Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Gilbert skrivet 11 jun-16 kl 22:16

Titel: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Gilbert skrivet 11 jun-16 kl 22:16
Har en Jonsered äldre som troligtvis nypt. Modell GR 2036 / HP 2040C 36cc.

Att lämna in den kostar tyvärr så pass att det inte lönar sig mot en ny.

Byte kolv med kolvringar, behöver kanske göra mera i cylindern, misstänker att den fått skador/märken/repor vid ett dylikt haveri.

Kan man putsa med finkornig papper 1000/2000 typ?


Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 11 jun-16 kl 23:06
Nej, köp ett honingsverktyg på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Honingsverktyg-2000016999/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Honingsverktyg-2000016999/)

Egentligen är den för bromscylindrar, men jag tror att cylinderdiametern är för liten på trimmern för att en vanlig till bil går in.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Gilbert skrivet 11 jun-16 kl 23:10
Kostar inte mycket att prova. Vill inte lägga ner en massa slantar på den, tror den kommer att jäklas igen ändå.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 11 jun-16 kl 23:54
80 kr är inte mycket pengar om du ändå köper ny kolv och kolvringar. Annars blir det som att duscha och ta på sig de skitiga kläderna igen.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: torbjorn skrivet 12 jun-16 kl 00:02
Om cylindern är hårdförkromad (brukar kallas "Nikasil" i småmotorbranschen), så får den ABSOLUT INTE honas. Om en skuren kolv har lämnat aluminiumrester ifrån sig i en sådan cylinder kan man däremot torka/tvätta bort dem med saltsyra. Använd gummihandskar, arbeta snabbt, se till att syran inte kommer åt någon metallyta som inte är hårdförkromad, ha en rejäl vattenhink till hands för att skölja cylindern efteråt. Det skadar inte att se till att vattnet är lite lätt alkaliskt med t ex maskindiskmedel, för att neutralisera syran.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: torpjens skrivet 12 jun-16 kl 00:16
Om cylindern är hårdförkromad (brukar kallas "Nikasil" i småmotorbranschen), så får den ABSOLUT INTE honas.


Varför inte? Vad händer om man gör det?

Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: torbjorn skrivet 12 jun-16 kl 09:49
Om honingsverktyget överhuvudtaget tar på hårdförkromningen, så kommer den att bli sönderrepad och konstig.
En hårdförkromad cylinder brukar inte alls slitas under normal drift eller ens om kolven skär, det är bara vid riktiga totalhaverier (t ex om en bit av en kolvring hakar fast i en av portarna på en tvåtaktsmotor) som det kan bli skador på den.
Så normalt finns det ändå ingen anledning att hona en sådan cylinder.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: torpjens skrivet 12 jun-16 kl 15:25
Då förstår jag, tack! :)
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 12 jun-16 kl 15:31
Men om det är skador i cylindern, oavsett om det är hårdförkromat eller inte, så behöver det åtgärdas innan ny kolv/kolvring kommer i. Skulle det vara en skada vid en port så är nog en väldigt lokal slipning med en dremel(typ) det bästa.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Gilbert skrivet 13 jun-16 kl 19:23
Fixat så att cylindern går runt. Rengjord. Det finns gnista.

Den har puffat en gång på 100 ryck och det kommer tyvärr bensin ut i luftfiltret.

Dödmansgrepp, start/stop kollad, gasreglage fungerar.

Men den vill inte starta.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: torbjorn skrivet 13 jun-16 kl 20:30
Har du bytt kolv?
Har motorn kolvstyrt insug mellan förgasare och vevhus eller en reedventil? Om det är reedventil, verkar den frisk?
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Tännlappen skrivet 14 jun-16 kl 00:14
 :D...Ta bort startapparaten och använd en borrmaskin för att dra runt motorn....Blir stiftet blött tro...prova startgas...Sedan ska det ju finnas komp i motorn liksom inte gå för lätt runt,ovanligt lätt...
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Gilbert skrivet 15 jun-16 kl 19:03
Nu är allt kollat och en del fixat och nytt. Tändningen uteblir ibland, kan tändspolen jävlas den också?
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 jun-16 kl 19:59
Nu är allt kollat och en del fixat och nytt. Tändningen uteblir ibland, kan tändspolen jävlas den också?

Det kan den. Nu vet jag inte vad det sitter för tändsystem på den där trimmern, men det som användes på Husqvarna på 80- och kanske 90-talet var ganska ökänt för att vara opålitligt. Det tillverkades av firman SEM i Åmål, dvs samma underleverantör som också gjorde de illa beryktade "tändkassetterna" åt Saab.
Jag mätte en gång på ett halvdussin tändspolar från Husqvarnamotorsågar, och allihop visade sig vara halvdåliga - troligen mer eller mindre kortslutna varv i högspänningslindningen - så det gick inte ens att reda ut vad en frisk sådan tändspole borde ha för elektriska data. De flesta av dem fungerade dock i praktiken såpass att det åtminstone blev någon form av gnista.

