Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Notdavid skrivet 03 feb-16 kl 13:09
-
Hej!
Jag har en gammal Agria 2800 där motorn (och jag) har gett upp. Originalmotorn är på 12hk. Nu letar jag efter en prisvärd motor med horisontalaxel med ungefär samma effekt, e-start inget måste men skoj. Har någon erfarenheter? Hur är det med Robin t.ex.? B&S eller Honda är tyvärr för dyra.
-
sök på rcholm på google så har du kipor dieselar till riktigt bra pris
-
bensinare finns med , riktigt billiga men hur bra de är vet jag inte . kan bara referera loncin motorer med en såndär liten fiddy som jag har står och skräpar och den startar jämt iaf :)
-
Tyvärr får man nog räkna med att det mesta i fråga om fabriksnya motorer i den storleksordningen är otrevligt dyrt om man ska köpa dem styckevis som privatperson.
En möjlig källa till begagnad 12 hk bensinmotor är förstås någon större snöslunga, det händer ju att sådana havererar och blir billiga fastän motorn är felfri.
Vilket varvtal är önskvärt? Jag antar att det är 3000-3600 r/min?
Fundera lite på andra krav på motorn:
Låg vikt?
Körs den så många timmar per år att det är värt att betala extra för låg bränsleförbrukning och långa serviceintervall?
Måste den vara lätt att kallstarta under svåra förhållanden?
Nöjer du dig med att kunna köra den på bränslen som under goda tider går att köpa på macken eller vill du kunna hålla den i drift på någon form av egenproducerad soppa i händelse av svår försörjningskris?
Är det trångt och mekaniskt besvärligt att montera motorn i maskinen (t ex krav på hur axeltappen ser ut)?
Utsätts axeln för stora sidkrafter (t ex från remmar eller kuggväxlar) så den måste vara kraftig och kullagrad?
Ska den rotera medurs (vanligast) eller moturs sett mot axeltappen?
-
Tack för tipset om rcholm. Jag har inte kunnat hitta någonting självklart där ännu, men jag ska kika lite mer.
Bra tankar där Torbjörn, jag gillar att du också tänker på försörjningskris.
Originalmotorn har 3000rpm, så däromkring bör man väl hålla sig. Om diesel eller bensin, här tänkte jag bara praktiskt, allt annat jag har går på bensin, en mindre felkälla om någon annan ska tanka maskinen. Sedan har kanske diesel bättre vridmoment och/vid lägre varvtal, det talar ju för diesel. Tror de flesta som byggdes utrustades med dieselmotorer. Vad tycker du?
Den där används mest för att plöja och fräsa, kanske med kärran hämta ved ur skogen någon gång eller hälsa på grannen. Jag har snöfräs och plogblad till den också, men det har jag aldrig använt - jag har lyckligtvis en bonde som plogar med traktorn.
Plats finns, motorn hänger framför axeln och växellådan.
-
I Norge har man historiskt haft mindre och brantare jordbruk och mera snö, så där finns fler 2-hjulstraktorer, slåtterbalkar och snöslungor.
Norges motsvarighet till Blocket är:
http://finn.no (http://finn.no)
-
häftig liten maskin det där :) 10hk kipor dieseln borde funkat fint . har dom remdrift eller är det axel direkt in ? kopplingstyp ? hm måste läsa lite om dom där
-
Jo, den är häftig och går att använda till rätt mycket, speciellt på ett litet ställe som vårt där även en liten traktor skulle få svårt att vända och köra sönder för mycket.
Inga remmar där, axeln går rakt in i växellådan (3 växlar fram och bak, hög- och lågväxel, manuell diffspärr). Någonstans hade jag en filmsnutt när jag plöjde, kanske hittar den senare.
Tack för länken Kurt!
-
ja jag har velat fram och tillbaka lite om att sälja min traktor och ha något mindre liknande en såndär . ok låter som en stabil konstruktion med . har du luftat bränslesystemet den eller är den skuren eller komp fri? usch vad sugen jag blev :)
-
Den har skurit. Jag orkar helt enkelt inte med den längre. Antingen så är man entusiast och gillar att hålla på eller så vill man använda den, och då ska maskinen vara lättstartat och stark. Berning-motorn som sitter i den här har inte heller något bra rykte. Det är en '66:a, så den kan ju ha gått väldigt mycket också.
Växellådan är dock riktigt grov och stabil, liksom alla tillbehör jag har till den där. Det finns kärror med drivaxel, då är hela ekipaget fyrhjulsdrivet och tar sig fram rätt bra. Nackdelen är att man ibland får stiga av om man ska vända på trånga ställen.
-
jaha så det finns sånna tillbehör med . ska söka lite sprängskisser på dom . är dom mycket udda eller kommer någon på blocket ibland? har inte sett en såndär häromkring
-
De är ju mycket vanliga i Vietnam, Kambodja och Kina, även i delar av Östeuropa. De var vanliga i Sverige fram tills 4-hjuliga motorcyklar tog över, och det inte längre ansågs acceptabelt att sitta utan hytt i Sverige
-
ja nu när du säger det minns jag att jag sett något videoklipp på asiater där dom kört trimmade liknande sånna där på strippen . verkar ju väldigt smidiga till det mesta . allt i ett tänk på dom
-
De är väldigt vanliga i södra Tyskland, används mycket i vinodlingar o.dyl. Jag har en bevakning på Blocket på dem, det dyker upp någon då och då. De byggs ju fortfarande, men de är hiskligt dyra.
