Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Rocknrollyo skrivet 24 nov-15 kl 18:39
-
Hej :)
Jag har noterat att navkapslar som kostar lite mer har en mjukare/bättre plast och att de inte spricker lika lätt. Och sen har jag tänkt på utseendet... och det jag nu skriver är jag osäker på. Men det känns som de billigaste navkapslarna är lite "plottrigare" till utseendet.
Jag vet att det här ämnet egentligen har ytterst lite med ämnet "meka" att göra. Fast lite har det ju med ämnet att göra till viss mån. I vilket fall som helst så fungerar det ju med hobbyfordontråden... så då borde denna tråden också fungera :)
-
"Riktiga" navkapslar är av kromat stål ;)
-
"Riktiga" navkapslar är av kromat stål ;)
Håller med till fullo 8) . Men mina sommarfälgar kostar 15.000 med däck, så därför får man hålla nere kostnaden genom att köra plåtisar med navkapslar på vintern :)
-
Hur är det med balans då, får du mer obalans med billiga plastkapslar?
-
Hur är det med balans då, får du mer obalans med billiga plastkapslar?
Jag kör med navkapslar av lite dyrare modell på min bruksbil. Men på brorsans bil sitter det billiga navkapslar och när jag lånat den har jag inte märkt någon obalans. Han kör med biltemas navkapslar. Navkapslar väger för lite för att orsaka obalans (tror jag) :)
-
Nu har jag visserligen fått ett påpekande om att denna tråd inte har så mycket med självhushållning att göra och därför borde modereras, men den är väl ändå rätt oförarglig så jag låter den stå kvar tills vidare.
De sprödaste och sämsta plastnavkapslar jag har stött på, tillika dyraste, är Fords originalhjulsidor till bilar från tidigt 00-tal som levereras med plåtfälgar från fabrik. Vilka lågpris-biltillbehörs-navkapslar som helst håller bättre.
Min erfarenhet är dock att även billiga och spröda navkapslar håller bra om man är försiktig med dem och inte försöker ta bort eller sätta dit dem i kyla. Och så vill det ju till att inte bilföraren har för (o)vana att putsa trottoarkanter med hjulsidorna.
-
När jag köper bil åker jag till en sortergård och separerar kapslarna. Fjäderstålet går i skroten och plasten oftast i brännbart beroende på var jag bor. Sen åker jag därifrån med en mycket snyggare bil.
-
Biltemas håller faktiskt måttet. Ingen av dem lossnade då från något av hjulen av i alla fall. Ni vet det där klassiska med att man hittar navkapslar längst vägrenen. Nåja. En vacker dag var alla fyra väck från bilen då jag kom till parkeringen. J*vla stolle/stollar till att knycka ett set navkapslar i plast värda 159 SEK på Biltema. J*vla fasoner.
-
Sen ska man säga, och det är ju viktigt för att få lite nyans i debatten, att det finns ett dussin olika varianter av biltemas navkapslar. Jag kollade sidan nyligen och en del av navkapslarna ser ju helt OK ut. Det viktiga med navkapslarna är att designen inte innehåller för mycket detaljer och att plasten är grå med matt ton. Finns "kromade" navkapslar och det är inte så snyggt. Samma med svarta navkapslar, det är heller inte snyggt.
-
ett svart får: Aha jag tror jag missuppfattade lite. Du menar inte alufälgar, utan sådana navkapslar som sitter på amerikanska bilar?
-
ett svart får: Aha jag tror jag missuppfattade lite. Du menar inte alufälgar, utan sådana navkapslar som sitter på amerikanska bilar?
De kromade? Tja, de kan sitta på amazoner och andra gamla europeiska bilar också
-
De kromade? Tja, de kan sitta på amazoner och andra gamla europeiska bilar också
Okej, ja just det finns ju på Saab 900 bl.a. Men på dagens bilar så är det nog mest amerikanska bilar som har sådana :)