Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: ensamvarg_17 skrivet 16 maj-16 kl 22:33

Titel: Esab lka 150 problem
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 16 maj-16 kl 22:33
Nu blir husse ledsen i ögat >:( Svetsen börjar på att klaga över både det ena och det andra men det mesta har husse lyckats åtgärda men matarhjulen har tydligen gått ur sortimentet hos Esab så nu undrar jag om det finns någon här som vet var man kan få tag på nya matarhjul till svetsen eller finns det kanske någon här inne som kan svarva till nya hjul?
Titel: SV: Esab lka 150 problem
Skrivet av: fredde e skrivet 16 maj-16 kl 23:22
Vad är det för fel på hjulen? Har det blivit ett spår i det ena? Eventl skulle jag kunna hjälpa Dig och göra nytt. Men har det blivit ett för djupt spår, går det antagligen att svarva ner diametern tills det blir plant igen. Det sitter väl en plattfjäder, som trycker ihop hjulen, eller hur är det på Esab?
Titel: SV: Esab lka 150 problem
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 17 maj-16 kl 09:02
Ja det stämmer bra att det är en plattfjäder som trycker på själva drivhjulet. Drivhjulet verkar slira ibland men ibland funkar det som det ska själva matarmotorn snurrar som den ska så jag hoppas att drivhjulet "bara" är lite nött. Vad tror du om att göra ett lättrat drivhjul ßå att det får ordentligt grepp om tråden?
Titel: SV: Esab lka 150 problem
Skrivet av: fredde e skrivet 17 maj-16 kl 09:45
Det är inte så lätt att lettra, de är nämligen härdade. Däremot tror jag att Du skall byta spiralen eller plaströret i slangpaketet, som tråden går i. 99 % av problemen sitter i slangpaketet. Drivhjulen har jag aldrig behövd byta nån gång. Och försök alltid att ha Slangpaketet i en stor båge bakom Dig, för små kurvor betyder matningsproblem.
Titel: SV: Esab lka 150 problem
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 17 maj-16 kl 09:50
Tror tyvärr att det är drivhjulen som bråkar för slangpaketet är bytt för inte alls så länge sedan och om det är slangen som bråkar brukar det ju funka bättre om man ändrar läget på slangen men ingen bättring alls hur jag än ändrar slangen
Titel: SV: Esab lka 150 problem
Skrivet av: torbjorn skrivet 17 maj-16 kl 09:59
Nu vet jag inte hur det ser ut hos Esab, men på italienska MIG-svetsar är det vanligt att det finns två spår i matarhjulet redan när det är nytt. Spåren är olika grova, det ena avsett för 0,6 mm tråd och det andra för 0,8 mm. Om man lägger tråden i fel spår eller på sidan om spåren slirar det lätt.
Titel: SV: Esab lka 150 problem
Skrivet av: fredde e skrivet 17 maj-16 kl 13:25
Jag minns inte vad det var för Märke, men det med dubbla spår känner jag igen. Man fick ta loss hjulet och vänder det, so rätt spår kom i rätt läge till ingången på trådledaren. Kan ha varit Esab.
Jag har sen länge Kempi och drivhjulen har aldrig jäklats. Att de är utslitna tror jag är osannolikt.
Är tråden oljig, eller smutsig på annat sätt? På några svetsar finns en broms på trådrullen. För hård spänd tråd? Har du dragit i tråden och känt efter att den går lätt?
Titel: SV: Esab lka 150 problem
Skrivet av: Tännlappen skrivet 17 maj-16 kl 17:19
Misstänker man matarhjulet kan man testa det andra spåret står väl dimension stämplat på hjulet...Rostig tråd gör väl också så trådledaren becknar igen...Finns dom som använder typ sådan där gardinhängarspiral som trådledare...blir billigt  :D ....Här moddas en mig där hjulet i matningen kan skeva lite... Kanske studera hur hjulen rör sig när man matar ut tråd....

http://www.mig-welding.co.uk/forum/threads/sip-cosmo-wire-feed-solution.3993/ (http://www.mig-welding.co.uk/forum/threads/sip-cosmo-wire-feed-solution.3993/)
Titel: SV: Esab lka 150 problem
Skrivet av: Tännlappen skrivet 18 maj-16 kl 21:00
 :D...Här lyfter man 3,3kg innan tråden rör sig.... http://www.mig-welding.co.uk/sip-wirefeed.htm (http://www.mig-welding.co.uk/sip-wirefeed.htm)
Titel: SV: Esab lka 150 problem
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 19 maj-16 kl 22:27
Nu funkar svetsen igen  ;D men det är så att man skäms när man vet vad som var fel  :-[  det var fjädern till låsningen av trådrullen som hade ramlat bort och när jag kollade om tråden löpte fritt så hade jag tagit bort trådrullen så då rörde sig tråden precis som den skulle men så fort som jag flyttade svetsen så ramlade rullen på snedden vilket inte syntes när jag monterat sidoplåten  :-[ med andra ord så hade NI RÄTT att det troligen inte var drivhjulet som var den felande länken