Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: ensamhet skrivet 26 jan-17 kl 13:11
-
En avfuktare är ju avsedd att torka upp ett utrymme.
Vad händer om det står bilbatterier i utrymmet?
Drar man ur vätskan ur dom med?
-
Är de öppna så i förlängningen så torkar man dem.
Men inte så att man inte kan ha batterier i de utrymmet,
-
Nej! Det är luften som torkas ur. Det som finns i slutna kärl påverkas inte. Du får dessutom ett varmare utrymme eftersom avfuktaren producerar värme.
-
Om batterierna är sådana som man fyller på vatten i.
-
Det är så försvinnande lite så det behöver man inte oroa sig för. Ett batteri klarar ju den varma, torra luften under en motorhuv.
-
Om det är ett "öppet" batteri Torkar det. Men det tar flera år. Och inte torkar det fortare pga avfuktaren.
Den torkar nog mest tvätten i tvättstugan. Men egentligen torkar den bara luften, tvätten torkar bara obetydligt fortare, om det inte ett väldigt fuktigt rum från början.
-
På den tiden jag var anställd på ett finsnickeri, så hade vi där en BT Åkstaplare med batterier som fylldes på med dest.vatten. Det var en markant skillnad i hur ofta man behövde fylla på vatten i batterierna mellan "rötmånaderna" juli-september kontra den torra årstiden januari-februari. Så rent spontant, jag tror att luftavfuktaren kommer att göra skillnad.
-
På den tiden jag var anställd på ett finsnickeri, så hade vi där en BT Åkstaplare med batterier som fylldes på med dest.vatten. Det var en markant skillnad i hur ofta man behövde fylla på vatten i batterierna mellan "rötmånaderna" juli-september kontra den torra årstiden januari-februari. Så rent spontant, jag tror att luftavfuktaren kommer att göra skillnad.
Och det var inte så att laddaren var temperaturkompenserad - kanske lite väl mycket eller laddaren satt kanske i ett ouppvärmt utrymme - så den laddade med högre spänning vintertid, batteriet blev mer överladdat och mer vatten sönderdelades genom elektrolys till knallgas?
-
Laddaren satt i uppvärmt utrymme vintertid, och stängde av självt då batterierna var fulladdade.
-
Och det är inte så att det kunde bli mycket varmt i laddarens utrymme på sommaren, så det fick ev temperaturkompensering att dra ner laddspänningen och få laddaren att stänga av i förtid?
-
Inte det heller. Runt 20 grader året runt.
-
Thomas har gjort en iakttagelse och den tvivlar jag inte på, däremot att torr luft torkar ur batterier. Skulle det vara så att det faktiskt är den torra luften som orsakat behovet att fylla på destvatten i batterierna så är det snarare att batterierna tar upp fukt ur luften på sommaren och därmed inte behöver fyllas så ofta. Svavelsyra tar upp vatten och kan användas som torkmedel. Förr var det inte helt ovanligt att man ställde ett glas med svavelsyra mellan ytter- och innerfönstret på vintern för att förhindra kondens, någon centimeter som resulterade i fullt glas på vårkanten. Men jag tror mer på avgasning vid laddning och något samband vi inte ser.
-
Vad har de sista sex inläggen med min fråga att göra?
Jag funderar inte på att avfukta med truckar, laddning, temperaturer och årstider, utan en avfuktare. (se länk)
http://woods.se/Produkter/avfuktare/woods-ds28f-2/ (http://woods.se/Produkter/avfuktare/woods-ds28f-2/)
-
Jag har en sådan avfuktare jag är mycket nöjd med den. Den har aldrig krånglat, jag har haft den i 15 år nu.
-
Avfuktaren kommer att påverka batterierna.
Det är självklart,
frågan är hur mycket.
Parametrarna är hur pass torr luften blir av avfuktaren.
Vilken temperatur det är i utrymmet och hur den fluktuerar.
Sedan kommer frågan in hur pass god ventilationen är.
Många parametrar att ta hänsyn till.
-
Vad har de sista sex inläggen med min fråga att göra?
