Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: dataguru skrivet 29 jan-16 kl 13:30

Titel: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: dataguru skrivet 29 jan-16 kl 13:30
Hej, jag undrar om detta är tillräcklig mängd olja på mätt på oljestickan?

Oljestickan tror jag inte är original så ser inga streck som skulle visa min/max...

Se bild här:
http://postimg.org/image/7owvnohcv/ (http://postimg.org/image/7owvnohcv/)

Såhär ser det ut nere i växellådan efter att jag skottat lite snö. Ser det bra ut? Tycker det är lite konstig färg, men jag håller ju på o lär mig ännu...
http://postimg.org/image/80ec0fxsv/ (http://postimg.org/image/80ec0fxsv/)

Det är samma olja till växellåda och hydraul på Grållen?
Vilken olja är lämplig att använda?

Uppskattar alla svar!
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Klasb skrivet 29 jan-16 kl 14:03
Oljan ser bra ut men brudarna och euron har jag aldrig sett i lådan. Sån olja ska jag ha
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: dataguru skrivet 29 jan-16 kl 14:14
Oljan ser bra ut men brudarna och euron har jag aldrig sett i lådan. Sån olja ska jag ha

Så det ser inte för lite ut på stickan? Det är ju inte ens upp till halva stickan.

Hydraulen lyfter lite svagt, så undrar om man kunde få mer styrka med lite större mängd olja. (Om det nu är för lite...?)
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Halte skrivet 29 jan-16 kl 14:24
Jag har defekt färgseende så ta inte mitt ord för hårt, det lär komma folk som både har bättre ögon och kunskap än mig som svarar..
Men jag tycker oljan ser märklig ut.. Nästan så jag skulle misstänka att det är vatten i den. Vilket skulle förklara varför hydrauliken är svag också.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 29 jan-16 kl 15:48
Visst är det vatten i den oljan.

Fungerar hydrauliken när det är ett antal minus ute?
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: dataguru skrivet 29 jan-16 kl 16:44
Visst är det vatten i den oljan.

Fungerar hydrauliken när det är ett antal minus ute?

På nåt vis misstänkte jag vatten i oljan - baserat på färgen. Har upplevt att oljan i båten har blivit dylik färg vid kontakt med vatten....

Hydrauliken fungerar inte bra alls vid minusgrader (senast jag skottade snö fick jag nästan lyfta bladet för hand)... Jag antar att detta är symptom på vatten då?

Vilken olja ska grållen ha?
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Halte skrivet 29 jan-16 kl 16:51
På nåt vis misstänkte jag vatten i oljan - baserat på färgen. Har upplevt att oljan i båten har blivit dylik färg vid kontakt med vatten....

Hydrauliken fungerar inte bra alls vid minusgrader (senast jag skottade snö fick jag nästan lyfta bladet för hand)... Jag antar att detta är symptom på vatten då?

Vilken olja ska grållen ha?
Har du vatten i oljan så har du förmodligen större problem än just vattnet i oljan.. Nämligen orsaken till att det är vatten däri. Inte för att jag vill låta som en olyckskorp men det finns en stor risk för att du får göra en betydande insats för att få den i ordning.

Jag skulle gjort så här först.. Tömt ut oljan. Fyllt på med diesel och tömma ur några ggr för att få väck ev kvarvarande vatten. Sedan slagit i ny olja och kört lite för att sedan se hur oljan ser ut. Blir den vit igen är det bara ta ett snack med någon motorkunnig och se om de kan identifiera problemet.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Halte skrivet 29 jan-16 kl 17:00
Jag var nog överdrivet pessimistisk.. :)
Det är växellåda, bakaxel och hydraulik som har gemensamt oljesystem på de traktorerna, turligt nog inte motorn.. :) och det är visst inte särskilt ovanligt att vatten läcker in i detta system om traktorn står ute.
Problemet är att du kört den med denna olja, även vid kallgrader. Det kan pajja oljempumpen och försämra kapaciteten..

Men börja med att tömma ut, skölja med diesel och slå i ny olja..
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: dataguru skrivet 29 jan-16 kl 18:38
Tack Halte. Jo den har stått ute, och oljestickan är hemgjord så antagligen har det läckt in regnvatten där vid häftigare skyfall...

Läste på annat håll att  SAE 80W-90 GL-4 skall vara bra, eller 15W-40.
http://www.krimarc.se/gralle/member/teknik/tekniktips_vaxellada.pdf (http://www.krimarc.se/gralle/member/teknik/tekniktips_vaxellada.pdf)

15W-40 är billigare så snålheten får antagligen styra.