-
hiskligt dyra , hur mycket är det ca ? en såndär kan ju ersätta det mesta eller kanske allt på min lilla plätt . jordfräs , traktorn och gräsklipparn .
-
Ja du, på den här sidan kostar den 3500€, alltså 35.000kr typ för bara traktorn. Sedan ska man ju ha lite verktyg också :)
http://www.motorland.net/Einachsschlepper/Agria-3600-Grundgeraet (http://www.motorland.net/Einachsschlepper/Agria-3600-Grundgeraet)
-
ja men då borde de vara ganska överkomliga i pris på begmarknaden . kul att se iaf :)
-
Ja du, på den här sidan kostar den 3500€, alltså 35.000kr typ för bara traktorn. Sedan ska man ju ha lite verktyg också :)
[url]http://www.motorland.net/Einachsschlepper/Agria-3600-Grundgeraet[/url] ([url]http://www.motorland.net/Einachsschlepper/Agria-3600-Grundgeraet[/url])
För att motsvara vad du har nu så får du nog betala mer - om du ska ha ny Agria. Det blir kanske snarare denna:
www.motorland.net/epages/ML_DE.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/ML_DE/Products/5300 (http://www.motorland.net/epages/ML_DE.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/ML_DE/Products/5300)
ja men då borde de vara ganska överkomliga i pris på begmarknaden . kul att se iaf :)
Den tyska begagnatmarknaden ser intressant ut. Se t.ex. ebay.de . Men jag vet inte hur man effektivt ska handla där. Har försökt en gång men fick inte ens svar på mina frågor. En kompis där nere var först lite intresserad men hade sen inte tid att hjälpa mig. Ska man åka ner (när marknaden ser intressant ut) eller försöka handla på distans? Troligen ska man helst ha annat ärende samtidigt för att få bra ekonomi i det hela. Men så småningom kanske jag kommer igång med detta i alla fall.
-
Det kan ju vara rätt mycket pyssel att få en annan motor att passa. Vi har en Robyn 400 kubiks tiohästare som vi har till diverse drivändamål. Verkar vara en bra motor. Brorsan hittade den i en container. Enda felet var att startmotorn satt fast och att det var skit i förgasaren. En ordentlig hydraulpump fick vi på köpet.
Motorer skänkes ju bort och säljes titt som tätt på Blocket annars.
-
Den tyska begagnatmarknaden ser intressant ut. Se t.ex. ebay.de .
Jag har kollat lite på ebay.de. Jag är från Tyskland, då är det ju lite enklare. Men fortfarande ska ju grejerna upp på något sätt. Och det mesta säljs nere i södra Tyskland. Men jag tänkte spara den gamla originalmotorn och ta med till Tyskland om jag någon gång skulle bila ner, finns nog entusiaster som behöver reservdelar.
En anekdot apropå ebay, jag hade kvar en gammal mc-motor hemma hos morsan som hon ville ha bort. Först tänkte jag köra den till tippen, sedan provade jag med ebay. Å jösses du vad budgivningen drog iväg, inget krångel med köparen heller :D Ibland har man tur. Tyskland är en stor marknad.
Det kan ju vara rätt mycket pyssel att få en annan motor att passa. Vi har en Robyn 400 kubiks tiohästare som vi har till diverse drivändamål. Verkar vara en bra motor. Brorsan hittade den i en container. Enda felet var att startmotorn satt fast och att det var skit i förgasaren. En ordentlig hydraulpump fick vi på köpet.
Motorer skänkes ju bort och säljes titt som tätt på Blocket annars.
Jo, motorbytet är inget jag ger mig på. Det finns en kille i byn som har en metallverkstad, han sysslar med prototyp- och legotillverkning. Åbäket står hos honom nu :) Vilket flax att hitta en Robyn-motor! Grattis! Robyn monteras i de nya Agria-traktorerna såg jag.
-
Hej! Synd jag inte sett detta tidigare, men är det fortfarande aktuellt har jag en tiohästars diesel yanmarkopia till salu. Jag köpte den till ett trädgårdstraktorbygge för tio år sen, men bygget tog en annan vändning och dieseln är bara provkörd en kvart en enda gång. Jag får naturligtvis kolla upp att den fortfarande är ok och starta den, men den har varit bra förvarad. Är den intressant? 4500:- och motorn är din.
/Erik
-
Ja du, tajmingen var intressant, beställde en 10hk diesel förra veckan som nog blir levererad på tisdag. Det blev inget vidare märke, en Hatz hade legat på 17.500-25.000,- ex moms. Den här kostar 5300,- ex moms med elstart. Jag återkommer med bilder :)
-
Hatz är ju fina grejer och då bukar det ju kosta också... Ja det var ju synd. Jaja, den kommer nog till nytta framöver.
