Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: roli skrivet 01 aug-16 kl 18:40

Titel: Briggs 17.5hp åkgräsklippare med ojämn tomgång
Skrivet av: roli skrivet 01 aug-16 kl 18:40
Hej!

har en åkgräsklippare som det sitter in 17.5 hp briggs stratton på.

problemet med den är att den börjar få svårt att hålla en jämn tomgång/gas efter en stunds drift.
har testat att blåsa rent luftfiltret och rengjort tändstiftet. 

vad kan det vara ?

Tacksam för svar
MVH
Titel: SV: Briggs 17.5hp åkgräsklippare med ojämn tomgång
Skrivet av: torbjorn skrivet 01 aug-16 kl 23:06
Vad är det för typ av förgasare? Flottörförgasare som får bränsle via självtryck från tanken, eller en membranförgasare som sitter ovanpå tanken?
När är motorn tillverkad?

Om luftfiltret är ett skumplastfilter, så nöj dig inte med att blåsa ren det utan rengör det enligt instruktionsboken istället.
I princip går det till på följande sätt: Tvätta ur filtret grundligt i antingen hetvatten + diskmedel eller t ex lacknafta eller dieselolja, beroende på vilken slags smuts det är igengrott med. Om du tvättar med diskmedel så skölj och krama ur det i rent vatten efteråt. Låt det torka fullständigt. Häll på ca en matsked motorolja och krama in den så den är jämnt fördelad i skumplasten innan filtret monteras.

I övrigt så kan troliga fel vara t ex kärvande eller slitna länkar som har med varvtalsregulatorn att göra, smuts i länkaget runt förgasaren, motorn överhettad pga fullt med skräp innanför kylluftkåporna (man bör ta loss dem och göra rent, blåsa med tryckluft i kylflänsarna osv regelbundet).

Tänkbara förgasarproblem kan vara, oberoende av förgasartyp, skräp i något munstycke eller feljusterad blandningsskruv.
På membranförgasare kan det förekomma tjuvluft om flänsarna på förgasare och tank inte är perfekt plana eller om membranet är skadat. Man kan sätta ihop förgasaren tillfälligt utan membran och kolla att det inte går att få in ett 0,1 mm bladmått någonstans mellan flänsarna.
Flottörförgasare kan bli konstiga om gummipackningen runt flottörhuset är otät.

Den där typen av problem kan också bero på dålig kompression som blir ännu sämre när motorn blir varm. Om du misstänker detta, prova att dels efterdra topplocksskruvarna (i synnerhet brukar skruvarna i den nedersta raden kunna lossna av sig själva) och dels att byta olja, om det är länge sedan sist och oljan är mycket svart.
Vid oljebyte i en motor som har blivit så igengrodd att kolvringarna har beckat fast, så bör man hälla i en modern bilmotorolja (syntetolja) med bra sotlösande egenskaper. Förmodligen kommer motorn att börja gå betydligt bättre när den har fått vara igång några timmar i sträck efter oljebytet, och då är nog den nya oljan svart igen av allt sot och beck den har löst upp, och ännu ett oljebyte kan vara på sin plats. Tänk på att en del motorer kan få kopiöst hög oljeförbrukning tillfälligt medan de fastbeckade kolvringarna håller på att lossna, det är lämpligt att kolla oljenivån ofta under "renkörningen", speciellt om man märker kraftig oljerök i avgaserna.
Titel: SV: Briggs 17.5hp åkgräsklippare med ojämn tomgång
Skrivet av: roli skrivet 02 aug-16 kl 17:15
tack för svaret!

Det är en flottörförgasare, när motorn är tillverkad vet jag inte. men tror det är en 08.
luftfiltret är ett pappersfilter. jag har testat med att göra rent samt smort upp alla länkar utan resultat.
oljan byts 2 ggr om året så den är det inget fel på.

borde man inte se sot  där det läcker om toppen är otät?

ska köpa soppa/luftfilter samt tändstift tänkte jag så får vi se om det hjälper.
Titel: SV: Briggs 17.5hp åkgräsklippare med ojämn tomgång
Skrivet av: torbjorn skrivet 02 aug-16 kl 21:29
Nej, det brukar inte synas särskilt mycket sot vid en läckande topplockspackning, speciellt inte om motorn ändå är svartmålad.

Jag tror knappast det är något filter- eller tändstiftsproblem i det här fallet. Tändstiftsfel brukar märkas på att motorn inte går igång överhuvudtaget eller på kraftiga misständningar, och om bränslefiltret är igensatt brukar det först märkas då motorn belastas hårt medan det inte påverkar tomgången nämnvärt.

När det är flottörförgasare är det lätt att kolla hela bränsleförsörjningen genom att ta loss flottörhuset, ha en liten burk under, öppna bränslekranen och bedöma hur stort flödet som kommer ur nålventilen då flottören hänger ner är. Om flödet är flera gånger större än vad motorn rimligtvis kan ha för bränsleförbrukning vid full belastning (jag gissar på ca 7 l/timme för den här motorn) så behöver man inte oroa sig för bränsleförsörjningen.

Så jag skulle nog nästan mest gissa på skräp i förgasarmunstycken eller tjuvluft, om man kan utesluta topplockspackningen.