Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: lillatorpet skrivet 02 maj-16 kl 17:25
-
Jaha då var det dags att köpa nya sommardäck. Står och väljer mellan Michelin energy och Goodyear efficentgrip. Någon som har erfarenhet av något av dessa däck?
Försökt att kolla olika test m.m och de verkar väldigt lika.
-
Michelin Energy håller väldigt många mil vet jag av erfarenhet. Hellre ett dyrare Michelin som håller 2 000 - 3 000 mil längre, än ett billigare....
-
Kört på billigare regumerade icke märkesdäck tidigare och tänkte jag skulle lägga några hundralappar extra denna gång på däck. Håller michelin fler mil än Goodyear?
-
Båda är ju kvalitetsdäck så jag tror inte du kan välja "fel".
Själv kör jag på billiga hankook o:)
-
Continental
Skickat från ARFA via Tapatalk
-
Bildäcken utvecklas ju (eller åtminstone ändras) för varje år, och det är egentligen omöjligt att just nu förutsäga hur årets däckmodeller kommer att fungera på längre sikt. Det vet vi först om 5-10 år.
Så egentligen är det bara att bestämma sig för vilken "klass" (premium, halvkänt märke, kinaskräp, regummerat) av däck man vill ha och sedan köpa det billigaste märke inom klassen som ens vanliga gummiverkstad har i lager i rätt dimension.
Jag har på senare år mest hållit mig till såna här "halvdana" märken, ofta kända däckkoncerners lågprismärken. T ex Barum, Nordman, Kenda, Yokohama.
-
Företagen som regummerar däck tar inte in andra begagnade däck än - just det - Michelin, som de sedan lägger regummeringen på. Man kan ju fråga sig varför...?
-
Företagen som regummerar däck tar inte in andra begagnade däck än - just det - Michelin, som de sedan lägger regummeringen på. Man kan ju fråga sig varför...?
Det skulle jag vilja se en källa på :P Mkt svårt att tro.
Jag har köpt billiga däck av obekant märke på däckonline för två år sen, har funkat bra tycker jag man får ny-däckskänslan och de har hållit bra och ser fortfarande fina ut med djupa mönster.
Man spar ju jättemkt pengar. Planerar även köpa nya däck där till traktorn.
Men ibland kan man se jättebilliga goodyear tex på där också som ligger i nästan samma prisklass som de billigaste bara nån hundring mer per däck.
-
Företagen som regummerar däck tar inte in andra begagnade däck än - just det - Michelin, som de sedan lägger regummeringen på. Man kan ju fråga sig varför...?
Gäller det en viss specifik regummeringsfirma, alla regummerare i en viss kedja, eller ... ? Rör det sig om regummerare i Sverige eller något annat land? Avser det personbilsdäck eller lastbilsdäck?
-
Företagen som regummerar däck tar inte in andra begagnade däck än - just det - Michelin, som de sedan lägger regummeringen på. Man kan ju fråga sig varför...?
Du får nog se till att styrka det där uttalandet.
-
Källan bakom detta uttalande är en bekants bekant till mig som jag träffade för ett par år sedan. Han berättade att han arbetade på en stor regummeringsfabrik i Göteborg, och att både hans arbetsplats och deras konkurrenter sedan flera år bakåt i tiden aktivt väljer ut enbart begagnade Michelindäck till sin produktion. Mer än så kan jag inte styrka detta - men å andra sidan har jag goda skäl till att tro på hans ord. Varför skulle han hitta på ett sådant uttalande som anställd i produktionen??
-
Hur många europeiska tillverkare av metallcord finns det?
Mvh ARFA
Skickat från ARFA via Tapatalk
-
Källan bakom detta uttalande är en bekants bekant till mig som jag träffade för ett par år sedan. Han berättade att han arbetade på en stor regummeringsfabrik i Göteborg, och att både hans arbetsplats och deras konkurrenter sedan flera år bakåt i tiden aktivt väljer ut enbart begagnade Michelindäck till sin produktion. Mer än så kan jag inte styrka detta - men å andra sidan har jag goda skäl till att tro på hans ord. Varför skulle han hitta på ett sådant uttalande som anställd i produktionen??
Tja det kan bero på flera orsaker, en kan vara att dom inte hade investerat i utrustning för att kunna kontrollera annat än däck med metallcord.
Hur många europeiska tillverkare av metallcord finns det?
Mvh ARFA
Skickat från ARFA via Tapatalk
Hur tänkte du nu?
Däck precis det mesta kan importeras från hela världen.
-
Nu gällde det ju stommar till personbilsdäck att regummera på.
Skickat från ARFA via Tapatalk
-
Företagen som regummerar däck tar inte in andra begagnade däck än - just det - Michelin, som de sedan lägger regummeringen på. Man kan ju fråga sig varför...?
Min svåger (nu avliden) jobbade hela sitt liv på en större däckkedja. de enda däck som skickades/såldes till regummering var Michelin.
anledning var att de stommarna var överlägsna övriga avseende rundhet o stabilitet. nu finns det ju inte så många regummerare kvar i Sverige och lågprisimporten är stor från utlandet så behovet av regummerade däck sjunker stadigt.
köpte själv däck till min privatbil (Rover) och valet stod mellan 3 premiumdäck. Det blev inte Michelin då jag anser dem vara för mjuka för mitt körsätt utan ett mer racerbetonat höghastighetsdäck från Toyo. orginalet Dunlop visade sig vara svåranskaffat om man inte köpte på nätet men då uppkom problemet med de gamla.
däckverkstan tar inte emot däck om de inte får sälja motsvarande mängd.montera kunde de men ville inte ha de gamla.Alltså blev det då ett köp av dem.Däck går nämligen inte att lämna på återvinningsstationerna eller centralerna,de ingår i ett retursystem där fabrikanten /agenten har ansvaret för återvinning.
Annars är troligen just Michelin världsledande på kvalitetsdäck och enl. insatta i branschen det däck som har absolut bäst gjorda stommar.
-
Visst går det att lämna däck på återvinningsstationerna. Sist jag var inne hade de både container för däck med fälg och utan. Hur skulle man göra med däck som legat i någon bod annars?
-
Ja, visst tar återvinningscentralerna emot däck. Men sitter fälgen kvar får man betala en mindre summa, jag antar att de har någon stackare som står och kränger av dom
-
Det är olika på olika håll. I Sundsvall fick man betala för att lämna däck med fälg på återvinningen för 10-15 år sedan, men nu är det gratis att lämna även med fälg. Dock är det olika containrar för kompletta hjul respektive lösa däck.
-
Det är olika på olika håll. I Sundsvall fick man betala för att lämna däck med fälg på återvinningen för 10-15 år sedan, men nu är det gratis att lämna även med fälg. Dock är det olika containrar för kompletta hjul respektive lösa däck.
Vilken återvinning?
Den i Timrå?
-
Vilken återvinning?
Den i Timrå?
Jag vet inte om det är gratis även i Timrå kommun.
De ställen jag tänkte på är återvinningsstationerna på Blåberget (Kretsloppsparken) och Johannedal, rimligtvis gäller samma regler även i Svartvik. Se rekosundsvall.com