Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: vattuvarg skrivet 07 feb-16 kl 00:14
-
Läste förra veckan om växthus som används i Bolivia - walipini. De är utformade som rum i marken med isolerande växthustak. Botten av växthuset ligger på frostfritt djup och växter kan odlas genom vintern.
Konstruktionen är egentligen inget nytt men har betytt en förändring till det bättre för de fattiga i Bolivias bergsområden. Konstruktionen har förenklats och gjorts billigare där. Liknande har använts länge i Europa, om jag förstår saken rätt, och därför borde det finnas liknande lösningar som redan provats, kanske till och med här i landet.
Jag vill gärna veta mer om det i så fall.
-
Eftersom vi befinner oss mycket längre från ekvatorn så hamnar solen mycket lägre här vintertid
-
Ja, anpassningar för solvinkeln måste göras. ...antagligen både genom placering i sluttning och/eller uppsamlande tak. Det platta tak som används i Bolivia lär inte fungera här.
-
Problemet i Sverige höst-vinter är väl inte bara att solen står lågt när den är över horisonten, utan också att den är under horisonten 3/4 av dygnet (Stockholm, december). Så det ska till en massa extraljus om det ska bli något.
-
Korrekt. Mängden ljus blir inte stor när det är som mörkast under året. Men vår och höst förlängs. Kanske kan en viss mängd artificiellt ljus räcka som komplement för det lilla som går att odla under vintern.
Om inte annat så kan växthuset användas som lagring av höstens skörd tills solen lyser tillräckligt igen.
-
Det är ju inte heller frostfritt så länge på frostfritt djup om man tar bort den där skyddande metern jord ;)
-
Man får inget som helst användbart odlingsljus under den mörka årstiden i en sådan grop du beskriver. Inte i ett konventionellt växthus heller. Det är skillnad på Bolivia vid ekvatorn.
Sätt upp växtodlingslampor i jordkällaren, det blir effektivare, men förmodligen för kallt...
Det är d_mt att misslyckas. (Fyll i u eller ö efter eget skön.)
-
Det är ju inte heller frostfritt så länge på frostfritt djup om man tar bort den där skyddande metern jord ;)
Jo, med isolerande tak...
Man får inget som helst användbart odlingsljus under den mörka årstiden i en sådan grop du beskriver. Inte i ett konventionellt växthus heller. Det är skillnad på Bolivia vid ekvatorn.
Det som är intressantast för mig är värmen från jorden. Att det sedan går att förlänga odlingssäsongen är också bra. Dessutom är kostnaden tilltalande, även om det blir dyrare här.
-
Men hur varm kan man räkna med att jorden håller sig? Jag skulle gissa att det knappast kan bli varmare än +1 C och det räcker ju inte.
-
Jo, med isolerande tak...
Nej, då får du ha kraftig isolering i det taket. De Bolivianska nedsänkta växthusen får tillskottsvärme från solen. Det kommer inte hända under några månader i Sverige.
-
Men hur varm kan man räkna med att jorden håller sig? Jag skulle gissa att det knappast kan bli varmare än +1 C och det räcker ju inte.
För mig räcker någon enstaka plusgrad.
-
Jag kan tänka mej att du enklare får upp värmen med en varmbänk inne i växthuset. vill du ha plusgrader året runt kanske du kan ha flera som startas i olika skeden, det skulle kunna räcka.
Men som redan sagts, december och januari är ljuset nog väldigt begränsande. Kanske ändå någon bladsallad och rädisor kan odlas, och det skulle ju kunna vara väldigt trevligt med lite hemodlat i vinterrusket.
-
En varmbänk gör ju att man iaf kan dra ut på säsongen mkt och starta den mkt tidigare.
Här står lite om varmbänk:
http://www.odla.nu/inspiration/gor-en-varmbank (http://www.odla.nu/inspiration/gor-en-varmbank)
-
Nej, då får du ha kraftig isolering i det taket. De Bolivianska nedsänkta växthusen får tillskottsvärme från solen. Det kommer inte hända under några månader i Sverige.
