Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: jörmundur skrivet 26 jul-16 kl 19:49
-
Hej. jag ska överta en tvåskärig växelplog (kverneland) från sent 80-tal eller tidigt 90-tal
är det någon som kan ge en hyfsad gissning på vad en sån kan väga?
kan inte hitta någon uppgift på vare sig plog eller nätet :/
jag ska köra hem den på obromsad släpvagn som får lasta 6-700 kilo tror jag.
bör man låna värre vagn tro?
mvh j
-
Det tror jag, Känns tunga visserligen, men så mycket väger de inte... :)
Edit, om du kan lasta 6-700 kg
-
Prova att söka på Norska sidor också (kverneland vekt)
-
Räkna med 650-700 kg.
På plogen finns en specifikationsetikett med modell nr mm och sista raden där brukar vikten anges. Kolla med din leverantör.
Personligen skulle jag kört hem den på mitt släp utan större tvekan.
Ta med träbitar att lägga under på känsliga ställen och dubbla långa spännband och kör med huvet så får du hem den på släpet.
-
Ska du vara säker på att köra lagligt bör du ta ett större släp. Tveksamt om den väger under 700 kg, beror lite på utrustning mm. Är det sedan ett lite känsligt släp så du måste förstärka hade jag letat upp ett bättre släp.
-
Jag har lastat 3 kubik ved på ett 650kg släp med grindar. Det är samma standard och helt obegripliga två viktklasser på samma släp. 650 är en nedreggad 750 släp och klarar transporten lätt. Varför krångla till allt, det är dessutom ett hyrsläp.
Pumpa 3 kg i däcken och åk.
-
Jag har lastat 3 kubik ved på ett 650kg släp med grindar. Det är samma standard och helt obegripliga två viktklasser på samma släp. 650 är en nedreggad 750 släp och klarar transporten lätt. Varför krångla till allt, det är dessutom ett hyrsläp.
Pumpa 3 kg i däcken och åk.
Självklart är du världsmästare! Det är ingen jävel som imponeras av du begår brott.
TS. Ta reda på vikten, ta med dig ett släp som du vet klarar vikten och se till att den som kör har rätt behörighet för fordonkombinationen.
För om det nu går åt helvete så är första steget överlass, kanske olovlig körning.
Råkar du ut för ett olyckstillbud så kan det lätt bli någon av de olika klasserna på vårdslöshet i trafik.
Eller ve och fasa någon blir skadad eller värre.
-
Googlade fram en broschyr på plogar: http://www.andresenmaskin.se/wp-content/uploads/2014/07/MRP_small_swedish.pdf (http://www.andresenmaskin.se/wp-content/uploads/2014/07/MRP_small_swedish.pdf)
Om de angivna vikterna även gäller för lite äldre plogar är det som sagt tveksamt om det är lämpligt med ett obromsat släp.
-
Självklart är du världsmästare! Det är ingen jävel som imponeras av du begår brott.
TS. Ta reda på vikten, ta med dig ett släp som du vet klarar vikten och se till att den som kör har rätt behörighet för fordonkombinationen.
För om det nu går åt helvete så är första steget överlass, kanske olovlig körning.
Råkar du ut för ett olyckstillbud så kan det lätt bli någon av de olika klasserna på vårdslöshet i trafik.
Eller ve och fasa någon blir skadad eller värre.
Jag får mycket gjort utan hysteri, vad har du gjort för nyttigt idag mer än gnällt?
-
Hej, jag lyfter inte min 2-skäriga Kverneland med grållen och den tror jag lyfter någonstans runt 500kg. Så 6-700kg är nog en bra gissning eftersom plogen lättar ytterst lite när man lyfter. Har du bara vanligt bilkort är det bättre att köra med en vanlig släp och lite överlass. Blir betydligt värre för dig om du lånar en släp du inte har körkort till.
-
700 kg på ett 750 reggat släp är inget överlass, varken på släp eller totalvikt på en vanlig bil.
Helt ofarligt!
Det värsta och då menar jag det värsta som kan hända oavsett vikt och släp är punktering. Jag får köra nästan hur stora släp som helst och har själv ett 2.7 tons Variant Cargo med reservdäck.
Fast jag har reggat ner det till 2.000 kg för att kunna dra den med Volvon också.
Grattis till en bra plog. Den med två vändskär används oftast som bas på tävlingsplogarna.
Ta med en garagedomkraft och några trädklossar, bra att ha i fall att.
-
Hej, jag lyfter inte min 2-skäriga Kverneland med grållen och den tror jag lyfter någonstans runt 500kg. Så 6-700kg är nog en bra gissning eftersom plogen lättar ytterst lite när man lyfter. Har du bara vanligt bilkort är det bättre att köra med en vanlig släp och lite överlass. Blir betydligt värre för dig om du lånar en släp du inte har körkort till.