-
Jag håller tummarna att du hittar någon användning för den, tack för erbjudandet i alla fall :)
-
Vi är några som har tvåhjulstraktorer här på forumet:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114717.20 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114717.20)
Här är ett fint forum, även om det är för Belosmaskiner:
http://belos.plingeling.net/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl (http://belos.plingeling.net/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl)
-
Jag har alltid varit svag för genomtänkta maskiner för mångsidig användning och även om "mina" alltid ska ha haft minst fyra hjul (har en Volvo TGB6x6 också) och kunna gå att åka i och på så har de här tvåhjulstraktorerna killat mitt praktiska sinne. Vaktmästarna på kyrkan mittemot skolan där jag gick i lågstadiet hade först en sån här och kompletterade med en liten kubota under de åren och tuffade de förbi så släppte jag allt och kutade till staketet och kollade :-)
Jag hittade en grupp på fejjan för trädgårdsmaskiner, det är mycket tvåhjulstraktorer där :-)
-
Hej! Synd jag inte sett detta tidigare, men är det fortfarande aktuellt har jag en tiohästars diesel yanmarkopia till salu. Jag köpte den till ett trädgårdstraktorbygge för tio år sen, men bygget tog en annan vändning och dieseln är bara provkörd en kvart en enda gång. Jag får naturligtvis kolla upp att den fortfarande är ok och starta den, men den har varit bra förvarad. Är den intressant? 4500:- och motorn är din.
/Erik
är det en kipor ? hmm det var ett riktigt bra pris på den du .
-
Bara att slå till ;-)
Launtop har jag för mig. Jag blir inte förvånad om det är samma tillverkare under annat namn, flyttat, uppköpt, typ.
Elstart och generatorkrans för laddning av batteri.
-
Bara att slå till ;-)
Launtop har jag för mig. Jag blir inte förvånad om det är samma tillverkare under annat namn, flyttat, uppköpt, typ.
Elstart och generatorkrans för laddning av batteri.
ja det hade jag gärna gjort men nu vart det elmoppe projekt för tillfället så budgeten räcker inte till denna månad iaf , får se om du har kvar den senare :)
-
Med 50kg vikt så springer den nog ingenstans ;-)
-
Läste tvåhjulstraktor i rubriken och tänkte direkt på Rokon https://www.rokon.com/ (https://www.rokon.com/) :)
(https://www.rokon.com/sites/default/files/styles/product_full/public/rokon-for-hunters.png?itok=7unDB2pd)
-
Husbehov, här har du ett objekt: http://www.blocket.se/goteborg/Agria_1700_66347957.htm?aw=1 (http://www.blocket.se/goteborg/Agria_1700_66347957.htm?aw=1) Massa tillbehör också.
Bara att hänga dit en ny motor, nya hjul kanske. :)
-
tusan oxå ! budgeten för månaden är strypt just nu pga elmopedbygge . är den kvar till löning kanske den blir oemotståndlig
-
men den där är mindre än 2800:an vad jag kan se ?
-
Hej igen,
nu är den ombyggd, den nya motorn snurrar. Jag kanske skrev det tidigare, det blev en 10hk-kinadiesel med elstart. Låter nästan som en riktig traktor :D Nu är lite eljobb kvar, ska hitta lämpliga lampor, företrädesvis LED, några för körning på väg och lite arbetsbelysning. Sedan kommer jag till nästa punkt på min bucket-list, att lära mig svetsa. Och eftersom man lär sig bäst med ett riktigt projekt så tänkte jag leta rätt på en axel och svetsa ihop ramen till en ny kärra :)
(http://i429.photobucket.com/albums/qq15/Paschulke/IMG_20160419_202814_zpsy6rirxr9.jpg) (http://s429.photobucket.com/user/Paschulke/media/IMG_20160419_202814_zpsy6rirxr9.jpg.html)
-
nemen sedär ! hur vart den med dieseln ? svetsa är mycket bra att kunna . pinnsvets är billigt att hållas med och är ju bra om du ska bygga kärra :) den du länkade till på blocket var borta dagen efter så de verkar vara uppskattade
-
Läckert!
-
Tjusigt! Även om en Hatz skulle vara bättre så är jag helt övertygad om att du kommer ha minst lika stor glädje av traktorn med Kiporn. Det är MYCKET rotationsmassa i den där dieseln. Identisk med min förresten, bara att min är röd där din är svart.
-
Jo, en Hatz hade varit fint, men det här blev tillräckligt dyrt. Men det var det värt, det var så mycket krångel med originalmotorn att man ändå aldrig använde traktorn.
Nu har jag testat den lite grand med kärran bakom, 1,5 personer uppför backen påverkade den inte alls, inte i varvtal eller hastighet. Nu ligger vi redan lite lite efter med jordbearbetningen, ska bli spännande att testa fräsen :)
Jag har sett samma motor med gula detaljer också på en firma i Österrike ;D Synd att den inte såldes i grönt här.
-
Förmodligen kan man få vilken färg man vill på fläktkåpan om man beställer 1000 stycken såna där motorer.
-
Hur mkt jobb var det att passa in motorn mot befintlig drivlina?