Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: DennisCA skrivet 14 jul-16 kl 08:30

Titel: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 14 jul-16 kl 08:30
Jag har suttit och väntat på ett deal ganska länge för en äldre kvalitétskompressor (och jag väntar så länge jag behöver, har ingen brådska och är snålare än joakim von anka), nu dök denna upp bara några kilometer från där jag bor. Jag är ingen kompressor-expert annat än att jag vet Atlas CopCo är gedigna gerjer, men vad tror ni? Värt att satsa på?

http://www.findit.fi/sv/1026817.htm (http://www.findit.fi/sv/1026817.htm)

Fanns en provstartsvideo också, har inte möjlighet att se den just nu själv:
https://vimeo.com/174578277 (https://vimeo.com/174578277)
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 14 jul-16 kl 09:18
Om storleken stämmer bra med dina luftbehov och om inte motorn är för kraftig för dina huvudsäkringar, så kan det nog vara en bra affär. Eftersom det går två kablar till motorns kopplingslåda så kan man anta att den har gått med Y/D-start, och i så fall är det bra om du får med skåpet med kontaktorer, tidrelä mm som hör ihop med den funktionen. Manuell Y/D-start kan ju vara lite besvärlig på en kompressor som ska starta och stoppa automatiskt.

Den tycks vara gjord för högre arbetstryck än man använder i vanliga tryckluftverktygssammanhang, det är ju i och för sig ingen nackdel, det blir bara bättre verkningsgrad och livslängd hos  kompressorn om den får gå med lägre tryck (6-10 bar istället för 15-18 som den verkar ha varit tänkt för ursprungligen).
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 14 jul-16 kl 10:37
Baa du påpekade detta, fast vem vet om den lådan med funktionerna finns kvar? En ny motorstartare kostar väl åtminståne en 100€ till.

Översättning av plåten:
Tilavuus = volym så en 250 liters tank
valm.vuosi = tillverkningsår
käyttöpaine = arbetstryck
vesipanie = vattentryck
tarkast = inspekterad/inspektör

Räcker 250l tank till att driva tryckluftsverktyg som slipmaskiner och mutterdragare?
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: ensamhet skrivet 14 jul-16 kl 11:06
Den där påminner om en som jag haft och den var det nåt som jag inte vet vad det heter på.
Det innebar att jag startade den med en manuell Y/D-start och när den fick upp trycket, så avlastade några ventiler, så att den gick utan att komprimera luften.
När trycket sjunkit, så började den komprimera igen.
Motorn var igång hela tiden, så Y/D-start behövdes bara vid starten.
Min var på 10 hästar och jag hade 16 A huvudsäkring och det fungerade bra.
Min tank var på ca 200 liter och jag både slipade och lackade bilar.
Senare fick jag tag på en 500 liters tank som jag också kopplade in och då behövde jag bara köra upp trycket och sedan räckte luften flera dar till att blåsa och köra lite småmaskiner då och då.
 
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 14 jul-16 kl 11:08
Jaha så den går hela tiden, vad blir det för strömförbrukning att ha igång en sådan?

Skulle gärna haft en som slår igång och stänger av vid behov, och som jag kunde bygga in i en låda utanför verkstaden (dock under tak, i bilporten).

Det var ett bra svar annars för jag fick från ett annat forum reda på att den körde med något som hette avlastningsventi men fattade inte hur det var menat att funka. Nu vet jag!
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: ensamhet skrivet 14 jul-16 kl 11:21
Jag mätte aldrig strömförbrukningen, men upplevde inte att det blev dyrt.
Jag tyckte att det var en fördel, då jag bara hade 16 A  huvudsäkring.
Kompisar med de som startade och stoppade, flög det säkringar titt som tätt för.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 14 jul-16 kl 11:28
Har 25A på hela huset men bara 16A per uttag för 3-fas. Jag ser inte på videon vad han kör med, ser bara en manuell brytare. Eftersom han är på "laande" kan han ha större än 3x25A säkring.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 14 jul-16 kl 11:30
Skit samma, såld...
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 14 jul-16 kl 13:45
Typskylten gällde nog tanken och inte själva kompressorn.

När det gäller vad man kan göra med en kompressor och tank av viss storlek, så är tankens volym intressant om man har kompressor som ger alldeles för litet flöde för de tryckluftverktyg man vill använda, och om man inte vill behöva göra pauser i arbetet för att vänta på att den ska bygga upp tryck igen alltför ofta.  Om man har en onödigt stor kompressor till en liten tank så blir start- och stopperioderna irriterande korta.
Jag har en kompressor som lämnar ca 300 l/min och uppskattningsvis 75-100 l tank (tre, ibland fyra hopkopplade tankar från tryckluftbromssystem på lastbilar). Det är ytterst sällsynt att jag blir utan luft.
Motorn är på 4 hk (ca 3 kW) och direktstartad (alltså inte Y/D), den har aldrig ställt till några problem med mina 16 A huvudsäkringar.

I föräldrahemmet, där det fanns en gammal kyldiskkompressor (uppskattningsvis 50 l/min) konverterad till tryckluftkompressor och en tank på kanske 20 liter, tidvis kompletterad med ytterligare en tank på 25 liter, så blev det däremot ganska långa fikapauser när min bror höll på med billackering och slipning.

Om man placerar kompressorn i ouppvärmt utrymme så bör man se till att det är fall hela vägen mellan kompressorns utlopp och tanken, så det inte finns någon rörslinga där kondensvatten kan bli stående och som kan frysa igen. Samma sak gäller också för anslutningar till säkerhetsventil och tryckströmbrytare/avlastningsventil, de bör helst sitta uppe på tanken med anslutningen rakt nedåt. Dräneringskranen på tanken bör vara av en typ som inte fryser sönder så lätt. Ta för vana att dränera tanken varje gång kompressorn har varit igång i fuktigt och nollgradigt väder under höst och vinter, så att tanken är torr när det blir riktigt kallt.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 15 jul-16 kl 16:12
Synd, det var en bra kompressor till bra pris.
Om den var hel och riktig dvs.

