Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: mulen skrivet 11 mar-16 kl 12:32
-
Hej!
Fastnat med bilen i en grop. Försökt att gunga mig upp men bilen gräver bara ner sig i marken. Det började lukta bränt så jag slutade en stund. Men gick tillbaka efter en stund och nu fungerar inte kopplingen! Jag kan lägga i växel men inget händer, det är som att gasa utan växel i? Växlarna känns normalt och går i även om jag inte trycker ner kopplingen. Även kopplingen känns likadan som när bilen funka. Borsett från (vet inte om det varit så tidigare men) jag kan dra kopplingspedalen långt åt motsatt håll- alltså uppåt. Kan någon vajer lossat? Ingen vätska har runnit ut vad jag kan se.
Vad kan annars ha hänt? Lamellerna? Brända lameller vad brukar det leda till för problem? Kan jag ha tur att bilen bara behöver vila/kallna? Går det att fixa på plats eller måste jag nu bogsera bilen till en verkstad?
??? :-\ :(
-
Är du säker på att bilen inte står på underredet med drivhjulen hängande i luften? Lägg i växeln och gå ut och se om det snurrar.
Vad är det för bil? Om den är framhjulsdriven kan en drivknut vara kass. I såna fall inget som går att fixa på plats, eller åtminstone inget som är kul att göra ute i en snöig grop.
-
Hjulen snurrar inte, drivaxelknut skulle fixas i vår- då skyddsbälgen var trasig enligt besiktningen... kan den ha gått sönder medan jag körde fast?
Hjulen snurrade i början när jag försökte kämpa mig ur gropen- men nu händer ingenting när jag gasar och lägger i växeln.
Kopplingspedalen går att trampa ner som vanligt men känns väldigt lös åt andra hållet....
Och det är ingen skillnad i växlingen om jag växlar med kopplingen i eller inte ( så känns på såvis som att koppligen skulle ha låst sig? )
-
Vad är det för bil? Om den är framhjulsdriven kan en drivknut vara kass. I såna fall inget som går att fixa på plats, eller åtminstone inget som är kul att göra ute i en snöig grop.
Det är en framhjulsdriven citroen. Suck.....
-
Såg att du bor i Lappland, men var? Det är ju stort.
Är det i närheten kan jag hjälpa dig att kolla vad felet är.
-
Hjulen snurrar inte, drivaxelknut skulle fixas i vår- då skyddsbälgen var trasig enligt besiktningen... kan den ha gått sönder medan jag körde fast?
När damasken är sönder försvinner fettet snabbt på grund av centrifugalkrafter och vattensprut från vägen. Då slits kulorna mycket snabbt, och särskilt när det sprutar in sandkorn och annat i knuten. Skulle inte förvåna mig om nådastöten kom i samband med fastkörningen nu. Man kan se det om drivaxeln snurrar men hjulet står still, men det kan förstås vara svårt om man kört fast och det är snö överallt.
-
Men att ts kan växla tillsynes normalt utan att koppla ur tycker jag låter som kopplingsbekymmer
-
Låter dyrt?
Hur kan det bara dykt upp så plötsligt utan förvarning? För allt fungerade ju som det skulle för bara en stund sen....
-
jag tror jag med på drivknuten pga det tidigare du skrev om att drivaxelknuten behövde åtgärdas . lägg i en växel och försök titta in och se om något snurrar där inne bakom hjulet som ett svart får skrev . det går ju att växla utan koppling på de flesta bilar om man har rätt varvtal och inget gaspådrag eller motstånd . om den är av får du ju inget motstånd
-
Kikat lite mer grundligt på den nu. Fått ur den ur gropen tack vare en grym insats från grannen :)
Kopplingen verkar har låst sig, den går att rubba underifrån- men den vill inte lossa utan den ligger på Har jag tur kanske den lossar när bilen får kyla ner sig... alternativet är annars att jag får bogsera in den till en verkstad och se vad som kan ha hänt.
Med tanke på bilens ålder hoppas jag inte på några högra summor. Bilen är 30 år...... :o
-
Vilken Citroënmodell är det?
På en del Citroën och Peugeot från 80-talet är det helt normalt att man kan lyfta kopplingspedalen från utgångsläget.
-
Att man kan lyfta den åt motsatt håll allts? Det är en citroen c25- buss.
Vad tror du Torbjön kan ha hänt med kopplingen? Den går ju att röra fram och tillbaka innifrån och underifrån. Men den har låst sig i växlingsläget så att hur jag än växlar så driver inte bilen framåt.
-
Vilken Citroënmodell är det?
På en del Citroën och Peugeot från 80-talet är det helt normalt att man kan lyfta kopplingspedalen från utgångsläget.
Att man kan lyfta den åt motsatt håll allts? Det är en citroen c25- buss.
Vad tror du Torbjön kan ha hänt med kopplingen? Den går ju att röra fram och tillbaka innifrån och underifrån. Men den har låst sig i växlingsläget så att hur jag än växlar så driver inte bilen framåt.
-
I värsta fall kan det ju tänkas att du har lyckats slita ut kopplingslamellen när du slirade på kopplingen och det så småningom började lukta bränt, symptomet på detta är att man praktiskt taget inte får någon framdrivning alls.
Om hela den yttre mekaniken med kopplingswire, arm utanpå kopplingskåpan mm rör sig som vanligt när du manövrerar kopplingspedalen, så är det mycket troligt att det är detta som har hänt.
Förmodligen känns kopplingspedalen ungefär som vanligt, möjligen med undantag för att det inte känns något kopplingsspel.
Jag vet inte hur mycket jobb det är med att byta koppling på en C25. Om det hade rört sig om t ex en Citroën BX eller XM så hade det varit lätt och snabbt gjort att ta ner växellådan, på CX måste man däremot lyfta ur hela drivaggregatet och dela på motor och växellåda utanför bilen. Men det bör stå i verkstadshandbok eller gördetsjälvhandbok, som bör gå att hitta på nätet.
