Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: ensamhet skrivet 26 feb-17 kl 16:51
-
Gängpaj på en stötdämpare.
Nertill sitter det en kulbult med 12 mm finare gängad stång, som är ca 20 mm lång.
Kolvstången på stötdämparen har ett gängat hål som ska gängas på kulbulten.
Det är även en plåthylsa som kläms fast när man skruvar ihop, hylsan är skydd för kolvstången.
Hylsan gör att jag inte kommer åt att svetsa ihop det.
Fick förslag på att ta kemisk metall och fylla i hålet och trycka in kulbulten.
Vad tror ni om det och vilket märke på kemiska metallen i så fall.
En annan ide jag har är att borra upp hålet i stången och gänga i ett rör, som jag gängar invändigt.
Då måste jag gänga med något som är mindre än 12 mm, vilket medför att stången på kulbulten blir vekare = svagare.
-
Jag tror inte att kemisk metall duger i detta fallet, oavsett fabrikat.
-
Jag ser inte riktigt framför mig hur det ser ut, men kanske skulle du undersöka möjligheten att använda en helicoilskruv?
-
Silverlod kanske.
Men om du gängar grovt på både tapp och hål och sedan trycker ihop det med epoxilim så borde det väl vara goda möjligheter att det håller. Men att bara trycka ihop det med en eller båda delarna gängpaj gör ju att det blir dåligt mothåll vid draglast.
-
Jag ser inte riktigt framför mig hur det ser ut, men kanske skulle du undersöka möjligheten att använda en helicoilskruv?
Det går bort, då båda gängorna är skadade.
-
Silverlod kanske.
Men om du gängar grovt på både tapp och hål och sedan trycker ihop det med epoxilim så borde det väl vara goda möjligheter att det håller. Men att bara trycka ihop det med en eller båda delarna gängpaj gör ju att det blir dåligt mothåll vid draglast.
Gängorna är så uppnötta att det går att skjuta ihop utan att snurra och dessutom glappar det.
-
Jag tror inte att kemisk metall duger i detta fallet, oavsett fabrikat.
Är själv lite skeptisk till "under saker" därför kollar jag vad andra tycker.
-
Antar att det är svårt att svarva ett spår hålet, det var därför jag föreslog att göra ytorna grovgängade. Alltså inte så att gängorna tar i varandra utan bara för att limmet skall fästa.
Kan du svarva en millimeter djupt och låt säga 4 mm långt på samma ställe både på tapp och hål och sedan sammanfoga med epoxi så blir det ju en segersäkring som heter duga.
-
Antar att det är svårt att svarva ett spår hålet, det var därför jag föreslog att göra ytorna grovgängade. Alltså inte så att gängorna tar i varandra utan bara för att limmet skall fästa.
Kan du svarva en millimeter djupt och låt säga 4 mm långt på samma ställe både på tapp och hål och sedan sammanfoga med epoxi så blir det ju en segersäkring som heter duga.
En bra ide om man har en svarv.
-
Vinkelslipen till tappen och offra/(konvertera med vinkelslipen) ett 10 mm borr till en tappfräs ;D
-
Nu fick jag en anledning att sortera upp mitt lager på gängsnitt och tappar, för att se om jag har något som passar för att tillverka en lösgänga av ett rör.
Det är ju bra att få det sorterat, även om jag kommer på något annat sätt att laga stötdämparen.
Man kanske skulle köra sönder fler saker, så man blir tvungen att sortera upp fler saker.
-
Kemisk metall är helt underbar till det mesta.
I detta fallet så är det lika säkert att det inte fungerar som att du får en ärlig kärleksförklaring av en glädjeflicka som fått pengar av dig.
Den gäller bara så länge som slanten räckte till.
Eventuellt kan lösningen med röret hålla. Dock tycker jag att du innan du sysslar för mycket med det tar en rejäl funderare på varför ovan nämnda situation uppstått.
Förhoppningsvis inser du att postorder efter ny dämpare är den lösning som du föredrar.
-
Kemisk metall är helt underbar till det mesta.
I detta fallet så är det lika säkert att det inte fungerar som att du får en ärlig kärleksförklaring av en glädjeflicka som fått pengar av dig.
Den gäller bara så länge som slanten räckte till.
Eventuellt kan lösningen med röret hålla. Dock tycker jag att du innan du sysslar för mycket med det tar en rejäl funderare på varför ovan nämnda situation uppstått.
Förhoppningsvis inser du att postorder efter ny dämpare är den lösning som du föredrar.
Förmodligen har den gängat upp sig och så har det nötts upp efter 60 000 mil.
De kostar 10 X så mycket som bilen, eftersom det är nivåreglering
-
Skall du köra lika mycket till så använd silverlod. Testar du epoxilåsningen så håll koll på den. Skulle ju inte åka Paris-Dakar med den lagningen.
-
I detta fallet så är det lika säkert att det inte fungerar som att du får en ärlig kärleksförklaring av en glädjeflicka som fått pengar av dig.
Den gäller bara så länge som slanten räckte till.
;D ;D ;D ;D ;D
-
Prova, osäker på stavningen, Helicoi-gänga...det använde jag i en Volvo GLT med V6'an, där jag drog av ett stift i topp-helvetet...
Skickat från min iPad med Alternativ.nu
-
Jag lagade ena sidan med kemisk metall från PP och den andra tillverkade jag en lösgänga till, för att gämföra och hittills har båda hållit.