Dedär går inte ens att jämför med kinamöget vad gäller kvaliteten.
Dessutom ger de inte i närheten lika mycket vibrationer (men är högljudda).
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 15 jul-16 kl 20:50
Saker du bör kolla på en kompressor innan du gör upp pris och köper är saker som till exempel:

* Har tanken skötts ordentligt så att inte kondensvatten har samlats i den och fått stå så att det rostat och med tiden har skapat materialförsvagningar innuti tanken?
(detta kan bli mycket farligt på en industrikompressor då det frigörs enormt mycket kraft om tanken går sönder, normalt skall det inte kunna hända men det är viktigt att känna till att det är dödlig kraft i dessa tankar trots att trycket inte är så mycket högre än en vanlig.).

* Relevant för hur användbar den är är fritt genomlupet flöde efter kompression MED BIBEHÅLLET ARBETSTRYCK (dvs minst 6-7 bar innan det börjar dyka markant om du skall ha någon riktig nytta av det). Kolla flödet på de verktyg du hade tänkt att använda ihop med den, mest drar saker som blästerpistoler med högt tryck eller stor volym, efter det saker som till exempel gamla turbinslipmaskiner, vinkelslipar, mm, sedan mindre verktyg som stora nålhammare, borrmaskiner, mm, borrmaskiner tappar fort kraft om trycket sjunker. -sedan saker som drar måttligt med luft som tex färg och oljesprutor, mutterdragare, oscillerande slipmaskiner, etc, sist saker som fordonsdäck, blåspistoler att rengöra motorsågar, osv som drar relativt litet luft.

Tex en gammal industrislipmaskin kan ligga på uppåt 750 liter förbrukning, medan din handblåspistol behöver nästan ingenting om det bara är till bildäck och rengöring, osv. så, säg att du har en blästerpistol du använder sällan men tex en maskin för oscillerande sandpapper du vill använda ofta så lägger du på X-procent över slipmaskinens förbrukning och en litet större tank så kan du ändå köra din blästerpistol i intervaller för mindre arbeten, tex om du behöver renovera bilen eller liknande.
Men skall du ofta använda hårdbläster, tex renovera stålbåtar åt folk och liknande måste man ha detta flöde, men å andra sidan drar en sådan kompressor rätt mycket ström, så här får du nog ta fram miniräknaren och försöka summera ihop kontentan av de verktyg du tänkt, det brukr stå märkflöde på dem angående luftförbrukning för arbetstryck över tid. Sedan jämför du detta mot kompressorblockets kapacitet.

Det är nästan enda sättet att få fram användbara siffror.


*Finns det fortfarande reservdelar tex till ventilfjädrar, ringar och annat, om inte vad kan man reparera själv och vad måste man leja ut av sådant som kan tänkas gå sönder eller slits mycket under drift? För det mesta behöver man inte göra mer än en allmän genomgång, men man bör ge akt på tex ljud som antyder att dyrbara delar eller delar som är svåra att ersätta håller på att bli utslitna, osv.

(nu håller för visso ventiler och annat nästan för evigt på dessa, men har den tex gått i tung industridrift i ett tidigare liv, sedan har någon köpt loss den från jobbet, osv så vet man ju inte detta fören man har tittat nära på den och om det går bett att få provköra den)

*kontrollera att inte blocket har frusit så att det har antydan till sprickbildning, om kontrollera att det är professionellt lagat av någon som kan svetsa i gjutgods.

Pressostaten och annat är enklare att byta, men en bra sådan är ju ändå kanske en femhundring, osv.
Så kolla även enklare saker och se så att kostnaderna för att fixa eventuella småfel inte stackas upp för mycket (om du inte gör en superbra deal på priset förstås)

osv.

Kort sagt, ta med öronkåpor och be att få provköra den (kontrollera oljan först!) och lyssna noga för eventuella missljud osv.

* Granska cylinderblocket för eventuella frostsprickor (om det stått kondens i det).

* Försök att komma åt att kontrollera insidan på tanken, tes lossa inspektionsluckor eller någon anslutning och lys ner i tanken med en stark liten ficklapa så att du kan se dess skick på insidan.

* kolla att den håller trycket i tanken även när den är avstängd.
(om inte, ta noga reda på var felet beror på, är det bara packningar eller ventilfjädrar i backventilerna, eller är det saker som är svårare att byta eller kräver specialdelar som kanske inte finns längre?)

*Kolla att den når upp till arbetstryck ordentligt på normal tid utan att den verkar onormalt ansträngd och att den klarar att upprätthålla detta rimlig tid även då luft tappas från tanken.


Kompressorn på bilden lär nog ny snarare kosta över 12-1500 euro, om ens det stoppar, (och då har jag ändå varit ganska försiktig... men ALAB ville ha runt 12K för en ny när jag frågade förut, då var ändå block och annat gjort i Asien och deras bästa, undantaget Japan kan ingen av dem i närheten mäta sig med byggvaliteten hos de gamla Europeiska av hög kvalitet) om man vill ha motsvarande byggkvalitet idag på block och annat så 100 euro låter i mitt tycke rimligt om den är i bra skick mekaniskt.

Så bra block görs knappt längre tyvärr.










 






Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 22 jul-16 kl 16:15
Hittade en 100-liters tank till salu nu, funderar om den kunde vara något att bygga ett hemmabygge till, eller koppla min nuvarande 25 liters kompressor till
http://www.findit.fi/sv/997100.htm (http://www.findit.fi/sv/997100.htm)
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: ensamhet skrivet 22 jul-16 kl 16:28
Jag har en stående tank och tycker det är bra av utrymmesskäl.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 22 jul-16 kl 18:09
Tjaa, ser ju helt ok ut och hade bra specar, men det är ju dock inte så ohyggligt stor tank volym mässigt, dock verkar den ha ganska tjockt och bra gods.

Ser den bra ut invändigt är det väl helt ok köp tycker jag.
Du kan ju alltid ha den som extern tank även om du hittar en komplett kompressor med tank sedan menar jag.
(Så kör vi på verkstaden med en gammal tank som liknar dendär något)

Om du åker och tittar på den, ta med en liten pennficklampa och om du har en spegel så att du kommer åt att se genom inspektionsluckan eller rörkopplingarna ordentligt i botten på den hur det ser ut.


Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 22 jul-16 kl 20:10
Det var lite det jag undrade över, om 100L räcker nån vart. Just nu överlever jag på en 25L tank, men om jag får en bättre kompressor så vill jag förmodligen investera i tryckluftsverktyg senare, då dom är billigare / tåligare. Typ slipmaskiner och sånt. Vad för volym borde man sikta på?

