Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Granelunds odling skrivet 05 apr-16 kl 17:54
-
Har en Stiga garden 350 jordfräs som vi fått begagnad av förra ägarna till huset vi köpt.
Ska ha gått många år utan knappt några problem enligt grannen.
Och det gjorde den, i någon timme.
Sen startar den i princip bara och oftast självdör efter några sekunder, alternativt dör så fort jag börjar fräsa med den igen.
Provat att ta bort filtret helt och hållet och då fungerade den någorlunda i några minuter, tills samma problem uppstod igen.
Kan inte supermycket om motorer, men redan innan körningen så bytte jag tändstift, filter (både pappersfiltret och skumfiltret), oljan och kört med ny bensin så klart.
Kan inte förstå vad felet kan vara.
Någon kunnig som har någon aning?
Funderar på om det har med att jag kör 98 bensin istället för akylatbensin?
-
Har en Stiga garden 350 jordfräs som vi fått begagnad av förra ägarna till huset vi köpt.
Ska ha gått många år utan knappt några problem enligt grannen.
Och det gjorde den, i någon timme.
Sen startar den i princip bara och oftast självdör efter några sekunder, alternativt dör så fort jag börjar fräsa med den igen.
Provat att ta bort filtret helt och hållet och då fungerade den någorlunda i några minuter, tills samma problem uppstod igen.
Kan inte supermycket om motorer, men redan innan körningen så bytte jag tändstift, filter (både pappersfiltret och skumfiltret), oljan och kört med ny bensin så klart.
Kan inte förstå vad felet kan vara.
Någon kunnig som har någon aning?
Funderar på om det har med att jag kör 98 bensin istället för akrylbensin?
Skit i förgasaren? Bränsleslang som suger luft pga någon liten torrspricka?
-
Om det inte fungerar med Biltemas Alkylatbensin så tippar jag att det finns en bränslepump som inte är fullt frisk? På min jordfräs, en Huskvarna, så var det en gång strul just med bränslepumpen, men en Stiga kanske har självfall av bränsle?
-
Hur det är med förgasare och bränslesystem beror inte på vad det är för märke på jordfräsen, utan vad det är för fabrikat på motorn som sitter på den.
Jag gissar att det antingen är en Briggs & Stratton eller Tecumseh, om nu fräsen inte är så modern att det är en kinatillverkad Hondakopia som sitter där.
Om det är en B & S -motor, så kan den eventuellt ha en udda förgasartyp som sitter monterad ovanpå tanken, då har förgasaren en inbyggd vakuumstyrd bränslepump som pumpar upp bränsle till en liten kammare varifrån förgasaren suger själv. Ett överströmningshål gör att överskottsbränslet rinner tillbaka till tanken och nivån hålls konstant i den lilla kammaren. Den där förgasartypen kallas Pulsa-Jet.
Men så gott som alla andra motorer (även nyare B & S) som används i sådana här sammanhang har en "traditionell" förgasare med flottörhus, och då är tanken placerad ovanför förgasaren så att bränslet kan rinna till flottörhuset genom självtryck.
I vilket fall, så skulle jag nog föreslå att man börjar med att avsyna förgasaren och rengöra alla munstycken i den grundligt. Om det är en Pulsa-Jet så är det extremt viktigt att det tunna gummimembranet mellan förgasare och tank är helt oskadat och monterat utan att det blir veck någonstans på det. Vid bränslepumpdelen av membranet finns det en fjäder och skyddsring som måste sitta på rätt sida om membranet (det går att montera dem fel!) . På Pulsa-Jet finns det två hål in i förgasarhalsen som man kommer åt efter att ha skruvat ur huvudmunstycket, kolla att även de är rena.
På flottörförgasare är det viktigt att nålventilen tätar bra och inte har tendens att haka fast i sitt säte. Det är också viktigt att packningen runt flottörhuskanten är hel. Om det skulle ha stått vatten i flottörhuset så kan det vara ganska ärgat och fult längst ner, och det kan bli en del jobb med att rensa huvudmunstycket och eventuella sidohål i anslutning till det.
Om det är en O-ring som tätning mellan förgasare och insugningsrör, så kolla att den är hel.
Om det verkar som om motorn får för mycket bränsle och blir sur, så är en möjlighet att tidigare ägare har borrat upp huvudmunstycket för att kunna köra på E85 istället för bensin, i så fall är det bara att gå över till det bränslet.
-
Tack så mycket för informationen! Även om jag som sagt kan väldigt lite om motorer så borde det väl gå att lösa tycker man.
Är en kawasaki fa130 motor med förgasare åvanpå tanken som jag nu i någon timme försökt få loss men såklart sitter det en mutter på ett nästan omöjligt ställe, som jag gissar att man måste skruva loss halva motorn flr att komma åt? Det vet jag ju inte riktigt om jag vågar.
-
När det gäller att skruva så har man skruvat ihop det så borde det gå att dela på.
Andra bra ramsan är att repetera är Pippis " det där har jag aldrig provat så det kan jag nog"
Och till sist inget är omöjligt bara svårt och besvärligt.
Tipset är att dokumentera noga, massvis med bilder och lägg grejerna i ordning.
Då blir det lättare att sätta ihop, klura en sväng innan du delar och se om du kan få tag på en sprängskiss.
-
Hur ser tändstiftet ut efter några startförsök? Är det blött om du tar ut det?
Har du kvar det gamla stiftet så prova en gång med det. Kanske är fel på det nya eller fel modell?
Jag hade en gång en kawasakimotorcykel med ett membran i förgasaren. När jag hade haft isär den var membranet för stort för att sättas tillbaka, det hade expanderat av bensinångorna enligt internet, men gick att få dit efter en stund i frysen. Men då kan det bli skört å andra sidan.