Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: ensamhet skrivet 20 mar-16 kl 10:32
-
Jag har en buss med nåt de kallar isolerglas.
Det är två rutor med ett mellanrum.
I några av dem är det lite kondens.
Är det någon vet hur man får bort det och förhindrar att det kommer tillbaka?
-
Det finns nog tyvärr inte så mycket att göra annat än att byta hela isolerglaskassetten.
Den är ju från fabrik fylld med mycket torr luft och hermetiskt tillsluten. Om den har blivit otät så kommer det in fukt med tiden, och om då luften innehåller så mycket fukt att dess daggpunkt är lägre än glasrutornas temperatur, så fälls fukten ut på dem.
Möjligen kanske man skulle kunna ta isär kassetten på något vis, men frågan är om man har möjlighet att få den tillräckligt tät när man sätter ihop den igen. Och ett sådant jobb bör man i så fall göra då luftfuktigheten är extremt låg - t ex inne i ett varmt boningsrum då det är som kallast mitt i vintern.
-
Om du lyckas få till ett hål, helst två, så kan du spola mellanrummet med skyddsgas från svetsen innan du återförsluter. Gas i tub är torr. Olika gaser har också olika värmeledningsförmåga, så man kan få bättre isolering på det sättet. Alltså om man använder t ex argon.
-
Jag läste på någon annan sida att de plockade ut rutan och delade den. Rengjorde och limmade ihop den igen.
De hade blivit vita emellan, men det är inte mina.
Någon annan borrade hål mellan glaset nedtill och upptill och lät den torka innan tätning igen.
När jag läser på rutorna så står det, om någon blir klokare av det.
VOLVO
43 R - 00261
DOUBLE GLASED
-
På dubbelkopplade fönster är alltid mellanrummet ventilerat utåt. Om du kommer åt att borra ett eller ett par hål, i nederkanten på fönstren, upp emellan glasen, så att du får mellanrummet ventilerat utåt så försvinner fukten. Det blir då som ett vanligt dubbelkopplat fönster. Jag har borrat isolerglaskasetter i träram flera gånger, då har jag öppnat fönstret och borrat rakt upp genom trät. Det är bara i nederkanten du ska borra.
-
På dubbelkopplade fönster är alltid mellanrummet ventilerat utåt. Om du kommer åt att borra ett eller ett par hål, i nederkanten på fönstren, upp emellan glasen, så att du får mellanrummet ventilerat utåt så försvinner fukten. Det blir då som ett vanligt dubbelkopplat fönster. Jag har borrat isolerglaskasetter i träram flera gånger, då har jag öppnat fönstret och borrat rakt upp genom trät. Det är bara i nederkanten du ska borra.
Det låter som en bra ide. Problemet är hur jag ska komma åt.
Rutorna verkar vara fastlimmade i karossen och de är hyfsat stora 170 cm breda och 130 cm höga.
Jag ska kolla mer hur de sitter fast när jag kommer hem.
-
När jag läser på rutorna så står det, om någon blir klokare av det.
VOLVO
43 R - 00261
DOUBLE GLASED
Det betyder att rutorna är godkända enligt ECE-reglementet för säkerhetsglas, nr 43.
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs41-60.html (http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs41-60.html)
-
Bussen har gått i den fuktiga södern och det problemet har vi inte här i norr.
Kanske därför det trängt in fukt.
Jag har märkt att en del fukt försvunnit när den stått med sidan mot solen.
Vad tror ni om att vänta till i sommar och låta solen göra jobbet? kanske med hjälp av avfuktare och hög värme i bussen?
Sedan leta efter var det kom in och täta.
-
Jag tror det är svårt att driva ut den fuktiga luften på det sättet, vad som händer om det är riktigt varmt är ju bara att den instängda luften kan bära mer fuktighet just då, så den inte fälls ut på glasen. Så snart det blir kallare blir det imma igen om man inte har lyckats byta ut luften mot något torrare. En avfuktare inne i bussen hjälper inte.
Jag drar mig till minnes att i början av 80-talet var det mycket vanligt med imma i isolerglasen på stadsbussarna i Sundsvall. Det rörde sig om bussar av 70-talsmodell, dels Scania och dels Volvo med Säffle-karosser.
-
Jag drar mig till minnes att i början av 80-talet var det mycket vanligt med imma i isolerglasen på stadsbussarna i Sundsvall. Det rörde sig om bussar av 70-talsmodell, dels Scania och dels Volvo med Säffle-karosser.
De hade väll lamellglas?
Den här är från 2000