Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: piggetröska skrivet 09 maj-16 kl 15:38
-
Briggs & Stratton småmotorer har monterats i gräsklippare och andra motoriserade trädgårdsredskap i decennier.
Jag har måttligt goda erfarenhet av dem - när de blir äldre så räcker det inte med att byta tändstift och luftfilter på våren för att de skall gå igång. Tillverkaren är bra på att tillhandahålla reservdelar men när kostnaden för sönderrostad bränsletank och defekt förgasare motsvarar en ny gräsklippare på B-tema så känns det tröttsamt. Undrar därför ifall andra lösningar är möjliga, t e x att montera en fallförgasare från ngn annan småmotor och sätta en behållare ovanpå som bränsletank. Har googlat en del men inte hittat något, så antagligen finns det någon fundamental hake att det inte går. Annars hade väl inte reservdelarna kostat vad de kostat...
Piggetröskan
-
Jag fick byta en förgasare på en jordfräs, pris reservdel 350 SEK. Bilder finns på forumet.
-
Vissa årgångar/ motorstorlekar på B&S har billiga reservdelsförgasare. Min kostade 620 SEK inkl frakt, kollat utländska försäljningsställen - inte billigare där.
Piggetröskan
-
min gräsklippare har en briggs o den har funkat oklanderligt i 30 år,bytt chassiet en gång då det rostade upp,köpte en beg. med gången motor o bytte.
att tanken skulle rosta beror nog på att du fått kondensvatten i den alt. har den förvarad utomhus.Fyll tanken med tvåtaktsbensin efter sista körningen (innehåller olja) så slipper du både vatten o rost.Förvaring sker i torrt utrymme,behöver inte vara uppvärmt.På våren töms tanken och alkylatbensin fylls på. startar alltid på första knycken.
stift byts när de talar om det,bytt 2 gånger sedan ny. anser att briggs är den mest pålitliga småmotorn på marknaden men även de har försämrats då en del tillverkning sker i Kina med billig skit.
maskiner som säljs på t.ex biltema,jula m.fl är oftast kinamaskiner,billigt men opålitligt. ulf
-
Lägg ner B&S dom går ju tillochmed illa när dom är ny.
Ska man ha något skottsäkert så är det Hondamotor som gäller i alla lägen.
Startar alltid, även efter att ha stått över vintern å en motor som aldrig krånglar.
Köp en Honda å bli aldrig besviken!!
-
En del tycks ha haft otrolig tur med sina B&S gräsklippare ...
För en 5-6 år sedan hörde jag aldrig något vänligt om trädgårdsredskap med anonyma kinamotorer.
Men nu hörs andra toner. B-temas billigaste gräsklippare går säsong efter säsong och krånglar inte.
Det finns de som säger att vissa kinamotorer nu är Honda-kopior.
Ligger det något i detta?
Piggetröskan
-
Man ska veta att det finns olika motorer i strattonserien...Problemet kan vara att dom byggt rena skräpmotorerna som ska vara riktigt billiga...Nästa problem blir ju då att få konsumenter som råkat ut för deras skräp att återigen köpa en produkt med strattonmotor på ...kanske en i den dyrare serien men då sitter liksom skräpstämpeln instansad i ens tankar. Man vill inte ta i en stratton ens med tång :D ...Honda har ju även dom billigare serier men där är kvaliteten mycket högre vilket gör att kunderna suktar efter nya hondamotorer om dom av någon anledning behöver gradera upp sig,man suktar efter hondasoundet :D. Kollar man amerikanska forum om stratton så besjunger dom gamla strattons kvalitet,precis sommalarmaster men då har dom inte råkat ut för deras billiga serie med förgasare i original plast :o....
-
Plastförgasarna hos B&S är historia nu, det var något som förekom på 70- och 80-talet och endast på de allra billigaste 3 hk vertikalaxlade gräsklipparmotorerna. Den allvarligaste nackdelen med denna förgasare "Vacu-Jet" finns där oavsett om den råkar vara tillverkad av metall eller plast, nämligen att bränsleblandningen varierar med mängden bränsle i tanken. Det finns inget flottörhus utan huvudmunstycket ska suga upp bränsle direkt ur tanken, vid nästan tom tank blir det större sughöjd och därmed magrare blandning.