Jag undrar också hur svårt är det att seriekoppla tankar med tryckluft, behöver man bara koppla dem med tryckluftslangar mellan varandra eller ska det till specialgrejer? Finns det nån gräns på hur många tankar man kan seriekoppla?
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 jul-16 kl 20:49
Det är inga som helst problem att koppla ihop tankar. Parallellt eller serie spelar ingen större roll. En fördel med "seriekoppling", och i synnerhet om tankarna har flera röranslutningar, är att de kan bidra till att fungera som vattenavskiljare. Ur den synpunkten är det bra om tankarna står så kallt till som möjligt (men ändå frostfritt), det är också bra om man kan se till att tryckluften inte är alltför varm när den kommer in i tanken. Det är ju svårt för den tank som är hopbyggd med kompressorn, men om man ska ha en tank till kan man gärna ha en ganska lång sträcka rör eller slang före den.

När det gäller vad du kan vänta dig för nytta av en större tank, så vet du väl ganska väl idag vad kompressorn har för gång- och stopptider mot en 25 l tank, du vet kanske också hur länge du kan använda stora luftslukare på luften i den tanken innan trycket sjunker odrägligt lågt.  Om du kompletterar med en 100 l tank så du totalt får 125 l, så kommer rimligtvis alla tider att bli 5 gånger så långa som idag.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: ensamhet skrivet 22 jul-16 kl 20:55
Jag har en 15 hästars kompressor med ca 200 liters tank och en stående extratank på ca 500 liter och en på ca 200 liter.

När det var uppmonterat så hade jag kompressorn ute i en container och 2 tums rör in till 500 liters tanken som var fastbultad i golvet.
Sedan hade jag ett 1 1/2 tums rör över till ett kallgarage med 200 liters tanken, där jag skrotade saker.

1/2 meters flexslangar hade jag där rören var anslutet till tankar och container, där jag även hade snabbkopplingar.
Jag hade även en dieselkompressor på ca 20 kubik/min som backup i containern.
Det var även sandbläster i den, därför snabbkopplingar eftersom jag brukade åka iväg och blästra.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: TiB skrivet 23 jul-16 kl 02:07
En del kan ni läsa på min hemsida www.maskinochtryckluft.se (http://www.maskinochtryckluft.se)
Jag kan inte säkert se på filmen om detta är en KE6 eller en KE4. KE6 är oftast på 10 Hk och KE4 är på 5,5 Hk. Arbetstrycket är på max 8 bar, så man kan låta dem stanna eller avlasta på 8,5 och med en bra tryckströmbrytare eller reglerventil bör de då kunna pålasta/starta vid 7.
Vad som skiljer dessa två åt är kapaciteten, flödet.
Räkna då med 100 liter fri avgiven luftmängd (FAL) per hästkraft. D.V.S. 5,5Hk x 100L=550L/min. Detta gäller vid 6 bar som är normaltryck för de flesta verktyg.
5,5 Hk kan man köra direktstartad men större effekt ska ha Y/D-start.
5,5 Hk är vad man beräknas utan krångel kunna köra på 16A trög säkring. En del beror på spänning, kablar och störningar på nätet. men så beräknar man.

Visst är detta bra grejer, problemet är reservdelar. Det som kan gå sönder är egentligen ventilerna. Dessutom på just dehär kompressorerna membranen som sitter på topparna. De brukar va uppmurkna. Hittar man ett lagom tunnt och svagt armerat material kan man göra egna membran.
Skivor, fjädrar och andra ventil-delar är värre. Jag har ibland när jag skrotat någon, ibland är de helt slut.
Samma sak med de ännu bastantare fabrikaten Greiff och Ingersoll Rand. Ventilerna är svåra att få tag på och har inte funnits på flera årtionden.

Ska man bygga ihop något eget blir det betydligt dyrare än att köpa nytt. Det finns egentligen bara ett par bra 5,5-hästare på marknaden. Båda kostar runt 14 000+Moms. 
Resten är mer eller mindre bråte. Och för Bövfelen, KOPPLA INTE TRYCKLUFT TILL EN HYDROFOR-TANK! De ser likadana ut men beter sig inte likadant när de havererar.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 23 jul-16 kl 10:57
Hur vet man om det är en hydrofor-tank? Står det på märkesplattan eller finns det något annat som bara hydrofor-tankar har?
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: TiB skrivet 23 jul-16 kl 11:30
SÅ lika är de inte, att man borde ta miste. Ibland står det på typskylten men inte alltid. Hydrofortankar har i alla tider varit galvade, för 10 år sen var det sällan man såg en galvad trycklufttank.
En hydrofortank är vanligen driftstryckmärkt till 6 bar, en trl.-tank till 8 eller mer.

Det var när ni började fundera på hemmabygge jag reagerade. Det har hänt några gånger  när någon tänkt själv att jag rest på nackhåret när jag sett skapelserna. Därav att jag tog upp saken.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 jul-16 kl 14:22
Hydrofortankar är alltid stående och brukar ofta vara utrustade med renslucka och vattenståndsglas som inte finns på trycklufttankar. Även om vattenståndsglaset skulle vara borttaget så finns det nog kvar ett par gängade nipplar rakt ovanför varandra. Man kan också misstänka att tanken har använts för vatten om det sitter galvade rörkopplingar inskruvade i den (mässing eller obehandlat järn är mer gångbart för tryckluft), och om det finns rost- eller kalkavlagringar i nipplar mm. Kanske även rostränder som minne av någon gammal läcka.

Det finns en del historier om vad som har hänt då botten har gått ur gamla rostiga hydroforer.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 25 jul-16 kl 15:17
Nån som hört om KGK kompressorer? Hittat en gammal KGK till salu för 30 euro, men inte mycket annan info om den.

