Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: lostinspace skrivet 10 maj-16 kl 23:03
-
är mitt batteri brännt eller är det laddregulatorn? batteriet är urladdat men visar fullt när jag laddat i 5 sek! kan ju vara bägge :( dessutom går larmet en stund. vad gör man?
-
Vad är det som "visar fullt efter 5 sek" ? Om det är en modern "intelligent" batteriladdare så är det fullt normalt att den uppför sig konstigt om man försöker ladda ett gammalt dåligt bilbatteri med den. Sådana laddare brukar bara fungera som de ska ihop med batterier som är ganska nya och i gott skick.
Ska man ladda tvivelaktiga bilbatterier är det bättre med en gammaldags, enkel laddare som i stort sett bara består av en transformator och en likriktarbrygga. Om den ger för hög laddström för ett gammalt sulfaterat batteri kan man minska den genom att koppla en lämplig 12 V glödlampa i serie.
Börja med att mäta spänningen i batteriet. Kolla dels när det är nyladdat och dels om du belastar det genom att t ex ha bilstrålkastarna tända.
För ett obelastat bilbatteri kan man vänta sig omkring 13 V då det nyss är laddat och minst 12,6 V om det har stått orört upp till en vecka efter laddningen. Tänder man strålkastarna ska spänningen inte sjunka mer än någon eller några tiondels volt på de första minuterna.
Med bilmotorn igång så att generatorn laddar, brukar spänningen som regel ligga på 14-14,5 V då den nyss är startad och allting kallt i motorrummet, efter några timmars körning då allt är genomvarmt bör spänningen sjunka till knappt 14 V.