23 liter går det också enligt ovan. Då kan jag kolla på stickan samtidigt vad optimala mängden är och rista in egna streck. Bra!

Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: torbjorn skrivet 29 jan-16 kl 23:58
Med största sannolikhet går det också bra med en sån här "universal-traktorolja" som t ex Granngården och Biltema säljer.

Om du skulle få tag på en växellådsolja som är märkt GL1 så går nog det också, Grållen har ju inga hypoidväxlar som kräver GL4-egenskaper hos oljan. Se däremot upp med GL5, den är enbart avsedd för t ex bakaxelväxlar på bilar, och kan innehålla tillsatser som angriper mässing och andra kopparlegeringar.  Skulle det stå GL4/5 på oljan så går den däremot bra att använda.

För att få ut så mycket som möjligt av den vattenblandade oljan, så försök röra all hydraulik fram och tillbaks mellan ändlägena medan växellådan är tom på olja, och ta isär slangkopplingar mm där det går för att tömma ut mer.  Om det finns något oljefilter eller oljesil, så ta ut och rengör det också.  Gör om all tömning och rengöring efter dieselsköljningen.

Om det slutar med att du har 23 liter praktiskt taget ny olja som ändå innehåller vatten så går det, om man verkligen vill, att koka ur vattnet. Håll oljan vid runt 120 grader, absolut inte över 130, tills det inte knastrar och sprätter om den längre. Tänk på brandfaran och gör kokningen utomhus, långt från brännbara eller ömtåliga saker. Bevaka temperaturen noga och ha en stor pulver- eller kolsyresläckare redo.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: TW skrivet 30 jan-16 kl 17:33
Där var det mycket vatten i oljan.

Jag har för mig att vanlig universaltraktorolja 10W30 skall fungera i bakändan på Grålle. I alla fall är det rätt bakändsolja för MF 35 och 165.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: dataguru skrivet 01 feb-16 kl 16:07
Där var det mycket vatten i oljan.

Jag har för mig att vanlig universaltraktorolja 10W30 skall fungera i bakändan på Grålle. I alla fall är det rätt bakändsolja för MF 35 och 165.


Har en full 20 liters tank 10w30 i uthuset... Det mest ekonomiska vore ju att använda denna. :)

Det är Mobil Delvac Super 1400 10W30 jag har liggande... - info här:
http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lubes/PDS/GLXXSECVLMOMobil_Delvac_Super_1400_10W-30.aspx (http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lubes/PDS/GLXXSECVLMOMobil_Delvac_Super_1400_10W-30.aspx)

En MF35 är väl snarlik Grålle 20? Vågar man köra på det?
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: torbjorn skrivet 01 feb-16 kl 16:23
Enda skillnaden mellan 10W-30 och 15W-40 , om oljorna uppfyller samma specifikation i övrigt, är att 10W-30 är lite mer tunnflytande.  10W-30 fungerar säkert bättre när det är riktigt kallt på vintern, men om man kör traktorn och hydrauliken hårt en het sommardag är det större risk att 10W-30 blir så tunn att inre läckage i hydraulpump, ventilblock mm börjar ställa till problem.

Så när du ändå har 10W-30 -oljan tillgänglig så kan du utan vidare använda den.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: dataguru skrivet 01 feb-16 kl 17:06
Tack för infon Torbjörn. 10w-30 får det bli. Säkerligen bättre än vattenoljan jag har just nu...

Läste för övrigt nånstans att vattnet kan komma in via växelspaken eller dess hål på hyttlösa traktorer - något att tänka på för dem som förvarar traktorn under bar himmel.

Jag återkommer senare med erfarenhet att dela angående 10W-30 i Grålle bakdel - hoppas hydrauliken blir starkare med denna olja än med sörjan jag har idag.

Jag tror också att jag använder Grållen och Hydrauliken som mest på vintern - skotta snö, lyfta vedlådor... På sommarn cruisar jag väl bara runt med ett gräs-strå i mungipan, halmhatt på huvet och plockar upp liftande brudar på släpkärran...  ;D
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: TW skrivet 02 feb-16 kl 17:23
Jag har forskat litet.
Tydligen är Grålle annorlunda i bakdelen än de nyare modellerna. Enligt instruktionsboken skall det vara SAE 90 i bakdelen alternativt SAE 50 om man kör mycket i kallt klimat.
Din 10W30 kommer sannolikt att läcka ut för den är alldeles för tunn.