Bild
(http://i.imgur.com/OHASPoT.png?1)
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 25 jul-16 kl 16:15
KGK är en ren agentur- och importfirma, de har i stort sett inte haft någon egen produktion av saker och ting.
Det ser ut som en liten kompressor med enfasmotor från gissningsvis 60-talet eller tidigt 70-tal, om den är i bra skick är den väl jämförbar med dagens kinatillverkade småkompressorer som ibland reas ut för nedåt 500 kr.
De risker man kan vänta sig är väl om vevpartiet är utslitet pga försummade oljebyten eller -påfyllning, samt att tanken kan vara rostskadad efter många år.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 25 jul-16 kl 16:50
De billigare Italienska kompressorerna från 70-80 talet är ojämförbart mycket bättre än de Asientillverkade, bara motorn är värd mellanskillnaden.
(Använder själv en billig Italienare de ser visuellt lika ut, men kvalitets skillnaden är enorm trots att den som sagt var ganska billig ny, tyvärr finns de inte längre nya vad jag vet.)

Men, de är ju dock inte samma som de som då var av bra kvalitet på 60-70 talet.






Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 25 jul-16 kl 17:06
KGK är en ren agentur- och importfirma, de har i stort sett inte haft någon egen produktion av saker och ting.
Det ser ut som en liten kompressor med enfasmotor från gissningsvis 60-talet eller tidigt 70-tal, om den är i bra skick är den väl jämförbar med dagens kinatillverkade småkompressorer som ibland reas ut för nedåt 500 kr.
De risker man kan vänta sig är väl om vevpartiet är utslitet pga försummade oljebyten eller -påfyllning, samt att tanken kan vara rostskadad efter många år.

Det var det jag trodde, såg ut som en enfas motor, känns som om det ska vara något större 3-fas för att det ska löna sig att uppgradera.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 25 jul-16 kl 17:07
De billigare Italienska kompressorerna från 70-80 talet är ojämförbart mycket bättre än de Asientillverkade, bara motorn är värd mellanskillnaden.
(Använder själv en billig Italienare de ser visuellt lika ut, men kvalitets skillnaden är enorm trots att den som sagt var ganska billig ny, tyvärr finns de inte längre nya vad jag vet.)

Men, de är ju dock inte samma som de som då var av bra kvalitet på 60-70 talet.

Den 25 liters kompressor ag har nu är gjord i italien då jag kollar närmare. FinnCont står det på tanken men motorblocket är italienskt, 1.1kw och 190l/min
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 25 jul-16 kl 17:09
30 euro är väl helt ok pris på den om den är mekaniskt frisk, men den är ju som sagt ganska liten, typ 50 literstank i original.

Kan nog fungera med den stora tanken, men jag tror inte att den klarar saker som längre tids blästring, tyngre tryckluftsverktyg, osv.
Då den har för lågt flöde för det.



Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 25 jul-16 kl 17:09
Antar det är den lilla blå du har då?
Det är en fin liten kompressor, men jag håller med om att den är pytteliten om man behöver göra tyngre arbeten så räcker den inte till.
Du kommer att få samma problematik med den lilla på bilden.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 25 jul-16 kl 17:13
Den är grå faktiskt, borde gå ta en bild, har just använt den då jag byggt en trappa bakom huset
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 25 jul-16 kl 17:36
(https://c1.staticflickr.com/9/8586/28541369405_3b37a043bf_b.jpg)

(https://c1.staticflickr.com/9/8635/28541354425_c65911a8ce_b.jpg)
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 25 jul-16 kl 18:11
Aha, jo, det är ungefär samma, fast ännu mindre tank...  :)
Såg ju mycket smidigt och behändig ut.

Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: TiB skrivet 25 jul-16 kl 22:49
KGK kompressorn är på MAX 3Hk och 300L/min. Antagligen inte mer än 2Hk/200L/min.
MK 190 är en FINI och på 1,5 HK och 150L/min.
Ingen större skillnad men KANSKE det finns ventil-rep.-sats till FINI-kompressorn. Jag tror faktiskt det. Till gamla KGK finns ingenting.

Vad ni ska titta efter på sånnahär små kompressorer är varvtalet, en 1400-varvs håller 4 gånger så länge som en på 2850, förutsatt att det är samma kvalitet. Andra defekter kan va vibrationssprickor i tanken där maskinplattan är svetsad. Inget ovanligt på t ex Balma, ABAC m fl.

Och visst finns det italientillverkade kompressorer att få tag på men de kostar betydligt mer och man behöver va i branchen för att veta skillnaden. Varför tror ni annars mina kostar 13 tusen+moms och Harald Nyborg tar 8-nånting  inklusive?



Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 12 aug-16 kl 09:52
Ny atlascopco. Nå nästan, 2004 tillverkningsår, bara 50L tank dock, vad tror ni om denna modell? 3-fas är den iaf.

http://www.findit.fi/sv/1040364.htm (http://www.findit.fi/sv/1040364.htm)
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 12 aug-16 kl 10:13
Säkert en driftsäker kompressor som kan bli ganska långlivad, men den kan förstås inte ge så stort luftflöde. 1,1 kW motoreffekt talar ju för 110 l/min. Så om den luftmängden räcker för dina behov blir den säkert utmärkt! Behöver du mer luft kortvarigt och kan finna dig i att vänta på att trycket byggs upp igen kan det ju gå att komplettera den med en större tank bredvid.
En positiv sak till är att eftersom den har trefasmotor och relativt låg effekt, så är det ingen risk att startströmmar knäcker huvudsäkringar eller får lyset att blinka. Man kan nog räkna med att kontakterna i pressostaten håller länge också.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 12 aug-16 kl 10:41
Ja jag reagerade på att motoreffeketen kändes låg. Har ju 1.1kw i min nuvarande kompressor och den står det 190l/min på. Fast den är 2800rpm.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: ensamhet skrivet 12 aug-16 kl 11:00
kW är inte alltid 1% av l/min.
Jag har en på 7.5 kW och den ger lite över 1 000 l/min
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 12 aug-16 kl 11:28
På bilden står det "free air delivery 1,77l/s" vilket jag får till 106l/min
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 22 aug-16 kl 08:43
Köpte ju en svets istället så tyvärr ingan pengar till en kompressor. Kom ju fram en sånhär;
http://www.findit.fi/sv/1044958.htm (http://www.findit.fi/sv/1044958.htm)

Står motorn funkar men inget tryck skapas. Vet inte om den kan fixas eller ej, funderar att kanske den är värd att hämta bara för motorn och tanken.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: ensamhet skrivet 22 aug-16 kl 10:04
Köpte ju en svets istället så tyvärr ingan pengar till en kompressor. Kom ju fram en sånhär;
[url]http://www.findit.fi/sv/1044958.htm[/url] ([url]http://www.findit.fi/sv/1044958.htm[/url])

Står motorn funkar men inget tryck skapas. Vet inte om den kan fixas eller ej, funderar att kanske den är värd att hämta bara för motorn och tanken.


