Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Hook skrivet 01 sep-16 kl 19:48
-
Jämmer o elände, oljan sprutar ut ur traktorn i övre kant på oljefilterhuset?
Vad har hänt? Är det packningen runt som gått eller är det filtret som är igensatt?
-
Säkerligen packningen som spruckit eftersom den är torr.
Det tyder på att det bar längesedan som du servade traktorn.
Beställ ett servicekit och gör oljebyte samtidigt.
-
::)
De var nog ett tag sen jag servade den....man blir bortskämd när den bara går o går.....
Vad kan ett servicekit innehålla? Tänkte byta bränslefilter oxå.
Är de Olsson Ellös som har grejerna?
-
det är bästa att fråga dom.
Till oljan så är det som regel filter och oring, kanske en packning till bottenmuttern.
-
Det går också bra att köpa filter på nätet (t ex från tyska eller engelska handlare på eBay). Oavsett var du köper filtren, så försök om möjligt få tag i filter från någotsånär välkända tillverkare (Fram, Mann, Knecht, Bosch, Baldwin m fl). I synnerhet bör man passa sig för alltför skumma piratdelar när det gäller bränslefilter till dieslar, oljefiltret är det väl mindre kritiskt med.
Se upp med att det tycks förekomma flera olika varianter på oljefilter till Ford 3000. Det verkar som om äldre exemplar har ett insatsfilter som din traktor, medan nyare har ett plåtburksfilter. Ev kan det också skilja beroende på var den är tillverkad (Belgien, USA eller England). Utomlands har de också förekommit med bensinmotor, och den har säkerligen ett annorlunda oljefilter än dieseln som är den vanliga i Sverige.
Om motorn har gått mycket länge utan olje- och filterbyte så är det en god idé att köpa två filter på en gång och göra ett till olje- och filterbyte ganska snart om den nya oljan blir svart redan efter några enstaka timmars körning. Men kör åtminstone 10-20 timmar, gärna vid något tillfälle ett par timmar i sträck med tung belastning på motorn innan nästa byte, så att oljan får göra rätt för sig när det gäller att lösa upp gammalt slam och avlagringar i motorn.
-
Vidare efterforskningar visar att oljefiltret nog är ganska speciellt för den här motorn, men det finns stort utbud av ersättningsfilter från många olika tillverkare. T ex Mann H 1260 x . Bränslefiltret är däremot ett så gott som standardfilter för dieselmotorer med CAV bränslepump från 60- 70- och 80-talet, t ex Mann P 917 x , samma filter används t ex på de flesta MF traktorer och Citroën och Peugeot personbilar. Det går att få tag i hos i stort sett vilken biltillbehörsfirma som helst och ska inte behöva kosta mer än 40-50 kr.
-
;D
Bra teori Skogsvilde !
Det var som synes packningen som gett sig. Få se om det finns nån dammig hos nån lokal traktorfirma...
Tack Torbjörn för goda råd om filter.
Mekandet går vidare........