Instruktionsbok på svenska finns att ladda ned och skriva ut på
www.annatefka.com (http://www.annatefka.com).
Klicka på Technieck till vänster på sidan och sedan på Instruktie Boeken uppe på sidan.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Edgar skrivet 02 feb-16 kl 18:09
Viskositetsbeteckningar på motorolja och transmissionsolja är olika.  En motorolja SAE 30 är lite tjockare än transmissionsolja SAE 80.

Läste precis om det i Jim Lundbergs Stora tvåtaktsboken.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: torbjorn skrivet 02 feb-16 kl 21:36
I sammanhanget kan nämnas att i instruktionsböckerna för äldre Saab 99 angavs att man valfritt kunde använda antingen växellådsolja SAE 80W-90 GL4 eller motorolja SAE 10W-30 i växellådan. I verkstadshandboken stod det lite mer ingående om oljeval, och där föreslog man att använda 80W-90 om kunden klagade på missljud från växellådan, respektive 10W-30 vid klagomål på dålig synkronisering eller svårt att växla. Vid mycket sträng kyla kunde man tillfälligt gå över till ATF, alternativt spä ut den ordinarie oljan med ATF.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 02 feb-16 kl 22:39
Jag hade bara helsyntet 10W30 hemma när jag tömde grållen på en olja som såg sämre ut än i din, så den åkte i. Har fungerat bra i 2 år nu.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: dataguru skrivet 03 feb-16 kl 16:54
Nu har jag bytt oljan! Det fick bli 20 liter 10W30 som jag hade stående, och 3 liter 15W40 som jag köpte.

Lite bilder kan jag bjuda på som tack för ert engagemang!

Främre hålet - Ser ut som senap:
http://s7.postimg.org/p90g507nf/WP_20160202_004.jpg (http://s7.postimg.org/p90g507nf/WP_20160202_004.jpg)

Mellersta hålet - En stråle olja, en stråle vatten:
http://s7.postimg.org/6hyiuud2z/WP_20160202_005.jpg (http://s7.postimg.org/6hyiuud2z/WP_20160202_005.jpg)

Bakre hålet under bakaxeln - Nån droppe olja, en stråle vatten:
http://s7.postimg.org/6vzuufx6j/WP_20160202_006.jpg (http://s7.postimg.org/6vzuufx6j/WP_20160202_006.jpg)

Kolla, det fanns lite olja i vattnet:
http://s7.postimg.org/atn4jujzv/WP_20160202_008.jpg (http://s7.postimg.org/atn4jujzv/WP_20160202_008.jpg)

Det blev lite mer omständigt än vad jag hade tänkt, för vattnet i botten av oljetråget hade frusit innan jag var klar. Fick tina upp det efter bästa förmåga med diesel som jag värmde upp på en platta jag brukar värma olja/tjära med till båten om vårarna. Hällde i varma dieseln och tappade ur - fick det sköljt på samma gång. Det tinade nog upp det mesta. Nästa gång gör jag detta i sommarvärme, så slipper man fruset vatten...

Prövade hydrauliken efter att jag bytt och det var märkbar förbättring! Riktigt snabb mot vad jag är van med.

Note to self: Oljan går upp till mitten exakt, på hemgjorda oljestickan vid 23 liter (Grålle ska ha 22.8 liter enligt instruktion.)
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: torbjorn skrivet 03 feb-16 kl 16:56
Det blir spännande att se om du har fått ut allt vatten eller om den nya oljan också blir grumlig efter en tid.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Halte skrivet 03 feb-16 kl 17:08
Nu har jag bytt oljan! Det fick bli 20 liter 10W30 som jag hade stående, och 3 liter 15W40 som jag köpte.

Lite bilder kan jag bjuda på som tack för ert engagemang!

Främre hålet - Ser ut som senap:
[url]http://s7.postimg.org/p90g507nf/WP_20160202_004.jpg[/url] ([url]http://s7.postimg.org/p90g507nf/WP_20160202_004.jpg[/url])

Mellersta hålet - En stråle olja, en stråle vatten:
[url]http://s7.postimg.org/6hyiuud2z/WP_20160202_005.jpg[/url] ([url]http://s7.postimg.org/6hyiuud2z/WP_20160202_005.jpg[/url])

Bakre hålet under bakaxeln - Nån droppe olja, en stråle vatten:
[url]http://s7.postimg.org/6vzuufx6j/WP_20160202_006.jpg[/url] ([url]http://s7.postimg.org/6vzuufx6j/WP_20160202_006.jpg[/url])