Walipini får också tillskottsvärme underifrån.
-
Varmbänkar känner jag till. Det jag försöker hitta är erfarenheter om nedsänkta växthus, vilka inte är helt ovanliga i Europa. Utan fakta kan jag inte avgöra om idén är användbar för mig.
-
I en jordtäckt jordkällare med isolerade dörrar och helst med sluss går det att få en temperatur några grader över fryspunkten även om det är kallt utomhus så en viss värme måste det komma från jorden. I vanliga växthus (ovan jord) kan en använda en slags bubbelplast vintertid för att isolera mot kyla så om du isolerar väl så kanske det går att få till 3-4 plusgrader vintertid i det nersänkta växthuset dvs ganska perfekt för lagring av rotfrukter etc
När det blir varmare framåt våren går det ju oxå att använda växthuset till förodlingar. Bubbelplasten släpper igenom en del ljus.
När det gäller ljuset generellt så har vi inte solen i zenit ens mitt i sommaren (vilket de kanske har i Bolivia?) så det gäller att placera växthuset så maximal instrålning/ljus kan uppnås och, så tänker jag, kan det väl inte vara för djupt heller.
https://www.willabgarden.se/produkt/isolerplastfolie-bubbelplast-/1883-1258 (https://www.willabgarden.se/produkt/isolerplastfolie-bubbelplast-/1883-1258)
-
Det finns nedsänkta växthus på lite olika ställen även i Sverige. Dock inte hela vägen men åtminstone en meter. Jag har sett såna bl a på Öland.
-
Tänk större. Ett stort växthus påverkas inte så mycket av tjälen i marken runt omkring utan får jordvärmen och maximalt tillskott ovanifrån. Är de vanliga i Lappland? Odlar man mitt i vintern utan eldning?
Man skall inte tro att marken ger så mycket värme. När man lägger jordvärmeslang till värmepump rör det sig om många hundra meter och bergvärme ett par hundra meter. Och ytan som krävs till ett normalt isolerat hus (bättre isolering än till växthus) är mycket större än den yta huset täcker. Och vid barmarksvinter går tjälen i en del jordvärmeanläggningar.
-
Det finns nedsänkta växthus på lite olika ställen även i Sverige. Dock inte hela vägen men åtminstone en meter. Jag har sett såna bl a på Öland.
Det verkar som om det viktiga är att sänkningen går under frostdjupet. Hur djupt går frosten på Öland, tro? Mindre än en meter?
(Isolering är viktig också, naturligtvis.)
-
Det verkar som om det viktiga är att sänkningen går under frostdjupet. Hur djupt går frosten på Öland, tro? Mindre än en meter?
(Isolering är viktig också, naturligtvis.)
Tjälen finns nästan inte alls. Några dm tjäle i värsta fall.
Här där jag bor är frostfritt djup 75 cm. Småland.
-
Om man tar den här kartan som riktlinje så skulle Ölänningen behöva gräva 1,1 meter (vilket verkar stämma med verkligheten), du får gräva fyra decimeter djupare och jag skulle behöva ner ytterligare sju decimeter.
"Tjäldjupskarta som anger tjäldjup (m) i tjälfarlig, ej snötäckt mark."
-
I en jordtäckt jordkällare med isolerade dörrar och helst med sluss går det att få en temperatur några grader över fryspunkten även om det är kallt utomhus så en viss värme måste det komma från jorden. I vanliga växthus (ovan jord) kan en använda en slags bubbelplast vintertid för att isolera mot kyla så om du isolerar väl så kanske det går att få till 3-4 plusgrader vintertid i det nersänkta växthuset dvs ganska perfekt för lagring av rotfrukter etc
När det blir varmare framåt våren går det ju oxå att använda växthuset till förodlingar. Bubbelplasten släpper igenom en del ljus.
