motorerna (de vanliga 4-cylindriga på 1,5 - 1,8 l från 70- 80- och 90-talet) har dels skarpare hörn på packningen och dels är öronen med skruvhål vända utåt, inte inåt.
Kan det vara så att den där packningen hör till något snobbigt marinutförande av B18 eller B20 med aluminiumventilkåpa?
-
Visst är det så som Torbjörn skriver, en tvåtaktare har ingen ventilkåpa.
Engelsmännen har haft en förkärlek till långslagigaga maskiner, av skatteskäl har jag för mig.
Om packningen är osedvanligt smal kan det kanske vara en ledtråd.
Det var före ca 1954 som England beräknade bilskatten efter motorns totala kolvarea, så det var förmånligt att göra långslagiga maskiner av den anledningen. Men den engelska bilindustrin konstruerade om sina motorer så gott som omedelbart när skattesystemet hade ändrats, så från slutet av 50-talet och framåt är även engelska motorer "normalt" dimensionerade.
Men en långslagig motor med liten cylinderdiameter bör ju också bli ganska kort eftersom cylindercentra hamnar nära varandra, så långslagigheten påverkar egentligen inte hur långsmal ventilkåpepackningen blir utan bara skalan på den.
En mycket långsmal packning tyder på antingen många cylindrar eller korta vipparmar och liten diameter på ventilfjädrarna.
-
Utseende och mått stämmer med Ford Escort II
-
Då så! Vilken av motorerna till den? Det har ju förekommit många olika, och samma motortyp har existerat i flera olika Fordmodeller också.
-
Då så! Vilken av motorerna till den? Det har ju förekommit många olika, och samma motortyp har existerat i flera olika Fordmodeller också.
ATH 1.1 46 HK stod det, men det kanske passar fler, jag har inte kollat det.
https://www.bildelarstore.se/reservdelar/ventilkapspackning/ford/escort/escort-ii-ath/330 (https://www.bildelarstore.se/reservdelar/ventilkapspackning/ford/escort/escort-ii-ath/330)
-
Förmodligen är det den 1,1 l stötstångsmotor som också är vanlig i t ex Fiesta och som industrimotor. Jag vet av ett kostnadsfritt Fiestavrak med sådan motor (troligen runt 1990) om någon är intresserad.
-
Förmodligen är det den 1,1 l stötstångsmotor som också är vanlig i t ex Fiesta och som industrimotor. Jag vet av ett kostnadsfritt Fiestavrak med sådan motor (troligen runt 1990) om någon är intresserad.
Och jag kan sälja packningar.