Det är ju bara 300 kr och enligt en bekant som skulle köpa ny elmotor till vedklyven, så har motorer blivit dyra.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 22 aug-16 kl 10:23
Jag vet inte riktigt vad detdär är, men möjligen en gammal italienare.
Osäker på motorn också, men är nog under alla omständigheter bättre än kinamotorerna.

Sedan innehåller den en fin liten trycktank under.

För det priset skulle jag i allafall också överväga för delarna på den om man kan tänka sig att man behöver en hygglig motor och annat.
Den kan gå att fixa, men svårt att säga vad det är för fel på den, kanske ventilfjädrar som är av eller liknande.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 aug-16 kl 10:56
En gissning beträffande den kompressorn är trasig topplockspackning. Röret mellan kompressor och tank går ju i en slinga för att kyla tryckluften litegrann, om det skulle ha samlat sig vatten i det röret som sedan har frusit när man startar kompressorn, så går topplockspackningen obönhörligen sönder.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 23 aug-16 kl 11:13
Låter inte som det vore så svårt att ågärda. Jag fick en bild på kompressormotorn och den är en gammal modell, 920 rpm dock och det är sällsynt varvtal.

(http://i.imgur.com/GXnVwOw.png)

Skrota det jag skrev om volymen. blandade på radius och diameter, typ 40l tank snarare. Tyckte det lät osannolikt stort...
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 23 aug-16 kl 11:57
En ny kinamotor gick för några år sedan på kanske 1500:- i Sverige.
Lagren på dem är skit, fästena på dem är skit, de har alldeles för lite metall i godset för att det skall gå att fixa till dem, de är redan från början slit och släng prylar som håller några år.

Vi har gamla elmotorer på jobbet som är från 1930-40 talet och fortfarande fungerar utmärkt.
De drar mindre ström än kinamotorerna då de är mer välbyggda och har mindre transmissionsförlust sett över ett längre perspektiv (även om de naturligtvis drar mer vid korta start och stopp, men en bra sådan motor kostar snarare 7-15 k idag om man vill ha en av hög kvalitet... Man vinner kanske bara max 7-8% högre verkningsgrad och då snackar jag moderna supermotorer med över 97% verkningsgrad... De gamla ligger redan på över 90% MED transmissionsförluster inräknat. (i allafall de jag mätt upp) (nu snackar jag dock industrimotorer som var mycket dyra när de kom (Edit, man kan räkna på ca 10% förlust vid mekaniska överföringar, så summan av vad man kan ta ut i praktiken blir inte lika hög, men det får man på alla typer av motorer. En bensinmotor av kolvkonstruktion har ca 15% verkningsgrad.))).

Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 23 aug-16 kl 12:06
Jo jag har några gamla motorer själv därhemma, denna renoverade jag och den driver min lilla rikt o plan hyvel:
https://c2.staticflickr.com/8/7762/17869415171_a174a3c64d_b.jpg

Står på hyllan och inväntar ett syfte:
https://c1.staticflickr.com/1/326/20276944628_b37a039a34_b.jpg

Har även en 2,2 och 3kw strömbergare av 60 tals modell samt någon 1-fasare. Brukar betala runt 25-45 euro för motorerna.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 23 aug-16 kl 14:58
Jo, dedär är trevliga, enda felet är att de tappar kraft fort vid hög belastning, även om de tål många gånger mer överlast än de nya så är det lätt att man bränner dem om man belastar dem till max.

Men de är ju onekligen väldigt fina och det är ju ett argument i sig tycker jag...  :)


Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 23 aug-16 kl 19:21
Nu är den hemma, den var så jääkla tung, tog 3 personer att få in den i min lilla yaris. Att få ut den själv sen var lite svårare men jag demonterade helt enkelt motorn, den står för hälften av vikten säkert. Riktig stor motor.

(https://c1.staticflickr.com/9/8435/29182897835_6268fce096_b.jpg)

Den har ju nån sorts tryckbrytare så den är av den lite modernare sorten som stannar och startar enligt behov, det gillar jag.
(https://c1.staticflickr.com/9/8448/29104581581_00dc25c7fc_b.jpg)

Instruktioner för hur man använder tryckbrytaren:
(https://c1.staticflickr.com/9/8280/28560861264_ac3e090fa7_b.jpg)

(https://c1.staticflickr.com/9/8282/28560839904_aa4ec4fc76_b.jpg)

(https://c1.staticflickr.com/9/8393/29149301166_a16c8f1090_b.jpg)

United States Of America står det:
(https://c1.staticflickr.com/9/8407/29149307896_e58b1f7410_b.jpg)

Hmmm, så... what next? Funderar om det är OK att spruta av den med högtryckstvätten om jag lägger tryckbrytaren i en plastpåse. Sen antar jag tanken ska öppnas och inspekteras. Sen får jag väl ta isär kompressorblocket, men vad ska man kolla efter?
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 aug-16 kl 19:33
Lite anmärkningsvärt att motorn är gjord för 500 V. Kör man den på 400 V får man inte ut full effekt, men å andra sidan bör den gå mycket lugnt och brumfritt och får kanske något bättre verkningsgrad än annars. Eftersom märkvarvtalet är 920 varv/min så är motorn sexpolig (1000 varv/min synkront varvtal).
Det är ganska bekvämt att ha en motorlyft, svängkran, telfer, minigrävare eller liknande till hands när man har att göra med tunga gamla elmotorer med lyftögla.

Beträffande kompressorblocket och felsökning på det är det väl lämpligt att börja med att tappa ur oljan ur vevhuset och se efter hur den ser ut.  Om backventilerna går att lossa utifrån kan du ge dig på dem sedan. Om de är friska och det fortfarande inte finns någon bra förklaring till att kompressorn inte pumpar (eller om de inte går att komma åt utifrån) så blir det till att ta av topplocket för fortsatt felsökning.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 24 aug-16 kl 08:45
Rengjorde den lite igår, ska väl se idag lite närmare på den.

