Alternativ.nu
Hantverk => Trä => Ämnet startat av: Mustapeikko skrivet 10 maj-16 kl 22:03
-
Håller på att göra min egen kniv och har fått tag på en fin bit rötad rönn...den börjar bli klar till formen och håller på att slipa ner den...hur ska man ytbehandla den ...dvs med vad...och vill gärna få in lite mörka färg i den utan att de fina linjerna och strukturerna försvinner från skaftet...alla tips är välkomna...gärna från någon som hållit på med detta.
-
Jag har en liten flaska teakolja från Herdins som jag brukar använda till knivskaft, det tycker jag fungerar bra
Sån här: http://www.herdins.se/lackoljor/herdins-teakolja-inomhus__152 (http://www.herdins.se/lackoljor/herdins-teakolja-inomhus__152)
-
Håller på att göra min egen kniv och har fått tag på en fin bit rötad rönn...den börjar bli klar till formen och håller på att slipa ner den...hur ska man ytbehandla den ...dvs med vad...och vill gärna få in lite mörka färg i den utan att de fina linjerna och strukturerna försvinner från skaftet...alla tips är välkomna...gärna från någon som hållit på med detta.
Rå syrgasblåst linolja.
Från ARFA
-
ger linolja skaftet lite mörkare nyans? eller måste jag blanda i något annat då? läste på ett annat forum att någon tyckte man skulle spä ut linoljan med med någon form av sprit för att den skulle tränga längre in i träet....overkill eller bra?
-
Myt att man ska behöva spä ut linolja för bättre inträngning, linoljans molekyler är mycket mindre är träets porer så det är inte flaskhalsen. Poröppningen i trä är ca 0,03 mm men kallpressad rå linoljas molekylstorlek är ca 0,000005 mm så de behöver inte trängas :). Läst en uppsats om detta också men minns inte vad den heter, kan ev. hitta den senare.
http://www.thomassondesign.com/en/bygga/materialfakta/linolja-tjara (http://www.thomassondesign.com/en/bygga/materialfakta/linolja-tjara)
http://www.oilpress.com/linolja.htm (http://www.oilpress.com/linolja.htm)
-
Det som eventuellt hindrar linolja (eller annan olja) från att tränga in i träet, är om det skulle vara så fuktigt att porerna redan är mer eller mindre fyllda med vatten. Och vatten och olja stöter som bekant bort varandra. Den vätska som var där först blir kvar. Visserligen är det knappast troligt att snickarvirke är så fuktigt, men det kan ju ändå vara bra att låta skaftet ligga några dygn på ett varmt och torrt ställe innan ytbehandlingen.
-
Först ett tunt skikt shellack (fyller porerna) - putsning med fint sandpapper eller stålull - sedan oljan. Jag gillar danish Oil. Underhåller skaften sedan med bivax/parafinolja som jag mixat till en pasta. Har använt metoden i 30 år och misshandlar vissa knivar ganska rejält. Skaften fortfarande lika fina men patinerat.
-
tack för tipsen...förstår inte helt vad shellack är eller varför man har det...träet är helt tort så inget vatten som kan stöta bort oljan så lutar väl lite åt att bara köra på linolja då om det inte finns några jättefördelar med just detta shellack?
-
Lite kort och bitvis förenklat:
Trä är poröst - det finns massor av små "hål" in i det (genom vilka tex vatten eller linolja han tränga in), en porfyllare som shellack täpper till dem så att en ytbehandling blir konsistent och inte flammig, samt att man behöver färre lager av den.
Man kan använda schellack som ytbehandling, istf tex lack, men det finns nackdelar med det.
Schellack kommer från sekret från en asiatisk larv(?) och används även i godis och andra födoämnen, som konsistensgivare tror jag.
Edit: En lus är det, inte en larv.
/Mats
-
Nedan tre svarvstål, de två till vänster är först mättade med rå linolja och sedan behandlade med shellack i några lager.
Det till höger har fått 5-6 strykningar med rå linolja och sedan vax.
Alla handtag är av björk.
Man kan se på handtaget till höger att mer linolja trängt in i ändträet (som alltid suger mer), så att det blivit mörkare, dvs fler strykningar hade varit lämpligt. De andra har aningen mer markerade ådringar och är konsistenta i mörkheten.
Rå linolja är en impregneringsolja, men ger också lite mörkare ton i träet och framhäver kontraster (mer eller mindre beroende på träslag).
Bara (opigmenterad) shellack ger en (i min smak) lite väl gul ton.
(http://1.bp.blogspot.com/-5Jmr8CweTT0/VrOU3Gw6p5I/AAAAAAAACHs/yCPGvRXu4PE/s800/IMG_0425.JPG)
Detta är ett stort ämne och handlar mycket om tycke och smak, för verktygshandtag har jag mer och mer kommit att föredra vaxad yta.
/Mats
-
tack Mats...klart o tydligt svar...får se hur jag gör i slutänden...försöker känna in träet så mycket som möjligt just nu...även plockat lite andra matrial i skogen för att lära känna trä i olika stadier mer ingående på känsla...tror det är där nyckeln ligger ...lita på känslan
-
går det bra med bivax?
-
Det går, man kan hetta upp och ev blanda med terpentin för att få det litet mjukare om man vill. Jag har använt ett par olika sorters "antikvax" och har inte erfarenhet av rent bivax så kan inte uttala mig om ifall det går _lika_ bra
/Mats