När det gäller ljuset generellt så har vi inte solen i zenit ens mitt i sommaren (vilket de kanske har i Bolivia?) så det gäller att placera växthuset så maximal instrålning/ljus kan uppnås och, så tänker jag, kan det väl inte vara för djupt heller.
https://www.willabgarden.se/produkt/isolerplastfolie-bubbelplast-/1883-1258 (https://www.willabgarden.se/produkt/isolerplastfolie-bubbelplast-/1883-1258)
Luftsluss (vindfång kallas det här) måste jag komma ihåg. Det är en vettig lösning för både boningshus och växthus.
I norr måste nog växthuset placeras i en sluttning, misstänker jag. Med terrasser inuti skulle man också kunna ha olika temperaturer i växthuset. Ingången skulle av samma anledning placeras längst ner.
Ett grönländskt koncept jag studerat använder sig av kanalplast för det växthusliknande klimatskalets väggar/tak. Tjock kanalplast, faktiskt. Två lager ā 25 mm. Det är ganska mycket mer än ett vanligt växthus har. Även de enkla walipini som används i Bolivia har flera lager plast med stillastående luft emellan. Men bubbelplast är ingen dum idé. Tekniken användes i Pekings nationella simstadion (den blå kuben från OS där) och i växthusen för det stora Edenprojektet i England. Fast nu är vi uppe på ganska högteknologisk bubbelplast. ...och stora bubblor. Men ETFE väger bara en procent av det glas väger så tanken kan man ändå ta med sig.
...liksom lagringen.
-
Fast det där är ju extremdjup.. Här står det ca 1.5 meter, det tror jag inte inträffat på en livstid i alla fall. Halvmeter tror jag är ett tämligen maxdjup här omkring en riktigt kall vinter
-
Fast det där är ju extremdjup.. Här står det ca 1.5 meter, det tror jag inte inträffat på en livstid i alla fall. Halvmeter tror jag är ett tämligen maxdjup här omkring en riktigt kall vinter
Dessutom håller vintrarna på att bli mildare på grund av klimatförändringar...
-
Jordvärmen ligger på årsmedeltemperatur. För att det ska fungera måste växthuset vara lika välisolerat som jorden man tagit bort. Solvärmen är så gott som obefintlig under november och december.
-
Jag misstänker att Boliviamodellen funkar bra som utjämning mellan frostnätter och dagar med brännande sol - hög höjd, nära ekvatorn.
Brukar förresten inte jorden i Sverige vara mättad av vatten vintertid? Åtminstone hos mig blir det en pöl om man gräver ner lite i jorden på senhösten innan tjälen slår till.
-
angående vinkel på soltaket:
(http://frittliv.autonomtech.se/HintsKnowhow/SolarEnergy/IMG0047_5948115.PNG)
För att få ner solljuset till botten av en 1,7m djup grop i dec och jan i Östersund skulle du behöva ha en lutning på sydväggen på 5 grader. den skulle alltså behöva vara 1,7/sin(5) = 19,5 meter lång.
Alternativt backe som du var inne på, men isåfall med en lutning på 85 grader. Lämplig bergvägg?
-
Tror det är enklare att odla på sommaren ;D
-
Den nordliga delen av taket säpper inte in mycket ljus och borde kunna byggas i icke translucent material. Om materialet istället är någorlunda reflekterande borde man kunna få ner ljuset där man vill ha det, känns det som.
-
??? Vilket ljus har du tänkt få ner? Varifrån? Skall du sätta lampor utanpå, eller??? Då får du inte någon nytta av deras restvärme.
-
Så länge man inte bor norr om polcirkeln så finns det ljus även när vintern är som mörkast. Precis som har nämnts i tråden så kommer ljuset in mycket flackt då. Men man borde kunna reflektera ner det i ett nedsänkt växthus även om det är djupt.