Varför sitter du där och rekomenderar en person att begå brott???
Det ena är precis lika illa som det andra.
-
Skogsspyko, det är det han inte gör. Det blir helt lagligt då.
-
Skogsspyko, det är det han inte gör. Det blir helt lagligt då.
Jasså? ::)
Hur kan du få det till att vara lagligt att köra med överlass?
För övrigt så är nicket skogsvilde. ;D
-
Ett 750 reggat enaxlat släp får lasta 750 kg och plogen väger inte mera.
Ett släp väger kanske 400 kg. 750 + 400 kg plus 650 kg plog är 1800 kg.
Jag får dra 1800 med min Volvo typ, var ligger problemet? Totalt hamnat jag under 3.500 med några kilos marginal. Får kanske ta ut verktygslådan och kissa innan jag åker så funkar det.
-
Här är verktyget som får slut på alla kryptiska spekulationer.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
-
Ett 750 reggat enaxlat släp får lasta 750 kg och plogen väger inte mera.
Ett släp väger kanske 400 kg. 750 + 400 kg plus 650 kg plog är 1800 kg.
Jag får dra 1800 med min Volvo typ, var ligger problemet? Totalt hamnat jag under 3.500 med några kilos marginal. Får kanske ta ut verktygslådan ock kissa innan jag åker på funkar det.
Att du hävdade att man kan köra lagligt med överlass.
Sedan är det som regel så att "750 kg släp" anger den tillåtna totalvikten på släpet.
Dvs släpets egna vikt och så lastvikten som är upp till en totalvikt om 750 kg.
Med den normala beräkningsformen så har du i ditt exempel ett 1150 kg släp.
-
Ja, enligt tabellen så väger plogen ca 670 respektive 780 kg eller mer, beroende på vilken modell det är.
-
Sedan är det som regel så att "750 kg släp" anger den tillåtna totalvikten på släpet.
Dvs släpets egna vikt och så lastvikten som är upp till en totalvikt om 750 kg.
Helt rätt, normala är att när man pratar om 750 kilos släp så är det totalvikten som avses.
Då släpets egenvikt är runt 150-200 kilo brukar det blir 550-600 kilo maximal lastvikt på sådant släp om man ska hålla sig inom lagens ramar. Släpet klarar säkert både 700 och 800 kilo last också om man kör väldigt lugnt, det finns naturligtvis en överdimensionering i godset så den ska tåla maxlasten även om man kör över ett litet gupp, et.c.
Men att uppmuntra till brott är kanske inte det bästa.
Går det att dela plogen eller plocka av bitar från den? Det är ju annars en möjlighet att om det går att plocka av delar för 100-200 kilo som går in i bilen och resten på släpet, då blir det med största sannolikhet lagligt.
-
Hej, jag lyfter inte min 2-skäriga Kverneland med grållen och den tror jag lyfter någonstans runt 500kg. Så 6-700kg är nog en bra gissning eftersom plogen lättar ytterst lite när man lyfter. Har du bara vanligt bilkort är det bättre att köra med en vanlig släp och lite överlass. Blir betydligt värre för dig om du lånar en släp du inte har körkort till.
Beroende på modell är det lite mindre eller mycket mindre än 500 kg grålle klarar.
http://konedata.net/traktorit/massey-ferguson/ferguson-te-20/ (http://konedata.net/traktorit/massey-ferguson/ferguson-te-20/) "Nostovoima kg Lift capacity kg"
-
Ja, generellt skall det ju vara så att (den interna) kulventilen (en sluten säkerhetsventil) är avstämd mot den maxvikt +X marginal innan man blåser cylinderpackningar, ventiler och annat i hydrauliken. Normalt sett spelar det ingen roll om man ligger över max, Så det brukar gå att pressa litetgrand, men man skall aldrig överskida max om den är satt ur funktion.
Edit, inget illa ment med detta, sagt enkom som ren upplysning att det inte är några problem här.
-
Tänk på tonen, grabbar! Det är och balanserar på gränsen här.
/skräptanten, moderator
-
Beroende på modell är det lite mindre eller mycket mindre än 500 kg grålle klarar.
[url]http://konedata.net/traktorit/massey-ferguson/ferguson-te-20/[/url] ([url]http://konedata.net/traktorit/massey-ferguson/ferguson-te-20/[/url]) "Nostovoima kg Lift capacity kg"
Intressant, jag har en TEA (bensin)och de lyfter tydligen 350 kg. Grannen som växte upp med en diesel påstod att den lyfte ca 500kg, då var han rätt på det men inte jag. Tack