Annars på bilden som visar tryckregulatorn står det:
Yläpaineen säätö (Justering högtryck)
Alapaineen säätö (Justering lågtryck)
Paine-eron säätö (Differenstryckreglering)

Jag förstår det som så att den första är vid vilket tryck slutar kompressorn pumpa, den andra är hur lågt trycket kan sjunka innan den startar. Den tredje har jag ingen aning om. Om tryckerna som visas där har nån relation till vad tanken klarar av vet jag inte.

3,4-14 bar för övre tryck
1-10 för undre tryck
2,5-6 för differenstryck
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 aug-16 kl 09:24
Differenstrycket i tabellen är helt enkelt det tillåtna området för skillnad mellan till- och frånslagstryck (undre och övre tryck).  Om du t ex väljer att ställa in övre tryck till 10 bar så bör det undre trycket vara mellan 2,5 och 6 bar lägre, dvs mellan 4 och 7,5 bar.

Det borde stå någonstans på tanken vad som är max tillåtet arbetstryck för den. Antingen på en skylt eller instansat direkt i tanken.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 24 aug-16 kl 09:41
Jag har kollat men inte hittat något, tanken verkar ommålad, ser ut att ha varit röd först.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 aug-16 kl 11:23
Om det är instansat direkt i tanken kan ju märkningen döljas under tjocka färglager.
Men saker som kan antyda vilket arbetstryck den har använts för kan ju vara t ex hur pressostaten är inställd nu, vid vilket tryck säkerhetsventilen öppnar, och vad manometern har för mätområde. Ev kan ett rött streck på manometerns skala markera högsta tillåtet arbetstryck.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 24 aug-16 kl 14:06
Tack för all information, ska bli intressant att luska ut hur den här funkar. Finns det något sätt att få reda på hur stark den här kompressorn är? Motorn är ju ganska normalstark på 2.2kw, som min nuvarande 1-fasare fast mycket slöare RPM, undrar hur mycket luft den klarar av att pumpa i jämförelse.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 aug-16 kl 15:14
När du vet remskivediametrarna är det ju lätt att räkna ut kompressorns varvtal. Sedan behöver du bara veta dess cylindervolym för att räkna ut luftflödet. Antingen kanske det går att googla fram data för kompressorblocket, eller också kan du mäta upp slaglängd och cylinderdiameter om du ändå blir tvungen att lyfta av toppen.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 24 aug-16 kl 21:07
Hann inte se så mkt på den ikväll, gräsklippning, matlagning, pilla med bandsågen osv. Jag undrar vilken som är dräneringspluggen här, det finns en fyrkantig plugg som sticker ut, det kan vara en möjlighet. Finns även på vänstra sidan en väldigt stor mutter, men jag är inte lika säker på den.

Jag undrar också vad cylindern på sidan har för funktion. Jag tror det är nån sorts luft/olje separator innan luften går in i tanken. Men jag ser inget rör som skulle återbörda oljan till kompressorblocket sedan. En massa muttar och konstiga saker jag sitter och undrar vad dom är till för. Som den här saken på tanken i övre vänster hörn, brevid där luftslangen går in i tanken, tog bort skiten och det står en liten text som säger typ "this side up", men vad det är, ingen aning...
(https://c1.staticflickr.com/9/8393/29149301166_a16c8f1090_b.jpg)
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 aug-16 kl 22:34
Dräneringspluggen/kranen är den som sitter mitt under den stora tanken.
Den där saken som finns på den lilla tanken där slangen till stora tanken är ansluten, verkar misstänkt lik en uråldrig serviceventil till kylanläggning, men svårt att säga när man bara ser den från ett håll.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 25 aug-16 kl 05:15
Jag menade dräneringen av olja, jag tror den är här, den fyrkantiga biten:
(https://c1.staticflickr.com/9/8407/29149307896_e58b1f7410_b.jpg)
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 25 aug-16 kl 14:45
Typisk oljeavtappning.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 25 aug-16 kl 20:54
Plockade bort topplocket och började ta isär det.

Jag mätte slaghöjden på cylindrarna, den har två kolvar som är 42mm diameter och slaghöjd på 35mm, det ger mig en volym på 0,04849 liter per cylinder, eller 0,09698 för båda. Jag bara gissar den går runt 500rpm med utväxlingen, har inte mätt hjulen. Så en futtiga 48 liter i minuten klarar den av om mina beräkningar stämmer.

(https://c1.staticflickr.com/9/8378/29193766286_5b5f112daf_b.jpg)
(https://c1.staticflickr.com/9/8237/29119691372_b9664ec62a_b.jpg)
(https://c1.staticflickr.com/9/8307/28605022524_7e853e3fa5_b.jpg)
(https://c1.staticflickr.com/9/8490/28939858950_6069b81be2_b.jpg)

Delarna ser ju mer eller mindre OK ut... tror jag.... förutom att det verkar vara vatten och rost vid ventilerna i topplocket. Den verkar annars skapa tryck när jag höll fingret ovanpå utloppet och vred om för hand. Oljan var svart då jag tömde den, såg väl annars normalt ut. Tanken var väldigt full med vatten så jag vet inte om den är så säker.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 26 aug-16 kl 06:05
Annars är ju maskinen så slö vad gäller luftpåfyllningen man undrar om det ens är värt att plocka ihop det igen,  ens om det nu gick på 1000rpm skulle den vara ge ifrån sig 100l/min och min lilla kompressor klarar 190l/min.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 26 aug-16 kl 10:48
Här är också en bild på den konstiga kopplingen vars syfte jag inte förstår
https://c1.staticflickr.com/9/8106/28951731690_5d3a9d544d_b.jpg
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 26 aug-16 kl 12:01
En märklig säkerhetsventil?