(Vill man ha mycket ljus just då behövs det mycket troligt artificiell belysning).
Det tål att påpekas att jag själv letar efter svar i och med den här tråden. Det har varit väldigt många frågor istället ett tag nu.
-
Marken blir varmare ju längre ner man kommer i den. Den mängd värme som kan användas på frostfritt djup är antagligen inte särskilt stor. Det jag hoppas på att att den energin dock är tillräcklig för att garantera plusgrader i växthuset genom hela vintern. ...och det gärna till en förhållandevis låg kostnad.
-
Och då kan jag med stor säkerhet svara att det räcker den inte till i Lappland annat än om du lägger ned stor kostnad på isolering. Och visst kan du få ned ljus i en grop med speglar, och med mer spegelyta än gropyta så kan du få ett bättre förhållande, men det kostar mer än det smakar.
-
Mycket av den kunskap jag har är den jag lärde mig som yngre. Världen har förändrats sedan dess men detta tror jag fortfarande stämmer.
gräver man en grop ner till mer än 1,5 m eller djupare så är jordvärmen ständigt 11 grader, varken varmare eller kallare, hela året och det är ingen idee att gräva djupare.
om det är varmare än 11grader i luften så kommer din grop att konsumera värme som "sugs"ner i jorden. gropen kommer aldrig att avge värme till mer än 11 grader
Vad kan du odla i 11grader
du måste ta till vara solinfallet för att höja temperaturen. Vilket innebär att din grop ständigt kommer konsumera värme och är en belastning. jämför med att man idag isolerar platten för huset mot värmetransport nedåt.
-
Ursäkta, jag har inte läst alla inlägg, så detta har kanske redan varit uppe på tapeten...
Varför inte göra en varmbänk inne i växthuset. Färsk hästgödsel och halm i botten och jord över. Så värms jorden i samband med att gödseln bränner.
En del har ett vattenmagasin mitt i växthuset som jämnar ut temperaturen mellan dag och natt.
Vet inte om det kan vara nåt att arbeta vidare på.
Såg en youtube film där man hade vattenrör under en gigantisk gödselhög, vattnet värmdes upp och pumpades runt dit det behövdes. En kompost/gödselhög håller ju värmen länge.
-
Och då kan jag med stor säkerhet svara att det räcker den inte till i Lappland annat än om du lägger ned stor kostnad på isolering. Och visst kan du få ned ljus i en grop med speglar, och med mer spegelyta än gropyta så kan du få ett bättre förhållande, men det kostar mer än det smakar.
Jag är intresserad av konceptet som helhet. Med tanke på att jag antagligen bor någon annanstans om några år så måste jag förstå mekanismerna teoretiskt för att sedan kunna avgöra hur (och om) jag ska gå vidare. Att ständigt tala om att det inte kommer att fungera gör det inte enklare att förstå. Konceptet fungerar, det intressanta är hur bra och till vilken kostnad.
Mina farbröder har varit glasmästare och jag har jobbat ihop med dem. Grossisterna för glas hade enorma speglar i sina lager. Men skulle jag reflektera ljus så skulle det räcka med en aluminiumbelagd mylarplast eller en vitmålad yta av något slag. Speglar hade det varit hög imponansfaktor på men jag skulle ständigt oroa mig för dem.
Tjock isolering blir antagligen dyrt, ja. Det är det pris man skulle få betala för lägre kostnader senare.
Mycket av den kunskap jag har är den jag lärde mig som yngre. Världen har förändrats sedan dess men detta tror jag fortfarande stämmer.
gräver man en grop ner till mer än 1,5 m eller djupare så är jordvärmen ständigt 11 grader, varken varmare eller kallare, hela året och det är ingen idee att gräva djupare.
om det är varmare än 11grader i luften så kommer din grop att konsumera värme som "sugs"ner i jorden. gropen kommer aldrig att avge värme till mer än 11 grader
Vad kan du odla i 11grader
du måste ta till vara solinfallet för att höja temperaturen. Vilket innebär att din grop ständigt kommer konsumera värme och är en belastning. jämför med att man idag isolerar platten för huset mot värmetransport nedåt.
