Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: ensamhet skrivet 27 mar-16 kl 18:54
-
Om man skulle få för sig att montera en sådan här eller nåt liknande på en buss eller nåt annat mobilt boende.
Tål dom att sitta på ett rörligt fordon?
Då man kanske inte kan ha så stor ackumulator tank, vad händer en riktigt solig dag om det inte förbrukas så mycket varmvatten?
Börjar systemet koka?
Om solcellerna ger mer än vad man förbrukar och man inte har så stor batteribank.
Vad händer då?
http://www.handskholmen.se/produkter/vakuumr%C3%B6rsolf%C3%A5ngare,-u-pipe-heatpipe-2663494 (http://www.handskholmen.se/produkter/vakuumr%C3%B6rsolf%C3%A5ngare,-u-pipe-heatpipe-2663494)
-
Har man solfångare bör man nog räkna med någon form av nödkylning. T ex leda varmvattnet via en bilkylare med elfläkt. En annan möjlighet är förstås att ordna någonting för att kunna skärma av solfångarna om det börjar bli för varmt i systemet.
Om solcellerna ger mer än man kan förbruka eller lagra, så blir överskottsenergin värme. Antingen i solcellerna eller i regulatorn, beroende på hur regulatorn är gjord..
-
När det gäller solceller så finns det flertalet olika varianter som man kan sätta på fordon.
Jag vet att några danska åkerier som sysslar med vindmölletransporter har rustat sina bilar med solceller och i andra fall en liten vindmölla.
Är systemet rustat med laddnigsregulator vilket är en förutsättning så kan man inte riskera att batterierna överladdas.
När det gäller solfångare för vatten så kan jag inte svara annat än att det kan vara lönt att ha ett säkerhetssystem där en skärm eller liknande går över solfångaren när systemet börjar närma sig en kritisk temperatur.
Samtidigt så har man en hel del el över och då kan man ha en kylare och fläktar för att kyla laddvattnet.
-
Låter som avskärmning vore bäst, men vad tror ni om hållbarheten på glasrören på en vakuumsolfångare?