Det är inte alls ovanligt att den som kör en sådan gräsklippare har en skruvmejsel i bakfickan för att kunna justera blandningsskruven allteftersom bränslet går åt.
En lite bättre typ av förgasare som är monterad ovanpå tanken heter Pulsa-Jet, den användes förr på motorer på 3,5 hk och uppåt. Den har en liten vakuumstyrd bränslepump som pumpar upp bränsle ur tanken till en kammare som håller konstant nivå tack vare ett överströmningshål, och huvudmunstycket suger ur denna kammare.
Men numera har nog så gott som alla B&S flottörförgasare.
Så gott som alla asiatiska gräsklipparmotorer med toppventiler bygger ursprungligen på Hondas konstruktioner, men med tiden har en del av de större tillverkarna lärt sig att konstruera mer och mer efter eget huvud.
De problem som kan förekomma med dem beror oftast på dålig avsyning och slutkontroll, och man kan undvika de flesta genom att vara lite extra försiktig när man tar en ny motor i drift. Det är vanligt att det finns metallspån kvar i motorn efter maskinbearbetningen, så därför är det mer viktigt än på en märkesmotor att göra täta oljebyten under den första tiden. Ett förslag är att kolla oljan efter ungefär en timmes drift, om den är tydligt grå av mikroskopiska metallspån så är det bäst att byta olja på en gång. Gör ett andra byte efter 10 timmar, och om oljan ser grå ut efter ytterligare 10 timmar gör ett byte till då.
Det är också vanligt att topplockspackningen "sätter sig", så att topplocksmuttrarna måste efterdras efter några timmars drift.
Man bör kolla och om nödvändigt justera ventilspelet dels innan första start och dels efter eventuell efterdragning av topplocksmuttrarna. Om en avgasventil skulle sakna spel helt och hållet så dröjer det inte länge förrän den är bränd.
-
Plastförgasarna hos B&S är historia nu, det var något som förekom på 70- och 80-talet och endast på de allra billigaste 3 hk vertikalaxlade gräsklipparmotorerna. Den allvarligaste nackdelen med denna förgasare "Vacu-Jet" finns där oavsett om den råkar vara tillverkad av metall eller plast, nämligen att bränsleblandningen varierar med mängden bränsle i tanken. Det finns inget flottörhus utan huvudmunstycket ska suga upp bränsle direkt ur tanken, vid nästan tom tank blir det större sughöjd och därmed magrare blandning.
Det är inte alls ovanligt att den som kör en sådan gräsklippare har en skruvmejsel i bakfickan för att kunna justera blandningsskruven allteftersom bränslet går åt.
En lite bättre typ av förgasare som är monterad ovanpå tanken heter Pulsa-Jet, den användes förr på motorer på 3,5 hk och uppåt. Den har en liten vakuumstyrd bränslepump som pumpar upp bränsle ur tanken till en kammare som håller konstant nivå tack vare ett överströmningshål, och huvudmunstycket suger ur denna kammare.
Men numera har nog så gott som alla B&S flottörförgasare.
Så gott som alla asiatiska gräsklipparmotorer med toppventiler bygger ursprungligen på Hondas konstruktioner, men med tiden har en del av de större tillverkarna lärt sig att konstruera mer och mer efter eget huvud.
De problem som kan förekomma med dem beror oftast på dålig avsyning och slutkontroll, och man kan undvika de flesta genom att vara lite extra försiktig när man tar en ny motor i drift. Det är vanligt att det finns metallspån kvar i motorn efter maskinbearbetningen, så därför är det mer viktigt än på en märkesmotor att göra täta oljebyten under den första tiden. Ett förslag är att kolla oljan efter ungefär en timmes drift, om den är tydligt grå av mikroskopiska metallspån så är det bäst att byta olja på en gång. Gör ett andra byte efter 10 timmar, och om oljan ser grå ut efter ytterligare 10 timmar gör ett byte till då.
Det är också vanligt att topplockspackningen "sätter sig", så att topplocksmuttrarna måste efterdras efter några timmars drift.
Man bör kolla och om nödvändigt justera ventilspelet dels innan första start och dels efter eventuell efterdragning av topplocksmuttrarna. Om en avgasventil skulle sakna spel helt och hållet så dröjer det inte länge förrän den är bränd.
