Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Mange77 skrivet 09 jun-16 kl 09:06
-
Hej, har ett relativt nytt elverk som har cirka 10 timmars effektiv tid bakom sig. Skulle starta upp det efter 2 års källarvistelse(för elverket), och det gick bra med choke, men när jag drog av den började motorn ändra varvtal, och sen hackade till och stannade(efter en smäll följt av en tjock vit rökpuff). När jag skulle testa att dra igång den efter ett litet tag satt dragsnöret fast. Monterade loss detta och upptäckte att motorn går att vrida 1&1/2 varv (åt båda hållen) för att sen ta stopp. Har ingen erfarenhet av motorer, mer än utombordarn på båten, som är tvåtakt, men jag tror stanleyn är encyl.fyrtakt. Iaf, nån som har en aning om vad problemet kan vara?
-
Jag gissar att det är en kinatillverkad toppventilmotor?
Eftersom den går att dra runt mer än ett varv innan det tar stopp, så är det troligen ventilmekanismen det har hänt något med. Kanske något ligger löst inne i cylindern och tar stopp om kolven är i övre dödpunkt samtidigt som ena ventilen är öppen, eller också kan något ha gått sönder i mekanismen.
Några saker du kan kolla:
Kolla hur oljan ser ut, om det finns metallspån i den så är det inget bra tecken.
Skruva ur tändstiftet och se om det ser oskadat ut, försök kika in i cylindern genom tändstiftshålet medan du vrider runt motorn för att se om det syns något anmärkningsvärt.
Ta av ventilkåpan och kolla att vipparmarna är hela, rör sig normalt och att det finns ventilspel på bägge när respektive ventil är stängd.
Om det är lätt att ta loss vipparmsaxeln med vipparmar, så gör det och kolla om motorn går att dra runt för hand när båda ventilerna är ständigt stängda. Kolla också att båda ventilerna är rörliga i sina styrningar.
-
Tack Torbjorn, har nu lokaliserat problemet till avgassystemet. Verkar vara delvis igensatt. Går att starta nu men börjar ryka om ljuddämparn, och fortsatte en stund efter testkörning. Som att nånting börjat brinna inuti. Går det att köra en motor utan avgassystemet? Eller kan man rensa det på nåt sätt? Det är en ihopsvetsad klump så det går inte att se in.
-
Det är inte helt omöjligt att det är ett djur som dött därinne.
Plocka loss och slå bensin i ljuddämparen och bränn ur den och sedan blåser du rent med tryckluft alternativt högtrycken.
Framförallt så nlåser du på detta sätt ut innehållet, men om det ligger nån ljuddämpnings typ isolering så lär den försvinna på kuppen. Förvisso inget större problem annat än att det kan bli för lågt motryck i motorn.
Det är inte nödvändigtvis skadligt för motorn att köra utan avgassystem men inget man bör sträva efter.
-
En ännu enklare lösning kanske är att köra elverket och låta avgaserna bränna ur ljuddämparen. Försök gärna ordna så att motorn går på lite för mager bränsleblandning, så det finns ett överskott på syre i avgaserna som räcker till för att bränna upp det som har satt igen avgassystemet.
Ett bekvämt sätt att ordna mager bränsleblandning är att blanda ut bensinen med lagom mycket E85 (kanske 30-50 % E85 är lagom, ta till så mycket E85 som möjligt utan att motorn blir alltför svag eller varvtalsregulatorn börjar pendla).
Låt gärna elverket gå belastat, så att avgastemperaturen blir högre än vid tomgång.
-
Ok, känns ju enklast att låta motorn göra jobbet, är dock lite orolig att tanken ska bli för varm i processen. Kanske först plockar loss och bränner, och sen blåser rent med avgaser? Har inte tillgång till tryckluft tyvärr. Ok, ska ut och mecka lite, tack så mycket för svaren! :)