Även om den inte ger så stort luftflöde, så har den bättre förutsättningar än en högvarvig modern kompressor att gå tyst och ha lång livslängd. En möjlighet är ju att låta båda kompressorerna arbeta parallellt och ställa in pressostaterna så att den gamla gröna går i första hand och den moderna kompressorn startar först när den gamla redan går men trycket fortsätter sjunka ännu mer.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 26 aug-16 kl 12:33
Undrar vad felet är dock, då den inte ger tryck, blocket verkar OK. Kanske något att göra med den lilla cylindern som är fäst på den större tanken, vars syfte jag inte är hundra på. Bufferttank föreslog väl någon, fast jag förstår inte varför den skulle behövas.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 26 aug-16 kl 16:31
Märks det att det pyser ut luft någonstans? Suger den genom luftintaget?
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 27 aug-16 kl 07:09
Jag tyckte det kom in luft, nu efter rengöring så verkar det definitivt göra det. Märkte inget pysande då. Just nu ligger delarna i vatten och kaustiksoda för att få bort färgen lättare. Men det blir väl att ta i med vinkelslipen och kopp-borsten
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 27 aug-16 kl 11:30
Har inte kollat på delarna som legat i kaustiksoda lösningen i garaget ännu, men jag blandade ihop en lösning med maskindiskmedel och färgborttagningsmedel och körde cylindern och skruvarna i ultraljudstvätten och det var som att skala en apelsin, färgen bara lyfte bort. Skulle vilja ha isär vevhuset också men det krävs några verktyg jag saknar, som en sexkantsnyckel som är just under 10mm, säkert en 3/8"
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 28 aug-16 kl 11:54
Lyckades få en bild på insidan av tanken, även den var full av gammal olja och den måste ju ha varit halvfull med vatten, så mycket som jag tömt ur den. Otroligt aldrig sett något liknande (hur mkt skit det är i tanken).

(https://c1.staticflickr.com/9/8356/29205698891_c6c729bbd5_b.jpg)

All den här oljan innuti måste ju ha skyddat tanken för den ser inte så hemsk ut, det jag snarare märker är insidan på svetsfogen i toppen, tycker det ser ut som det inte varit full penetration. Kollade innuti min andra kompressor och den är väl rostfri, ser glansig ut på insidan, men tyvärr fläckar med gravrost som börjat äta in i tanken märker jag. Vet inte om det är till det farliga skedet ännu eller ej. Provtryck besvarar väl den frågan, den är ratad för 10 bar.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 28 aug-16 kl 21:32
Läst mera om hur man verkligen gör när man trycktestar och s.k. "elastic" vs "plastic" deformation och sånt inverkar på tanken och det känns inte så vidare tryggt att testa tanken själv. Lite rädd att ens ta i bruk den nuvarande kompressorn efter jag såg tanken på insidan och de där rostfläckarna... Vad jag funderar på är att köpa en ny tank och koppla båda blocken till den istället såsom tornjörn föreslog.

Den där 96 liters tanken jag visade på första sidan är fortfarande till salu. Kanske vore en idé...
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 29 aug-16 kl 10:47
Kompressorblocket utan vevhus, idag åker jag och hämtar några grejer så jag kan ta isär vevhuset:
(https://c1.staticflickr.com/9/8525/29275237476_5ccdca72d2_b.jpg)

Jag tror jag förstår vad den lilla cylindern gör, den agerar som expansionskärl och kyler ner luften så att det inte ska bli så mycket vatten i huvudtanken. Med tanke på att huvudtanken var halvfull var det ett misslyckat koncept.

Vad jag lutar mot nu är att bygga en ny kompressor kring den där 96 liters / 26 bar tanken och installera 10 eller 8 bars säkerhetsventiler på tanken samt automatisk dräneringsventil.

Kompressorblocken, både det nya och gamla får jobba i tandem mot den nya tanken enligt torbjörns förslag, förmodligen svetsar jag en ram med hjul så att det blir en enhet, undrar om det går att koppla så att jag köra båda av samma 3-fas uttag, typ det ena kompressorblocket får 'tjuva' av en av faserna. Jag vet inte om det är nån poäng öht att behålla den lilla tanken. Kanske finns bättre metoder.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 29 aug-16 kl 11:16
Om den första cylindern ska fungera som vattenavskiljare så måste ju det avskilda vattnet kunna ta vägen någonstans (t ex via en avtappningskran), annars följer vattnet med tryckluften igen när den är full. Helst borde en långsmal cylinder stå på högkant med utloppet upptill.

Saken som nu syns ovanpå det rengjorda topplocket är definitivt en serviceventil till en kylanläggning. Ventilspindeln till vänster kan man skruva in för att stänga av kompressorn från resten av systemet, och i det gängade hålet längst upp ska en schraderventil för servicebruk (vakuumpumpning, anslutning av manometerställ, fyllning av kylmedium mm) sitta.

Min erfarenhet av gamla rostiga trycklufttankar är att en tank som är korrekt gjord från början, inte riskerar att explodera för att den är försvagad av rost. Det som händer är istället att den blir otät på de ställen där den har rostat igenom, och det gör ändå tanken oanvändbar långt innan den på något sätt blir farlig.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 29 aug-16 kl 11:26
Frågan är om denna är korrekt gjord eller ej. Jag blir lite orolig då jag inte hittar något på tanken som säger vad den var tillverkad för. Det kan ju hända den är kommerciell, fast det finns ju många drag av hemmabygge här. Som att man använt komponenter för kylanläggningar.  Det verkar dock som kylanläggningar är gjorda för högre tryck än luftkompressorer. Den där 96l tanken forskade jag i och den var avsedd för en kylanläggning också.

Här på orginalbilden kan man se vad jag tror är liten avtappningsventil som lutar nedåt mot marken:
(http://i.imgur.com/gWboeY8.jpg)
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 29 aug-16 kl 12:49
Detta löste sig nätt, hittade en begagnad provtryckningspump.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 30 aug-16 kl 10:21
Har blivit sjuk och febrig så jag orkar inte hålla på verkstan just nu...

Jag funderar annars om man kan använda gamla svetsgascylindrar typ syre eller argon eller annan inert gasbehållare. Två st. 50 litrare t.ex. Dom är ju gjorda för hundratals bar, så rent teoretiskt känns det som dom borde vara OK med 8-bars arbetstryck i dessa. Eller vad missar jag här? Jag antar hål måste borras i det som blir botten, för avtappningssyften. Gamla sådana säljs nusomdå och kan inte längre fyllas.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: torbjorn skrivet 30 aug-16 kl 11:02
Man bör kanske inte borra hål i dem. Ett elegantare sätt är att vända dem upp och ned och göra avtappningen med ett T-stycke, ev komplettera T-stycket med ett tunnare rör som går en bit upp i tuben för tryckluften, så kan man ändå ta ut kondensvattnet i botten. 
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: TiB skrivet 30 aug-16 kl 18:38
Visst är det en gammal kylkompressor, det syns lång väg. Den är avsedd för betydligt högre tryck och då ger en 2,2kW/3hp-motor inte alls så mycke. <100 L/min låter rimligt, inte 300.