Reservdelspriserna brukar inte vara särskilt avskräckande, typiskt kan man vänta sig ca 500 kr för en kopplingslamell eller uppåt 2000 kr för en repsats som innehåller lamell, tryckplatta och urtrampningslager.
Tänk på att kopplingslamellen på en 80-talsbil innehåller asbest, och det innebär att nu när lamellen är utsliten så är kopplingskåpan förmodligen full med asbesthaltigt ludd och damm, som man ju inte bör röra upp och andas in riktigt hur som helst.
-
Reservdelspriserna brukar inte vara särskilt avskräckande, typiskt kan man vänta sig ca 500 kr för en kopplingslamell eller uppåt 2000 kr för en repsats som innehåller lamell, tryckplatta och urtrampningslager.
Tänk på att kopplingslamellen på en 80-talsbil innehåller asbest, och det innebär att nu när lamellen är utsliten så är kopplingskåpan förmodligen full med asbesthaltigt ludd och damm, som man ju inte bör röra upp och andas in riktigt hur som helst.
Fast det känns mer som att kopplingen är i ett låst läge, det går inte att få något driv alls i bilen- som att kopplingen är nedtrampad...
Ska göra ett försök i kväll och kolla när den svalnat och fått stå ute i 10 minus.
Men om det är byte av koppling som gäller- hur lång arbetstid kan det ta- då jag misttänker att jag tyvärr måste lämna in den på verkstad...
-
Hmm.
På en del Citroënväxellådor, t ex de som används ihop med de större motorerna i BX, finns det en anordning med dubbla kopplingsarmar utanpå kopplingskåpan. En hävarm som kopplingswiren drar i, och den trycker via en liten tryckstång (stålpinne med avrundade ändar, kanske 8 mm i diameter och 30 mm lång) på en annan arm, som i sin tur vrider på den axel som går in i kopplingskåpan. Där har det hänt att tryckstången har lossnat, satt sig på tvären eller något sånt.
Titta på bilder och ritningar i verkstadshandbok, reservdelskatalog mm om det verkar finnas en sådan lösning på C25, i så fall kanske du ska titta till de sakerna först av allt.
När det gäller tidsåtgång för kopplingsbyte så skulle jag tro att om det är en lättmekad konstruktion (som på BX) och en mekaniker som är van vid just den här bilmodellen, så räcker det med en halv dag.
Är det däremot frågan om att lyfta ur hela drivpaketet och dessutom en mek som aldrig har skruvat med något liknande C25 förut, så kan det nog gå åt flera arbetsdagar.
Verkstadshandboken kan ge dig bra ledtrådar om den saken också.
-
Låter som att det kan bli dyra arbetskostnader :(
Jag får hålla tummarna att den återhämtar sig ikväll- att det räckte att den bara blev kall..... läser att flera varit med om liknande- där kopplingen plötsligt slutat fungera- men efter ett par timmar i kyla fungerar igen :)
Vad är det som händer rent mekaniskt då egentligen- som gör att kopplingen börjar fungera igen?
-
Synd att du inte svarade på var du bor.
De har skrotat en Citroen C25 här i närheten och är på väg härifrån med delarna nu.
-
Synd att du inte svarade på var du bor.
De har skrotat en Citrtoen C25 här i närheten och är på väg härifrån med delarna nu.
Ah- synd att jag inte bor i Lappland längre... det hade ju varit kanon annars att plocka delar från den. Jag får ta och ändra var jag bor här på alternativ.
-
Låter som att det kan bli dyra arbetskostnader :(
Jag får hålla tummarna att den återhämtar sig ikväll- att det räckte att den bara blev kall..... läser att flera varit med om liknande- där kopplingen plötsligt slutat fungera- men efter ett par timmar i kyla fungerar igen :)
Vad är det som händer rent mekaniskt då egentligen- som gör att kopplingen börjar fungera igen?
Det kan gälla bilar med hydrauliskt manövrerad koppling (t ex Saab, Mercedes, gamla bakhjulsdrivna Peugeot, VW-bussar, vissa Volvo Amazon, Lada, Ford Focus), där det blir inre läckage i någon av hydraulcylindrarna när det är varmt, gummitätningarna mjuka och sladdriga och vätskan tunnflytande, om det får kallna så fungerar sakerna bättre sedan.
Det är dock mer märkligt om bilar med wiremanövrerad koppling skulle uppföra sig så.
-
Den fungerade inte idag heller trots den stått ute i kylan 😢 ska kolla hur mycket bromsvätska jag har- hur stor betydelse har det om kopplingen krånglar?
-
Kopplingen kan manövreras med antingen vajer eller hydrauliskt, och i det senare fallet delas ibland hydraulvätsketank med bromsarna. Men om man fått läckage på någon av cylindrarna till kopplingen brukar det inte uppföra sig som för dig nu, då brukar det inte gå att trampa ur alls. Men det skadar ju inte att kolla, det är ju enkelt och går fort.
-
Eftersom det finns piratdelsfirmor som säljer kopplingswire till Citroën C25, så har den nog inte hydraulisk kopplingsmanövrering.
http://autopartsmarket.eu/?action=catalog_part_view&data (http://autopartsmarket.eu/?action=catalog_part_view&data)[id_make]=24&data[id_model]=425&data[id_model_detail]=2239&data[id_part]=10177&data[sort]=&data[name_group]=
Det är alltså ingen mening att kolla bromsvätskenivå och sånt.
Har du fått fram någon verkstads- eller gördetsjälvhandbok?
-
Det var kopplingen som var sönderbränd. Nu fixad.