Sitter det en hopgjuten enhet med spolar och elektronik utanför svänghjulet, och så en separat tändspole dessutom?
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Gilbert skrivet 15 jun-16 kl 20:29
Den är brytarlös, bara magneter i svänghjulet och en spole med två luftgap mot svänghjulet.

Lägger in en bild om en stund.

Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Gilbert skrivet 15 jun-16 kl 21:08
Tändspolen.

Gula tråden går till tändstiftet.

De svarta är bara typ kortslut/stop i handtaget på röjsågen.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 jun-16 kl 21:32
Det är nog ett modernare utförande än på de Husqvarnamaskiner jag har hållit på med, de hade ju en separat tändspole. Men grundkonstruktionen ser bekant ut,  så det skulle inte alls förvåna mig om SEM ligger bakom det där tändsystemet också. Och därmed kan man ta sig friheten att hysa vissa tvivel om driftsäkerheten.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Gilbert skrivet 15 jun-16 kl 21:35
Puh! Då byter jag den också.

Fast sprängskisser jag hittade nyss pekar på tändsystem Walbro CD.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: G-son skrivet 15 jun-16 kl 22:04
Om cylindern är hårdförkromad (brukar kallas "Nikasil" i småmotorbranschen)
Hårdkrom är just som namnet antyder en beläggning av krom. Mycket hård och ganska ömtålig, föråldrad teknik.
Nikasil består av nickel och kiselkarbid, namnet är en förkortning av beståndsdelarnas engelska namn. Mycket tåligare än krom.

Somliga säger att det inte går hona nikasil, men ingen verkar ha förklarat det för alla nikasilcylindrar jag och många andra har honat genom åren. Visst föredrar jag att ta bort nypningsspår av aluminium med syra från det, men för att återställa honingsreporna och deras oljehållande förmåga i en välanvänd cylinder är en honing den enda metoden.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Gilbert skrivet 15 jun-16 kl 22:04
Hittade ett pris på fantastiska 895 SEK + frakt för en dylik tändspole. Svårt att hålla sig för fniss.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 jun-16 kl 22:07
För ca 15 år sedan fick jag betala mellan 600 och 700 kr för spolen vid svänghjulet (alltså inte tändspolen) till en Husqvarnaröjsåg, men det var över disk hos en lokal småmaskinfirma som förmodligen inte var blyg för att göra påslag på nettopriset.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Tännlappen skrivet 16 jun-16 kl 01:04
Håkma verkar vara läskigt dyra på reservdelar, tror dom tar runt 1200kr för spole till gr2036...Till min maskin rs45 kostar spolen eller tändmodulen bortåt tvåtusen kronor hos Håkma... Hoppas man inte har en sempryl  ;D ... Röjsågstillverkarna vill väl att man ska köpa ny maskin...Frågan är ju om inte det gamla brytarsystemet var billigare än det nya modulsystemet med allt inbakat...
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Tännlappen skrivet 16 jun-16 kl 01:29
 :D ...En till som tittat på det där med honing,verkar råda delade meningar om det men enligt denna länk ska det fungera....

http://www.enginebuildermag.com/2002/11/the-smooth-science-of-cylinder-honing/ (http://www.enginebuildermag.com/2002/11/the-smooth-science-of-cylinder-honing/)
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: Tännlappen skrivet 17 jun-16 kl 23:19
Håkma verkar vara läskigt dyra på reservdelar, tror dom tar runt 1200kr för spole till gr2036...Till min maskin rs45 kostar spolen eller tändmodulen bortåt tvåtusen kronor hos Håkma... Hoppas man inte har en sempryl  ;D ... Röjsågstillverkarna vill väl att man ska köpa ny maskin...Frågan är ju om inte det gamla brytarsystemet var billigare än det nya modulsystemet med allt inbakat...

Kollade lite extra på Håkma då modul till rs45...Verkar  som dom ersatt tidigare modul med en annan som kostar 1333,35kr + frakt...Går att fixa från Tyskland för ca 1000kr totalt. Verkar hålla samma pris på modul till 2036...Kollade på Motoruf i Tyskland...
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: DennisCA skrivet 21 jun-16 kl 08:34
Hårdkrom är just som namnet antyder en beläggning av krom. Mycket hård och ganska ömtålig, föråldrad teknik.
Nikasil består av nickel och kiselkarbid, namnet är en förkortning av beståndsdelarnas engelska namn. Mycket tåligare än krom.

Är det så? Förstått att hårdkrom är extremt slittålig, inte samma som den krom man brukar se på cyklar och bilar.
Titel: SV: Jonsered trimmer GR 2036
Skrivet av: G-son skrivet 21 jun-16 kl 13:11
Det stämmer att den är väldigt slittålig, men samtidigt är den skör. Så länge motorn går "normalt" är livslängden fenomenal, men en nypning, skräp som kommit in i motorn och sådant kan ganska lätt skala bort stora flagor av hårdkromet och då är det kört.

Nikasil är inte lika sprött så det tål mer misshandel, men det lider av samma problem. Det kan släppa från cylindern och handlar det om ett område där kolvringarna behöver kunna täta mot cylindern är det kört. Går skicka iväg cylindrar på omnikasilning, men oftast är en ny cylinder billigare när det handlar om småmotorer.