Att köra 2 kolvkompressorer på vars en tryckströmbrytare är inte så lyckat. Då går den ene så den skär av överhettning. En en-stegs-kompressor ska gå med max 50-70% intermittens.
Gör så istället, att en tryckströmbrytare styr båda två, så finns det en chans att skiten håller.

Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 30 aug-16 kl 19:52
Går väl att ställa pressostaterna så dom startar och stänger vid samma tryck isåfall. Annars står min kompressor med stöpseln urdragen och utan tryck 99% av tiden, får bara ström om det ska användas så nån större belastning tvivlar jag det blir.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 30 aug-16 kl 20:35
Jag tror det går bra att använda gastuber.
(vissa typer (tex acetylen, gasol, mm (bortsett från den uppenbara orsaken till varför acetylentuber bortfaller... Syrgastuber innehåller dock inte absorbtionsmassa så dessa borde vara riskfria om de är garanterat tomma på gasrester (syrgas skall dock betraktas i sammaka tegori som andra explosiva gaser på grund av självantändninsrisk om gasen tex är förorenad av fett i någon del av systemet men detdär vet du kanske redan.) är dock fyllda med absorbtionsmassa som du säkert vet, använd inte utrangerade gasol (propan/buthan osv) tuber om du inte säkert vet skicket på dem, de är gjorda för mycket lägre tryck som du kanske vet, men tryckluften skall ju för vanligt verkstadsbruk inte vara mer än kanske 7,5-8 bar eller så, så rent tekniskt borde det för visso fungera även med dessa... Men törs inte svara på hurpass säkert det är... De nya typerna av plast är fyllda med absorbtionsmassa och plasten åldras med tiden, så dessa bör kasseras om de är utgångna, likaså utrangerade kolfibertuber och annat (det har hänt olyckor vid softball skytte där gamla kolfibertankar har sprängts, visserligen använder man mycket högre lagringstryck där, men kan vara värt att känna till riskerna med dessa...).)

Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: TiB skrivet 30 aug-16 kl 21:39
Dennis. När du lyckats justera pressostaterna så de slår till och ifrån vis samma tryck kan du väl berätta?  ;D

Torbjörn, det har du rätt i....... att en trycklufttank normalt inte smäller. En kom hit med en Atlas KE-4. Den drog in i båda cylindrarna men byggde inte upp tryck. Tanken var som en the-sil i botten.
En kompis stod och målade en gammal nitad 3kubils tank för många år sen. Kompressoranläggningen var igång så färgen "kokade" när han strök på den.

Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 31 aug-16 kl 11:25
Kanske jag orkar provtrycka idag... Känns lite mindre febrig men ont i halsen och muskler...  Ja vi får se hur bra det går med pressostaterna, bara man får det någorlunda ditåt är det väl OK.

Jag undrar om kompressorblocket skulle lida av att få en 1400rpms motor istället för en 920rpmare, jag vill ju som sagt ha den motorn på bandsågen.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 02 sep-16 kl 20:43
Provtryckt tanken, den läcker som ett såll. Kom upp i 8 bar men det sjönk till 5-6 omedelbart och det bara läckte vid pressostatens botten samt i mitten av kärlet, på en punkt som hade kletats över med vad som såg ut som såntdär smält plastlim. Bara skrot.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 02 sep-16 kl 21:01
Om det vore närmare har jag en frech lastbilstank i aluminium du hade kunnat få köpa för några hundralappar.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 05 sep-16 kl 08:16
Det låter ganska extremt, vet inte om jag skulel ha plats på min gård ens :p

Jag ska väl åka efter den där 96 liters tanken om jag orkar nån dag, ganska lång bilfärd...

Monterade ihop blocket igen och provsnurrade det och det verkar som trycket byggs upp, och sen släpps ner igen när jag snurrar på den, det blir inte bara större och större hela tiden. Något med ventilerna som blev fel förmodligen...
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 05 sep-16 kl 11:29
Undrar annars vad jag ska göra med tanken. Funderar om man kunde kapa av ena sidan och använda det som botten i ett ässja bygge...
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 05 sep-16 kl 18:01
En bromsluftstank på kanske 30 liter menade jag...  :)
(Tror jag har två när jag tänker efter)
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 18 sep-16 kl 07:58
Ajaa nå igår hämtade jag tanken ifråga, fick ner den prutad litet också så nu har jag en rejäl 96l tank. Jag satt och funderade igår hur jag borde orientera tanken. Jag tror det blir att montera den upp och ner helt enkelt baserat på placeringen av existerande öppningar. Tänker jag svetsar ihop en stödram som jag kan montera på väggen och så lägger jag tanken i ett hörn, högst upp mot taket så tar den minst med rum. Jag ritade ut siffror för att illustrera hur jag tänker.

1. Blir avtappningsventil, kanske bara med en kran att börja med, sen automatik. Tänker en bit slang innan kranen är bra, så blir det som en reservoar som fylls först och det lämnar inte i tanken även om man glömmer
2. Här kommer luften in
3. Här tas luften ut
4. Ett inspektionsglas, gör väl inget med detta
5. Ingen aning

(http://i.imgur.com/t2dkNnV.jpg?1)
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 19 sep-16 kl 07:13
Bättre idé (inte min, fick den av en annan), slang från ena kopplingen som når botten, så trycks kondensvattnet ut därifrån.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: TiB skrivet 29 dec-16 kl 13:43
Ser inte ut som någon trycklufttank. Någon sorts varmregenererande filterburk eller ännu något från en kylanläggning?
Sen borde du släppa in luften vid 2, ta ut den vid 1. I 3:e hålet kan du sätta en reducering med gängat hål rakt igenom- på insidan en klämringskoppling med ett böjt kopparrör ner till botten. På utsidan en kulventil.
Titel: SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
Skrivet av: DennisCA skrivet 29 dec-16 kl 14:19
Jag har kollat på insidan lite noggrannare och vid 3 så finns redan ett rör som går till botten av tanken, så den behöver kanske inte vändas upp och ner och det kan användas som du säger... Jag har delar och sånt men annars står projektet och väntar.