Hmmm...För mig det inte fanns något att justera på plastförgasaren då briggs plastförgasare...Att det är historia tror jag inte på däremot kan briggs ha målat förgasarna för att dölja plasten :D
Hittade något om briggs plastförgasare...verkar som dom gjort nya plastmodeller... https://www.youtube.com/watch?v=_mfUWBQXk4U (https://www.youtube.com/watch?v=_mfUWBQXk4U)
-
På alla Briggsmotorer brukar förgasaren bli sprutmålad tillsammans med resten av motorn, man kostar inte på sig någon särskild arbetsoperation för att ytbehandla förgasaren separat.
För övrigt finns det väl ingen anledning att hänga upp sig just över att förgasarhuset är av plast, det fyller ju sin funktion lika väl som om det hade varit av gjuten zink. Sedan många år är det vanligt med bilar, även av kända kvalitetsmärken, som har t ex insugningsrör, gasspjällhus, hållare för spridare m fl kritiska delar i bränslesystemet av plast, och det blir ingen kund upprörd över.
-
...Alltid bra att man som konsument blir upplyst så man kan ta ställning till produkten. En förgasare är ju en viktig komponent...Man kan anta att plasten blir spröd med tiden som en trädgårdsmöbel i plast... Kanske även ändrar form...
-
...Alltid bra att man som konsument blir upplyst så man kan ta ställning till produkten. En förgasare är ju en viktig komponent...Man kan anta att plasten blir spröd med tiden som en trädgårdsmöbel i plast... Kanske även ändrar form...
Pressgjuten zink är inte heller det mest långtidsstabila material som finns.
Men man kan nog konstatera att även om de där Vacu-Jet-förgasarna har sina brister, oavsett vilket material de är tillverkade av, så håller de i praktiken minst lika länge som resten av motorn. Och om inte motorn direkt vansköts så håller den förmodligen längre än gräsklipparen.
-
:D...Såg ett tips när det gäller briggsmotorer som kanske kan vara något...Undvika motorerna med typ gummiblåsa på förgasaren :D =primerbulb på förgasaren, kanske dom sämsta motorerna som har det... Är ju rätt lätt att se om det finns en gummiblåsa....
-
:D...Såg ett tips när det gäller briggsmotorer som kanske kan vara något...Undvika motorerna med typ gummiblåsa på förgasaren :D =primerbulb på förgasaren, kanske dom sämsta motorerna som har det... Är ju rätt lätt att se om det finns en gummiblåsa....
Gummiblåsan förekommer både på de dåliga Vacu-Jet -förgasarna och på bättre flottörförgasare under vissa år. Runt 2006-07 tror jag den satt på så gott som alla B&S gräsklipparmotorer. Vinteranpassade B&S för t ex snöslungor har nästan alltid gummiblåsa.
Om jag skulle komma med en rekommendation om vad man ska undvika, så är det motorer där tanken sitter under förgasaren och i all synnerhet 3 hk-motorer av det utförandet. 3,5 hk och uppåt har en bättre förgasartyp som utvändigt ser nästan likadan ut som den sämsta.
-
Tack för alla synpunkter.
Min gräsklippare med B&S är på 4hk, men tanken sitter undertill.
Att montera en extra bränsletank ovanpå befintlig tank, plocka bort membranet mellan förgasaren och ordinarie tank, leder detta enbart till översvämning i förgasaren och fortsatt stillastående?
Måste det till en fallförgasare för att en sådan bränsletankmontering skall fungera?
Piggetröskan
-
Tack för alla synpunkter.
Min gräsklippare med B&S är på 4hk, men tanken sitter undertill.
Att montera en extra bränsletank ovanpå befintlig tank, plocka bort membranet mellan förgasaren och ordinarie tank, leder detta enbart till översvämning i förgasaren och fortsatt stillastående?
Måste det till en fallförgasare för att en sådan bränsletankmontering skall fungera?
Piggetröskan
Precis, 4 hk-motorn med förgasare ovanpå tanken är beroende av att bränslenivån ska hålla sig inom originaltankens gränser. Går det inte att laga den sönderrostade tanken med någon bensinbeständig tätningsmassa, t ex uretanbaserad Sikaflex?