Kolla, det fanns lite olja i vattnet:
[url]http://s7.postimg.org/atn4jujzv/WP_20160202_008.jpg[/url] ([url]http://s7.postimg.org/atn4jujzv/WP_20160202_008.jpg[/url])

Det blev lite mer omständigt än vad jag hade tänkt, för vattnet i botten av oljetråget hade frusit innan jag var klar. Fick tina upp det efter bästa förmåga med diesel som jag värmde upp på en platta jag brukar värma olja/tjära med till båten om vårarna. Hällde i varma dieseln och tappade ur - fick det sköljt på samma gång. Det tinade nog upp det mesta. Nästa gång gör jag detta i sommarvärme, så slipper man fruset vatten...

Prövade hydrauliken efter att jag bytt och det var märkbar förbättring! Riktigt snabb mot vad jag är van med.

Note to self: Oljan går upp till mitten exakt, på hemgjorda oljestickan vid 23 liter (Grålle ska ha 22.8 liter enligt instruktion.)

Härligt!
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: dataguru skrivet 03 feb-16 kl 17:52
Det blir spännande att se om du har fått ut allt vatten eller om den nya oljan också blir grumlig efter en tid.

Jo... är lite rädd att det kan ha funnits fruset vatten som jag inte kom åt med min varma diesel, eller att allting inte smälte ordentligt. Men det var i alla fall lärorikt. Nästa gång får det bli sommartid eller i nåns varma garage. :)

Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Halte skrivet 03 feb-16 kl 17:54
Jo... är lite rädd att det kan ha funnits fruset vatten som jag inte kom åt med min varma diesel, eller att allting inte smälte ordentligt. Men det var i alla fall lärorikt. Nästa gång får det bli sommartid eller i nåns varma garage. :)
Jag brukar ta en presenning och svepa in framdelen av traktorn med och så en byggfläkt och låta stå ett gäng timmar.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: torbjorn skrivet 03 feb-16 kl 19:39
Jo... är lite rädd att det kan ha funnits fruset vatten som jag inte kom åt med min varma diesel, eller att allting inte smälte ordentligt. Men det var i alla fall lärorikt. Nästa gång får det bli sommartid eller i nåns varma garage. :)

En klassiker är annars att det ligger kvar något olämpligt i differentialen, som rinner ut först sedan man har vridit bakhjulen ett kvarts varv.
Det kan också tänkas att det finns en hel del trögflytande vattenblandat slam i botten av växellådan, som inte kom ut på en gång, men det kanske blandas upp med oljan om allt får bli genomvarmt under några timmars sammanhängande körning.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 03 feb-16 kl 22:50

Främre hålet - Ser ut som senap:
[url]http://s7.postimg.org/p90g507nf/WP_20160202_004.jpg[/url] ([url]http://s7.postimg.org/p90g507nf/WP_20160202_004.jpg[/url])

Prövade hydrauliken efter att jag bytt och det var märkbar förbättring! Riktigt snabb mot vad jag är van med.



Den konsistensen hade jag med. Min lyfte bra med olje-emulsionen när det var plusgrader, men jag hade inget fritt vatten i min.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Rubensgården skrivet 04 feb-16 kl 06:22
Allgaiern har jag bytt olja på fem gånger och den blir fortfarande emulsion. Det blir till att plocka isär allt och rengöra. När jag skulle röja snö med T31:an första gången så dog traktorn så fort den skulle framåt eller bakåt. Det visade sig att stocken var fastfrusen i växellådan. Efter att ha värmt försiktigt med fotogenkök så gick det att tappa ur och byta olja. När jag bytte packbox på kraftuttagsaxeln var det emulsion kvar i botten på växellådan så det skrapades ut. Nu är den hyfsat ren i oljan.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 04 feb-16 kl 08:30
Ja, man skulle nog ta ett par sommardagar och plocka isär och se över de gamla maskinerna. Kanske i år...

Kul att läsa om liknande problem, man känner sig lätt som världens siste slarver när man står där med en grålle som inte lyfter shaktbladet och är tvungen att elda under för att få ut olje-emulsionen och hälla i syntetolja för att kunna snöröja.
Titel: SV: Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)
Skrivet av: Rubensgården skrivet 09 feb-16 kl 19:24
Köper man en maskin ska man kolla alla oljor och titta över elsystemet. På Scanian tog jag bort en hel hink med onödig och farlig el. Kablar som går från ena sidan av säkringsdosan till den andra så att en säkring blir förbikopplad, inga säkringar, dåliga kabelgenomföringar osv.