Tyvärr verkar inte dina kunskaper stämma överallt i landet. Längst upp i Norrbotten krävs det att man gräver en hel del till för att vara säker på att nå frostfritt djup.
Om det där med att jorden aldrig skulle bli varmare än 11 grader skulle stämma så borde exempelvis de bolivianska walipini inte ge skördar heller (vilket de gör).
Det intressanta för mig är som sagt att slippa minusgrader under vintern.
-
Om man tänkt använda kanalplast i taket så har det vissa nackdelar. Visserligen isolerar det bättre än ingenting, men skall man ha så tjockt material att det isolerar bra blir det inte mycket ljusgenomsläpp. Därmed försvinner en stor del av det lilla solljus som man nås av på vintern.
-
Det Klasb är inne på är att när du kommer ned till en viss punkt så är det marginell skillnad om du gräver en eller tio meter till, du kommer fortfarande ha nästan samma temp. Hundra meter ned har det inte hänt mycket heller.
Konceptet fungerar, men inte var som helst. Vill du se mekanismen i det hela får du för det första mäta hur mycket värme den blottlagda jorden i botten på gropen kan avge utan att den fryser och värmeledningsförmågan sjunker. Det är där jag praktiskt jämför med jordvärmepump eftersom man har en bestämd yta och en känd värmetransport. Sedan får du bestämma vilken isolering du vill använda, dels mot den tjälade jorden som bildar väggar till hålet, dels mot lufttemperaturen ute och inte att förglömma utstrålningen de dagar och nätter det är klart. Då får du plus och minus på gropen. Sedan får du se hur mycket energi du måste få tag i från solen. En sol som kanske inte visar sig på ett par månader.
-
Eller så får man bygga växthuset vid en kallkälla där det ständigt trycks upp flytande vatten från djupare jordlager
-
Och då kan man få frostfritt även om det är en lång, kall och mörk vinter. Men inget lär växa ändå.
-
Jag hade hoppats på praktiska erfarenheter eller åtminstone länkar till hemsidor med praktisk erfarenhet. Det känns lite jobbigt att göra reverse-engineering på ett forum.
-
Det kan vara så att anledningen till att du inte hittar någon som har praktiska och positiva erfarenheter på ett svenskt forum är att det inte funkar i Sverige(?).
Mvh
Magnus
-
Det kan vara så att anledningen till att du inte hittar någon som har praktiska och positiva erfarenheter på ett svenskt forum är att det inte funkar i Sverige(?).
Nedsänkta växthus finns i Sverige och fungerar som det är tänkt i åtminstone en del av landet. Det har nämnts tidigare i tråden och är också den uppfattning jag fått när jag googlat. Så nej, jag tror inte det är orsaken.
-
Klart de fungerar, men vid vilken breddgrad kan man säga att de är motiverade och vid vilken breddgrad fungerar de året om? Här kring den 58:de fungerar de inte året om, men visst skulle varianten ge längre säsong. Men det gör ett växthus med mur mot norr också.
-
Klart de fungerar, men vid vilken breddgrad kan man säga att de är motiverade och vid vilken breddgrad fungerar de året om? Här kring den 58:de fungerar de inte året om, men visst skulle varianten ge längre säsong. Men det gör ett växthus med mur mot norr också.
Många frågor och få svar, tyvärr. Du kan spekulera hur mycket du vill. Jag har ändå inte svaren. Det är just därför jag frågar...
-
Då får vi hoppas att det dyker upp någon i tråden som har ett sådant växthus som precis fungerar året om så vi alla kan få en praktisk nordgräns på skapelsen.