-
..Som jag fattar det tänker du ta din befintliga förgasare med gummiplupp...Det finns väl inget flottörhus i den så soppan rinner nog rätt in...Tar man en normal förgasare med flottörhus kan det kanske fungera, får ju liksom ha en förgasare med sådan där varvtalsregleringsfunktion ...Borde ju finnas normala briggsförgasare med flottörhus att få tag i...Åker kanske på att justera fjädrarnas längd till regulatorn,kan nog vara pilligt... Har man ett chassi som är i bra skick så finns det väl även andra motorer att byta till...
-
Det finns ju annars så gott om gräsklipparvrak med modernare B&S-motorer med flottörförgasare, att man knappast behöver lägga ner något större arbete på att hålla en äldre maskin vid liv. Det som möjligen kan ställa till problem om man flyttar omkring motorer mellan olika gräsklippare är att en del äldre självgående gräsklippare (bl a Klippo och Stiga) har en inbyggd vinkelväxel i motorn och ett långsamtgående kraftuttag på sidan, sådant finns sällan på moderna motorer. Ibland kan det också vara förbistring med olika längd och grovlek på vevaxeln. Äldre motorer har oftast 7/8" , nyare 1".
-
Min gräsklippare är äldre och UTAN självdrivning. Vilket jag tycker är viktigt då ytorna jag behöver klippa är mycket ojämna. Utan drivning är det enkelt att dra klipparen baklänges och välja en annan riktning. Men när nu B-temas billigaste klippare levereras utan drivning och chassit dessutom är i plåt och inte plast, så blir det alternativet mer tilltalande än att hålla liv i en gammal B&S klippare.
Piggetröskan
-
Har b-tema visningsexemplar så är det bara att skaka lite på klipparen och kolla så att inte chassiet flexar...T.ex flexar den vid fästena för styret så kommer den kanske att spricka där...kolla även så hjulen verkar vettiga och inte vobblar...Bästa är att först kolla på en lite dyrare märkes klippare så man får en referens...
-
Går det inte att laga den sönderrostade tanken med någon bensinbeständig tätningsmassa, t ex uretanbaserad Sikaflex?
Epoxilim har jag använt vid några tillfällen för att täta hål i bensintankar. Håller flera år.
-
...Plastic padding "Leak fix" fungerar...Tvätta ur tanken några gånger med hett vatten och såpa sedan löda på en liten plåtbit med mässingslod kanske,tanken fylld med vatten innan operationen börjar :D... Ebay finns ju,eller reservdelsfirmor utomlands...säkerligen billigare med ny tank där eller begagnad...eller lägg upp bild på din tank här,kanske någon har en sådan över, liggande i gömmorna....Lagar du din tank tillfälligt så kan du sedan i lugn och ro leta efter en tank :D...
-
B-temas 1 300:- är nu köpt, för gräset vill inte vänta på att bli klippt. En kompis med villamatta har haft denna klippare i 3 säsonger utan problem. Däremot min är mer som Lisseberg, mullvadarna har dessutom ökat på. Så 3 säsonger är kanske max vad chassit på denna klippare kommer att hålla för mig , för den är i klenaste laget. I s f blir kostnaden samma som om jag köpt B&S klipparvrak för 400-500:- för varje sommar.
Angående klipparen B-tema: startar på ett drag. Och som Torbjörn antydde kunde vara, i första oljebytet var färgen rejält grådaskig.
Om B&S klipparen: inköpt förra sommaren för 400kr. Fungerade med viss trixande av förgasaren hela den sommaren, men vill inte starta nu. Skavd gul färg så märket kan vara Stiga (inga dekaler kvar). Har ett fabriksmonterat handtag längst fram som underlättar lyft, det första jag någonsin sett. Motor på 4hk, med oljeavtappningsplugg på undersidan. Slitbanan på ett hjul är sönder. Enligt B&S koden är klipparen från mitten av 80-talet, och chassit är fortfarande i bra skick. Ny förgasare införskaffad. Tänker laga tanken enligt förslag i tråden. Återkommer med rapport när något blivit gjort ... .
Piggetröskan
-
...För mig det sitter ett rör ner från förgasaren till tanken,i det röret sitter det en stålkula som fungerar som en backventil...kulan kan liksom kitta fast och då kommer det inte upp någon bensin till förgasaren vilket naturligtvis ger startsvårighet...
