Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: ensamhet skrivet 17 sep-16 kl 13:33

Titel: Går det att kolla om laddningsregulator är hel?
Skrivet av: ensamhet skrivet 17 sep-16 kl 13:33
Kolhållare med inbyggt relä till Bosch generator för fordon.
Går det att kolla om de är hela utan att montera i generator och provköra?
Titel: SV: Går det att kolla om laddningsregulator är hel?
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 17 sep-16 kl 13:44
Är den använd och bortmonterad så förutsätter jag att oftast att dom är kass.
Titel: SV: Går det att kolla om laddningsregulator är hel?
Skrivet av: torbjorn skrivet 17 sep-16 kl 14:29
Ja, det är ganska lätt gjort.  Koppla in en glödlampa t ex 12 V 5 W mellan kolen.  Anslut en reglerbar spänning med minus till jord och plus till D+ (blecket nära en av fästskruvarna när det är en Bosch-regulator). Öka spänningen sakta och kolla att lampan slocknar när spänningen når ca 14 V och tänds igen om man sänker spänningen under samma värde.

Det är sällan en Bosch-tillverkad regulator går sönder annat än genom att kolen är utslitna. Piratregulatorer är däremot högst opålitliga, när de fungerar så reglerar de ofta på lite väl hög spänning så det finns risk att batteriet laddas sönder om man har en sådan regulator i en bil som går i långa dagliga körningar.

Observera att det finns en del udda Bosch-regulatorer som avviker från det normala. Något år på 80-talet använde Volvo en regulator med en extra kontakt för en tempgivare som var placerad under batteriet, för att få bättre temperaturkompensering. En sådan regulator kräver att tempgivaren är inkopplad för att fungera bra. Modernare regulatorer (generatortyper KC m fl, där fläkten inte sitter på remskivan utan innanför generatorns gavel) mäter ibland spänningen på både B+ och D+ , de är svårare att koppla upp för provning på bänk.
Titel: SV: Går det att kolla om laddningsregulator är hel?
Skrivet av: ensamhet skrivet 17 sep-16 kl 15:59
Ja, det är ganska lätt gjort.  Koppla in en glödlampa t ex 12 V 5 W mellan kolen.  Anslut en reglerbar spänning med minus till jord och plus till D+ (blecket nära en av fästskruvarna när det är en Bosch-regulator). Öka spänningen sakta och kolla att lampan slocknar när spänningen når ca 14 V och tänds igen om man sänker spänningen under samma värde.

Det är sällan en Bosch-tillverkad regulator går sönder annat än genom att kolen är utslitna. Piratregulatorer är däremot högst opålitliga, när de fungerar så reglerar de ofta på lite väl hög spänning så det finns risk att batteriet laddas sönder om man har en sådan regulator i en bil som går i långa dagliga körningar.

Observera att det finns en del udda Bosch-regulatorer som avviker från det normala. Något år på 80-talet använde Volvo en regulator med en extra kontakt för en tempgivare som var placerad under batteriet, för att få bättre temperaturkompensering. En sådan regulator kräver att tempgivaren är inkopplad för att fungera bra. Modernare regulatorer (generatortyper KC m fl, där fläkten inte sitter på remskivan utan innanför generatorns gavel) mäter ibland spänningen på både B+ och D+ , de är svårare att koppla upp för provning på bänk.

Om det är 24 volt så förutsätter jag att man tar en 24 volts lampa, men är det vid 28 volt den slår till och från?
Titel: SV: Går det att kolla om laddningsregulator är hel?
Skrivet av: torbjorn skrivet 17 sep-16 kl 19:17
Ja, då är det ungefär 28 V.