-
Då får vi hoppas att det dyker upp någon i tråden som har ett sådant växthus som precis fungerar året om så vi alla kan få en praktisk nordgräns på skapelsen.
Problemet går att lösa i detaljer om man kan sätta sig in i hur detaljerna fungerar. Men då behöver man mer detaljerade fakta. Nordgränsen är nog redan satt, gissar jag, med tanke på permafrost. Med så djup tjäle uppstår dock andra fördelar som i sin tur använts av befolkningen där. Jordkällaren blir frysrum. Men då har vi definitivt lämnat ämnet för tråden.
Ledsen att jag är så förbannat tjurig men jag vill faktiskt förstå hur konceptet fungerar.
-
Ljus och värme är de uppenbara "problemen" i vår klimatzon när det gäller odlandet generellt. Och det måste ju gå ett lösa de uppgifterna på något vis - vi har tekniska lösningar och el.
Stor vinklad glasyta mot söder, alternativt i en sluttning mot söder, innerväggar klädda med speglar/reflekterande folie/i vart fall vitmålade och artificiellt ljus under de tider när instrålningen är för klen, transparenta hyllsystem, inte för djupt men en måste ju kunna gå upprätt annars blir det tröttsamt och tungrott.
Placering i närheten ev kloss mot bostadsbyggnad för att utnyttja "spillvärme" från bostaden (går kanske inte med för välisolerade byggnader?) Bubbelplast för att isolera glaspartier, släpper igenom ca 80% av ljuset men säkert mindre i och med glaset. Dubbla isolerade dörrar med sluss alternativt ingång från bostad/uppvärmt utrymme, luftvärmepump/frostvakt, värmeslingor under fröodlingar, extra skydd vintertid av känsliga växter.
Bevattning, el och ventilation är oxå viktiga frågor i tankarna kring konstruktionen - det är inget nöje alls att bära vatten till odlingar och det går åt mycket till exvis tomater.
https://www.willabgarden.se/vaxthustillbehor/863 (https://www.willabgarden.se/vaxthustillbehor/863)
-
Nedsänkta växthus finns i Sverige och fungerar som det är tänkt i åtminstone en del av landet. Det har nämnts tidigare i tråden och är också den uppfattning jag fått när jag googlat. Så nej, jag tror inte det är orsaken.
Självfallet finns det nersänkta växthus i Sverige och visst funkar dem som tänkt, lite beroende på vad som tänkts. Ett exempel är växthuset i Sofiero slottsträdgård. Men jag uppfattade det som att du frågade efter applikationer som funkar året runt, Sofieros gör inte det. Med eluppvärmning och extra belysning så skulle det förstås fungera, men jag antar att det inte heller är det du är ute efter.
Såå: Ett nersänkt växthus som användas året runt i Sverige utan extra värme och ljus finns nog inte. Jag är dock lika nyfiken som dig på både positiva och negativa erfarenheter. Så du får gärna dela med dig av de länkar som du hittat via google som tyder på att det finns/funkar. Men även allt som tyder på motsatsen.
MVH
Magnus
-
Ang ljuset är ju inte mkt att göra åt. Men det finns ju växetr du kan odla med knappt något ljusa alls. Grodda frön tex, rädisor, sallad.
Ett sätt att lösa värmen kanske vore att isolera sidorna på grunden, sen dra luftslangar genom "golvet" och fylla det med sand. Så på dagen kan du med en liten fläkt trycka ner luft som värms upp av solen i golvet och lagra den värmen i sanden (termisk massa), och det får stråla tillbaka på natten, och du får även lite "jordkällar" värme från marken under.
Om det är tillräckligt för odlingstemperatur vet jag inte, men viss skillnad bör det göra med endast hjälp av en mekanisk fläkt.