-
Som äldre, visare och mer bekväm gav jag denna säsong upp två av mina äldre klippare med B&S-motorer. 70- och 80-tal med självsugande förgasare ovanpå tanken. Här var det dock tändsystemet som strulade. Brytarkontakten tycks oxidera under vintern och sitter illa till under svänghjulet... Jag blandade runt med delarna mellan två motorer och fick till sist en svag gnista. Motorn startade snällt, gick i fem tio sekunder och stannade, om och om igen. Skiten stå nu på death-row bland byggsopor och tjocka TV-apparater i väntan på släpkärrefärd...
Brukar moderna toppventilmotorer ha CDI-system i stället för de gamla mekaniska brytarna antar jag mycket är vunnet i startvillighet efter en vinter. Jag har en toppventilad kinesisk snöslunga från Jula, sannolikt med hondakopia och den brukar inte vara speciellt besvärlig att få igång halvvägs in i vintersäsongen.
När jag som yngre skruvade isär några B&S sidventilare av ren nyfikenhet konstaterade jag hur oerhört simpelt grovsmide det är. Glidlager direkt i aluminiumgjutgodset, ett litet skovelhjul för stänksmörjningen och inte en enda shimsbricka någonstans. Folk är ibland imponerade över hur deras gräsklippare håller i 30 år men räknar man ut totala drifttiden på dem och lägger till det faktum att motorerna sällan presterar mer än en bråkdel av den påstämplade maxeffekten är man inte längre förvånad. Och även maxeffekt och fullvarv är ju väldigt beskedligt i förhållande till cylindervolymen.
Något jag ofta undrat är hur länge en sådan lågprismotor skulle hålla om man pressade den maximalt inom ramarna för dess specifikationer. T.ex. sätta den i en mopedram och dra ut på långresa med full gas några timmar i sträck. -Med varvtalsregulatorn kvar i funktion sä klart, annars lär det nog bli en kort resa. Ett minst lika intressant test vore att balansera motorn väl, putsa bort gjutskägg, montera en vettigare förgasare och sedan köra testet utan varvtalsregulator så att det blir mer likt arbetsmiljön för en riktig MC-motor av liknande storlek.
En typisk sidventils B&S på 3-4 hk brukar väl vara på omkring 100cc? Utan hård trimning borde de lämna 5-6 vid högre varvtal. Jag gissar att glidlagren och stänksmörjningen då kommer till korta och motorn går ner sig ganska fort, eller att låg materialkvalitet får veven eller staken att brista.
Skickat från min SM-T310 via Tapatalk
-
Jag har för mig att 3 och 3,5 hk-motorerna är på 148 cc medan 4 hk är lite större, ca 180 cc.
Modernare Briggsmotorer har ett brytarlöst tändsystem (infördes gradvis under 80- och 90-talet, det fanns parallellt med brytarsystem i flera år), dock inte CDI utan ett induktivt brytarlöst system. Tändspolen har exakt samma elektriska data som i det gamla brytarsystemet men man har ersatt brytarkontakterna med en transistor, och styr dess bas från en liten givarspole.
Tecumseh använder ett CDI-system på sina brytarlösa gräsklipparmotorer, och jag tror det är något sådant man brukar hitta på kinamotorerna också.
-
För att spara på sin chassieklena klippare så rekomenderar jag att du klipper på högsta läge.
Då växer gräset långsammare. Och följdaktligen så slipper du kippa stup i kvarten.
-
Efter 6 veckor med Btema klipparen upptäckte jag en spricka i chassit. Så jag tog itu med den gamla Stigan igen. Beg bränsletank ordnades fram. Ville ändå inte starta trots den nya förgasaren. Fick tips om en pensionerad mc-mekaniker, som för det facila priset av 300kr konstaterade att jag vänt en fjäder fel vid förgasarmonteringen. I priset ingick slipning av knivarna samt nytt tändstift. Så nu är det fart på gamlingen igen.
Btema kan vara bra på andra saker. T e x hittade jag ett nytt hjul till Stigan som passsade rakt av för under hundralappen. Nytt originalhjul hade kostat 360kr.
Piggetröskan