Jag funderar inte på att avfukta med truckar, laddning, temperaturer och årstider, utan en avfuktare. (se länk)
[url]http://woods.se/Produkter/avfuktare/woods-ds28f-2/[/url] ([url]http://woods.se/Produkter/avfuktare/woods-ds28f-2/[/url])
Som vanligt så är det svårt att ge ett perfekt svar, därför kommer kvalificerade gissningar. Men visst har inläggen med din fråga att göra. Du har öppna blybatterier (som har utspädd svavelsyra som elektrolyt) och avser att sänka luftfuktigheten i den lokal de förvaras i, hur du sänker luftfuktigheten är inte så intressant men de flesta antog nog att du skulle använda en kompressoravfuktare.
Jag har inte sett någon studie med minskning/ökning av mängden elektrolyt i öppna bilbatterier som funktion av luftens fuktighet, men det finns kanske om man söker på utrikiska eller kontaktar de stora batteritillverkarna.
-
Som vanligt så är det svårt att ge ett perfekt svar, därför kommer kvalificerade gissningar. Men visst har inläggen med din fråga att göra. Du har öppna blybatterier (som har utspädd svavelsyra som elektrolyt) och avser att sänka luftfuktigheten i den lokal de förvaras i, hur du sänker luftfuktigheten är inte så intressant men de flesta antog nog att du skulle använda en kompressoravfuktare.
Jag har inte sett någon studie med minskning/ökning av mängden elektrolyt i öppna bilbatterier som funktion av luftens fuktighet, men det finns kanske om man söker på utrikiska eller kontaktar de stora batteritillverkarna.
Kan väll delvis hålla med, men ladda trucken passade inte riktigt in.
-
Avfuktaren kommer att påverka batterierna.
Det är självklart,
frågan är hur mycket.
Parametrarna är hur pass torr luften blir av avfuktaren.
Vilken temperatur det är i utrymmet och hur den fluktuerar.
Sedan kommer frågan in hur pass god ventilationen är.
Många parametrar att ta hänsyn till.
OK här är några parametrar.
Det är pissväder här = tö och hög luftfuktighet.
Ingen värme på i bussen och det känns att det är fuktigt i den, så jag tänkte slå på värmen och ställa in avfuktaren när skåpet på lastbilen torkat klart (Hittills har jag fått ur 50 liter vatten och det är bara några däck och pallar i den).
I bussen står det flera batterier och det känns drygt att plocka ur dem, det är därför jag funderar.
Har ingen aning om hur torr luften blir, men som det känns som inomhus.
Temperatur ca 10-15 grader.
Ventilation är som en stor buss med stängda dörrar.
-
Det är säkert inga problem att ha kvar batterierna där. En vanlig kylavfuktare kan ju inte sänka luftens daggpunkt under 0 grader, så luften blir aldrig torrare än normalt centraluppvärmt inomhusklimat på vintern.
-
Vad händer om det står bilbatterier i utrymmet?
Drar man ur vätskan ur dom med?
Här är sammanhanget till din fråga. Bilbatterier, vätska och luftavfuktare. Jag ser sammanhanget i alla fall... ;D
-
Helt säkert att göra som du tänkt, ensamhet. Jag har luftavfuktare i de lokaler jag förvarar batterier och har inte sett något problem. Det är en bra lösning att ha luftavfuktare i bussen, då slipper du det stora problemet som fukt innebär för allt annat där inne.
Jag har en Woods och några billigare noname. De fungerar alla bra, woods har dock betydligt bättre fläkt, men om tempen går under 5 plus så får jag isbildning på alla och den hinner inte tina när de tar paus. På ett ställe där det är kritiskt har jag löst det med två tidur, ett som bryter strömmen var fjärde timme för avfuktaren och det andra som slår på strömmen till en halogenlampa som är riktad mot kylslingan den timme avfuktaren är avslagen.
-
Jag har gjort erfarenheten att billiga avfuktare är som mest effektiva inom ett ganska litet temperaturområde. Ofta fungerar de nästan inte alls under +10 eller över +25 grader.
-
Ja, skall man avfukta ett lite större utrymme där tempen kan variera så är det nog säkrast att satsa på Woods eller liknande. Men de här små för en tusing plockar ut mycket fukt per dag när tempen ligger mellan 5 och 15 grader i små utrymmen här hos mig. Och kompressorn verkar hålla länge, det är fläkten som ger sig.
-
Oavsett vilket så kommer du inte komma ut efter en helg och märka att batteriet är snustorrt så kör på