Exempel på sådan grundläggning (de svarta slangarna kommer han pumpa in varmluft i, från en eldstad i hans falld dock):
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=sNIhxGjVcSM#t=271 (https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=sNIhxGjVcSM#t=271)
-
Att cirkulera luft verkar fungera. Letade runt lite på nätet och hittade exempel. Tack för tipset.
Dessutom hittade jag en artikel om Russ Finch (http://www.treehugger.com/sustainable-agriculture/midwestern-geothermal-greenhouse-provides-local-citrus-year-round.html) och hans "citrus in the snow"-växthus på Treehugger.com ,vilket ledde mig vidare till ställen med mer information. Nu känner jag mig inte lika galen längre. Få se vad ni säger...
https://www.youtube.com/watch?v=IZghkt5m1uY (https://www.youtube.com/watch?v=IZghkt5m1uY)
Tillägg
Hittade en artikel på amerikanska NPR med lite mer information.
http://www.npr.org/sections/thesalt/2016/02/11/466050766/citrus-in-the-snow-geothermal-greenhouses-grow-local-produce-in-winter (http://www.npr.org/sections/thesalt/2016/02/11/466050766/citrus-in-the-snow-geothermal-greenhouses-grow-local-produce-in-winter)
-
Att cirkulera luft verkar fungera. Letade runt lite på nätet och hittade exempel. Tack för tipset.
Dessutom hittade jag en artikel om Russ Finch ([url]http://www.treehugger.com/sustainable-agriculture/midwestern-geothermal-greenhouse-provides-local-citrus-year-round.html[/url]) och hans "citrus in the snow"-växthus på Treehugger.com ,vilket ledde mig vidare till ställen med mer information. Nu känner jag mig inte lika galen längre. Få se vad ni säger...
[url]https://www.youtube.com/watch?v=IZghkt5m1uY[/url] ([url]https://www.youtube.com/watch?v=IZghkt5m1uY[/url])
Tillägg
Hittade en artikel på amerikanska NPR med lite mer information.
[url]http://www.npr.org/sections/thesalt/2016/02/11/466050766/citrus-in-the-snow-geothermal-greenhouses-grow-local-produce-in-winter[/url] ([url]http://www.npr.org/sections/thesalt/2016/02/11/466050766/citrus-in-the-snow-geothermal-greenhouses-grow-local-produce-in-winter[/url])
I något av de sista avsnitten om hans geodome projekt som jag länkade ovan så pratar han om att det visade sig med tiden att han nästan aldrig behövde elda sin eldstad, bara de kallaste dagarna på året. I övrigt räckte det med att pumpa ner den luft som värmts upp i växthuset. Och på sommaren när det istället blir för varmt i odlingsutrymmet kan det fungera som kylande ventilation.
Det blir ju en typ av luftburen golvvärme, men mycket billigare än att gjuta in vattenburna rör i en betongplatta. Och mer robust då det inte kan frysa sönder.
Dessutom skulle man kunna använda en lite solcell till att driva fläkten. Fläkten behöver ju bara fungera när det är varmt, dvs på dagen då solen lyser.
-
Har inte sett hela, men han hålls på 42 breddgraden vilket tar oss ned till medelhavet på den här sidan atlanten. Mycket mer sol vintertid...
-
Ja, när det gäller tips från Nordamerika måste man vara medveten om att det ligger längre söderut än vad man tror, för att deras kalla vintrar skull. T.ex. Toronto i Kanada ligger på Norditaliens breddgrad.
-
Det intressanta är att det fanns information om funktionen. Med teorier och formler är det lättare att kolla hur konceptet fungerar.
Personligen är jag van att anpassa grejor till mina egna begränsningar, även om ursprungsidéerna kommer från utlandet. Just nu mixtrar jag exempelvis med en tysk liggcykelmodell och arktiska vinterskor från Aleuterna. De mexikanska sandalerna fungerar finfint, liksom de japaninpirerade fuskfutonerna. Mina kopior är antagligen inte lika bra som originalen men de är så bra som jag hoppades och i vissa fall rent av överraskande bra.
