Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: kackelmann skrivet 19 okt-16 kl 18:03

Titel: Varvtal för lägst bränsleförbrukning?
Skrivet av: kackelmann skrivet 19 okt-16 kl 18:03
Generellt gäller, ju högre hastighet på bil desto högre energi krävs det för att åstadkomma hastigheten emot luftens motstånd.
Alltså högre bränsleförbrukning.

Funderar dock på om det kan finnas anledning att "gasa på", har förstått att äldre motorer är konstruerade för att arbeta optimalt (dvs. mest ekonomiskt) i ett visst varvtal eller spann. Alltså (hypotetiskt, siffrorna rent påhittade), skulle det kunna vara mer ekonomiskt att köra i 2200 rpm än 2000 rpm, om motorn är konstruerad att arbeta mest effektivt runt 2200 rpm trots att det högre varvtalet skulle innebära mer luftmotstånd?

Och kan man ta reda på motorns optimala varvtal genom att studera en kurva ur en bromsbänk, alltså där man mäter hästkraft och vridmoment?
Titel: SV: Varvtal för lägst bränsleförbrukning?
Skrivet av: Thomas_ skrivet 19 okt-16 kl 19:15
Detta är en väldigt individuell fråga att besvara. Det finns 100-tals motorer av olika fabrikat och ålder som ger helt olika resultat på de tester du föreslår.
Titel: SV: Varvtal för lägst bränsleförbrukning?
Skrivet av: JohnA skrivet 19 okt-16 kl 22:02
I stort sett alla motorer har en "sweet-spot" vid och strax över det varvtal där vridmomentet är högst, då gaspådraget är 70-90% av full gas. Hur väl detta sedan kan utnyttjas beror förstås på motorstyrkan, utväxlingen och aerodynamiken. De flesta bilar har ett hastighetsområde där de går snålast. Även UNDER denna hastighet dricker bilen ofta MER, helt enkelt för att motorn blir så lite belastad att den "faller ur" området för bäst verkninsgrad.

Kolla avdelningen Energi - Fordonsdrift, där håller vi på och tjafsar mycket om sådant! :)
Titel: SV: Varvtal för lägst bränsleförbrukning?
Skrivet av: torbjorn skrivet 19 okt-16 kl 22:04

Och kan man ta reda på motorns optimala varvtal genom att studera en kurva ur en bromsbänk, alltså där man mäter hästkraft och vridmoment?

Inte bara med de siffrorna, utan det behövs också diagram över bränsleförbrukningen som funktion av varvtalet. Och samtliga kurvskaror upptagna vid flera olika gaspådrag.
Rent allmänt kan man säga att det mest ekonomiska varvtalet ligger lägre ju lägre effekt man behöver ta ut ur motorn just för ögonblicket. Vid lågt effektuttag blir ju friktions- och pumpförlusterna vid högre varvtal dominerande.
Men bränsleförbrukningen ökar om man segdrar med så stort gaspådrag att bränslesystemet börjar fullgasanrika och/eller tändsystemet ställer tändningen senare för att undvika knackningar.

Saker som kan påverka det hela på oväntade sätt är t ex kompromisser som motorkonstruktören har fått göra av körbarhets - eller avgasreningsskäl. T ex om man har valt att låta motorn gå med onormalt sen tändning i något visst varvtals- och belastningsområde för att klara kraven på NOx-utsläpp, i så fall blir också bränsleförbrukningen hög då den går under just de förhållandena.