Än så länge har jag dock för lite fakta för att kunna avgöra konceptets användbarhet för min framtid. Men det känns försiktigt hoppfullt.
-
Jag har just sett en video om ett annat sätt, också med luftpumpar men där värmen sedan "isoleras" under marken. http://geofflawton.com/videos/heating-your-glasshouse-over-winter/ (http://geofflawton.com/videos/heating-your-glasshouse-over-winter/) Man måste registrera sig för att se dem.
Jag tror att med några kombinationer av idéer, typ bygg i sluttning, isolera norrväggen, värmepump för att hålla jorden frostfri så kommer man ganska långt. Och jag förstod att det var så du menade din fråga? Att förlänga säsongen och inte gå under 0°C, vilket ger helt andra förutsättningar för odling, övervintrande citrusträd, fikon, vindruvor, persika... (Slänger in egna drömmar nu!)
Jerome Osentowski använder också ett luftpumpsystem för att värma jorden och menar att det är kostnadseffektivt och hållbart.
Förstås är Norden ett besvärligt ställe då det är väldigt låg sol på vintern men jag tror nog det går att göra mycket för att förbättra odlingsförhållanden i växthus, men det är kanske inte många som har vågat sig på det ännu? Osentowski verkar vara något av en pionjär i USA så jag tror inte det är många som gör det här. Det är bara att börja med pionjärprojekt här i Norden :)
-
Ber om ursäkt, har inte läst igenom tråden ordentligt. Men jag älskar konceptet du strävar efter vattuvarg.
Har det nämnt något om "cold trap trench" i tråden hitentills?
Man kan gräva ett djupt dike inne i växthuset, och den kallaste luften i växthuset ramlar då ner där och skyddar det som är högre upp.
Relevanta länkar:
http://www.undergroundhousing.com/ (http://www.undergroundhousing.com/)
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-hV8Teiskfo (https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-hV8Teiskfo)
-
Det har inte nämnts så vitt jag vet, så det är nog på sin plats att påminna om det. Kall luft beter sig lite som vatten och rinner ner till den lägsta punkten (om det kan). Det där kallhålet kan kanske användas för kylförvaring?
Krikav, i tanken lät jag just ett pyttehus använda walipinin som garage på vintern...
-
Jag drömmer oxå om att kunna förlänga odlingsässongen men stöter på samma problem att det blir kallt.
Nästa parameter är att det helst skall vara gratis.
Och helst så arbetsfritt oxå.
Jordvärme är ett bra alternativ men investerings och driftskostnaderna skrämmer.
Men man skulle kunna jobba med gödselvärme, skaffa sig en stor stack med färskgödsel som man knycker värme från till växthuset. Antagligen med ett vattenburet system.
Kostar en hel del, tyvärr.
Man kan ha olika slags bäddar i växthuset som man låter jobba med varmbänksprincip det är en vedertagen modell och som har visat sig fungera dock ganska arbetsintensivt.
Jag är lite inne på en sådan modell trots allt men med bäddar på hjul. Då kan man enkelt rulla ut dom och sköta tömning och fyllning på relativt kort tid. Har man sedan golvvärme genom att ha rökgångar i golvet så har man säkerligen säkrat upp sig rejält.
Dina funderingar är helt klart intressanta, men det finns gropar att fastna i och energieffektiviteten är svårt tveksam.
-
Ljuset blir till slut den begränsande faktorn här uppe i norden. När det gäller värmen så skulle jag nog inte satsa på enbart skiten från djuren eftersom det är så lite värme som kommer där, utan gå ett steg längre och bygga ett kombinerat djurstall/växthus. Då får växterna nytta av djurens värme och koldioxid också och med lagom besättning och isolering så blir det frostfritt hela vintern. Men solen räcker inte för växterna utan vill man ha det till att växa på vintern så behövs lampor.